Eskari tulevaisuudessa pakollinen?
"Selvitetään esiopetuksen muuttamista velvoittavaksi tavoitteena varmistaa koko ikäluokan osallistuminen varhaiskasvatukseen"
lainaus haallitusohjelmasta
Kommentit (11)
hmm enpä tiedä...mun lapset kaikki käyneet eskarin enkä tunne yhtäkään lasta joka ei olisi käynyt mutta että se olisi pakollinen...
ei se eskari ainakaan koulumenestyksessä näy, tai sosiaalisten suhteiden solmimisen osaamisessa. Jos eskarista tulee pakollinen, pitäisi kunnissa satsata siihen oikeasti eikä vain järjestää valvottua pihassa oleskelua kuten täällä meilläpäin on tehty.
Joten en ymmärrä miten eskarista voisi tehdä pakollista.
En varsinaisesti vastusta tai kannata ajatusta, mutta olisi siinä hyviäkin puolia.
Ainakin lähipiirissä on muutamia kotona hoidettuja lapsia, jotka on todella vaatineet sopeutumista ryhmässä olemiseen. Vanhemmat saattavat olla "sokeita" oman lapsensa ongelmille, joten ihan hyvä mun mielestä, että ennen kouluun menemistä kaikki pääsisivät esikouluun..
että eskarile asetetut vaatimukset tuleevat vuosi vuodelta lisääntymään ja 10-20 vuoden päästä huomataan, että eskari korvaa nykyisen ekan luokan.
20 vuotta sitten ja oma lapsi päätti juuri eskarin (itse en käynyt eskaria). Nykypäivän eskari on lähes sama kuin 20 vuotta sitten ekaluokka. Eskarissa varsinaista lukemaanopettelua ei ollut, mutta kirjaimia harjoteltiin senkin edestä ja lähes kaikki lapsen eskarista osaa lukea, ja matikan laskut oli samanlaisia, kuin mun 1. luokan matikan kirjassa.
Joten en ymmärrä miten eskarista voisi tehdä pakollista.
ja ystäväni lapset ovat kotikoulussa. Asuvat ulkomailla eivätkä vanhemmat halunneet laittaa paikalliseen kouluun, koska kyse on vain vuodesta. Ensi syksynä palaavat omiin luokkiinsa jatkamaan opintojaan.
Syy: äiti ei viitsi lähteä aamuisin viemään, kun pienintä ei viitsi herättää eikä itsekään viitsi nousta ylös aikaisin.
Molemmilla isommilla lapsilla vaikeuksia ryhmässä toimimisessa. Vaikeuksia ohjeiden noudattamisessa ja molemmilla adhd tyyppistä käytöstä. Eivät tottele ketään eikä mitään. Harrastuksissa sama juttu. Uskon että eskari olisi tehnyt molemmille erittäin hyvää. Vaikka lasten äiti sitä kiivaasti puolustaa että kotona on paras. Mutta kun lapset menee ihan pitkin seiniä.
Ainakin lähipiirissä on muutamia kotona hoidettuja lapsia, jotka on todella vaatineet sopeutumista ryhmässä olemiseen. Vanhemmat saattavat olla "sokeita" oman lapsensa ongelmille, joten ihan hyvä mun mielestä, että ennen kouluun menemistä kaikki pääsisivät esikouluun..
Syy: äiti ei viitsi lähteä aamuisin viemään, kun pienintä ei viitsi herättää eikä itsekään viitsi nousta ylös aikaisin.
Molemmilla isommilla lapsilla vaikeuksia ryhmässä toimimisessa. Vaikeuksia ohjeiden noudattamisessa ja molemmilla adhd tyyppistä käytöstä. Eivät tottele ketään eikä mitään. Harrastuksissa sama juttu. Uskon että eskari olisi tehnyt molemmille erittäin hyvää. Vaikka lasten äiti sitä kiivaasti puolustaa että kotona on paras. Mutta kun lapset menee ihan pitkin seiniä.
moni mamma ei vie eskariin, kun ei vaan jaksa. Viis lapsesta.
Saadaan laiskat ja välinpitämättömät vanhemmat kuriin.
hmm enpä tiedä...mun lapset kaikki käyneet eskarin enkä tunne yhtäkään lasta joka ei olisi käynyt mutta että se olisi pakollinen...