Onko teillä "etälapsilla" kotonanne omat huoneet ?
Olemme kohta saamassa perheenlisäystä ja asuntomme ei ole kooltaan kovin iso. Muuttamassa emme ole ainakaan seuraavaan kahteen vuoteen. Itselläni on 9 vuotias tytär, joka jakaa tällä hetkellä huoneensa kahden sisarpuolensa kanssa. Mieheni lapset ovat meillä joka toinen vkonloppu ja heillä on kerrossänky tyttäreni huoneessa sekä melko paljon leluja ja muuta tavaraa. Makuuhuoneita meillä on kaksi ja kohta vauvan synnyttyä hänenkin sänkynsä on sijoitettava johonkin. Oma makuuhuoneemme on pieni, joten sinne sänkyä emme oi sijoittaa. Olemme käyneet mieheni kanssa keskustelua asiasta, että, koska hänen lapsensa ovat meillä suht vähän, vauvan sänky voitaisiin sijoittaa kerrossänkyjen tilalle. Miehen lapsille voitaisiin hankkia vaikka vieraspatjat.
Kuuluuko pienissä tiloissa elävät ottaa myös huomioon "etälapset" ja ajatella,että heilläkin kuuluu olla oma huone kotonamme. Ristiriitaisia ajatuksia, mutta itse haluaisin panostaa kotonamme asuvien lasten hyvinvointiin. Mitäå teillä on ajateltu etälapsia huonejaoissa ?
Kommentit (64)
joka toinen viikonloppu tuleville etälapsille pitäisi olla kaikki samalla lailla kun vakituisesti perheessä asuvat.. johan nyt järkikin sanoo, että jos on 4 pv kuukaudessa isällään, niin ei ole mitään järkeä hankkia täysvarustusta.
Onhan lapsilla lähivanhemman luona järjestetty tilaa ja etävanhempi ( yleensä se isä ) maksaa sille exälleen ison summan rahaa, josta osa käytetään mm. lasten elintilaan ja -kustannuksiin lähivanhemmallaan.
Että etävanhemman pitäisi sitten tarjota kartanot ja hilavitkuttimet myös toisessa osoitteessa ( 4pv/kk varten ). just joo.
Ilmeisen kartanohan se onkin jos etälapset jakavat vieraan tytön kanssa ilmeisen pienen makuuhuoneen jo nyt! Toisekseen haluaisin nähdä joskus sellaisen exän joka maksaa ison summan rahaa lastensa kustannuksiin. Suurimmalla osalla kun kuulostaa olevan nuo minimielarit eikä sillä saa paljon paskaakaan. Mitään järkeä ei myöskään ole siinä että lapsi on etävanhemmallaan vain tuon 4 päivää kuukaudessa ja sitten pitäisi olla kiitollinen jos saa päänsä johonkin matolle kallistaa! Etät kunnolla hoitovastuuseen lapsistaan tai vaihtoehtoisesti korvaamaan rahallisesti lapsesta huolehtivalle lähivanhemmalle hoidosta!!
Ei sille etälapselle siis tosiaan kartanoa ja täysvarustusta tarvita, mutta jotain omaa ja oma paikka kuitenkin. Patja lattialla kuulostaa juuri niin väliaikaiselle ja välinpitämättömälle kuin noin käyttäytyvä etävanhempi onkin. Tai mitä jos vaihtoehtona oma tyttösi siirtyisi etälasten tullessa patjalle olohuoneeseen, saahan hän tällä hetkellä pitää valtaosan kuukaudesta koko huoneen ihan itsellään?
9-vuotiaalle parvisänky. sen alle saa pinnasängyn. tulevaisuudessa alle saa tavallisen sängyn pinniksen tilalle.
Tuleva lapsemme on erittäin toivottu perheeseemme, enkä ymmärrä miksei lasta saisi hankkia, jos meillä ei ole kymmentä huonetta ja keittiötä ?? Emme halua muuttaa tällä hetkellä muualle, koska lapseni koulu ja kaverit on tässä lähellä. Epäilen vahvasti,että nämä tyypilliset avmammat, jotka aina lyttäävät uusperheelliset ovat itse "täydellisiä" ydinperheellisiä. Ja toki laitan omat lapseni tärkeysjärjestyksessä ensimmäiselle sijalle.
