Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ihana" tyttö!

Vierailija
17.06.2011 |

Mä ripitin mun tytön ihan kunnolla eilen ja nyt on vieläkin mulle vihainen, mä olisin jo ollut valmis sopimaan ja olemaan ihan normaalisti, jo eilen itseasiassa.

Tapahtu tällästä että mä pyysin tyttöä katsomaan vauvaa sillä välin kun käyn kaupassa ja samalla nostan hänelle rahaa automaatilta bussimatkaa varten. Vauva nukkui kun lähdin. Olin poissa noin puolituntia ja kun tulin niin vauva huusi ihan punapäisenä ja tyttö nukkui omassa huoneessaan. Heräs kyllä heti kun menin kysymään homman nimeä ja väitti että ei ollut herännyt vauvan itkuun, mitä en kyllä tosiaankaan usko.

Mä oli tosi vihanen mutta ihan asiallisesti sanoin että "ei tollasta tehdä, jos lupaat hoitaa niin hoidat, toinen on ihan pieni ja avuton. Sanoin vielä että ehkä ne bussirahat pitäis jättää antamatta johon tyttö tokaisi että "hoida ite kakarasi".

Ok, niin hoidan ja ei hänen ole tosiaan tarttenut kun silloitällöin vähän katsoa veljeään ja aina olen kysynyt että käykö jos pikkasen aikaa?

Nyt siis edelleen mököttää. Ihmettelen myös sitä että on vähän kuin vauvallekin vihainen. Yleensä ihan oma-aloitteellisesti käy vauvalle lepertelemässä ja ottaa syliin jne. nyt ei mitään.

Oottaako se nyt jotain anteeksi pyyntöä vai mikä vaivaa?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsena ja nuorena vahtimaan pikkusisaruksiaan ja oli vanhanakin vihainen siitä, että vanhemmat tekivät lapsia ja hoidattivat niitä sitten vanhemmilla sisaruksilla.

Siksi teki itse vain yhden lapsen.

Mä nyt en kuitenkaan katso että olen hoidattanut vauvaa tytöllä niin paljon että traumoja olisi saanut. Muutaman kerran olen kaupassa kipassut ja vauvan olen aina sitä ennen syöttänyt ja laittanut nukkumaan, jos nyt tuttia on pitänyt suuhun laittaa tai vähän syliä antaa, niin onko se paljon vaadittu sun mielestä?

Aina olen kysynyt että voiko katsoa sen aikaa kun käyn nopeesti kaupassa? pakko ei ole ollut, mutta on suostunut joten oletan että silloin myös hoitaa hommansa.

-ap

Vierailija
2/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesähomma oli hoitaa silloisen naapurin kahta alle 3v. lasta. Oli itse 13v. Syöttämiset, vaippavaihdot, ulkoilu ym. Perheen vanhemmat olivat yrittäjiä, ja yritys toiminta pyöri heidän kotitalossaan. Eli olivat periaatteessa ihan seinän takana jos apua tarvitsin. Mutta aika itsenäisesti suoriuduin ja kävin rattailla lasten kanssa jopa torilla jäätetölläkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joka tapauksessa on kyllä niin "iso", että pitäis tuntea vastuunsa. Itse sain pikkuveljen juurikin 17-vuotiaana, enkä olisi IKINÄ nukahtanut häntä hoitaessani. Ja tosiaan jouduin hoitamaan häntä paljonkin, äiti meni töihin heti ä-loman loputtua, ja vanhemmat olivat vuorotyössä, mutteivät tarvinneet maksettua hoitajaa, koska minä hoidin veljen. Tosin tästä oli sovittu jo kun alkoivat yrittää vauvaa - veli oli siis todella koko perheen kanssa suunniteltu ;)

Vierailija
4/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaan et ihan heti uudestaan pyydäkään vahtimaan lastasi.

Mutta mun mielestä lapsen, varsinkaan noin pienen, vahtimista ei voi rinnastaa muihin kotitöihin. Kyllä meillä kaikilla lapsilla on omat velvollisuudet, jotka heidän pitää tehdä, mutta nuorempia sisaruksiaan he vahtivat vain vapaaehtoisesti. Sisarukset ovat eläviä yksilöitä, joiden kanssa on aina paljon suurempi vastuu kuin minkään imuroinnin tai tiskauksen, ja vastuu toisesta ihmisestä on sellainen asia, johon ei lasta voi pakottaa, vaan lapsen pitää haluta se ottaa.

Vierailija
5/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattuiko vauvan kanssa jotain? Jos hän on säikähtänyt jotain, eikä uskalla nyt ottaa vauvaa syliin??

