Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allerginen lapseni on menossa kutsuille, järjestäjän äiti pyysi tuomaan omat eväät mukaan!

Vierailija
15.06.2011 |

Tyttö menee viikonloppuna luokkatoverin kutsuille. Soitin toisen tytön äidille ja kysyin onko kutsuilla tarjoilua, kun lapseni on allerginen. Kertoi että on tarjoilua ja käski ottamaan omat eväät mukaan jos on kerran allerginen!

Siis mitä?? Aika tylyä mun mielestä... Olis voinut kysyä mielestäni kertoa, itä heillä tarjotaan ja kysyä käyvätkö ne lapselleni ja ehdottaa, että voisi ostaa jotain sellaista tarjottavaa myös mikä sopii lapselleni.

Tulipa kiva mieli lapsen puolesta!

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin muumikeksejä ja pillimehuja ja mehujäitä niin kyllä olisi emännän pitänyt tarjota vain niitä muillekin vieraille kun minun tytölleni tulee paha mieli jos ei saa kaikkea samaa kuin muutkin. Todella juntti emäntä kun käski tuoda omat eväät.

Vierailija
62/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 5-vuotias joka oli lapsena todella allerginen(sekä atooppinen), koskaan en vaatinut että sille tehtäisiin mitään omia ruokia/herkkuja vaan omat eväät mukaan! syystä että itse tiedän mitä lapsi saa syödä tai mitä ei, pahimmassa tapauksessa voi lapsen henki olla uhattuna. Myös se että koko ajan oli uusien ruoka-aineiden kokeilu päällä (todella aikaa vievää hommaa) niin jonkun haittaavan aineen saanti saattoi pilata kuukauden työn! tämän takia tuli helpommaksi jo omalta kannalta katsottuna että hommaa omat turvalliset syötävät mukaan. Synttäreillähän mennään pitämään hauskaa eikä vain syömään ja tämän syömisen voi järjestää niin että lapsi ei moista asiaa tajua!!! (voi nähdä vaivaa oman lapsen hyvinvointiin!)

t.isi, jonka tyttö kasvoi ensimmäisen vuoden 11 ruoka-aineella, nyt käy lähes kaikki :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään vaatia lapsilleni mitään erityisherkkuja, jos allergoita olisi. Sitä syödäänmitä on ja jos ei käy, niin otetaan omat eväät mukaan.

Nykyään moni lapsiperhe tulee tosi vähällä rahalla toimeen, on ylivelkaisia jotka viimeisillä rahoilla järjestävät synttäreitä.

Kuka kehtaa alkaa vaatia jotain kalliimpia gluteiinittomia keksejä tai muuta erityistä? näitäkin on, jotka vaativat lihapihviä kun ei makea kelpaa karppauksen takia.

Jos allergiaa on, niin jostain kumman syystä ne kehittyvät aina niille, joilla on varaa nirsoilla ja ostella niitä erityisruokia. Potku nyt vaan persuuksille, on minun neuvoni. Itsestä ei tehdä numeroa, kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Kumma, että jo päiväkodissa muut lapset joutuvat joka jumalan päivä kuulla, miten nikojessiina ei saa syödä sitä ja tätä. Ilmeisesti tätä toitotetaan joka päivä, kun heti eka päivänä tämä oli asia, jonka lapsi muisti päiväkodista ja joka päivää samasta asiasta muistutetaan, kun se jankuttaminen ei loppunut.

Omista syömisistä pidetään suu kiinni, se kuuluu hyviin tapoihin, oli lapsi tai aikuinen. Sitä syödään mitä tarjotaan.

Vierailija
64/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata kakakroita vääntää. Ehkäisy on keksitty.

Vierailija
65/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin poikani synttärikutsutn 10 päivää ennen syntymäpäiviä menemään koteihin. Pyysin ilmoittamaan allergiat. KAKSI päivää ennen synttäreitä yhden lapsen äiti ilmoitti maitoallergiasta.

Okei, en voi tietää kuinka pitkään lapsi oli kutsua pantannut ( ovat ekaluokkalaisia, ja kutsu voi toki unohtua), mutta mulla oli tuossa vaiheessa jo tarjoilut ostettu/leivottu. Onneksi iso osa sopi tuollekin pojalle, mutta kyllä mä kävin hänelle vielä erikseen ostelemassa sopivia herkkuja. Vaikka kyrsi ihan kunnolla, kun hirveä kiire oli muutenkin.

