Jos hääkutsun kirjekuoressa lukee
osoitteena / vastaanottajana "Matti ja Maija Virtanen", niin onkohan tuo kutsu silloin oletusarvoisesti vaan meille, vai voikohan sinne ottaa lapsetkin mukaan?
Itse kirjoittaisin tuollaisessa tapauksessa varmaan "Matti ja Maija Virtanen perh.", mutta nämä ihnmiset nyt ei ole niin etiketin tarkkoja tms. muutenkaan eli en tiedä voiko tuosta kuoren osoitteesta päätellä miten paljon.
Mutta mietin onko noloa sitten kysyäkään asiaa, emme tunne heitä hyvin (miehen sukua) / minä en oikeastaan ollenkaan. ettei tule tilannetta että eivät kehtaa sanoa, etät mieluummin ei lapsia.
Toisaalta viimeksi kun olimme sukujuhlissa (miehen suvun), tulkitsimme että lapsia ehkä ei mukaan, mutta oli siellä lapsia joillain muilla mukana kuitenkin.
Kommentit (14)
taas pitäis lapset hommata johonkin hoitoon ja kuskata jonnekin...
kehtaakohan hääkutsusta kieltäytyäkään kuitenkaan ilman pätevää syytä.
Nyt ei olisi millään rahaa oikein häälahjaankaan, eikä lapsenvahtiin / jos viemme jonnekin kauemmas minne saamme jollain "kahvipaketilla" lapset hoitoon, tulee bensakuluja kuitenkin.
Muuten oiskin ollut ihan kiva mennä häihin, mutta mieluummin oisin ehkä mennyt silti lastenkin kanssa.
kehtaakohan hääkutsusta kieltäytyäkään kuitenkaan ilman pätevää syytä.
Jos ei aikuinen ihminen kehtaa olla menemättä häihin, niin kärsi kärsi sitten vaan. Kuinka vaikeaa on sanoa että ei kiitos, tällä kertaa emme pääse osallistumaan.
mutta kannaättaa kysäistä, jos kutsujat eivät ole niin tarkkoja etikettisäännöistä.
kaikki kutsujatkaan eivät tunne etikettiä, joten jotkut kutsujat kirjoittavat kuoreen vain vanhempien nimet, vaikka kutsu on tarkoitettu koko perheelle. Ei se asia selviä muuten kuin kohteliaasti kysymällä.
kutsuttuna ovat vain Matti ja Maija. Mutta sitten on etikettiä tuntemattomat kutsujat, jotka kiskaisetvat herneet nenään kun ei tajuta että kutsu TIETYSTI koski koko perhettä..
Ex-apelle tuli kerran kutsu, jossa oli vain hänen nimensä päällä. Tästä olisi sitten pitänyt ymmärtää että kutsu koskee myös anoppia, apen ja anopin lapsia, näiden puolisoita ja lapsenlapsia.
että kuori meni epähuomiossa roskiin ja nyt ei muisteta, lukiko perh. vai ei.
hääkutsut lähetettiin kuorissa, jossa oli VAIN kutsutut mainittu. Siis tyyliin "Mikko ja Minna Mattila" ja "Hanna ja Heikki Haapala + kummityttö Riikka".
Meillä siis isot suvut, joten jos kaikki olis kutsuttu lapsineen niin juhlapaikkaa ei olis ihan noin vain löytynytkään... Pelkästään sisarusten lapset + kummilapset lisättynä aikuisiin oli 150 vierasta.
Itse lähden siitä, että ne on kutsuttu, joiden nimet ovat kuoressa. Kun sitten menimme rippijuhliin kahdestaan, ihmeteltiin kovasti, minne vasta kotoa muuttanut nuoremme oli jäänyt. Minun mielestäni heidän olisi pitänyt lähettää hänelle oma kutsu, koska hän ei asu kotona, tai sitten mainita hänet nimeltä meidän kutsussamme.
Eikä muuten ollut ensimmäinen kerta. Aika harva oikeasti tuntee etikettiä.
tosiaan ei ole sellainen "etiketin-tuntija". Vaikak eihän sitä koskaan sitten tiedä... en tunne heitä niin hyvin.
Ei kai se auta kun yrittää nätisti kysyä jotenkin. Kai ne sitten kehtaa itse sanoa, jos periaatteessa tarkoittaa vain meitä vanhempia. Jos nyt siis menemme sitten ollenkaan...
ap
mutta kannaättaa kysäistä, jos kutsujat eivät ole niin tarkkoja etikettisäännöistä.
Vanhan etikettikirjamme mukaan tuo voisi myös tarkoittaa että koko perhe on kutsuttu. Sen kijan mukaan jopa pelkkä "Matti Meikäläinen" voi tarkoittaa koko perheen kutsumista.
Vähän aikaa sitten kävi juuri suvussamme kömmähdys. Isäni sai kutsun veljensä pojan häihin. Häissä sitten ihmeteltiin että minne olet vaimosi ja tyttäresi perheineen jättänyt. Kutsu siis oli koskenut isäni lisäksi vaimoa ja lapsia perheineen.
Mun veli lähetti tolleen kutsut. Ja toope ei lähettänyt kutsuja ollenkaan lähisuvulle (laski lähisuvuksi myös serkut), koska kyllähän ne tietää, milloin ne häät on. Huoh.
joten siinä kohtaa se selviää. Nätisti kysäiset:
Käsitin kutsun olevan vain meille aikuisille, ymmärsinkö oikein?
Tästä ei voi kukaan vetää herneitä nenäänsä. Jos sitten tuohtunut juntti toisessa päässä niin tekee ja sanoo että kutsu on koko perheelle niin voit sanoa että kappas kun olinkin tyhmä. Näin kutsujalle tulee hyvä mieli vaikka olikin itse tyhmä.
on asiallista kirjoittaa ns. rajoitteet kutsuun. Eli tuossa tapauksessa lukisi, ettei lapsia ole tarkoitus ottaa mukaan jne.. Jos näin ei ole, niin ilmoittakaa esimerkiksi että teitä tulee 2 aik. + 2 lasta, ja katsokaa miten reagoivat. Tai soita kasolle, sillähän se selviää.
Ymmärrätte varmaan, että useimmat eivät laita sitä "ei lapsia" teksitiä kiusatakseen ihmisiä, vaan päinvastoin jotta ihmisillä olisi kivempaa. Ne lapsellisetkin voivat rauhassa juhlia ilman lapsiin liittyvää huolta. Eli ajatellaan myös vieraita. En muutenkaan ymmärrä miksi haluaisi ottaa lapset mukaan, jos on mahdollisuus mennä pariskuntana juhlimaan häitä aikuisten kesken?
jos lapsetkin olisi kutsuttu.