Kuinka pitkään ponnistusvaiheesi kesti?
Kuinka pitkään ponnistusvaiheesi kesti synnytyksessä? Käytettiinkö imukuppia? Tuliko vauva ulos? Itse ponnistin 2 tuntia, lopussa vedettiin imukupilla. Lapsi ei tullut ulos. Tehtiin hätäsektio. Silti ponnistusvaihe ei tuntunut pitkältä eikä imukuppi ollut kamala. Ei myöskään sattunut ollenkaan. Ponnistamisen tarve tuntui vaan vahvana. Muitten kokemuksia?
Kommentit (64)
Tuli koko ajan ulospäin, joten imukuppeja ja sellaisia ei edes mietitty.
Itsestä ponnistus tuntui todella pitkältä ja sattui enemmän kuin olisin voinut hurjimmissakaan kuvitelmissani ajatella. Se kipu oli jotain sellaista, että en tiedä, miten edes selvisin siitä tajuissani.
2. synnytyksessä 5min ja 3. synnytyksessä 30min. Ei imukuppia, tulivat hyvin ulos, toinen synnytys oli aika syöksysynnytys muutenkin, kokonaisaika 2h. Lapsikin teki hätäkakat lapsiveteen, joka oli vihreää (huomattiin kun ekalla ponnistuksella tuli lapsivedet) ja hengitystiet piti imeä puhtaaksi kun pää oli syntynyt.
Olin puudutettu ns. hampaisiin saakka, eka alatiesynnytys. En tuntenut ponnistustarvetta enkä paljon muutakaan. Lapsi tuli kivuitta ulos ja ompelukaan ei tuntunut yhtään miltään. Niin eppari kyllä tehtiin ja oksitosiini oli apuna
Imukuppi oli otettu esille sitä varten, jos tarvitaan, mutta nätisti tuli vauva ja istukka. Tarjonta oli toki suotuisa ja vauva pienehkö.
Oli suht kivuton mutta työläs kokemus. Tuntui kestävän kauan mutta ei siis sattunut karmeasti.
Kuopuksen ponnistusvaihe kesti 1,5 tuntia, sydänäänet laskivat välillä ja lopulta ultrattiin ja huomattiin vauvan olevan väärässä tarjonnassa ja sydänäänet romahtivat pysyvästi, joten tehtiin sektio. Ei sattunut karmeasti, vaikkakin kyllä ponnistuksentarve/supistukset (vauhditettiin oksitosiinilla) tuntuivat todella kipeinä. Jaksoin silti ponnistaa tuon 1,5 tuntia oikeaoppisesti, ja pettymyshän tuo sektio siihen nähden oli. Toisaalta loputtoman kärvistelyn jälkeen siihen pettymykseen sekoittui jonkinlaista helpotukstakin, että kohta tämä olisi ohi.
Toisen kanssa 6min ja kolmas tuli ensimäisellä ponnistuksella:)
Ei ole ollut mitään ongelmia ponnistusten yhteydessä.
ja ponnistusvaiheet 1-8min.
Kaikki tulleet ilman ongelmia pihalle.
molemmat kivunlievityksittä. Molempien synnytysten kestot säännöllisistä supistuksista (10 min välein) 7h.
1. ponnistus 22 min ja sitten imukupilla ulos kun sydänäänet heikkeni. Paha repeämä.
2. ponnistus 2 min ongelmitta, pari tikkiä.
Ponnistusvaihe kesti 49 min, eppari tehtiin, silti tuli hieman repeämiä. Ei sattunut, sillä epiduraali vaikutti vielä. Ponnistusvaihe tuntui menevän nopeasti, vaikka muistan puhisseeni, etten enää jaksa :)
sen jälkeen tehtiin kiireellinen sektio. Olin aika poikki, oli rankkaa.
ekalla kerralla 17 min, toisella kerralla 3 min (synnytysten välissä vuosi) ja kolmannella kerralla 10 min. Todella helpot synnytykset, ei repeämiä, ei mitään. Taidan olla onnekas ;)
toisella kerralla 23 min
kolmannella kerralla vajaa 1 min.
Ei ole tarvittu mitään "apukeinoja" ponnistamiseen.
Keskimmäisen kohdalla meinasi kyllä jo usko loppua, vaikkei kai tuo yleisellä tasolla mikään hurjan pitkä aika olekaan ollut.
1. N. tunti. Kasvotarjonta ja saatiin ulos imukupilla ja kun kätilö ja lapsen isä painoivat mahaani, väliliha leikattiin. Ei suuremmin tuntunut, vaikka vain oli kohdunkaulanpuudute.
2. 9 min
Esikoisen kohdalla alle viisi minuuttia. Olin epiduraalipuudutettu, en yhtään tiennyt mitä tapahtuu enkä ponnistanut itse, kohtu teki silti työnsä.
Kuopuksen kohdalla kymmenisen minuuttia, kätilön ohjeiden mukaan ponnistaen. Ei ollut puudutuksia päällä ja tunsin selvästi missä vauva on ja miten ponnistaa. Sattui vähemmän kuin viimeiset supistukset.
Luulen, että nuo ylipitkät jopa tuntien ponnistusvaiheet johtuvat usein (ei välttämättä aina, voihan siinä olla ihan oikeitakin ongelmia esim. kohdunlihasten heikkous) siitä, että aletaan ponnistaa ennenkuin keho alkaisi itse sitä tehdä. Hyvin etenevässä luomusynnytyksessä on usein tauko sen jälkeen kun kohdunsuu on jo täysin auki, ennenkuin kohtu alkaa tosissaan työntää vauvaa läpi, äiti voisi levätä siinä hetken, mutta sairaalassa kehoitetaan ponnistamaan. Ja puudutukset ja paniikki estävät tuntemasta mitä keho sanoo.
11 minuuttia. Ei käytetty imukuppia. Vauva tuli ulos.
1. Ponnistusvaihe n. 15 min, en muista ihan tarkkaan, mutta jotain 10-20min väliltä.
2. 1min
3. n. 10-15min
Normaalit alatiesynnytykset, ei käytetty imukuppia. Ihan hyvät kokemukset.
eka 52 min
toka 4 min,
ei tarvittu mitään apuvälineitä.
ponnistus 20 minuuttia
Sairaalaan mentiin viisi tuntia aiemmin...
..ensimmäisen siis synnytin. Pää näkyi ponnistusvaiheen alusta saakka, mutta vauva ei mahtunut tulemaan ennen ison epparin leikkaamista. Loppuvaiheessa meinasin menettää tajuntani. Imukuppi oli valmiina, mutta onneksi sitä ei tarvittu.