Vierailija
66/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä sanonut, että itselläni ei olisi varaa. On järjestetty synttärit sen mukaan mitä päivänsankari toivoo tarjoiltavan.

Mutta kyllä näissä allergiahömpötyksissä jakarppaushömpötyksissä on menty jo niin pitkälle että aika moni on ihan täynnä toisten ruokavalioita. Ei se niin pitäisi mennä.

Vierailija
67/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 5-vuotias joka oli lapsena todella allerginen(sekä atooppinen), koskaan en vaatinut että sille tehtäisiin mitään omia ruokia/herkkuja vaan omat eväät mukaan! syystä että itse tiedän mitä lapsi saa syödä tai mitä ei, pahimmassa tapauksessa voi lapsen henki olla uhattuna. Myös se että koko ajan oli uusien ruoka-aineiden kokeilu päällä (todella aikaa vievää hommaa) niin jonkun haittaavan aineen saanti saattoi pilata kuukauden työn! tämän takia tuli helpommaksi jo omalta kannalta katsottuna että hommaa omat turvalliset syötävät mukaan. Synttäreillähän mennään pitämään hauskaa eikä vain syömään ja tämän syömisen voi järjestää niin että lapsi ei moista asiaa tajua!!! (voi nähdä vaivaa oman lapsen hyvinvointiin!)

t.isi, jonka tyttö kasvoi ensimmäisen vuoden 11 ruoka-aineella, nyt käy lähes kaikki :)

Hän aloitti kertomalla, että lapsi on allerginen, johon tämä juhlien järjestäjä käski ottamaan omat eväät mukaan. Äärettömän tylyä ja epäkohteliasta! Ei ole kyse siitä, etteikö voisi pyytää niitä omia eväitä ottamaan joka tapauksessa vaan siitä, että on kohteliasta kysyä, mistä allergioista on kyse ja sitten ehdottaa, voisiko ne omat eväät ottaa mukaan, jos tarjoilut eivät ole sellaisia, että allergikko voi niitä syödä.

Nythän käy todennäköisesti niin, että ap laittaa lapselle mukaan muumikeksejä ja poppareita ja siellä pöydässä saattaa tasan tarkkaan olla näitä tarjollakin. Ap siis näkee vaivan omista eväistä, koska emäntä ei vaivautunut kertomaan, mitä on tarjolla ja kysymään, mistä allergiasta on kyse.

Meillä muuten on myös tapana kysyä allergioista jo kutsussa. En ole mikään ehtoinen emäntä ja esim. keliaakikolle en välttämättä osaisi kovin monipuolisia tarjottavia väsätä. Mutta minä olen ratkaissut aina nämä ongelmat niin, että olen kertonut allergisen lapsen vanhemmalle, mitä tarjoan, ja tämä on voinut kertoa, mikä käy hänen lapselleen ja mikä ei. Eräillä lastenkutsuilla tarjosimme kaikille pelkästään päärynäpillimehua, vadelmamehujäätä ja poppareita sekä karkkeja. Oli sen verran ristiin menevät allergiavieraat emmekä uskaltaneet niin pienillä ottaa riskiä, että pahasti allerginen lapsi söisikin jotain, jota ei saisi. Siksi tarjottavat olivat kaikille samat.

Kyllä minä koen olevani vastuussa noista lapsista, enkä uskaltaisi ikinä jättää vastuuta lapsen omille harteille. Siksi meillä on tehty pienemmille lapsille (alle 7-vuotiaille) aina samat tarjottavat kaikille. Jo se, että joku tuo omat eväät, on riski allergiaporukalle, koska tämä lapsi saattaa tarjota omistaan vieressä istuvalle, joka onkin sitten taas niille allerginen...

Vierailija
68/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia minulle näin esitettäisiin, olisi minullakin niskakarvat pystyssä. Mitä tämä jollekin mammalle kuuluu, mitä tarjotaan. Ei kotini ole mikään ravintola, mihin on ruokalista lapsille. Tarjoan, mitä tarjoan ja koskaan, siis koskaan ei ole kukaan äiti soittanut ja vaatinut tietää, mitä on tarjolla.

Eri asia on jos ilmoittaa, että lapseni on allerginen ja laitanko omat eväät matkaan vai miten asia järjestetään.

Eli metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Ap on itse käyttäytynyt tylysti ja juntisti ja saanut juuri ansaitsemansa vastauksen. Ensi vuonna penskaa ei kutsuta kenenkään synttäreille äidin takia.

Minulla on 5-vuotias joka oli lapsena todella allerginen(sekä atooppinen), koskaan en vaatinut että sille tehtäisiin mitään omia ruokia/herkkuja vaan omat eväät mukaan! syystä että itse tiedän mitä lapsi saa syödä tai mitä ei, pahimmassa tapauksessa voi lapsen henki olla uhattuna. Myös se että koko ajan oli uusien ruoka-aineiden kokeilu päällä (todella aikaa vievää hommaa) niin jonkun haittaavan aineen saanti saattoi pilata kuukauden työn! tämän takia tuli helpommaksi jo omalta kannalta katsottuna että hommaa omat turvalliset syötävät mukaan. Synttäreillähän mennään pitämään hauskaa eikä vain syömään ja tämän syömisen voi järjestää niin että lapsi ei moista asiaa tajua!!! (voi nähdä vaivaa oman lapsen hyvinvointiin!) t.isi, jonka tyttö kasvoi ensimmäisen vuoden 11 ruoka-aineella, nyt käy lähes kaikki :)

Hän aloitti kertomalla, että lapsi on allerginen, johon tämä juhlien järjestäjä käski ottamaan omat eväät mukaan. Äärettömän tylyä ja epäkohteliasta! Ei ole kyse siitä, etteikö voisi pyytää niitä omia eväitä ottamaan joka tapauksessa vaan siitä, että on kohteliasta kysyä, mistä allergioista on kyse ja sitten ehdottaa, voisiko ne omat eväät ottaa mukaan, jos tarjoilut eivät ole sellaisia, että allergikko voi niitä syödä. Nythän käy todennäköisesti niin, että ap laittaa lapselle mukaan muumikeksejä ja poppareita ja siellä pöydässä saattaa tasan tarkkaan olla näitä tarjollakin. Ap siis näkee vaivan omista eväistä, koska emäntä ei vaivautunut kertomaan, mitä on tarjolla ja kysymään, mistä allergiasta on kyse. Meillä muuten on myös tapana kysyä allergioista jo kutsussa. En ole mikään ehtoinen emäntä ja esim. keliaakikolle en välttämättä osaisi kovin monipuolisia tarjottavia väsätä. Mutta minä olen ratkaissut aina nämä ongelmat niin, että olen kertonut allergisen lapsen vanhemmalle, mitä tarjoan, ja tämä on voinut kertoa, mikä käy hänen lapselleen ja mikä ei. Eräillä lastenkutsuilla tarjosimme kaikille pelkästään päärynäpillimehua, vadelmamehujäätä ja poppareita sekä karkkeja. Oli sen verran ristiin menevät allergiavieraat emmekä uskaltaneet niin pienillä ottaa riskiä, että pahasti allerginen lapsi söisikin jotain, jota ei saisi. Siksi tarjottavat olivat kaikille samat. Kyllä minä koen olevani vastuussa noista lapsista, enkä uskaltaisi ikinä jättää vastuuta lapsen omille harteille. Siksi meillä on tehty pienemmille lapsille (alle 7-vuotiaille) aina samat tarjottavat kaikille. Jo se, että joku tuo omat eväät, on riski allergiaporukalle, koska tämä lapsi saattaa tarjota omistaan vieressä istuvalle, joka onkin sitten taas niille allerginen...

Vierailija
69/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Törkeäksi menee, kun ihmisten koteja aletaan pitää ravintolana tai hotellina. Valitetaan jos tarjoilu ei sovi tai kelpaa tai palvelu ei pelaa.

Vierailija
70/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärettömän tylyä ja epäkohteliasta! Ei ole kyse siitä, etteikö voisi pyytää niitä omia eväitä ottamaan joka tapauksessa vaan siitä, että on kohteliasta kysyä, mistä allergioista on kyse ja sitten ehdottaa, voisiko ne omat eväät ottaa mukaan, jos tarjoilut eivät ole sellaisia, että allergikko voi niitä syödä.

Ei tässä ole kyse siitä, että meidän Jessiina ei voi syödä sitä tai tätä tai että oletusarvona olisi, että emännän pitäisi vääntää Jessiinalle omat tarjoilut vaan siitä, että voisihan sitä nyt herran jestas edes KYSYÄ, minkä tyyppisestä allergiasta on kyse ja SITTEN miettiä, riittääkö omat rahkeet siihen, että Jessiinalle tarjotaan ehkä jotain muuta tai sitten ei. Mutta jos on päättänyt järjestää lastenkutsut, niin yhden ylimääräisen keksipaketin hankinnan ei luulisi olevan ylivoimaista?

Jos oikein vaikea allergia kyseessä (tosi monta ainetta ja/tai vakavat oireet) niin luulen, että olisi sekä minun että kaverin vanhemman mielenrauhan kannalta ottaa nuo omat eväät mukaan (olen ihan kädetön noissa allergiajutuissa ja vaikka kuinka lukisin tuoteslosteita, saattaisi esim. pähkinäallergikko saada jotain, jossa pähkinää käaitelty samalla hihnalla tms.)

Vierailija
71/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan kuinka oma äitini aina laittoi mulle eväät mukaan toisten synttäreille (sairastan keliakiaa). useasti leipoi kakun ja siitä siivun laittoi sitten mukaan aina synttäreille (kun kaikki muutkin söivät kakkua niin mäkin sain:) ). kerranpa sitten synttärisankarille ei oltu leivottu ollenkaan kakkua, vain jotain jäätelöä oli tarjolla kaikille. paitsi mulle, jolla oli se oma kakku pala mukana:D siinähän ne kaikki muut itkivät järjestäjälle että miksi vaan yksi saa kakkua ja kukaan muu ei:D

aa muistan vieläkin että se oli tosi noloa, mutta silti rakastan äitiäni joka ajatteli vain mun parastani:)

Vierailija
72/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ap olisi tuollaista vastausta saanut jos itse olisi puhelunsa aikana käyttäytynyt ystävällisesti ja asiallisesti. Kyllä minäkin hämmentyisin jos joku alkaisi puhelimessa tiukata, mitä tarjoilen lapsille...ööö....pullaa, keksiä, suklaata, sipsejä,..ööö, mitä mulla siinä olikaan, en oo käynyt vielä kaupassa ja päättänyt kaikkea.

En ole tottunut, että minun täytyy lasteni kavereiden vanhemmille erikseen tarjoilutkin esitellä, kelpaako se heidän kullannupulleen.

Meillä on käynyt allergisia lapsia ja koskaan ei ole puhelimessa tingattu etukäteen, että mitäs meinaat tarjoilla. Epäkohteliasta suoraan sanoen.

Vierailija
73/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoittanut, mille lapsesi on allerginen. Eihän ne tarjoilut teille kuulu, vaan emänän tulee ilmoittaa vasta sen jälkeen, pystyykö ottamaan erikoisruokavalion huomioon.

Vierailija
74/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin taas AV:lla

puhutaan et jos joku allerginen niin voi hyvin ottaa omia eväitä mukaan, tai jos vaikka vege tmv.

mutta heti ku osuu omaan nilkaan niin se toinen onkin ihan juntti ääliö idiootti äiti.

SILTI, tuollaiset tilanteet on harmillisia kaikinpuolin, itse pyrin ottamaan huomioon allergiat, jotta kaikilla olisi samaa.

kerran oli kyllä vaikeeta, kun oli muna, sitrus,suklaa,maito yleensä, mansikat jne yhdellä lapsella...silti taisteltiin kutsut loppuun ja kaikki tarjottava oli sellaista mitä tuolle pikkuiselle tytölle kävi :) eikä tarvinnu pelätä ja kattoa hänen peräänsä "mitä se nyt syö"!!! oisin ollu ihan paniikissa koko juhlien ajan, vaikka nykyään lapset hirmuhyvin tietää "mikä tekee olon kipeäksi".

Vierailija
75/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokarajoitteet on vedetty ihan huippuunsa Suomessa. Olrn asunut USAssa vuosikymmenet ja monenmoiset pippalot on kayty lapi. Kertaakaan en ole kuullut kenenkaan mainitsevan ruokavaliotaan.

Kai sitten vaan syovat mita voivat ja jattavat loput syomatta.

Jos juuri nyt minulta kysyttaisiin niin en voisi mainita yhtakaan allergista ystavaani ja varmasti niita on.

Vierailija
76/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mua haitannut yhtään, jos synttäreillä pystyin syömään vaan sipsejä tai popkornia. Tiesin itse mitä voin syödä ja tiesin, että jos syön jotain sopimatonta, niin kivat synttärit loppuu siihen.

Vierailija
77/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää kyllä kanssa allergikkojen vanhempien luottamus siihen, että muut osaavat huolehtia heidän lastensa mahdollisesti hengenvaaralliset allergiansa.

Minulla itselläni on erikoisruokavalio, joka todettu aikuisiällä. Olen lukemattomia kertoja ollut tilanteessa, jossa ihmiset eivät vaan tiedä ruokavalion vaatimuksia. Se on mielestäni täysin ymmärrettävää, ei voi olettaa. Monet potilasjärjestöt järjestävät erikoisruokavalioihmisille sopeutumisvalmennuskursseja ja vähintään ravitsemusterapeutin ohjausta on saatavilla. Silti toiset luottavat, että puhelinsoiton perusteella uppo-outo osaa ottaa kaiken huomioon.

Jos en olisi täysin absoluuttisen varma tarjottavista ja ne olisi moneen kertaan käyty allergisen vanhemman kanssa käyty läpi, niin mä en ainakaan uskaltaisi ottaa kontolleni toisen henkeä.

Vierailija
78/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia eväitä mukaan jos kerran on OIKEA allergia.

Itse en luottaisi siihen, että joku vieras osaa/viitsii todella ottaa vakavat allergiat huomioon tarjoilussa.

Ja jos allergiat ei ole vakavia niin niistä tuskin sitten kannattaa edes mainita.

Vierailija
79/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisenä iltana (ostokset jo tehty), että hänen lapsensa tarjottavat tulisi olla laktoosittomia. En edes vastannut kys. äidille, koska hänen lapsensa on meillä syönyt esim. makaroonilaatikkoa, jossa ihan tavallista maitoa..

Kysyin lapselta juhlissa (kouluikäisiä), voiko hän syödä esim. kinuskikakkua tai muita, jotka sisältävät mahdollisesti vähän laktoosia. Lapsi oli aivan, että "häh, ei hän ole millekään allerginen". Eli ota selvää. Oletan kuitenkin, että tuollaisista ilmoitetaan vähän aikaisemmin ja luotan kyllä siihenkin, että jos kouluikäisellä on jokin todella paha ja rajoittava allergia, hän varmaan itsekin tietää siitä.

Vierailija
80/102 |
16.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mua haitannut yhtään, jos synttäreillä pystyin syömään vaan sipsejä tai popkornia. Tiesin itse mitä voin syödä ja tiesin, että jos syön jotain sopimatonta, niin kivat synttärit loppuu siihen.

Mutta ainakin meidän lapset ovat saaneet ensimmäiset synttärikutsut 4 vuoden hujakoilla. 4-vuotias ei osaa välttämättä kysyä, mitä missäkin tuotteessa on. Minä itse olin juuri tuon ikäisenä moniallerginen enkä takuulla kysynyt koskaan, vaikka sain ihon rikki käytännössä kaikkialta. Tyytyväisenä söin suklaata ja mansikoita, koska tiesin, että en niitä koskaan muuten saisi. Äiti sai sitten yökaudet rasvailla ja kuunnella itkuani...

Minun lapseni ovat olleet allergiapäiväkodissa, ja siksi meillä on ollut paljon allergisia lapsia lastenkutsuilla. Vaikka opin tuntemaan lasten allergiat, en ikinä uskaltanut ottaa sitä riskiä, että joku pääsisi vahingossa tai tahallaan maistamaan jotain, jolle on allerginen. Kyllä täytyy sanoa, että on aika kammottavaa huomata, miten ihan oman mukavuuden vuoksi monet äidit täällä ovat valmiita riskeeraamaan pienen lapsen hengen.

Ehkä se tosiaan johtuu siitä, että allergiset lapset ovat usein käyneet eri päiväkodeissa, ja näin ollen ihmiset eivät enää törmää moniin allergisiin lapsiin. Siitä yhdestä sitten riittää ihmeteltävää.

Nykyään kuitenkin nuo allergiapäiväkodit on lopetettu, ja kaikki allergiset ihan tavallisissa päiväkodeissa, myös ne, jotka voivat saada hengenvaarallisia oireita. Ihan mukavaako on kesken lastenkutsujen soittaa ambulanssi, kun 4-vuotias onkin saanut vahingossa pähkinää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi