Onko sinun mielestäsi normaalia, että 14-vuotias viettää säännöllisesti öitään yksin kotona?
Kommentit (20)
vanhemmat olivat mökillä ja minä halusin olla kaupungissa kavereiden kanssa.
Jos on esim. yh-sairaanhoitajan lapsi ja on kotona yövuorojen ajan, niin on ok. Jos vanhemmat pultsaavat ja on siksi yksin kotona, niin ei ole ok
Ei se yksinolon laatua muuta missä se vanhempi on , jos ei ole paikalla. Meidän perheessä ei lapset joudu viettämään öitään yksin, olemme tehneet sellaisen periaatepäätöksen miehen kanssa ja valinneet ammatit niin, että emme joudu öitä poissa olemaan. Yh:kin voi toki valita työpaikkansa niin, että ei joudu lastansa yksin jättämään. Teinikin, vielä herkässä iässä oleva 14v kokee turvattomuutta joutuessaan olemaan säännöllisesti öitä yksin, oli se vanhempi sitten missä tahansa, ryypyllä taikka töissä.
onko äiti humalassa vai selvinpäin, jos häneen ottaa yhteyttä
minäkin sain tuon ikäisenä jäädä kesäisin kaupunkiin yksin kun vanhemmat pikkusiskon kanssa mökille. Kuukausi siellä olisi ollut sellainen rangaistus että oksat pois. Vanhemmat kun rakastivat mäkkeilyä ja loman aikaan vain pistäytyvät kaupungissa pakolliset asiat hoitamassa.
jos esim. 1 yö viikossa, niin ihan normaalia, mutta jos tuota useammin ja säännöllisesti niin vähän hassua.
Mutta kyllä 14-v yksin pärjää jo ihan hyvin, ja jos vanhemmat on puhelimen päässä ja selvinpäin, niin ei mitään ongelmaa.
jos vaan voisi olla varma siitä, etä se tosiaan on yksin. Sen kavereita katsoessa niihin en luottais
ei ole kokenut turvattomuutta vaan on ikionnellinen jos saa jäädä kotiin kun muu perhe lähtee mökille.
Riippunee tilanteesta ja lapsesta. Vastentahtoista tai pelokasta en jättäisi. Enkä myöskään täysin ilman valvontaa, meillä isovanhemmat asuvat ihan vieressä.
olin 13-14 veenä äitin ollessa yötöissä aina juomassa. Olin ihan keskellä viikkoo juomassa ja viikonloput äitin kaa selvinpäin. Hyvin suju tosin koulu kun olin muutenkii hyvä oppilas ollu aina. Jäin lopulta kiinni kun kaveri oli jättäny viinapullon kaappiin. Mutta jos voit luottaaa lapseesi niin mikä ettei.
olemaan ajoittain kaksin öitään.
Heillä oli mahdollisuus mennä ystäväperheeseen tai kotiin olisi hankittu "hoitaja" mutta mieluummin oleilivat keskenään.
Minä ajoittain töissä toisella paikkakunnalla.
Pisimmillään su-pe yleensä pari yötä kerrallaan.
Väitän että tulivat toimeliaimmiksi. Koti oli siisti kun tulin, olivat siivonneet ja hoitaneet pyykkihuoltoa sekä astiahuollon. Ahkerampia kuin jos minä olisin ollut kotona.
14-vuotiailla on kuiten täysi seksi elämä menossa, joten se on selvästi ongelma tapaus. Ehkä se 14-vuotiaalla on jotain seksuaalista hämmennystä kun ei seuraa saa.
Olisin huolissani, jos 14-vuotias olisi säännöllisesti öisin liesussa.
päästyään päättänyt ammattinsa sen mukaan ettei lapset tulevaisuudessa joudu olemaan yksin kotona :)
14-vuotiaan paikka ei ole olla SÄÄNNÖLLISESTI öitä yksin kotona ilman aikusta.
on nää nykyajan nuoret kyllä vähän mammantyttöjä ja -poikia jos ei 14 v pärjää yötä yksin.
kun vanhemmat lähtivät mökille,en halunnut mukaan. äiti jätti ruokaa kotiin ja lähikaupassa oli tili että voin käyä ostamas jotain jos tarvitsen..
olin kavereiden kans kotona,lämmitettiin ihan ite sauna puilla,ja lämmitettiin myös vesi,kun oli vesi ja öljykäyttöinen pannu pannuhuoneessa.
hyvin on pärjätty,miksei mukamas pärjää nykyajan nuoret.
ihme mammoja täällä kun paapovat melkein 18vuotiaaksi asti.hyvä kun ei syöttävät ja pyyhi kakkapyllyjä tuon ikäiseltä.
sitten muistin kuinka itse vietin 14-vuotiaana viikot kesällä mökillä yksin, koska isä oli töissä. No, mukana oli vuotta vanhempi isoveli ja mökkinaapurissa aikuisia sukulaisia, mutta olimme veljen kanssa arkiviikot kesäaikaan isän lomaan asti keskenämme mökillä. Teimme ruokaa kaasuhellalla, poltimme kynttilöitä, tarvittaessa lämmitimme joko takkaa tai kaminaa. En usko oman lapseni 14-vuotiaana pärjäävän vastaavissa oloissa, koska hän ei ole tottunut pikkutenavasta asti elämään tuollaisissa mökkioloissa. Me pärjäsimme aivan hyvin. Lämmitimem saunaa ja vettä, pesimme pyykkiä nyrkkipyykillä. Veneilimme (liivit sentään taisi olla) omin päin jne. Oli mukavaa.
Olin usein viikonloppuisin yksin kotona tuossa iässä, ja kyllä sitä tuli kaupungille lähdettyä...
Ei hyvä ratkaisu, mutta omatoimiseksi opin.
Olin usein viikonloppuisin yksin kotona tuossa iässä, ja kyllä sitä tuli kaupungille lähdettyä...
Ei hyvä ratkaisu, mutta omatoimiseksi opin.
Ei tullut lähdetty kaupungille kun rangaistus olisi seurannut kiinnijäämisestä. Loppukesä isän ja äidin kanssa mökillä ei ollut houkutteleva vaihtoehto joten olin kiltisti kotona. Mummo sekä tädin perhe asuivat ihan lähellä ja tekivät tarkastuskäyntejä ja soittoja. En siis harrastanut ilta- tai yöjuoksuja.
Jos on esim. yh-sairaanhoitajan lapsi ja on kotona yövuorojen ajan, niin on ok. Jos vanhemmat pultsaavat ja on siksi yksin kotona, niin ei ole ok