Käyttäytyykö siskon mies ihan normaalisti?
Siskolleni ja miehelleen syntyi kuukausi sitten eka lapsi, samalla tämä lapsi on minun eka sisaren lapsi ja vanhempieni eka lapsen lapsi. Olisi siis ihanaa tutustua tähän tulokkaaseen! Sairaalassa kukaan ei käynyt heitä tapaamassa, koska mies halusi olla perheen kesken (heillä oli perhehuone).
Kun he kotiutuivat, siskoni soitti sukua paikalle tapaamaan lasta. Vauva nukkui makkarissa kun tulimme ja mies sanoi, ettei vauvaa saa mennä vilkaisemaan, ettei herää. Kun vauva heräsi ja siskoni toi vauvan näytille, niin kukaan muu ei saanut pitää vauvaa sylissä kuin sisko ja mies! Kun sisko antoi vauvan äidilleni, otti miehensä vauvan heti pois... Tosi outo fiilis jäi vierailusta.
Kerran siskoni kävi meillä miehensä kanssa, jolloin sain pitää vauvaa miehen vahtiessa haukkana vieressä.
Onko tämä ihan normaalia uuden isän käytöstä?
Kommentit (20)
Kyllä normaali-isät antavat katsoa ja pitää lastaan, äitinä taas joskus mietin etten kaikkien olisi halunnut kämmäävän vastasyntynyttä. Mieheni mielestä se oli ok. Oli ylpeä lapsistaan ja halusikin esitellä saavutuksiaan. Ettei se ollut siskon toive kuitenkin ja mies vaan ilmaisi sen?
vain äidin on ok tuntea suojeluntarvetta tms. vauvaa kohtaan, miksi isän pitäisi vain ylpeillä ja syytää vauvaa jokaisen syliin?
Kyllä itsekin tahdoin alussa olla perheen kesken ja sitten kun ihmiset tulivat kylään niin ärsytti kieltämättä suunnattomasti kun jokainen ihminen halusi pidellä pientä, velttoa ja avutonta vauvaani ties miten päin ja vauvaa olisi haluttu kierrättää ringissä ihmiseltä toiselle kuin jotain esinettä. Vauvan synnyttyä voi koko perhe olla ns. sekaisin ja herkkänä, ihan ymmärrettävää että tulee tarve yksityisyyteen ja ei ehkä halua antaa omaa haurasta lastaan kaikkien käsiin. Ei sitä pidä ottaa loukkauksena, siihen lapseen pystyy kyllä alussa tutustumaan ilman että sitä tarvitsee ihan omin käsin päästä koskettelemaan. Myöhemmin sitten kerkeää paijata enemmän kun lapsi kasvaa.
enemmän ap:n kuvaaman kaltaisia ja ilmeisesti etenkin miehen suvulla ei ole jotenkin osaa eikä arpaa hipaistakaan tuota pyhää vastasyntynyttä. Isät harvemmin ottavat ihan noin paljon kierroksia aiheesta, mutta kieltämättä olen itsekin tavannut yhden isän, joka oli aika hermona vastasyntyneestään. Epävarmuuden ja pelkojen piikkiin menee tuollainen käytös, toivottavasti uusi tilanne pian tulee perheelle sen verran tutuksi ettei tarvitse eristäytyä.
Veikkaan silti, että ap pian tekee paljastuksen, että itse asiassa kyse olikin veljen vaimosta, joka on käyttäytynyt noin sekopäisesti ja huonosti anoppia (ap:n äitiä) ja häntä itseään kohtaan.
Kyllä normaali-isät antavat katsoa ja pitää lastaan, äitinä taas joskus mietin etten kaikkien olisi halunnut kämmäävän vastasyntynyttä. Mieheni mielestä se oli ok. Oli ylpeä lapsistaan ja halusikin esitellä saavutuksiaan. Ettei se ollut siskon toive kuitenkin ja mies vaan ilmaisi sen?
Jos olisi siskon toive, niin en kyllä todellakaan ymmärtäisi, miksi sisko ei antaisi siskonsa ja vanhempiensa pitää vauvaa sylissä. En ole jotenkin kehdannut puhua tästä siskolle, ehkä pitäisi...
ap
Äidit ovat tunteneet vauvan tomerat potkut ja etenkin sen, miten vauva punkee päättäväisesti tiensä maailmaan. Äidit tietävät, ettei vauva mene rikki sylissä pitämisestä, mutta isille se vauva on jotain ihan uutta... Eli joku isä voi reagoida noinkin.
Kyllä itsekin tahdoin alussa olla perheen kesken ja sitten kun ihmiset tulivat kylään niin ärsytti kieltämättä suunnattomasti kun jokainen ihminen halusi pidellä pientä, velttoa ja avutonta vauvaani ties miten päin ja vauvaa olisi haluttu kierrättää ringissä ihmiseltä toiselle kuin jotain esinettä. Vauvan synnyttyä voi koko perhe olla ns. sekaisin ja herkkänä, ihan ymmärrettävää että tulee tarve yksityisyyteen ja ei ehkä halua antaa omaa haurasta lastaan kaikkien käsiin. Ei sitä pidä ottaa loukkauksena, siihen lapseen pystyy kyllä alussa tutustumaan ilman että sitä tarvitsee ihan omin käsin päästä koskettelemaan. Myöhemmin sitten kerkeää paijata enemmän kun lapsi kasvaa.
Tiesitkö, että niitä vauvoja ei saa kovinkaan helposti rikki? Miksi sitten kutsuit kotiisi ihmisiä, joiden et halua vauvaan koskevan?
Olisin vain halunnut itse pitää vauvaa koko ajan ja vahdin kuin haukka vieressä jos joku muu piti. Jotenkin ensimmäiset viikot meni vähän babybluesfiiliksessä joka karrikoitui ylisuojelevaisuuteen, en öisin uskaltanut edes nukkua. Mies onneksi ymmärsi tilanteeni ja osasi rauhottaa. Vauva oli niin odotettu ja toivottu ja kun sen viimein sain niin ehkä meni vähän yli. Toisen kanssa ei moista ongelmaa ollut.
Tiesitkö, että niitä vauvoja ei saa kovinkaan helposti rikki? Miksi sitten kutsuit kotiisi ihmisiä, joiden et halua vauvaan koskevan?
se ei ole mikään automaatio että jos kutsun kotiini ihmisiä KATSOMAAN minua ja vauvaa että sitä vauvaa pitää saada myös kosketella mielin määrin. Se on jokaisen tuoreen äidin ja isän oikeus vetää itselleen sopivat rajat, jos se raja on että saa tulla onnittelemaan, kahvittelemaan ja ihastelemaan vauvaa mutta ei koskea niin sitten se on niin ja katkerien sukulaisten on ihan turha vinkua turhautuneisuuttaan kun ei päässytkään lääppimään uutta sukulaista heti kun halusi.
se ei ole mikään automaatio että jos kutsun kotiini ihmisiä KATSOMAAN minua ja vauvaa että sitä vauvaa pitää saada myös kosketella mielin määrin. Se on jokaisen tuoreen äidin ja isän oikeus vetää itselleen sopivat rajat, jos se raja on että saa tulla onnittelemaan, kahvittelemaan ja ihastelemaan vauvaa mutta ei koskea niin sitten se on niin ja katkerien sukulaisten on ihan turha vinkua turhautuneisuuttaan kun ei päässytkään lääppimään uutta sukulaista heti kun halusi.Ei edes isovanhemmat?
älä suotta vaivaa nyt siskoasi tällä asialla, ap. kyl miehetkin osaa ekasta vauvasta hermoilla! ei tuo nyt niin hullulta kuulosta. mun mies kirjoitti ekat 3 päivää ylös pieneen vihkoon minuutilleen joka kerta kun vauva syötettiin, se röyhtäisi, pieraisi ja kun vaippa vaihdettiin, ja mitä se sisälsi, ja myös milloin vauva heräsi ja nukahti. oikeasti! siis tyyliin: poika heräsi klo 13.43, söi klo 13.44-14.02 jne. vihko on vieläkin tallessa. ajattelin silloin että hullu mies, mutta onneksi se loppui kolmantena päivänä kun terkkari kävi punnitsemassa ja totesi että on painoa tullut hyvin. mies vaan oli siis huolissaan siitä saako vauva tarpeeksi ravintoa, unta jne.
mun ystävä ei päästä ketään ekaan 2 kk lapsen syntymän jälkeen. Ei sairaalaan eikä kotiin.
No, kun 2 kk on täynnä on koti täynnä pitkään.
Lisäksi isä pitää perjantait vapaana eli vierailupäiviä on vain ma - to ja vain joka toinen pv. Näin ekaa kertaa vauvan kun oli 3,5 kk vanha.
Kukaan meidän yhteisistä ystävistä ei ymmärtänyt heitä, mutta lapsi on heidän, joten heidän säännöillä mennään.
Mun kummityttö kun syntyi ja mentiin sairaalaan vauvaa katsomaan, mä otin vauvan syliini enkä antanut sitä kenellekään koko vierailun aikana. Niin ja mä olen vain kummitäti.
kai se jotain vähän ylisuojelemista on... nuorin on nyt 10kk, eikä tulisi mieleenkään ihan vieraaseen syliin antaa. Tuttuun kyllä.
oma mies oli ensimmäisen raskauden ja vielä vauva-ajankin ihan vauhko. Tasaantui vähitellen ja toisen kohdalla jo osasi ottaa rennosti.
jotka eivät halunneet antaa pientä vauvaa syliin? Miksi, luulitteko tosiaan, että muut eivät osaa pitää vauvaa sylissä kuin te?
Minua olisi varmaan vähän loukannutkin, jos olisin mennyt tapaamaan vauvaa, enkä olisi saanut häntä edes syliini ottaa...
oli tuollaisia ekan vauvansa synnyttyä. Kukaan ei olis saanu koskea vauvaan...
Kyllä se siitä helpotti ja näille vanhemmillekin tuli järki käteen. Toisen lapsen kanssa ei ollut vastaavaa =)
Että kyllä se mieskin voi mennä sekaisin.
eli ei normaalia.