Että se oma lapsesi siis on tärkeysjärjestyksessä ekana. Sinun lapsesi koulun ja uuden tulokkaan takia etälapset heivataan ensin huoneestaan lattialle ja siitä kai tarkoitus on jatkaa pikkuhiljaa kokonaan pois asunnosta ja elmästä? Tuo ehdotus että oma tyttösi nukkuu lattialla etälasten tullessa on hyvä! Oletko valmis siihen? Eikä tarvitse olla kymmentä huonetta mutta riittävästi tilaa JOKAISELLE perheenjäsenelle, joita siis normaalitilanteessa nuo miehesi lapsetkin olisivat. Mikäli ette lapsesi koulun takia ole valmiit muuttamaan isompaan ja kaikki ette järkevästi tuohon mahdu niin kyllä, ei olisi kannattanut hankkia tuota lasta vielä. Miksi etälapset ovat aina niitä jotka joutuvat kaikesta tinkimään, eivätköhän he ihan riittävästi jo kärsi isän puutteesta ja vanhempiensa erosta johon lienevät täysin syyttömiä??
Jos teidän huon niin pieni, ettei vauvan sänky millään mahdu, niin siirtykää isompaan huoneeseen. Meillä isot heräs vauvan itkuun, vaikka nukkuvat aivan toisella puolella taloa ja toinen yläkerrassa! Tottuivat tosin sitten nopeasti vauvan itkuihin, mutta siitä tulee kyllä katastrofi, jos isompien lasten on valvottava vauvan itkiessä ja heräillessä. Ja tottakai ne etälapset on otettava huomioon, mutta kyllä tilojen puutteessa patjat lattiallakin käy. Vauvan voi siirtää sitten isosiskonsa kanssa nukkumaan kun nukkuu yöt läpi.
En ole koskaan ymmärtänyt näitä haihattelijoita, joiden piti saada eka mukula väännettyä ekan poikaystävän kanssa tai raahattua eka poikaystävä vihille, että saa esitellä sormusta ja leikkiä kotia.
Sitten kun tulee arki, erotaan kun hei, ei tää oo hauskaa.
Paniikissa äkkiä uuden miehen etsintään ja kun juna on mennyt ohi, ei lapsetonta miestä löydy. Yritetään sitten kiukutella kaikin keinoin, että saadaan ne miehen lapset elämästä pois. Niin ja halutaan sitoa se uus mies heti uudella vauvalla, ettei se vain pääse karkuun.
Ja taas on kohta arki ja se sama vinkuna alkaa.
Kyllä, olen ydinperheestä ja käytin ehkäisyä nuoruuden poikaystävien kanssa, eikä ollut tarvetta hätiköidä ja leikkiä aikuista kun en vielä sellainen kokenut olevani.
Ja ei, en ymmärrä tätä, että väännetään lapsia lisää kun edellisistäkään ei pidetä huolta. Toivottavasti saatte nokillenne itsekkyytenne joskus.
et olen vahvasti sitä mieltä ettei parin viikonlopun takia kuukaudessa pidä saada erityiskohtelua.Täys idiootit ovat sitä mieltä ettei saa laittaa omaa perhettä ja omia lapsia etusijalle.Luonnosta ei löydy yhtäkään eläinlajia joka suosisi vieraita jäkeläisiä.
Samaa mieltä olen kuitenkin siinä ettei imeväistä pidä laittaa isompien kans samaan huoneeseen.Aiotko käydä tunnin välein lastenhuoneessa imettämässä jossa nukkuu välillä jo 3 muuta lasta.?
Eikö ne etiäiset voisi nukkua patjoilla olohuoneessa tai keittiössä?Leluja yms ei myöskään etälapset tarvii niin paljoa.Kantakaa suurin osa lasten kotiin niin tulee enempi tilaa.
Ap:n nykyinen tilanne on hyvä. Etälapset (ja lähilapset) eivät jokainen tarvitse omaa huonetta.
Oma sänky on kuitenkin selkeä oma tila, mihin voi mennä vaikka päivällä loikoilemaan ja lukemaan kirjaa tms. Todella kurja ratkaisu lapsille poistaa heiltä oma tila.
Niin pientä makuuhuonetta ei ole, ettei sinne vauvan sänky mahdu. Meidän makkariin mahtuu just ja just parisänky, lipasto ja taaperon sänky.
Oletko muuten ap miettinyt miten oma lapsesi jaksaa sen, että mahdollisesti moneen kertaan yöllä heräilevä/itkevä vauva nukkuu hänen huoneessaan.
T.taaperon äiti ja koululaisen etä-äitipuoli
tai johonkin muuhun tilaan nukkumaan patjoille.
vaan OMA TILA. Siihen pitää jokaisella lapsella olla oikeus, oli sitten etä- lähi- tai vuoroviikko tai ydinperhelapsi.
32
Samoin ap:n mies ajattelee toki ensin omia lapsiaan. Luuletkos ap että miehesi maksaa mielellään omaa huonetta sinun lapsellesi kun sinä ajat hänen lapsiaan lattialle? Vai onko asunto vain sinun`eikä miehen?
Samoin ap:n mies ajattelee toki ensin omia lapsiaan. Luuletkos ap että miehesi maksaa mielellään omaa huonetta sinun lapsellesi kun sinä ajat hänen lapsiaan lattialle? Vai onko asunto vain sinun`eikä miehen?
et olen vahvasti sitä mieltä ettei parin viikonlopun takia kuukaudessa pidä saada erityiskohtelua.Täys idiootit ovat sitä mieltä ettei saa laittaa omaa perhettä ja omia lapsia etusijalle.Luonnosta ei löydy yhtäkään eläinlajia joka suosisi vieraita jäkeläisiä.
Samaa mieltä olen kuitenkin siinä ettei imeväistä pidä laittaa isompien kans samaan huoneeseen.Aiotko käydä tunnin välein lastenhuoneessa imettämässä jossa nukkuu välillä jo 3 muuta lasta.?
Eikö ne etiäiset voisi nukkua patjoilla olohuoneessa tai keittiössä?Leluja yms ei myöskään etälapset tarvii niin paljoa.Kantakaa suurin osa lasten kotiin niin tulee enempi tilaa.
On se nyt perkele ettei lapsilla ole edes sänkyä missä nukkua isän luona. Sänky on näiden äitipuolien mielestä jotain erityiskohtelua ja sekin pitää kiireesti saada lapsilta pois.
Olen sitä mieltä, että lapsia tehdään lisää sen mukaan että kaikki mahtuvat ja että kaikilla on omat sängyt. Jos ei ole tilaa, niin jätetään ne toivotut rakkauslapset tekemättä.
Eikö ne etiäiset voisi nukkua patjoilla olohuoneessa tai keittiössä?Leluja yms ei myöskään etälapset tarvii niin paljoa.Kantakaa suurin osa lasten kotiin niin tulee enempi tilaa.On se nyt perkele ettei lapsilla ole edes sänkyä missä nukkua isän luona. Sänky on näiden äitipuolien mielestä jotain erityiskohtelua ja sekin pitää kiireesti saada lapsilta pois.
Olen sitä mieltä, että lapsia tehdään lisää sen mukaan että kaikki mahtuvat ja että kaikilla on omat sängyt. Jos ei ole tilaa, niin jätetään ne toivotut rakkauslapset tekemättä.
erityikohtelua!! Sehän on minimivaatimus, mikä pitäisi löytyä isän luota. Järkyttävää sakkia.
Miehen 15-vuotiaalla siis oma huone tai huone on samalla tietokonehuone ja kuivattelen siellä pyykkejä. Siellä on pojan sänky ja kaappi + saa huoneen itselleen ihan täysin ollessaan meillä. Käy vaan joka toinen vkl, joten väliaikana se on "apuhuone".
Mutta jos meillä olisi vain kolme makkaria, niin oltaisiin ongelmissa... Yhteiset lapset 3 ja 9. Tuntuisi oudolta, että 9-vuotias joutuisi jakamaan taaperon kanssa huoneen, jotta neljä yötä kuukaudessa oleva teini saisi oman, mutta miten teini taas voisi jakaa huoneen käydessään 3- tai 9-vuotiaan kanssa. Tuon ikäinen tarvii omaa tilaa... Huoh, onneksi tajuttiin ostaa neljä makkaria 10 vuotta sitten.:)
Täällä on kyllä niin epäasiallista ja suppeakatseista sakkia, että eipä täältä kannata juuri mitään neuvoja/apuja pyydellä. Uusperheisiin liittyvät ongelmat on varsinkin näiden joidenkin "uusperhehelvetti" -kommentoijien arvostelusuosikki aihe nro. 1. Ilmeisesti jonkinlaista omakohtaista kokemusta kun on?
"mikätyhmä ämmä" -otsikointi kertonee juurikin siitä kypsyyden tasosta, jota täällä harrastetaan. Ja onhan se todella siistiä haukkua ja arvostella toisia ja toisten arvomaailmaa... paljon siistimpää kuin yrittää edes ymmärtää toisten tilanteita ja näkemyksiä asioista. Olen sitä mieltä, että arvostelkaa noin kärkkäästi ihan oikeasti vasta sitten kun olette itse joskus samanlaisessa tilanteessa eläneet.
Ei mulla muuta.
AP:lle tsempit, läydätte varmasti jonkin hyvän ratkaisun. Eikä se ole pelkästään mikään mielipide vaan asiantuntijoiden suusta tullut, että lapselle riittää se oma tila (iän mukainen) ja ennenkaikkea turvallinen ja rakastava ilmapiiri!
Mä en kanssa missään tapauksessa laittaisi 9-vuotiasta vauvan kanssa samaan huoneeseen, ei ole hänen tehtävä hoitaa ja huolehtia vauvan yöheräilyistä.
Mun on vaikea kuvitella, että teidän makkari on niin pieni, että siihen ei mahdu esim. Vaavin ensisänkyä tai äitiyspakkauksen laatikkoa. Myös katosta roikkuvan kehdon saisi moneen tilaan mahtumaan.
Kun näistä aika jättää, niin onko perhepeti ihan mahdoton ajatus?
Jos lastenhuoneeseen mahtuu nyt kerrossänky ja tavallinen sänky, niin eikös sinne saisi parisängyn ja pinniksen. Vaihdatte huoneet toistepäin.
Lapset sitten samaan huoneeseen kun enää ei ole yöheräilyjä.
Yksi vaihtoehto on, että äiti nukkuu vauva-ajan vauvan kanssa olohuoneessa.
Ei tietenkään etälapsilla omia huoneita, haloo! Ydinperhe on ydinperhe, isän edelliset lapset nukkukoot vaikka sohvalla, eivät he siinä talossa asu. Jokaisella on yksi koti, muissa käydään vierailulla. Huomaa, että nämä on niiden etälapsien äitien kommentteja, jotka kuvittelevat, että ihmisillä olisi varaa elättää muita lapsia. Elatusmaksut on sitä varten. Itse en voi sietää sitä, että mieheni poika tulee meille ja nukkuu poikani kanssa samassa huoneessa herättäen hänet sekä yö-että päiväunilta. Omassa kodissaan saa nukkua rauhassa.
Biologiset vanhemmat eivät myöskään saisi asettaa uutta ydinperhettään ristiriitatilanteeseen, jossa ydinperhe ei tule ensimmäisenä ja esim. vaaditaan paikka heidän lapsilleen uuden perheen lasten huoneista. Jos etälapset on 4pv kuussa isän luona, ei se saa häritä ydinperheen elämää. Etälapsiahan vaan hemmoitellaan, jos joka paikassa pitäisi heille olla sängyt, lelut, sun muut. Jos ne elatusmaksut maksetaan sille äidille, niin äiti varmaan pakkaa tavarat kun lähettää pariksi yöksi isälle. Ja isähän voi mennä sohvalle nukkumaan etälapsen viereen, jos haluaa. Miksi uuden perheen lasten tulisi kärsiä jos etälapset tulee isää tapaamaan. Se uusi perhehän siinä vaan hajoaa ja sitten tulee lisää erolapsia. Erotilanteessa se vanhempi jolle lapset jää asumaan luo uuden ydinperheen ja kodin lapselle, se ei ole etävanhemman tehtävä.
Tuleva lapsemme on erittäin toivottu perheeseemme, enkä ymmärrä miksei lasta saisi hankkia, jos meillä ei ole kymmentä huonetta ja keittiötä ?? Emme halua muuttaa tällä hetkellä muualle, koska lapseni koulu ja kaverit on tässä lähellä. Epäilen vahvasti,että nämä tyypilliset avmammat, jotka aina lyttäävät uusperheelliset ovat itse "täydellisiä" ydinperheellisiä. Ja toki laitan omat lapseni tärkeysjärjestyksessä ensimmäiselle sijalle.