Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opeäidin kesä: 5 viikkoa omaa lomaa ja lapset pk:ssa

Vierailija
14.06.2011 |

Naapurini, opettajaäiti pitää lapset (5v ja 3v) päiväkodissa kesällä 5 viikkoa ja pitää sen ajan omaa lomaa. Lapsetkin toki sitten lomailevat heinäkuun, mutta äiti tuntee ansainneensa oman lomansa.

Taidan vaihtaa itsekin alaa:) Tuohan olisi mitä mainioin ratkaisu...

Ps. Naapurini ei ole yh

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla 2,5 kk

Vierailija
2/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa 4 päivää noin kuusi tuntia päivässä. Ja heinäkuun alusta sitten elokuun puoleenväliin kotona.

Tykkäävät olla päiväkodissa ja minä saan lukea ja rentoutua yms. Kaikki ovat iloisia, paitsi ap:n kaltaiset kateelliset kyylät. Se on voivoi:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä vaan opeopintoja suorittamaan! Nopeasti, että ehdit vielä, kun sun lapset on pieniä!

Vierailija
4/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen aika paljon opettajia, enkä ole koskaan kuullut tuollaisesta. Olet siis keskustellut syistä, ja tämä opeäiti sitten kertoi tuntevansa noin? Liekö jaksamisvaikeuksia työssä, kotona tai kummassakin...

Vierailija
5/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy.

T: Lomaileva ope, jonka lapset päiväkodissa

Vierailija
6/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen pitäisi lailla kieltää. Ymmärrän jos kotona on vakavasti sairas lapsi tai esim. koliikkivauva jolloin toiset lapset viedään hoitoon. Mutta EN ymmärrä jos vanhemmat tai toinen on lomalla ja vie lapsen/lapset hoitoon. Miksi niitä tehdään jos niiden kanssa ei haluta viettää aikaa ????

Vierailija
7/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen mielenkiintoinen tuo joka ilmeisesti aloittaa lukuvuoden suoraanilman valmisteluja ja kokouksia. missä lie töissä, kun niin helpolla pääsee...

Vierailija
8/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan oikeasti voi käsittää, miksi äiti (ja vielä kasvatusalan ammattilainen) haluaa olla erossa lapsistaan? Vaikka voisi viettää rentoja kesäpäiviä pienten lastensa kanssa. Siis häh? Miksi niitä lapsia on sitten yleensä hankkinut?

t. ap, joka taatusti on joka vapaapäivänsä halunnut käyttää lastensa kanssa

Ps. Kaverini taas on halunnut opettajaksi nimenomaan siksi, ettei lapsille tule pitkiä hoitopäiviä ja että saavat pitkän kesäloman...

Vierailija
9/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aion omia lapsiani opettajan opintoihin jos yhtään tuntevat kiinnostusta. Mulla olisi ollut mutta valitsin toisin, en tajunnut tuota kesälomaa!

Vierailija
10/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla opena vielä paljon töitä. Ulkopuolinen ehkä ajattelee, että lomani alkaa suvivirren laulamisen jälkeen.

Vierailija
11/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen puhunut naapurini kanssa. Sanoo olevansa ehkä itsekäs, mutta tunteen nimenomaan ansainneensa oman lomansa ILMAN lapsia. ap

Vierailija
12/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan oikeasti voi käsittää, miksi äiti (ja vielä kasvatusalan ammattilainen) haluaa olla erossa lapsistaan? Vaikka voisi viettää rentoja kesäpäiviä pienten lastensa kanssa. Siis häh? Miksi niitä lapsia on sitten yleensä hankkinut?

t. ap, joka taatusti on joka vapaapäivänsä halunnut käyttää lastensa kanssa

Ps. Kaverini taas on halunnut opettajaksi nimenomaan siksi, ettei lapsille tule pitkiä hoitopäiviä ja että saavat pitkän kesäloman...

sinähän sanoit harkitsevasi alan vaihto, että voisit tehdä samoin :) Ja oliko siis kyseessä kaverisi vai naapurisi?

Vierailija
13/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen mielenkiintoinen tuo joka ilmeisesti aloittaa lukuvuoden suoraanilman valmisteluja ja kokouksia. missä lie töissä, kun niin helpolla pääsee...

Mutta minä ainakin olen jo valmistellut tulevan lukuvuoden aloituksen. Ja ves-kokous on koulun alkamista edeltävänä päivänä, että eipä sekään paljon vaikuta siihen elokuun suunnitelmaan.

Vierailija
14/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää lapsensa hoidossa, kaveri on toisaalla (ei ole siis naapuri) = kaksi eri ihmistä. Sorry, jos kirjoitin epäselvästi. ap

Vierailija
15/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja

Vierailija
16/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan pitänyt lapsia hoidossa, jos olen itse kotona, mutta ymmärrän jos joku niin tekee. Sitä paitsi monet opettajat myös opiskelevat kesäisin. Itsekin olen käynyt kouluttautumassa kesäisin, mutta lapsiani ovat silloin katsoneet isovanhemmat tai mies. T. Yks ope

Vierailija
17/42 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti todistusten jaon jälkeen. Ei ole työpapereihin edes katsonut, eikä kuulemma katsokaan ennen elokuuta. Toinen ystäväni lopetti hoitovapaansa ja meni jakamaan lapsille todistukset. Nyt on sitten "töissä" ja nauttii kesästä vajaa vuoden ikäisen lapsensa kanssa. Eli kyllä me ei-opettajatkin tiedetään, millaista se opettajien "töiden" teko kesällä on...

Onneksi tuota lomilla keplottelua ollaan nyt lopettamassa ja kesän ajalta saa jatkossa palkan se, joka työnkin vuoden aikana on tehnyt.

mulla opena vielä paljon töitä. Ulkopuolinen ehkä ajattelee, että lomani alkaa suvivirren laulamisen jälkeen.

Vierailija
18/42 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei laittaisi lapsiaan hoitoon kesällä. Lapsieni hoito on yleensä alkanut noin viikkoa ennen koulun alkua, jolloin valmistelen työn alkua. Ainoastaan erityistapauksissa hyväksyisin noin pitkän hoitojakson kesälomalla.

t. ope joka ei tee kesällä töitä (teen töitä hiki hatussa toukokuussa ja sitten elokuussa, se on jokaisen open oma valinta, miten haluaa tehdä työnsä), haluan viettää kesän keskittyen lapsiini

Vierailija
19/42 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä opiskelin vanhemmiten luokanopeksi juuri siksi, että saisin viettää kaikki loma-ajat lasteni kanssa.

Mainittakoon, että olen aikaisemmalta ammatiltani lastentarhanope, enkä kuuna päivä vois kuvitella vieväni lapsiani kesähoitoon...

Vierailija
20/42 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin sinä tarkalleen ottaen viittaat tuolla "lomilla keplottelulla". Se, että useat sijaiset (=ne, jotka ovat tehneet työt lukuvuoden aikana) eivät saakaan kesältä palkkaa, koska viranhaltija "palaa töihin" kesäksi, on kai se opettajien lomasysteemin suurin sudenkuoppa. Opettajien palkkaus kun on mitä on juuri siksi, että palkan katsotaan jakautuvan koko lukuvuodelle, myös lomakuukausille.

Tämä asia ei kuitenkaan nyt tainnut mitenkään liittyä tähän ketjuun eikä oman viestisi muuhun sisältöön, vai mitä?

Ja muuten, tuolle asialle ei olla "tekemässä" yhtään mitään, kun sille ei - valitettavasti - mitään voi tehdä. Virassa tai vakituisessa työsuhteessa olevalla opettajalla kun on täysi oikeus ottaa vurotteluvapaata, opintovapaata tms. ja (kuten kaikissa muissakin duuneissa) ajoittaa se juuri niin kuin haluaa. Opettaja voi siis aloittaa opintovapaansa 16.8., kun koulut alkavat ja lopettaa sen 4.6., kun koulut loppuvat. Niin se vaan on. Ja sijainen palkataan (kuten missä tahansa muussakin työssä) sille ajalle, jonka viranhaltija on ilmoittanut ollevansa pois työstä.

Tämä on perseestä, mutta ei sitä työehtoja voida ihan noin vaan muutella. Ihmisellä kun on lain suoma oikeus ottaa työstään erilaisia vapaita juuri sellaisella aikataululla kuin haluaa.