Vierailija
6/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaaduin portaissa ja löin polveni, kun oli niin kiire mennä sisään kertomaan, että meidän vauva itkee pihalla.

9-vuotiaana sain viikon arestia, kun "unohdin", että minun olisi pitänyt mennä pikkusiskoni seuraksi päiväkodin pihalle n. puoleksi tunniksi, kunnes äiti pääsee meidän hakemaan.

Keskustelisin vakavasti tyttäresi kanssa. Teko oli lapsellinen ja kohtuuton.

Vierailija
7/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttö edelleen mököttää, niin älä vaan mene pyytämään anteeksi. Saattaa olla myös ettei mökötä, vaan on jo lähinnä nolostunut, kun on itsekin tiennyt toimineensa väärin ja sitten saanut siitä "vihat" päälleen.

Voit toki mennä rauhallisesti keskustelemaan asiasta, että näin ei saa tapahtua. Ettet ole häntäkään jättänyt pienenä vahtimatta, koska et halua lapsillesi tapahtuvan mitään pahaa.

Itse keskustelisin lapsen kanssa asiasta. Ehkä hän ei oikeasti herännyt ja hieman pelästy itsekkin. Selitä kuinka ei lasta vahtiessa voi tuollalailla nukkua, jos seuraavalla kerralla nukuttaa menee vaikka vauvan huoneeseen nukkuun niin herää varmasti.

Ja jos on luvannut vahtia niin pitää kanssa vahtia. Selitä miten asia toimii, sinä menit ruokakauppaa, jotta koko perhe myös tyttö voi syödä. Jos ei kiinnosta auttaminen voi itse hoitaa omat ruokaostoksena.

Vierailija
8/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsena ja nuorena vahtimaan pikkusisaruksiaan ja oli vanhanakin vihainen siitä, että vanhemmat tekivät lapsia ja hoidattivat niitä sitten vanhemmilla sisaruksilla.

Siksi teki itse vain yhden lapsen.

aivan asiallinen vaatimus 17-vuotiaalta. Hän ei ollut hoitovastuussa äidin ollessa viihteellä vaan äidin ollessa ruokakaupassa. Ja mitä se teinikin syö kotonaan, sitä äidin ruokakaupasta tuonutta (ja todennäköisesti kokannuttakin) ruokaa!

Vierailija
9/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi tietää onko tyttö nukkunut vai ei ja se on yksinkertainen fakta. Siksi saat varmasti lapsesi vihat päällesi jos olet hänelle vihainen asiasta jota et voi todistaa. Jos on kerran huolehtivainen niin miksi muka ei olisi lohduttanut jos olisi kuullut itkun? Siksi ap on epäreilu ja tuolla menolla teinin kiukku alkaa varmasti myös kohdistua vauvaan. Pääpointti ei siis tässä ole isomman lapsen vastuullisuus tai vastuuttomuus, sitä kun ei voida tietää. Kyllä hoitajalla on oikeus nukkua silloin kun lapsikin nukkuu tai siitä täytyy erikseen mainita. Tulevaisuudessakaan ei tiedetä mitä tapahtui koska ap:n ensimmäinen ajatus oli räyhätä lapselle eikä keskustella mitä oikeasti kävi.

Vierailija
10/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin tuon ikäisenä jo omaa elämääni vieraassa kaupungissa Oman pikku nyyttini kanssa.

Mutta eihän kaikki tietenkään aikuistu samaan tahtiin.

Vierailija
11/40 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole häntä valehtelijaksi haukkunut, en edes sanonut että en usko että olit sikeessä unessa. Toki mä tiukkaan sävyyn sanoin mitä mieltä olen siitä että toinen nukkuu vaikka piti vauvaan katsoa sen aikaa kun siellä kaupassa ja automaatilla nopeesti käväsen.

Nyt ollaan ihan väleissä taas, vauvaakin tyttö taasen hoivaa ihan niinkuin aikaisemminkin. Toi vauva on meidän perheen silmäterä, kaikille rakas.

Mä en ole ikinä pitänyt mun lasta vastuuttomana, enhän olisi vauvaa muuten tytölle edes jättänyt, mutta ehkä mä vähän mietin viitsinkö vähään aikaan pyytää vauvan katsomista koska kyllähän toi jäi vähän vaivaamaan, ehkä otan sitten vaikka vauvan mukaan. Mutta toisaalta mitään vakavaa ei kuitenkaan sattunut ja ehkä tyttökin säikähti tilannetta mikä kävi?

-ap

Vierailija
12/40 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsesi, eikä hänellä todellakaan ole oikeutta odottaa sinulta anteeksipyyntöä!

Kyllä tuonikäisen on pidettävä kiinni sovitusta.

