Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä jos epäilee vilppiä työpaikalla?

Vierailija
15.06.2011 |

Miellä on bonussyteemi, bonus ei ole mikään iso (muutama satanen per kk) muttei ole palkkakaan.

Me teemme tiimityötä ja nyt on herännyt epäilys että eräs tiimimme jäsen käyttää tätä systeemiä hyväkseen ja nostaa itse bonusta itselleen vilpillisin konstein.

Hänen korkea tuloksensa määrää koko tiimin tavoitteen. Ero seuraavaan bonuksen saajaan on niin iso ettei muut tiimissä saa bonusta, vain hän. Mutta nyt on ilmennyt että konstit joita hän käyttää ovat ilmeisesti vilpillisiä.

Esim. muut ovat työpisteissään sellaiset 7 tuntia ja hän noin 6 tuntia, vaikka kaikilla on sama työaika.

Miten tässä tulisi toimia? pitäisikö asia ottaa esille esimisten kanssa?

Esimiehen eivät taida asiaa ottaa esille koska nyt vain yksi työntekijä saa bonuusta (talolle edullista), koska hän on hinannut tavoitteet niin ylös ettei niihin yllä muut kuin hän itse.

Kaikilla tiimissä on kuitenkin ihan hyvät tulokset.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tunnin vähemmän töissä ja silti tekee teitä muita huomattavasti parempaa tulosta. Ettet vaan itse kadehtisi bonareita :D

Vierailija
2/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että yksi on vilpillinen? Oletko varma, että he seisovat sanojesi takana? Mielestäni kannattaa ottaa asia puheeksi esimiehen kanssa, mutta jos muut työntekijät eivät saa suutaan auki tai jopa puolustelevat tätä yhtä, saat kateellisen häirikön maineen.

Itse olen naisvaltaisella alalla ja joka työpaikalla missä olen ollut valitetaan kahvipöydässä milloin mistäkin epälohdasta, mutta kun tulee aika sanoa asiat ääneen esimiehelle, ei sanotakaan mitään. Näin on käynyt, vaikka pomo erikseen olisi kokouksessa sanonut, että jos nyt on jotain sydämellä niin nyt voi puhua, kukaan ei sano mitään ja 5 min. päästä kahvipöydässä taas urputetaan. Ihme touhua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on vain 6 tuntia duunissa sillä muutenhan hän olisi vielä ylivoimaisempi. Teidän muiden kannattaisi tehdä duuninne paremmin eikä kadehtia tehokasta työntekijää

Vierailija
4/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kukaan ei uskalla ottaa asiaa esimiehen kanssa puheeksi.

Tämä rouva tulee töihinkin aina myöhässä ja vaatii saada ne lomaviikot jotka hänelle itselleen sopii, muttei suostu joustamaan esim. kesäapulaisten kouluttamisessa. Ei kuulema ala kouluttamaan ketään. Me muut saamme sen tehdä ja siinäkin bonukset kärsii.

ap

Vierailija
5/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis epäilyksille mitään muuta pohjaa kuin hänen tekemänsä tulos? Onko mitään keinoa, jolla sinä tai esimies voisi tarkistaa hänen tekemisensä?

Vierailija
6/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa miettiä, miten asian tuo esille, suora syytös ei välttämättä ole paras lähestymistapa. Ehkä voisit sanoa, että liikkuu puheita, ettei kaikki mene ihan reilusti, olet miettinyt asiaa ja sinusta olisi hyvä jos asiaa hiukan selvitettäisiin. Tai jotain sinnepäin.

Vierailija
7/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on vain 6 tuntia duunissa sillä muutenhan hän olisi vielä ylivoimaisempi. Teidän muiden kannattaisi tehdä duuninne paremmin eikä kadehtia tehokasta työntekijää

ja hän käy aina yksin kahvilla, ei lähde koskaan muiden kanssa mihinkään. Hän syö aina omalla työpisteellään, me muut keittiössä. Vaikka työpisteellä syöminen on kiellettyä.

ap

Vierailija
8/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten hän pystyisi tekemään vilppiä? Kerro esimerkki, mikään kirjoituksessasi ei viittaa vilppiin. Vaikea ja joustamaton ko. rouva tuntuu olevan, mutta sillä ei ole tekemistä vilpin kanssa mitään.

Vierailija
9/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hirveä kollega! Käy kahvillakin ihan yksin eikä leiki muutenkaan toisten kanssa. Hellanlettas sentään... Se on työpaikka eikä mikään marttakerho! Ette te muut oikein hyvää tulosta tunnu tekevän jos lyhyemmällä työajalla yksi saa aikaan paljon paremman tuloksen. Voitte tietysti kuvitella olevanne hyviä mutta ei tunnu pitävän paikkaansa. Jos menette itkemään esimiehille niin tottakai he ajattelevat tulosta. Ei heitä muu kiinnosta.

Vierailija
10/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilyksille on ihan todellista pohjaa eli sinulla on jokin käsitys miten hän tuloksiinsa vaikuttaa, niin mene ihmeessä puhumaan esimiehelle. Vaikka he olisivatkin tyytyväisiä siihen että vain yksi saa nyt bonuksia, niin uskoisin että haluavat joka tapauksessa tietää jos tämä yksi hyväksikäyttää systeemiä. Bonusten tarkoitus kuitenkin on kannustaa tiimiä parempiin tuloksiin, ja nyt tämä tarkoitus toteutuu huonosti.

Itse jouduin kerran kovistelemaan yhtä työkaveria vuorovastaavan ominaisuudessa. Hän oli selkeästi toiminut väärin ja melko varmasti jopa törkeän laittomasti (varastanut rahaa työnantajalta), mutta tilanne oli todella sekava ja mitään "oikeudessa pitäviä" todisteita ei ollut. Olin suorastaan järkyttynyt siitä mistä hän jäi kiinni ja annoin kyllä kuulla kunniansa. Esimies (joka ei ollut itse paikalla) sanoi olevansa tyytyväinen ja ylpeä, että uskalsin olla tiukka tuossa tilanteessa. Kiinni jäänyt työntekijä lähti häntä koipien välissä eikä enää tullut töihin.

Vierailija
11/11 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän nyt ei ainakaan kannata esimiehelle mainita. Seuraus on, että tekee jatkossa saman työajan kuin te muut ja entistä suurempi ero. Muiden bonukset jää ikuisesti silloin saamatta.