Mitä mieltä? Kuuluuko mieheni maksaa mun asuntolaina kun olen äitiyslomalla tai hoitovapaalla?
Eli asumme aviomieheni kanssa minun asunnossani, mistä minulla suuri velka. Kun jään vauvan kanssa kotiin, niin onko mielestänne oikeudenmukaista että mies maksaa tuolta ajalta lainanlyhennykset?
Kommentit (39)
Ei kukaan ole niin tyhmä, että maksaa toisen lainoja ja sitä kautta lisää toisen omaisuutta ilman että oma omaisuus lisääntyy. Täällä on monta kertaa ollut keskustelua kotiäideistä, jotka asuvat miehen omistamassa asunnossa ja maksavat asumista ilman, että omistukseen on tehty muutoksia. Ja joka kerta pääsääntöisesti ihmetellään, kuinka kukaan voi olla niin tyhmä, että maksaa toisen lainaa pois. No, teillä tilanne on aivan sama. Jos haluat miehen maksavan lainaa, tulee hänen saada siitä myös vastinetta. Eri asia on tosiaan, jos sovitte, että mies maksaa vaikkapa osuuden vastikkeesta. Mutta silloinki laina on vain ja ainoastaan SINUN vastuulla.
Minulla on asunto, jossa asun yksin ja jonka omistan yksin. En asu miesystäväni kanssa yhdessä. Kun lapsi syntyy, mies muuttaa luokseni. Asunto on yhä minun. Miksi ihmeessä asunto (ja asuntolaina) pitäisi mahdollisen avioliiton vuoksi siirtää molempien nimiin???
Ei kai se nyt oleta että muuttaa naisen luo asumaan ja nainen maksaa asumisen. Jonkinlaista "vuokraa" siis maksakoot.
Ja meidän tapauksessamme voi vielä mennä niinkin, että mies EI muuta luoksemme asumaan, kun lapsemme syntyy (työt toisella paikkakunnalla). Siinä tapauksessa hän maksaa minulle elatusapua.
Voi hyvä luoja. Mikä loinen sä olet?
Koska asuntojen on kokonaan sinun omaisuuttasi, kun laina on maksettu. Voithan tietysti pyytää lyhennyksen suuruista korvausta mieheltäsi, kun saa asustella kämpässäsi
Ei kukaan ole niin tyhmä, että maksaa toisen lainoja ja sitä kautta lisää toisen omaisuutta ilman että oma omaisuus lisääntyy. Täällä on monta kertaa ollut keskustelua kotiäideistä, jotka asuvat miehen omistamassa asunnossa ja maksavat asumista ilman, että omistukseen on tehty muutoksia. Ja joka kerta pääsääntöisesti ihmetellään, kuinka kukaan voi olla niin tyhmä, että maksaa toisen lainaa pois. No, teillä tilanne on aivan sama. Jos haluat miehen maksavan lainaa, tulee hänen saada siitä myös vastinetta. Eri asia on tosiaan, jos sovitte, että mies maksaa vaikkapa osuuden vastikkeesta. Mutta silloinki laina on vain ja ainoastaan SINUN vastuulla.
Minulla on asunto, jossa asun yksin ja jonka omistan yksin. En asu miesystäväni kanssa yhdessä. Kun lapsi syntyy, mies muuttaa luokseni. Asunto on yhä minun. Miksi ihmeessä asunto (ja asuntolaina) pitäisi mahdollisen avioliiton vuoksi siirtää molempien nimiin???
Juu, sori, viestini lopusta näköjään unohtui se pointti, että vastuu lainasta on myös vain MINUN. En todellakaan oleta, että hän lyhentäisi MINUN asuntolainaani. Sama juttu, jos tilanne olisi toisinpäin.
Ja meidän tapauksessamme voi vielä mennä niinkin, että mies EI muuta luoksemme asumaan, kun lapsemme syntyy (työt toisella paikkakunnalla). Siinä tapauksessa hän maksaa minulle elatusapua.
Huoh, siis maksaa LAPSELLE elatusapua! Aargh!
Ehdottaisin että eroaisitte heti. Ei tuollaista akkaa kukaan pitkään kattele kuitenkaan.
Eron myötä sitten elarit normaaliin tapaan.
Ehdottaisin että eroaisitte heti. Ei tuollaista akkaa kukaan pitkään kattele kuitenkaan.
Eron myötä sitten elarit normaaliin tapaan.
Ja hänen on hänen :)
Lapsemme on meidän molempien. Oletko siis sitä mieltä, että minä hoitaisin yksin kaikki lapseemme liittyvät kustannukset?
Tai siis jotenkin en ole edes osannut ajatella, että avioliitossa vois olla noin vahvasti "mun ja sun" rahat,lainat jne.
Itse asun avoliitossa ja vaikka meillä onkin omat tilit, niin maksetaan sen tililtä laskut, vuokra, ruat, lainat jne. jolla rahaa on. Tällä hetkellä lähinnä siis mies maksaa, kun itse olen kotihoidontuella.
Mielestäni siis ehdottomasti miehesi on osallistuttava myös lainan maksuun.
Meillä kumpikin hoitaa itse omaisuutensa kartuttamisen eli maksetaan yhteistä asuntolainaa puoliksi kuten ennenkin.
Nyt hoitovapaalla mies toki maksaa minun ja lapsen elatuksen eli mm. kaikki kauppalaskut.
kun ainoa tavoiteenne on pitää omaisuudet niin hyvin hallinnassa, että ollaan valmiina eroon milloin vain.
Erotkaa, niin kaikki on paljon selvempää.
puolet avovaimonsa pikkutalosta tai mökki se oli. Siinä sitä pähkäiltiin kunnes sanoin oletko ihan hullu. Ukko ei ollut maksanut yhtään mitään mistään ja pyyteli kämpästä puolta!!!
No ei saanut niin mitään mut vähän ajan kuluttua sai lemput suhteesta:))
Laita kova vuokra niinkuin markkinoilla on vastaavasta asunnosta!
ja nyt kun olen hoitovapaalla, mies maksaa minunkin osuuteni lyhennyksistä. Hoitovapaan ajaksi ehdotin itselleni lyhennysvapaata, mutta mies halusi mieluummin lyhentää lainaa enemmän, kun kerran pystyy. Ennen tätä nykyistä taloa, asuimme miehen omistamassa talossa ja sen talon lainoja en maksellut vaan mies hoiti ne.
miksi teillä ei ole yhteiset rahat?
Peruspalsta WTYH ei maksa senttiäkään asumisestaan.
vuokran, plus puolet sähköstä jne. Tietty lapsen osuudesta voi laskea hänelle kuuluvan enemmänkin, koska on töissä.
Jos ei kelpaa, pistät pihalle mokoman.
Mulla on vähän sama tilanne, tosin yhteisiä lapsia ei kuviossa ole. Mies haluaisi muuttaa luokseni, mutta ei pystyisi maksamaan asumiskuluista mitään.
Kämppä vaatisi remonttia, ja aika tiukilla olen lainan ja sähkölämmityksen kanssa, kun mulla on vain takuueläke. Mies saa saman verran, mutta tili on tyhjänä kuulemma nytkin, vaikkei maksa asumisestaan mitään.
En tasan ota sitä vaivoiksi ja kasvattamaan sähkö- ja vesilaskua..
sinun asuntoasi tai maksaa sinulle vuokraa, muista maksaa lahjavero tai vuokrasta pääomavero. Näin meitä neuvoi juristi, kun mietimme laitammeko talon vaan toisen nimiin.
Jos teillä on avioehto, ei miehen tarvitse kartuttaa sinun omaisuuttasi maksamalla lainanlyhennykset. Jos teillä ei ole avioehtoa, vaan asunto olisi mahdollisen eron tullessa menossa puoliksi niin olisi kohtuullista, että maksatte yhdessä lainat ja asunto siirretään osin myös miehesi nimiin.
Lainan korot mies voisi maksaa siltä ajalta kun olet hoitovapaalla, kun olet äitiyslomalla ja saat päivärahaa, niin toivottavasti sen ajan kykenet hoitamaan velvoitteesi.
Jos et muuten lainoista selviä, niin mieshän voi jäädä hoitovapaalle ja sinä palaat töihin.
VAikka perheyksikkö olisi niin voi olla monta syytä miksi omaisuus on vain toisen nimissä, eikä sen silti tarvitse merkitä eroa.
Kiitos, olen täysin samaa mieltä. Olen ajatellut asiat juuri näin. Miehellä on myös sijoituksia (mm. sijoitusasunto), joihin meikäläisellä ei ole mitään oikeutta. Avioehto turvaa minulle sen, että todella saan pitää sen omaisuuden, jota olen itselleni hankkinut.