Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskausajan diabetes

Vierailija
18.06.2011 |

Miten teillä muilla ruokavaliohoitoisilla mennyt? Mulla sokerit normaalit tai hiukan joskus koholla jos syön päivitäin jonkun verran makeaa tai rasvaista. Jos syön pelkkää terveellistä kevyttä ruokaa, sokerit illalla iltapalan jälkeen ollut 3.2 -4.5. Aina sitten pitää syödä toinen iltapala tai yöllä. Sillon en oikeen uskalla nukkua, kun pelkään hypoja ja että on vauvalle vaarallista. Ottaa niin aivoon ku mikään ei oo hyvä. viikkoja 23+1.Kai on parempi syödä makeaa tai rasvaista päivittäin et voi yöt turvallisesti nukkua. Mulle sanottiin aikanaan äitiyspolita että vs pitää mitata kun tunti on kulunut ruokailun lopettamisesta. Olen itse hiljattain huomannut että jos otan vs tunnin ruokailun aloittamisesta, voi olla jopa 1,5 korkeampi kuin vartin myöhemmin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain mittarin jo edellisessä raskaudessa.

Taas tässä raskaudessa jäin kiinni sokerirasituksessa.

Kertaakaan en ole käyttänyt sitä mittaria.

Raskausdiabetes siis on, mutta arvoista en tiedä tuon taivaallista.

V*tuttaa koko s**tanan laite, ei se mitään paranna kuitenkaan, näytti sitten mitä vain.

t: piikkikammoinen rv 27

Vierailija
2/6 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lääkäri passitti sokerirasitukseen. Paasto arvo oli hiukan koholla ja nyt seuraillaan. Pari kertaa viikossa otan päivittäin paastoarvon ja useamman 1h ruokailusta arvon. Ihan ollut sallituissa rajoissa,kun syö terveellistä ja ei ahmi hiilihydraatteja.Huomaa kuitenkin,että jos makeaa syö niin seuraavana aamuna paastoarvo on koholla.

Jos paasto arvo koholla sekertoo myös riskistä sairastua vanhemmalla iällä diabetekseen sekä 1h ja 2h:n arvot kertovat siitä miten jakuinka nopeasti lapsi kohdussa kasvaa.

Ihan leikin asiahan sokerit ei ole, sillä ne voi aiheuttaa lapselle myös tulevaisuudessa harmia ja tietenkin se, että lapsi voi olla syntyissään isokokoinen ja hänen sokeriarvot voivat olla pielessä.

Lisäksi koholla olevat sokerit altistavat esim. raskausmyrkytykselle,joka ei myöskään ole leikin asia.

Olen myös huomannut, että kun yrittää keveillä eväillä pärjätä niin nälkä vaivaa.Olenkin kuitenkin lisännyt syömistä,mutta proteiinipitoista eli vältän niitä hiilareita. Näin nälkä pysyy pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teitä muita käsketty ottaa vs tunti syömisen lopettamisen jälkeen vai tunti syömisen aloittamisen jälkeen?

Vierailija
4/6 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mittaan kolmena päivänä viikosta ennen aamupalaa sekä tunti aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen.

Yleensä arvot ovat normaaleja, jos syön ns. perusterveellistä ruokaa ja runsaasti kasviksia. Myös liikunnalla on ISO merkitys omiin arvoihini. Lomalla, kun en pyöräillyt, niin arvot alkoivat selkeästi kipuamaan. Liikunnan lisääminen laski niitä. Myös säännöllinen syöminen tasaa verensokereita.

Joskus arvot ovat kuitenkin koholla ihan samoista ruoista, jotka muina päivinä ovat sopineet. Syytä tähän en tiedä.

Pahimmat verensokerin nostattajat ovat valkoinen pasta, ranskanperunat yms. huonot hiilarit. Esim. täysjyväruisleipää taas voin hyvin syödä, samoin tummaa makaronia ja perunaa. Onneksi noita huonoja hiilareita on helppo vältellä.

Vierailija
5/6 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ainakin olen mitannu tunti sen jälkeen ku oon lopettanu syömisen. tunti syönnin jälkeen on sanottu mulle. mutta eipä oo noussu arvot vaikka oon syöny karkkia ja tänään pitsaa, koko ajan normaalit arvot, ei käy lähelläkään ylärajaa. liekkö mulla koko diabetesta ollenkaan, yks arvo oli koholla 5,3 ja se raja oli kai 5,2...

Vierailija
6/6 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilö