Opeäidin kesä: 5 viikkoa omaa lomaa ja lapset pk:ssa
Naapurini, opettajaäiti pitää lapset (5v ja 3v) päiväkodissa kesällä 5 viikkoa ja pitää sen ajan omaa lomaa. Lapsetkin toki sitten lomailevat heinäkuun, mutta äiti tuntee ansainneensa oman lomansa.
Taidan vaihtaa itsekin alaa:) Tuohan olisi mitä mainioin ratkaisu...
Ps. Naapurini ei ole yh
Kommentit (42)
minulla on töitä vielä tämä viikko. Teen niitä osin kotoa käsin, joten joku kyyläävä naapuri voi hyvinkin ajatella, että olen vain huvikseni vienyt lapseni päiväkotiin ja lorvailen täällä huvikseni. Ensi viikolla lapseni ovat kolme päivää päiväkodissa ja sinä aikana aion lomailla ihan itsekseni. :) Sen jälkeen koko perheeni aloittaa yhteisen 5,5 viikon mittaisen loman.
Monilla opettajilla, myös lukiossa ja yläasteella, on kesäisinkin työasioita hoidettavanaan.
Eikös ne ole työtä vaille koko kesän (ellei keksi toista työtä tai ole koulutusta yms)?
Eli todellisuudessa tuo nainen pitää lapsia vaan osan loma-ajasta?
Ja jos isukki on myös kuvioissa mukana niin onko samaan aikaan kuin tämä rouva ja onko lapset silloin hoidossa vai mitä ihmettä?
Ruoditaan nyt kunnolla jonkun perheen toimintaa!!!!! :D
Erityisen mielenkiintoinen tuo joka ilmeisesti aloittaa lukuvuoden suoraanilman valmisteluja ja kokouksia. missä lie töissä, kun niin helpolla pääsee...
Mutta minä ainakin olen jo valmistellut tulevan lukuvuoden aloituksen. Ja ves-kokous on koulun alkamista edeltävänä päivänä, että eipä sekään paljon vaikuta siihen elokuun suunnitelmaan.
Minä toimin toisella asteella ja meillä on useampia palavereja, koulutuksia ja suunnittelupäiviä vielä kesäkuun puoleen väliin asti, samoin elokuun alussa. Omat lapset on kuitenkin pois hoidosta kun miehen lomien ja sukulaisten avulla hoituvat nämä päivät. Vaikka väliin mahtuu vapaapäiviäkin, niin varsinainen yhtäjaksoinen loma kestää keskuun puolesta välistä elokuun alkuun. En kyllä itsekkään pystyisi lapsia hoidoss apitämään kun itse olen kotona, en näitä vauvaa hotiavia perheitäkään ymmärrä joiden isommat ovat hoidossa. Lisäksi meillä voi irtisanoa hoitopaikan kesäksi ja saa syksyllä silti samaan paikkaan eli saan kesältä palkan päälle kodinhoidontukea :)
Siis miten sillä on lomaa VAAN 5 viikkoa? -Piti olla, korjaan koska joku tähän epäkohtaan palaa.. ;)
25
Rehellisesti sanottuna en käsitä näitä aloituksia. En tajua, mikä pakko on kyylätä kaikkia ja hakea vikoja. Naapuristaankaan ei aina tiedä, mitä noissa ratkaisuissa on takana. Ja ihmiset nyt vaan on erilaisia.
Itsekin olen naapureita joskus miehelle haukkunut, mutta en edes tänne viitsisi tuollaisia kirjoitella, sillä koskaan ei kuitenkaan tiedä, onko kyseessä sittenkin
a) masennus
b) opiskelu tms.
c) sairaus
d) tyhmyys...
Kyseinen opeäiti on nyt kuitenkin töissä. Ja antaa lapsilleen heinäkuun lomaa. Joten luulisi, että saisi olla rauhassa. Onhan niitä (ainakin palstan mukaan), jotka
a) ei anna lapselleen ollenkaan lomaa
b) ei ole ollenkaan töissä
c) ovat tyhmiä...
Siis miten sillä on lomaa VAAN 5 viikkoa? -Piti olla, korjaan koska joku tähän epäkohtaan palaa.. ;)
25
Ymmärsin, että ap:n naapurilla on itsellään kyllä lomaa 2,5kk, mutta pitää lastensa kanssa lomaa vain 5 viikkoa.
Lukekaa ap:n teksti kunnolla, hän kirjoittaa, että OMAA LOMAA 5 viikkoa, eli sitä aikaa kun on kesälomalla mutta lapset hoidossa.
Miten sillä on lomaa VAAN 5 viikkoa?
Eikös ne ole työtä vaille koko kesän (ellei keksi toista työtä tai ole koulutusta yms)?
Itse olen opettaja ja meillä lapset jäivät pois hoidosta 31.5. Mies piti jotain vapaita sitten ne pari päivää jolloin minä vielä puursin työssä. Todistusten jaon jälkeen sitten alkoi ihana ansaittu kesäloma, jonka vietän tottakai lasteni kanssa ja loppukesästä sitten mieskin on kesälomalla.
Luokan olin siivonnut ja ensi vuotta alustavasti valmistellut jo viimeisinä koulupäivinä yhdessä oppilaiden kanssa ja tietenkin oppituntien jälkeen koulupäivisin, mutta en ole koskaan käynyt siivoamassa tms. enää Suvivirren jälkeen.
Meillä työt alkavat elokuussa aina päivää ennen oppilaiden tuloa, silloin palaveerataan syksyn asioista ja valmistellaan ensimmäiset koulupäivät. Eli kyllä se loma oikeasti aika pitkä on! Itselläni on niin pienet lapset (kaksi pikkukoululaista ja kaksi päiväkoti-ikäistä) etten edes harkitse kesäkursseja.
Usein teen niinkuin tänäkin kesänä aion, että otan jonkun oppiaineen materiaalit mukaan, ja joskus heinäkuun loppupuolella käytän pari sadepäivää siihen, että valmistelen vähän tarkemmin kyseisen aineen vuosisuunnitelmaa. Tänä vuonna esimerkiksi se on fyke, koska sitä en ole vähään aikaan opettanut.
Itse kuulun myös näihin, jotka ovat aiemmin elämässään päiväkodin arkea nähneet, eikä tulisi mieleenikään pitää lapsia siellä yhtään ylimääräistä. Kaksi vanhinta lastani olivat kotihoidossa eskariin saakka, ja nuorimmaiset (kaksoset) menivät päiväkotiin 3-vuotiaina. Nautin siitä, että työpäivät ovat tarvittaessa lyhyitä (teen valmisteluja ja kokeiden korjauksia kuitenkin pääasiassa työpaikalla, mutta silti onneksi kolmen jälkeen olen viimeistään lapsia jo hakemassa) ja siitä että meillä on YHTEISET pitkät lomat.
Minä teen noin. Lapset ovat juhannukseen asti ma-ke/to noin 6h päiväkodissa, koska minulla ON vielä töitä. Pitää tehdä ehtoja, valvoa koetta, valvoa ylimääräisten töiden tekoa, keskustella vanhempien kanssa, suunnitella ensi vuotta, suunnitella yhdessä rehtorin kanssa ensi lukuvuoden lukkarit kaikille luokille.. Inventoida laboratoriotarvikkeet, tilata uusia..
Monilla opettajilla on muunlaisiakin töitä, kun vain ne opetustunnit.
Lapseni lomailevat kyllä juhannuksesta elokuun alkuun ja ovat elokuussa taas vain 3-4x/vko hoidossa.
Hankin aineenopettajan pätevyyden nimenomaan siksi, että voin minimoida lasten hoitotarpeen. Lapset ovat hoidossa tasan tarkkaan vain koulupäivinä. Jos ja kun kesä- ja elokuussa on töitä, lapset ovat mukana tai isovanhemmilla.
että suutarin lapsilla ei ole kenkiä.
Tämän olen todennut monta monituista kertaa eri yhteyksissä ja pätee taas kerran.
laadukkaaseen varhaiskasvatukseen nyt unohtui. Lapsethan kuulemma itkee jos eivät pääse päiväkotiin touhuamaan kavereiden kanssa ja saamaan virkkeitä. Kyllä lapsi tarvitsee ikäistään seuraa. Eihän opejen lapset mitenkään erilaisia ole vai?
naapurin lapsilla on äidin mukaan niin mahtava päiväkoti, että siellä lapset viihtyvät hyvin ja saavat laadukasta päivähoitoa kotona olon sijaan.
Kuten sanotttua, kukin tekee tyylillään...
t. ap (joka ei ymmärrä niitäkään, jotka vievät 3-vuotiaan sisaruksen päiväkotiin ja ovat itse kotona vauvan kanssa, mutta se onkin jo toisen aloituksen aihe)
laadukkaaseen varhaiskasvatukseen nyt unohtui. Lapsethan kuulemma itkee jos eivät pääse päiväkotiin touhuamaan kavereiden kanssa ja saamaan virkkeitä. Kyllä lapsi tarvitsee ikäistään seuraa. Eihän opejen lapset mitenkään erilaisia ole vai?
Mutta siis, päiväkotihan on lasten Oikea Koti, se, johon lapset mieluiten haluavat, se, jossa heitä osataan kasvattaa, ja se, jossa heitä eniten rakastetaan. Eivät lapset halua lomaa päivähoidosta, ei päiväkotipäivä rasita lasta, ja vanhemmat voivat olla hyviä vanhempia vain, jos saavat olla yksin suurimman osan päivästä. Amen.
Tunnen useita opettajia, eikä kukaan tuntemistani tee noin. Kyseessä on joko poikkeuksellisen ymmärtämätön ja laiska kasvatusalan ammattilainen tai hänellä on jokin jaksamiseen liittyvä ongelma.
t. Luokanopettajaäiti
Minun lapseni ovat ripotellen yhteensä 2 viikkoa ja 3 päivää hoidossa kesän aikana, vaikka minulla ei ole silloin töitä. Yhden viikon aikana minä käyn ystävän kanssa reissussa. Nuo kolme päivää tulevat niiltä viikoilta, kun koulu alkaa tai loppuu keskellä viikkoa. Yksi viikko on sitten sellaista ihan omaa lomaa, jota tässä keskustelussa on paheksuttu.
Meillä ei ole tukiverkkoja. Lapseni eivät ole koskaan olleet yökylässä mummolassa tai missään muuallakaan. Emme ole lasten syntymän jälkeen käyneet yhdessä elokuvissa, teatterissa, hotelliviikonloppua vietämässä, baarissa... Missään. Kohta kuuteen vuoteeen. Jos ei olisi rahasta tiukaa, niin saattaisin minäkin pitää lapsia hoidossa ilman syystä toisenkin viikon. Tuttu ja turvallinen hoitopaikka, ammattilainen hoitajana tuntuu lapsen kannalta turvallisemmalta kuin palkata kotiin esim. kerran kuussa joku teini-ikäinen lapsenlikka kaupan ilmoitustaulun perusteella, että äiti saa omaa aikaa.
...vaikka olisi kyllä houkutteleva ajatus pitää niitä vaikka viikko kesäkuussa vielä hoidossa...
ja jokainen lukuvuosi on erilainen. Minulla oli kerran (aikana ennen lapsia ja perhettä) todella haastava luokka (sekä oppilaat että vanhemmat) ja olin lukuvuoden päättyessä niin puhki ja loppuunajettu, että nukuin viikon putkeen, toisen viikon vain ihmettelin ja vasta kolmantena viikkona aloin tajuta, että on loma.
Nyt vastaavasti luokkani on todella ihana ja helppo ja liitelin lomalla sen kummemmin rasitusta ja väsymystä tuntematta.
Ja silloin kun olin lukioss aineenopena niin olin todella raato koko kesäkuun.
Eli aika paha on toisen tilannetta arvostella.
Mutta siis, päiväkotihan on lasten Oikea Koti, se, johon lapset mieluiten haluavat, se, jossa heitä osataan kasvattaa, ja se, jossa heitä eniten rakastetaan. Eivät lapset halua lomaa päivähoidosta, ei päiväkotipäivä rasita lasta, ja vanhemmat voivat olla hyviä vanhempia vain, jos saavat olla yksin suurimman osan päivästä. Amen.
PÄIVÄkoti, siis sellainen missä ollaan päivisin valveillaoloaikana. Toisen kodin nimi voisi olla YÖkoti, sellainen missä nukutaan. Monethan ei edes aamiaista syö kotonaan siis siinä Yökodissa vaan kuskataan heti herättyään PÄIVÄkotiin.
Se on niin laiskaperse että hoidattaa muutenkin lapsensa miehellään kokonaan.
Ja kateellinen en ole, voisin itsekin laittaa isommat hoitoon takaisin kun sain vauvan ja pitää niitä isovanhemmillakin kaikki viikonloput, isovanhemilla kyllä riittäisi into. Mutta kun nyt vaan rakastan lapsiani eikä ole pakko päästä niistä mitenkään aktiivisesti eroon.
ja kyllä niiden lapset on tasan ekasta päivästä kotona ja palaavat hoitoon silloin maanantaina, kun koulu alkaa keskiviikkona. Pitävät hoitopaikat, joten edes kotihoidontukia ei tipu. Itseasiassa hassua kuunnella, kun tuo opeisä marisee lomiensa pituutta... On kuulemma turhan pitkät! Ei kai koe lomana, kun päivystää kolmen alle kouluikäisen kanssa kotoa, kun rouva on töissä.:) Aika rasittuneelta ja ärsyyntyneeltä vaikuttaa tuossa pihalla.
Mutta ap:n aiheeseen. Tunnen tosi paljon opettajia ja kukaan ei pidä lapsia esim. kesäkuussa hoidossa. Myös tuntemillani opettajilla alkaa se loma aidosti silloin suvivirrestä (maksimissaan käyvät luokan siivoamassa, 2-3h) ja töitä alkavat miettiä muuutamaa päivää ennen koulun alkamista. Eli lomalla ne on ja piste. Toisaalta lapsetkin on kotona.