Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synttärijuhlat - 3-vuotias alkaa komentamaan vierasta aikuista

Vierailija
18.06.2011 |

Pidin lapselleni synttärijuhlat ja hätkähdin hieman yhden lapsivieraan käytöstä minua kohtaan. Tämä kolmevuotias lapsi (vanhemmat mukana juhlissa) meni samantien pöydän alle ja alkoi tosissaan puolustamaan pöydänalusta omana reviirinään. Olisin mennyt pöydän ääreen istumaan ja siirsinkin jo yhtä tuolia, mutta tämä kolmevuotias komensi minua tuima katse kasvoillaan, että tuoliin ei saa koskea. Olin vähän ulalla, en tiennyt miten suhtautua, koska en ole aiemmin kokenut tuollaista komentelua vieraiden lasten puolelta. Koska kyseessä oli lapsivieras, jolla omat vanhemmat mukana, niin en oikein uskaltunut puuttuakaan. Ajattelin ensin, että lapsi oli vaan niin leikin huumassa, mutta kun hän ei todellakaan luovuttanut, vaan puolusti pöydän alusta koko sen ajan mitä meillä oli.

Arvoisa av-raati, mitä olette mieltä? Onko ihan tavallista käytöstä kolmevuotiaalta komentaa vieraita aikuisia? Vai onko vaan niin, että mun eteeni ei ole aiemmin tällaisia lapsia osunut ja sen vuoksi hämmennyin.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun serkkutyttö on samanlainen, täytti just 3 v ja komentelee kaikkia. Valtaosa naureskelee hänelle ja vanhemmat toruvat, kun näkevät. Kummatkin ovat opettajia, vielä pitkän ajan sellaisia, eli kotikasvatuksesta ei ole tämä kiinni.

Lapset vaan ovat erilaisia.

Vierailija
2/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaan kasvatuksen hedelmältä. Mä en ikimaailmassa tottelisi yhtäkään kakaraa käskyineen, olisin vain istunut siihen tuoliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapsi tuossa iässä helposti komenteli ja käski, mutta aina kysyttiin miten kohteliaasti pyydetään. Ja lapsi osasi kyllä muistutuksen jälkeen pyytää määräilemättä ja kiittää myös esim. ruokapöydässä.

Minusta tuntuu että nykyään kyläillään niin varvoin lasten kanssa että käyttäytymissäännöt ovat lapsille outoja. Kyläily on voinut olla pelottava tilanne lapselle ja pöydän alus on ollut lapsen valitsema turvapaikka. Olisi varmaan ollut sinun kannalta parempi että jos turvapaikaksi ei käynyt isän tai äidin syli niin se olisi ollut vähän sivummalla. Lapsen kannalta pitopöydän alusta on vain ollut ideaalinen. Selkeä reviiri, mutta kuitenkin tapahtumien keskellä, näkee hyvin mitä ympärillä tapahtuu eikä jää yksin.

Minusta 'ongelma' ei siis ollut 3-vuotias vaan hänen vanhempansa.

Vierailija
4/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti siinä perheessä ei ole aikuisilla auktoriteettia vaan lapsi on tottunut määräämään tahdin.

Vierailija
5/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläri pylläri hänen vanhempansa eivät puuttuneet tilanteeseen millään tavalla. Mä olen kai vähän nössö, kun en tohtinut mennä vaan ja ottaa oman tilani :D

t:ap

Vierailija
6/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoista ole. Lapset kokeilevat rajojaan, esittävät ja päsmäröivät. Aikuisen tehtävänä on olla aikuinen. Olisit voinut kumartua lapsen tasolle ja sanoa vaikka että "kuule, nyt on juttu niin, että minä istun tuohon tuoliin. Sinä voit mennä vaikka lastenhuoneeseen leikkimään".

Mitä aikuiset oikein pelkäävät? Että lapsi suuttuu ja alkaa huutaa? No mitä sitten. Ei kai se maailman loppu ole. Ihme möllejä aikuisia jos eivät osaa lasta ojentaa tai lapselle puhua. Vanhemmilta toivoisi myös näissä tilanteissa jonkin sortin tilanteen haltuunottoa, eikä pelkkää hymistelyä.

Vierailija
7/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no munkin mielestä on ihan normaalia, että 3-vuotias kokeilee rajojansa ja uhmaa aikuisia. Olisiko niin, että kotona uhmaa niin voimakkaasti, että vanhemmat eivät lieviin uhmauksiin viitsineet kylässä puuttua.

Sinä sen sijaan olit kyllä aika curling-aikuinen jos annat 3-vuotiaan pompotella itseäsi.

Vierailija
8/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma lapseni olisi noin toiminut, olisin puuttunut asiaan, mutta en olisi ollut vihainen.

Vierailija
9/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimmäinen 4-vuotias on yllättäen alloittanut komentelun. Käskyttää muita muitta mutkitta. Me vanhemmat olemme tilanteesta huvittuneita, mutta aina sanomme lapselle, että et voi tuolla tavalla komentaa. Jos haluat jotain, voit nätisti pyytää ja aikuinen sitten päättää, mitä tehdään. Lapselle opetetaan, että hän ei voi määräillä. vain joissain asioissa voi päättää, esim minkä paidan laittaa päälle.

Minusta kyse on selvästi siitä, että lapsi harjoittelee, mitä kaikkea voi saada käskemällä. eräänlaista rajojen etsintää sekin. On huomannut leikeissä, että kun tomerasti komentaa, saattaa saada tahtonsa helpommin läpi, kun muut lapet hämmentyvät. Vanehmpien tehtävä on tähänkin puuttua ja ohjata lasta.

minä en antaisi vieraiden lasten komennella omassa kotonani. Selittäisin ystävällisesti, että pöydän alla ei saa olla ruokailun aikana, sillä sinne tippuu ruokaa ja vaatteet sotkeutuvat. vasta kun ruokailu on loppunut ja kaikki on siivottu, sinne voi mennä. sanoisin myös, että tämä on minun tuolini ja minä istun nyt tähän.

Vierailija
10/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ilman muuta vanhempien.

Jos eivät tajunneet tilannetta? Ilman muuta vanhempien tehtävänä on puuttua tuollaiseen, mutta aika usein aikuiset eivät huomaa, vaikka läsnä ovatkin. Ap:n olisi ehkä kannattanut asia varmistaa toteamalla, että menepä nyt vaikka äidin syliin, koska minä tarvitsen tämän tuolin.

Vierailija
11/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no munkin mielestä on ihan normaalia, että 3-vuotias kokeilee rajojansa ja uhmaa aikuisia. Olisiko niin, että kotona uhmaa niin voimakkaasti, että vanhemmat eivät lieviin uhmauksiin viitsineet kylässä puuttua.

Sinä sen sijaan olit kyllä aika curling-aikuinen jos annat 3-vuotiaan pompotella itseäsi.

Kun omassa kodissa toisen lapsi, vieras, kylässä oleva lapsi, alkaa komentelemaan ja käyttäytyy huonosti, tilanne on oikeasti napakammallekin kasvattajalle hämmentävä.

Silloin kun sen ensi kertaa kohtaa.

Meillä oli tällaiset kaverit viime kesänä. Marssivat vain ovesta sisään ja alkoivat leikkiä. Komentelivat, määräilivät, puhuvat töykeästi.

Kun emme päästäneet sisään tai pihalle, sanoimme että ei käy, hengailivat meidän pihan portin edessä, kiersivät taloa ja kurkkivat olohuoneen matalista ikkunoista sisään ja se taas edellytti, että kävelevät istutusten, pensaitten ym. takana kivetyksellä.

Jouduimme todellakin komentamaan ja rajaamaan, näille ei mikään kaunis sanominen riittänyt.

Meni muutama tapahtuma, kun tajusin että minun on oltava koko ajan paikalla ja seurattava, jottei uima-allasta rikota, leluja kanneta ulos pihalle ym.

Lasten äitiin tutustuin. Istuin kuin tatti penkillään niillä sijoillaan ja tekstali teinityyliin poikaystävälleen. Kehui omia kasvatusajatelmiaan ja oli sitä mieltä ettei hänen lapsensa hypi hänen silmilleen, kiukuttele, käyttäydy huonisti tms ym. - omani kun kiukutteli ja syy oli ihan se, että lastenhuoneessa oli kaksi uutta kaveria määrittelemässä ja käsittelemässä hänen tavaroitaan kuin omiaan (eli hiivatin huonosti) ja kun äiti itse istui siinä, oli vähän hämmentävä tilanne, että miten toimia.

Alettiin sitten rajaamaan näitten lasten vierailuja, mikä johti siihen, että ikkunan takana nallotti tenavan naamaa, aidan takana seistä tillotti tuijottamassa kaksi tenavaa ja lauma naapuruston muksuja, taloa kierrettiin ja oviin ja ikkunoihin nakuteltiin. Kun käski ruokailun ajan odottaa pihalla, lapsi seisoi keittiön ikkunan takana tuijottamassa. Läpsäytin sälekaihtimet kiinni.

Vierailija
12/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas topakka 3-vuotias. Taisi huomata että olet lepsu ja kokeili voiko sua pompottaa.

Olisit käyttänyt maalaisjärkeä, ei kai nyt kukaan anna 3 vuotiaan päättää missä aikuinen saa istua. Ihan naurettavaa. Olisit työntynyt istumaan ja sanonut että sinä nyt syöt tässä ja kaikki jotka haluaa saa syödä tässä. Jos se ei sovi niin lapsi menee sitten matkoihinsa...

Vierailija
13/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeeko monetkin helpoksi komentaa/kasvattaa toisen lasta, kun sen lapsen vanhemmat on vieressä?

Vierailija
14/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menit muualle istumaan? Kaikkea sita kuulee. Mun mielesta olisit voinut vain hymyilla lapselle ja istahtaa tuolille, ja sitten tietysti jos lapsi olisi ruvennut repimaan tuolia tai tyontamaan sinua pois, olisin nostanut hanet vanhempien syliin ja siirtanyt ongelman heidan hoideltavakseen. Mitas jos kahvit on katettu poydan aaressa juotavaksi ja joku kolmevuotias siella poydan alla sanoo etta tuoleille ei saa istua, 'komennatko' sina sitten aikuiset hakemaan kahvinsa ja juomaan sohvalla?

Vierailija
15/15 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää nyt vetäkö omia johtopäätöksiä. Ei kahveja ollut sinne pöytään katettu ne oli ihan muualla seisovassa pöydässä, vieraita istui siellä täällä sohvalla/lattioillakin lasten kanssa leikkimässä, siinä vaiheessa ei ollut enää edes paljoa vieraita. Jos olisin tämän lapsen syliini nostanut, siitä olisi tullut hirveä huuto. Juu olen kai sitten kamala nössö, mutta en kehdannut alkaa miehen hyvän ystäväpariskunnan lasta kasvattaa heidän edessään. Kun tarkemmin asiaa mietin, niin heillä on ilmeisesti vapaa kasvatus metodina. En koe, että on mun tehtävä alkaa heidän lasta kasvattaa. En kyllä ole täysin vakuuttunut kutsutaanko heitä ensi vuonna.

Mutta tällaisia lapsia on varmaan enemmänkin, oli vaan ensimmäinen mun kohdalle osunut, siksi en hämmennykseltä osannut toimia.

t:ap