Jos tyttö kuitenkin tavallisesti on ns. kunnollinen, niin ehkä tässä on nyt taustalla jotain erikoista? Koita nyt vaan puhua tytön kanssa ja jatka samalla asialinjalla kuin tähänkin asti.

Vierailija
13/40 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai on normaalia vahtia lyhyitä aikoja omaa sisarustaan. mutta tää nyt on taas ihan sama juttu kuin se, että isovanhempien ei tarvitse ikinä hoitaa lapsenlapsiaan. eli tyypillistä suomalaisuutta, äiti jätetään yksin, vaikka apuja olisi lähellä.

Vierailija
14/40 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa perheessä sen vertaa että vahtisi pienempiään sillä välin kun äiti hakee HÄNELLE rahaa? Kyllä tuon ikäiseltä voi jo vaatia kaikenlaista osallistumista ja vastuun kantoa! Vauvan hoitoa vahtimista siivousta mitä vaan! Ihmeellisiä curlingvanhempia täällä!

Vierailija
15/40 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän lapset, 8 ja 6 v, eivät olleet vieraassa paikassa, vaan isänsä luona, isänsä kotona - joka täälläkin uusperheellisyydestä kirjoitettaessa on siis viikonloppulasten toinen koti. ei siis vieras paikka, ei kyläpaikka, eikä edes uusi asunto, vaan asunto, jossa olivat olleet jo vaikka kuinka monena viikonloppuna ja heillä oli siellä omat tavarat, lelut, vuoteet, ym.

Paikalla olivat isä itse ja minä, isän vaimo, joka olin myös lapsille ihan tuttu tapaus.

Vauva oli pinnasängyssä nukkumassa.

Sisarukset istuivat olohuoneessa, siis viereisessä huoneessa (kerrostalohuoneisto) katsomassa telkkaria. Me aikuiset olimme saunassa, jonne vauvan itku ei kuulunut, niin yllättävää kuin se onkin.

En todellakaan odota, että edes 8 v nostaisi vauvan pinnasängystä! Mutta kyllä he ihan isoja pitkiä lapsia olivat, olisivat yltäneen pinnasänkyyun vauvalle tuttia antamaan tai silittämään pienan raosta.

Olin siellä saunassa heidän isän kanssa. Kaikkien kolmen lapsen isä oli siis siellä oven takana. Lapset olisivat voineet tulla koputtamaan oveen ja sanoa, että vauva itkee.

Mutta he eivät reagoineet mitenkään. Tulin saunasta vilvottelemaan, ja vauva itki tuossa vaiheessa niin, että enää jaksoi nikotella. Oli siis parkunut todella pitkään ja todella lujaa, ja lapset istuneet vieressä eivätkä kuulleet mitään, niin he sanoivat. "ei me kuultu".

Minulla oli tuohon aikaan ihan hyvä suhtautuminen miehen lapsiin.

Minulla oli vauvan lisäksi myös kaksi vanhempaa lasta, jotka eivät olleet tuolloin paikalla. Joten tiedän kyllä, mitä minimissään voi tietyn ikäisiltä lapsilta vaatia, ja tässä minimi olisi ollut, että koputetaan siinä tasan samassa tilassa kerrostalohuoneistossa olevan saunan oveen ja sanotaan, että vauva itkee.

Tuo tapaus on noin 7 v vanha. Miehen tytöt ovat tuon jälkeen näyttäneet todellisen oman itsensä. Tuo oli ensimmäinen kerta, kun törmäsin tyttöjen taholta tulevaan välinpitämöttömyyteen ja empatiakyvyttömyyteen ja toimimattomuuteen. Sen jälkeen niitä tuli enemmän ja lisää, myös ihan silkkaa kiusaamista.

Minun tämänhetkinen äänenvsävyni ei siis johdu siitä, että tuolloin 7 v sitten olisin suhtautunut negatiivisesti tai asenteellisesti tyttöihin, vaan siitä, että SEN JÄLKEEN on tapahtunut paljon, ja asenteeni on muuttunut heihin aika nuivaksi.

Ihan irrallisena erimerkkinä: kuin tuo vanhempi oli 12-13 v, hän kiusasi ja itketti meidän yhteistä nuorempaa lasta, joka oli tuolloin 1 v. Kuulin kyllä kun lastenhuoneessa (ok.talo) kuului pienen itkua, mutta ajattelin että iso tyttö on siellä ja lohduttaa. Kun itku jatkui ja koveni, menin katsomaan. Tyttö oli pukenut väkisellä pienemmälleen liian ison vaatteen, jota 1 v siis ei ollut halunnut, oli alaknut itkemään ja kun tulin lastenhuoneeseen, pieni 1 v lapsi seisoi ja itki kasvot kyynelistä märkinä se hölmö hassu iso juttu puettuna - miehen tytär kyykötti lapsen edessä ja NAUROI!

Sinä ymmärrät. Ymmärrän että ymmärrät.

Sinä asetut tuon 8 v ja 6 v ja sittemmin tuon 12-13 v asemaan. Minä asetun vauvan ja tuon 1 v asemaan ja mietin, mitä voidaan vaatia tietyn ikäiseltä lapselta ja olen sitä mieltä että miehen lapset toimivat enemmänkin kuin väärin.

Kuvittelepa, että siellä parkumassa on sinun oma vauvasi tai itketettävänä on oma 1 vuotiaasi.

Ja toinen osapuoli olisi isosisko. Tai naapurin muksu. Mutta ehkä et kykene.

mutta 8 ja 6v on hiukka eri asia kuin 17v. Miksi jätitte vauvan noin pienten kanssa? Ehkä he eivät vieraassa paikassa tienneet miten toimia? 8 v on pieni nostamaan vauvaa, tuskin olisi uskaltanut? Entä jos olisi pudottanut vauvan. Ja vaikuttaa siltä, että sinulla ei ole maailman myönteisin suhtautuminen tyttöihin, ehkä eivät uskalla tulla "häiritsemään" sinua kun olet saunassa?

ettei heräänyt vauvan itkuun? Voi näet olla kuitenkin ihan totta.

Kun kerran ollaan vauvalle lapsenlikkana, eikä aika ole tuon pidempi, silloin ei mennä päiväunille itse nukkumaan !!!

Olkoon oikeasti nukkunut tai olkoon niin että ei vaan ollut viitsinyt hoitaa parkuvaa vauvaa (ollut tietskalla tai puhelimessa) ja sitten alkanut näytellä hätäpäissään muka nukkuvaa kun äiti tulee kotiin..

ihan sama. Määrätty ja luvattu työ tehdän.

vauvaa ei itketetä.

Kummallista että ap vielä miettii olleensa liian ankara tytölle ja valmis jo antamaan anteeksi. Tyttö itse mokasi, ja pahasti.

Meillä oli tilanne, että miehen lapset,tytöt, eivät reagoineet vauvan itkuun, vauva parkui pää punaisena ja nikotteli jo, ja nämä neidot istui vieressä ja tuijotti telkkaria, eivätkä tulleet meille saunaan sanomaan (sinne ei kuulunut) eivätkä lohduttaneet vauvaa, ikää oli 8 v 6 v ja minusta se oli kiusan tekoa ja tahallista "ei me kuultu" oli silkkaa valhe. " Ei me tiedetty mitä tehdä" - koputtaa saunan ovelle ja sanoa, että vauva itkee, laittaa tutti suuhun ja lohduttaa. Aika tökeröä! Olin helvetin vihainen näille kakaroille, ja jos olisivat olleet omia, olisvat saaneet sanktion, esim. tv kiinni, penkkiaresti tms. mutta nyt kun olivat miehen, oli vain Suuri Ymmärrys miehen taholta.

Ap.n tytär on täyssisar ja vaikkei olisikaan - 17 vuotias! Toiset on jo kesätöissä tuon ikäisenä !!

Vierailija
16/40 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin mä olisin huolissani siitä vauvasta joka joutui yksin itkemään ties kuinka kauan kuin jostain 17-vuotiaasta kiukuttelevasta teinistä.

Jos ei puoltatuntia pysy hereillä päivällä, niin mä kehottaisin menemään lääkäriin, eriasia jos olisi ollut kyse yöstä tai pidempi aikaisesta hoitamisesta.

Vierailija
17/40 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuori nainen. Kyllä on mailmankirjat sekaisin jos ei voi pyytää vahtimaan pienenmpää sisarustaa puoleksi tunniksi.

Vierailija
18/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahtia SISARPUOLTAAN!!

missä uuden lapsen isä? mikset pyytänyt sitä vahtimaan??????

Vierailija
19/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäs olla jo aikuinen tuon ikäisen

mielestäni itsestään selvää, et hoitaa sisarustaan ja trekee kotihommia yms

varsinkin jos kun ei ole kesätöissä

nyky nuoret vaan pääsee niin helpolla mitään ei tehtäs , mut kaikki pitäs saada heti

Vierailija
20/40 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun kerran on luvannut eli sä et ainakaan ole velvollinen pyytämään anteeksi...koitapa selittää sille miksi vauvaa ei saa jättää valvomatta ja yksin huutamaan kun toinen menee nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi