Kuinka pitkään ponnistusvaiheesi kesti?
Kuinka pitkään ponnistusvaiheesi kesti synnytyksessä? Käytettiinkö imukuppia? Tuliko vauva ulos? Itse ponnistin 2 tuntia, lopussa vedettiin imukupilla. Lapsi ei tullut ulos. Tehtiin hätäsektio. Silti ponnistusvaihe ei tuntunut pitkältä eikä imukuppi ollut kamala. Ei myöskään sattunut ollenkaan. Ponnistamisen tarve tuntui vaan vahvana. Muitten kokemuksia?
Kommentit (64)
eka lapsi: n. 15 min
toinen lapsi: 2 min (kätilö kyllä sanoi, että ei tainnut mennä niinkään kauan, kaksi ponnistusta
kolmas lapsi: n. 30 min, todella vaikea
neljäs lapsi: n. 10 min
Toinen lapsi oli ylivoimaisesti helpoin, vaikka olikin isoin ja isopäisin. Kolmas tuli kasvot edellä ja oli vaikea. Ensimmäinen ja neljäs suht helppoja.
eka 6 min py 34
toinen sektio
kolmas 2h 40min ja imukuppi py 37
Miten olin niin huono ponnistamaan!? Minä huusin siellä, ja sitten jossain vaiheessa ne sanoi, että älä hyyda vaan käytä se voima ponnistamiseen. Se neuvo taisi tepsia, olisinpa saanut jo aiemmin. Mutta voi jeesus olin surkea!
kesti 15 min ja toisessa 5 min.
Vauvat tulivat ulos.
En tuntenutponnistuksen tarvetta kun oli epiduraali. Jo lekurikin kutsuttiin paikalle, mutta liikahtise sitten itsestään. Tulli 2. asteen repeämät.
En haluakaan enempää lapsia.
1. 45 minuuttia. Synnytys oli periaatteessa helppo, mutta mulle tehtiin iso episiotomia, jonka takia olin heikossa kunnossa.
2. 15 minuuttia. Täydellinen synnytys!
Kummassakaan ei tarvittu imukuppia.
näitä kun lukee, niin en voi olla kuin tyytyväinen, että itsellä takana 2 suunniteltua sektiota (etinen istukka ja perätila), joista molemmista parantunut loistavasti.
Ekassa 2h20 min ja imukupilla loput, en tuntenut ponnistamisen tarvetta. Tokassa vajaa 10 minuuttia, 3 kertaa ponnistin.
1. lasta ponnistin 4h, ei mahtunut edes imukupilla, joten hätäsektiolla lopuksi.
2. lasta 2.5h, lopuksi välilihan leikkauksella ja imukupilla juuri ja juuri mahtui alatietä.
3. lasta 1.5h, ilman imukuppia.
Liian isoja minulle, elätän toivoa että tämä neljäs syntyisi helpommalla !! :)
ponnistusvaihe n.20 min, ei tarvittu imukuppia. Sujui helposti kun viimein uskalsin rykästä kunnolla. koko synnytyksen kesto alle 3h.
Ensimmäinen 2h 50min, imukuppi.
Toinen, noin 10-15 min.
Toka käynnistettiin ja ponnistusvaihe 11 min. Mulla on ollut helppoja synnytyksiä, voisin synnyttää vaikka kerran kuussa, jos joku hoitaisi sitten yösyötöt ;)
ekassa ehtiin episiotomia (melko rutiinisti tehtiin -90-luvun alussa kaikille ensisynnyttäjille), muut ilman mitään toimenpiteitä.
muista ei mitään hajua. Ponnistaminen on synnytyksen pahin osa, varsinkaan kun ei tunne tarvetta.
t: neljän äiti
Esikoisen synnytys jämähti ja meinasiat ottaa imukupin, leikkaussaliin varoteltiin että saatetaan tulla. 20 minuuttia kesti ponnistus ja kätilö sanoi ettei yli puolentunnin anna jatkaa. Lääkkeiden vaikutustehot oli loppunu mutta lähinnä pahempaa oli tunne ettei homma edisty.
Toisessa synnytyksessä oli ponnistus 5 minuuttia, muistan 3 ponnistusta tehneeni.
Kolmas ja neljäs tuli toisella ponnistuksella. Ensin pää ulos ja toisella vartalo. Minuutiksi merkattiin ponnistuksien kestot näissä.
eka 12min (elämäni kamalimmat 12min, niin järkyttävä kipu ettei voi kuvitella)
2. ja 3. n. 5-10 sekuntia (tuli molemmat yhdellä nopsalla ponnistuksella
ekassa ponnistin 1h 15min, lopussa lääkäri auttoi imukupilla kahdessa viimeisessä ponnistuksessa. Ei sitä itse tuntenut, että joku auttelee vetämällä, koska se tapahtui omien ponnistusten tahdissa. Mielestäni ponnistusvaihe ei muutenkaan ollut mitenkään kamala, hikinen vain :)
Toisessa synnytyksessä ponnistusvaihe kesti 5 min. Oli kaikin puolin tosi lyhyt ja helppo synnytys, synnytin luomuna enkä ottanut edes ilokaasua, kun ei tarvinnut.
Ekassa ponnistusvaihe kesti 9 min. Sanoivat, että oli ekaksi kerraksi suht nopea. Avautumisvaihe kesti n. 12h.
Tokalla kerralla samaa luokkaa, avautumisvaihe jotain 12h ja ponnistus 12 min.
Kolmas kerta oli vähän nopeampi: Avautumisvaihe kesti n. 5 tuntia ja ponnistin 3min.
Vikalla kerralla kaikki meni niin nopeasti, etten meinanut pysyä itse perässä :D Ei ehditty kivunlievitystäkään antaa, vaikka sitä valmisteltiin. Vauva alkoi työntyä ulos ihan itsestään suppareilla. Sattui aivan kamalasti, mutta oli vain pakko saada vauva ulos. Onneksi meni niin nopeasti.
Ekalla ja tokalla kerralla tunsin voimakasta ponnistuksen tarvetta, ja se olikin oikeastaan ihan helppoa. Epiduraalin vaikutuksen ansiosta ei ollut yhtään niin tuskaista. Ekassa tuli repeämiä, tikkejä n. 10. Muissa ei repeämiä.
Lapsiluku täynnä.
Ponnistusvaiheet 3 - 15 minuuttia. Tiedän päässeeni helpolla. Jokainen synnytykseni on kyllä ollut erilainen ja kivunlievitys on onnistunut paremmin toisilla kerroilla. Vain kakkosen ponnistusvaihetta sanoisin kivuliaaksi, hän onkin harteikas poika, joka piti keinotella kätilön kanssa hyvässä yhteistyössä ulos.