Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehelle iski joku vegeherätys - mitä ruokaa teen tukeakseni?

Vierailija
13.06.2011 |

Itse suhtaudun lihan syömisen vähentämiseen ilolla. Nyt on siis taottava kun rauta on kuumaa! Mitä kasvisreseptejä vinkkasitte, jottei entisen lihansyöjän tule ikävä lihaa?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaako mies silti lihan "tuntua" ja tuttuja ruokia? Sitten esim. makaronilaatikko/lasagne soijarouheella. Jos saa olla reilusti kasvisruokaa, niin kiusaus on aika ehdoton. Olikohan gruusialainen kasvispaistos tms. (en muista nimeä), joka on aika järjen vievän hyvää mun makuun (smetanaa ? yms.). Linssimuhennos näyttää ykältä, mutta maistuu kanssa uskomattoman hyvältä. Tofu-vuohenjuustopullat, kermainen kasvissosekeitto hyvien leipien kanssa nautittuna, grillattua halloumia...

Tao tao ystävä hyvä! :D

Vierailija
2/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti opetella käyttämään hyväkseen kasvisproteiinin lähteitä, esim. pavut, linssit ja tofu, ettei jää nälkä. Pelkkiin juureksiin tai muihin kasviksiin perustuvat ruuat kannattaa jättää lisukkeiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on siis kaikkiruokainen "hyvän ruoan ystävä", joten mikään raaka-aine ei sinänsä ole ongelma.

Kiitti vinkeistä! Olen joskus tehnyt Unicafen tyyliin gruusialaista kaalipataa, ja sen voisi taas ottaa listalle.

ap

Vierailija
4/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili sin carnen osaan tehdä hyvää, ja sitten sellaista meksikolaisehkoa papusalaattia - mitäs muuta?

Vierailija
5/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan numero kakkosta siinä, että eka pitäis tietää millaisesta ruoasta mies tykkäisi. Vegessä on nimittäin mitä valita!

Asutteko minkäkokoisella paikkakunnalla, onko mahdollisuutta hankkia esimerkiksi gluteenijauhoja?

Seitan todennäköisesti maistuisi, ainakin minä ja mieheni molemmat tykätään kovasti. Resepti täältä: http://chocochili.net/2010/02/seitanin-valmistaminen/ (blogissa myös monia seitanreseptejä, hyviä!)

Kurkkaa myös Jere Niemisen Vegaanin kotiruokakirjaan, siellä on monia hyviä perusreseptejä (http://www.moreenikustannus.fi/Products.asp?document_id=516)

Vierailija
6/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulle se on "syksyruokaa". Käytä nyt hyväksesi ihana Suomen suvi ja sen kasvukausi, ja tee paljon ruokaa ihanista tuoreista kasviksista ja juureksista, unohtamatta tietenkään linssejä yms. proteiinin lähteitä.

Jos mies syö myös kalaa ja äyriäisiä, erilaisten ruokien määrä onkin jo lähes rajaton - vain mielikuvitus on esteenä!

Tsemppiä ja maukasta kesää!

T. 3. vuotta kasvissyöjänä olevan teinin äiti

Vierailija
7/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. wokit. Mä wokkaan vihanneksia, ananasta ja papuja ja tarjoan kookoscurrykastikkeen ja riisin kanssa.

Yhtäkkiä onkin vaikea sanoa jotain reseptejä, kun työnnän papuja vähän joka paikkaan! Kesällä kannattaa valmistaa tuoreita härkä- tai tarhapapuja, ne on hyviä. Ja liottaa ja keittää kuivia papuja sopiviksi annoksiksi pakastimeen.

Vierailija
8/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikkiruokainen, ehkä enemmän siis gurmeen syöjä: hyvät ravintolat ja kulinarismi kiinnostaa, ruokaperinteet yms. Eli seitanin sijaan tarjoilisin mielelläni "tavallista" (sori..!) kasvisruokaa, kuten sienirisottoa, pastaa puttanesca ja vaikkapa sitä grillattua halloumia näin kesäaikaan. Aasialaset kasvisruoat ovat usein lapselle liian tulisia.

Mainittakoon vielä, että mies on parempi kokki kuin minä, mutta näin arkisin ruoanlaitto on enemmän vastuullani. Minä taas sattuneesta syystä suosin nopeita reseptejä, jotka on helppo valmistaa lapsen pyöriessä nilkoissa.

ap

Vierailija
9/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumalla ilmalla espanjan keittiöstä tomaattikeittoja ja munakkaita, wokit ja tikkamasalat. Noista soijatofukorvikkeita tulee lähinnä pahamieli. Mieluummin kunnolla mausteita ja niiden tilalle kastikkeisiin parsaa, tonnikalaa jne.

