Paljonko teillä lasten (tosissaan/kilpailevat) harrastukset maksavat kuukaudessa?
tarkoitan nyt ihan jotain muuta kuin äiti-lapsi jumppaa tai partiota yms.
Laskin just yhteen meidän perheen harrastuskuluja ja aika tyrmistyttävää luettavaa:
Taititoluistelu: 150 e/kk (= 1800 € vuodessa + luistimet n. 350 € kaudessa, kisamaksut n 200 € kaudessa. Lisäksi kaikki bensat, puvut, hotellit, teroitukset yms.
Rytminen voimistelu 100 €/kk (=1200 €/vuosi), puvut helposti 400 €/vuosi, välineet, seura-asut, kisamatkat....
Lapset 10 v ja 8 v. Voi jestas...
Toivottavasti panostus tuotaa liikunnallisia ja tervehenkisiä nuoria jotka ovat valmiita satsaamaan mieluummin fyysiseen kuntoon kuin merkkivaatteisiin ;) Ihan näin päivän teeman mukaan ;) Saati sitten siideriin.
Olisko sittenkin kannatavampaa satsata niihin Gantin huppareihin??? =D
Kommentit (30)
plus kisamatkat, lisenssi+vakuutus, puvut ja välineet
Ei ole muita kuluja siinä lajissa, koska ei tanssi kilpaa ja asuksi käy normaalit jumppavaatteet. Toinen lapsi harrastaa jujutsua eikä sekään maksa kuin jotain 150/kausi ja kilpailumaksut on jotain parikymppiä. Siinäkään lajissa ei tarvitse pukuun kovin usein satsata ja sekin maksaa jotain kuuskymppiä. Tanssijalapsi harrastaa vielä halpisharrastusta eli sitä partiota.
teidän lapset yhteensä-ketjuko tämä nyt sitten olikin:D
ihmisillä on erilaiset käsitykset siitä, mikä on kallista tai mikä ihan "normihinta". Mieheni on ollut hyvin järkyttynyt vauvauintien hinnoista, mutta olemme kaikki tykänneet kuitenkin käydä. Ehkä toisen lapsen kanssa osaisi itsekin toimia hauskasti..
Mies itse ei ole ikinä harrastanut mitään maksullista. taitaa meillä tulla melkoinen vääntö, koska itse pidän lasten harrastuksia tärkeinä. Minusta lasten pitää saada harrastaa sitä mikä kiinnostaa, kunhan koko kauden vähintään kokeilee uutta lajia..
teidän lapset yhteensä-ketjuko tämä nyt sitten olikin:D
ihmisillä on erilaiset käsitykset siitä, mikä on kallista tai mikä ihan "normihinta". Mieheni on ollut hyvin järkyttynyt vauvauintien hinnoista, mutta olemme kaikki tykänneet kuitenkin käydä. Ehkä toisen lapsen kanssa osaisi itsekin toimia hauskasti.. Mies itse ei ole ikinä harrastanut mitään maksullista. taitaa meillä tulla melkoinen vääntö, koska itse pidän lasten harrastuksia tärkeinä. Minusta lasten pitää saada harrastaa sitä mikä kiinnostaa, kunhan koko kauden vähintään kokeilee uutta lajia..
kenellä kalleimmat luistimet jne. Mutta nytpä jätän taas tämän palstan, ja menen tekemään jotain järkevää.
ja harrastelee siinä sivussa vähän yleisurheilua... :D
Pesiksen kausimaksuihin (lisenssit, harjoitusmaksut...) menee ehkä sen verran, kun tässä ketjussa noi kuukausimaksut on... Varusteista joutuu ehkä piikkareita ja verkkareita yms. ostamaan vähän useammin, eikä nekään maksa maltaita. Ja mailat, pallot ja räpylät menee useamman vuoden... (Ja "vanha" räpsä onkin just paras, kun se on kunnolla muotoutunut omaan käteen sopivaksi)
Yleisurheilussa kilpailee vaan näissä paikallisissa ja harkatkin vaan kerran viikossa, ni sitä ei ehkä lasketa.
Ääh, meidän lapsi harrastaa kalliimmin, kunteidän lapset yhteensä-ketjuko tämä nyt sitten olikin:D
Ei ollut tosiaan tarkoitus.
Mutta "painitaan vissiin vähän eri sarjassa" tyyppi ei oikein tajunnut, että EM-kisoissa käyvällä 13-vuotiaalla (pakko kai olla junnu EM kun se ikäraja naisten kisoihin on kai edelleen se 15 v;)) on varmaan vähän eri maksut ja harkkamäärät kuin 8-10 v pienellä kilpavoimistelijalla =)
Itse lähinnä halusin herättää keskustelua siitä, kuinka tolkuttoman kalliiksi homma on jo pienillä mennyt.
Tyttäresi on siis joku näistä:
Sanna-Liisa Järvelä, Riikka Kangas, Sonja Kokkonen, Elina Koprinen, Aino Purje ja Kati Rantsi
Tyttäreni ratsastaa 3-4 kertaa viikossa ja viikonloppuisin kilpailee. Teen tallille ilmaistyötä (hoidan nettisivuja ja hevostarvikekauppaa), että ei tarvitse maksaa mitään. Toki osallistumismaksut joudutaan maksamaan, mutta ei hevosvuokraa, kuljetuksia jne.. Jos joutuisimme maksamaan ei olisi varaa. Koko lysti maksaisi reilu 1000 euroa/kk.
että tuskin pääsee huipulle. Ei siis ole lahjakas ja vähän tukevakin. Kuitenkin kustannan ja kuskaan mielelläni. Oon aatellu ett noista on hyötyä, ehkä vähän vanhempana vois päästä vaikka apuvalmentajaksi ryhmiin ja sillä tapaa tienata opiskelurahoja? Onko kellään kokemusta tällaisesta? Tai myöhemmin kesätöitä etsiessä antaa paremman kuvan itsestään kun on harrastuksia.
minusta harrastukset ovat kalliita, vaikkei tosissaan harrastaisikaan.
Minulla on kolme lasta ja kaikki käyvät soittotunneilla yksityisopettajalla, noin 1000€ vuodessa menee jokaisella lapsella.
Tämän lisäksi kaksi lasta harrastaa ratsastusta ihan perustunneilla, siihenkin menee tunti-, leiri- ja varustemaksuineen tuo 1000€ vuodessa kummaltakin.
Yksi lapsista käy telinevoimistelussa, joka on hiukan edullisempaa, noin 700€ on mennyt vuodessa.
Minusta harrastuksiin vieminen kannattaa, vaikka vuoden harrastusmaksuilla, lähes 6000€, tekisikin vaikka hienon lomamatkan