Antaisitko leikkien jatkua vai koittaisitko vaivihkaa vähentää oloa?
Itsellä 5v kaksoset ja naapurissa saman ikäinen lapsi. Lapseni ovat tottuneet leikkimään pihassamme siten että vahdin ikkunasta heidän touhuja ja puutun vain tarvittaessa. Harvoin tarvii puuttua. Leikit sujuu ihan ok, aina siihen asti kun naapurin lapsi ilmestyy paikalle.
Toista kaksosista ajaa naapurin poika leikistä pois, alkaa älytön juokseminen, riehuminen ja päätön meno. Kiljutaan, huudetaan, heitellään hiekalla muita ja tehdään vaikka mitä kiellettyä jne.
Naapuri kulkee pihallaan lapsensa perässä jatkuvasti kun sitä ei voi jättää hetkeksikään yksin.
Tuntuu että olisi helpompi pitää lapsia ns. muissa puuhissa ja antaa olla vähemmän naapurin pojan kanssa.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (35)
Lapseni (molemmat) leikkii ihan kivasti muiden lasten kanssa. Tämän pojan kanssa leikit ei toimi vaan menevät riehumiseksi. Kaksoset leikkivät pihalla keskenään ihan rauhallisesti.
t. ap
Ja kyllä pitää osata leikkiä muiden kanssa ilman että menee noin sekaisin kuin ap:n lapsi.
Suomessa on suora sanajärjestys. Sinä kirjoitat nyt jollain kryptisellä ekstrakäänteisjärjestyksellä.
Etkö ymmärrä lausetta : toista kaksosista ajaa naapurin lapsi pois?
Entä tää: muita koiria ajaa omamme pihaltamme pois?
Eri asia jos ap olisi kirjoittanut : toiNEN kaksosista ajaa naapuriN lasta pois.
mutta onko kolmikolla kivaa leikkiessään? Siitä ap ei ymmärtääkseni ole sanonut mitään.
"Leikkiä kivasti tai kiltisti" synnyttää mulle aina mielikuvan pienistä, kalpeista, hiljaisista lapsista, joilla on tylsää, mutta joihin aikuiset ovat tyytyväisiä, koska lapset eivät ole heille häiriöksi.
En osaa pitää pahana kohtuullista/ ajottaista riehumista ulkotiloissa.
vaan ap:n lapsi.
Mä ainakin ymmärsin tekstistä että nimen omaan naapurin poika ajaa toista kaksosista pois leikeistä, jolloin riehuminen alkaa!?! Eli onglma syntyy kun naapurin lapsi tulee leikkimään...
Kyllä tuollaisessa tilanteessa rajoittaisin leikkimistä naapurin pojan kanssa. Ehkä kerran kaksi viikossa riittäisi? Normaaliahan se toki on ettei lapset ole aina hyvällä tuulella ja riitaa tulee leikeissä kavereiden kesken, mutta tuollainen jatkuva riitely ei varmasti ole kivaa lapsillekkaan. Sosiaalista kanssakäymistä poikasi varmaan saavat muualtakin ja on muitakin leikkikavereita kun tuo naapurin poika.
että hän haluaa IKIOMAN kaverin. Toisen lapsistamme, ja toinen pitää sitten savustaa leikeistä pois.
On myös avoimen kateellinen siitä että meidän pojat lähtevät yhdessä kotiin, mennään perheen kesken johonkin jolloin pojilla on kaveria aina toisistaan. On mustasukkainen siitä että hän ei voi pitää toista lapsistamme vain itselleen 'varattuna'. Siitä tulevat riidat. Eikä se naapurin lapsen suosiossa oleva lapsikaan lopulta kovin tyytyväinen ole, kun kaksosveli on ajettu pois pahoilla mielin.
Sanottu on asiasta, mutta eipä sillä suurta vaikutusta ole. Tämä poika on ainoa lapsi ja vanhempien taholta tottunut saamaan mitä tahtoo. On raivon partaalla kun se ei sitten muualla menekään ihan niin.
ap.
Kyllä tuollaisessa tilanteessa rajoittaisin leikkimistä naapurin pojan kanssa. Ehkä kerran kaksi viikossa riittäisi? Normaaliahan se toki on ettei lapset ole aina hyvällä tuulella ja riitaa tulee leikeissä kavereiden kesken, mutta tuollainen jatkuva riitely ei varmasti ole kivaa lapsillekkaan.
Perheen lasten kanssa. Isompana sitten voi niitä kaverisuhteita järjestellä kun osaavat niitä itse hoitaa. Tosi raskasta aikuisellekin jos joutuu koko ajan olemaan välimiehenä.
Myös puistot on kesällä hyviä leikkipaikkoja joissa tapaa muita lapsia.
t. näin meillä
:D
t. karjahduksia apukoulun penkiltä:D
Sama henkilö kirjoittaa 7 viestiä joissa jankkaa samaa. Tämä provoilee muissakin ketjuissa.
lapsella on kavereina kaksi eri kaksosparia. Mitään riehimisongelmia ei ole, mutta itse käy välillä sääliksi omaani. Kaksoset kokemukseni mukaan mieluiten leikkisivät kaksikseen ja ulkopuolisen kaverin voi olle vaikea päästä heidän juttuihinsa mukaan. Olenkin joskus itse miettinyt pitäisikö kaksoisperheiden kanssa yhteiseloa välttää, jotta omani ei olisi näissä tilanteissa kolmaspyörä. Sinänsä kenessäkään lapsessa ei ole mitään vikaa, kaksoset luonnollisesti ovat hitsaantuneet yhteen. Esimerkiksi jonkin ajan kuluttua usein toinen kaksonen sanoo, että haluasi nyt leikki siskon tai veljen kanssa kaksin :( Tälläisiä ongelmia ei ole tietysti yksöslasten kanssa.
"Kaksi eri kaksosparia on kavereina lapsillani".
Ja
"Itse miettinyt joskus olen jne."
kyllä nyt hyvänen aika 5-vuotiaat voi leikkiä yksin- kaksistaan pihalla, varsinkin kun ikkunasta välillä valvotaan. Oikeasti, nämähän menevät jo kohta eskariin ja sitten kouluun, jolloin pärjäämistä ja yksinoloa on enemmänkin.
Mutta jos leikit menee aina tuollaiseksi, vähentäisin yhdessäoloa. Sanoisin naapurin lapselle suoraan syynkin, kyllähän tuon ikäisten jo pitäisi puhettakin ymmpärää.
Eli ap:n lapset oli ihan nätisti, naapurin kakara tuli räyhäämään.
Vaikea tilanne. Naapurin lapselle tekisi tosi hyvää päästä teille leikkimään, mutta kun ei osaa niin ei osaa. Yrittäisin itse näin: kun naapurin lapsi tulee, menisin ulos kertomaan, että teidän pihalla kaikki lapset leikkivät yhdessä. Tekisin näin aina kun se rähjää. Ja pitäisin siitä kiinni. Jos meno menee holtittomaksi, ottaisin omat hetkeksi sisään ja sanoisin selvin sanoin että 5-vuotiaskin ymmärtää, että jos ei osata leikkiä yhdessä niin ei sitten leikitä ollenkaan.