T: äijä, joka syö lihaakin

Vierailija
10/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaikkiruokainen, ehkä enemmän siis gurmeen syöjä: hyvät ravintolat ja kulinarismi kiinnostaa, ruokaperinteet yms. Eli seitanin sijaan tarjoilisin mielelläni "tavallista" (sori..!) kasvisruokaa, kuten sienirisottoa, pastaa puttanesca ja vaikkapa sitä grillattua halloumia näin kesäaikaan. Aasialaset kasvisruoat ovat usein lapselle liian tulisia.

Mainittakoon vielä, että mies on parempi kokki kuin minä, mutta näin arkisin ruoanlaitto on enemmän vastuullani. Minä taas sattuneesta syystä suosin nopeita reseptejä, jotka on helppo valmistaa lapsen pyöriessä nilkoissa.

ap

kohdalla kannattaa muistaa aina se proteiini! Mä laitan itse risottoon usein mung-papuja, sopii tosi hyvin tekstuuriin ja makuun. Ne on niitä pieniä vihreitä papuja, keittoaika 20 min eikä tarvitse liottaa!

Seitan on muuten ihan oikeasti hyvää, se on aika lähellä tofua, joka taas on aasialaisen keittiön perinteinen raaka-aine. En ole ihan hirveästi seitania syönyt (kun en jaksa tehdä itse eikä sitä täältä saa), mutta sitäkin voi laittaa esim. wokkiin tai perunapaistoksiin.

Vierailija
11/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumalla ilmalla espanjan keittiöstä tomaattikeittoja ja munakkaita, wokit ja tikkamasalat. Noista soijatofukorvikkeita tulee lähinnä pahamieli. Mieluummin kunnolla mausteita ja niiden tilalle kastikkeisiin parsaa, tonnikalaa jne.

T: äijä, joka syö lihaakin

kyllä aasialainen perinneruoka, ja tonnikala ei kyllä ole kasvista!

Vierailija
12/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti vielä mainita pinaatti- ja nokkosruuat - niistä saa rautaa. Mä laitan usein esim. lasagneen pinaattia. Jauhelihakastikkeen tilalle teen tomaattikastikkeen, johon tulee sipulia, kidneypapuja ja pinaattia tai nokkosta.

Vierailija
13/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siihen tarvii kasvista väkisin tunkea.

Vierailija
15/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka välillä hyvää.

Itse teen keiton välillä näin:

- tomaattimehu 1 l

- tuoretta basilikaa

- tomaattipyrepurkki

- valkosipulia

- jauhettua pippuria

- 1-2 palaa paahtoleipää murustettuna

t: se lihaakin syövä äijä

Vierailija
17/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli thai- ja intialainen keittiö pelittävät vegetaristille erinomaisesti. Myös falafelit, hummus ja tahini ovat proteiinipitoista ja maukasta pöperöä.

Kikherneet yleensäkin kannattaa pitää mielessä. Niistä saa vaikka mitä pyöryköitä ja salaatteja, sopivat curryyn jne.

Vierailija
18/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetan kuitenkin vielä selventää, etten siis ole etsimässä lihan korviketta vaan ihania ruokia, joissa ei ole lihaa, jatkumolla kesäkeitto - tomaattibruschetta. Ja ei me nyt vielä ihan kokonaan olla lihasta luopumassa, joten ei varmaan ole ongelma, jos joka aterialla ei ole papuja tms. Siis eikö lihan vähentäjä voisi syödä "vain" kasvispastaa, -risottoa, parsaa ja hollandesia, salaattia tms mahdollisimman useasti. Ne liotettavat pavut tosiaan eivät ole oikein kesäruokaa..

ap

Vierailija
19/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horisen vielä lisää seitanista, toivottavasti ei mee jankuttamisen puolelle. :)

Seitanista saa kyllä todella "gurmeetakin" ruokaa. Esimerkiksi talviaikaan rosmariinilla maustettu seitanpata on huippuhyvää: http://chocochili.net/2009/12/rosmariiniseitan/

Samoin saa mainiot grillipihvit ja pihvit yleensäkin, samoin paistit. Esimerkiksi juhlapöytään käy hyvin.

Meillä arkinen pikaruoka on usein wokkia tofulla. Joko maustamatonta tofua ja reippaammalla kädellä mausteita tai sitten savustettua tai marinoitua. Mausteitahan voi tietysti laittaa oman maun mukaan, niin sopii lapsellekin. Joskus nähdään enemmän vaivaa ja pyöritellään vaikka papupullia: http://chocochili.net/2011/04/papupyorykat/

Vierailija
20/30 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsaa ja marineroa

Sisareni sanoi jaksaneensa lounaan jälkeen virkeänä koko loppupäivän, hehkutti kastiketta pari viikkoa jälkikäteenkin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi