Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia opiskelusta AVOIMESSA YO:ssa?

Vierailija
12.06.2011 |

Kuinkakohan rankkaa ja/tai aikavievää mahtaa olla opinnot? Jos esim. suorituksena 3 op kurssikuvauksena "kirjallinen tehtävä".

Kuinka laajoja nuo tehtävät mahtaa olla? Jaksaako muiden opintojen tai työssäolon ja lapsiperhearjen pyörittämisen lisäksi suorittaa, ilman että iskee kaamea stressi?

Opiskelumotivaatiota sinällään on, mutta kun ei yhtään kokemusta noista avoimen kursseista, niin ei osaa arvioida työn määrää.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin ekaks avointa väylää, olisin voinut yrittää kasv. tiedettä tai erkkaa lukeen, mutta ei kiinostanut sit kuitenkaan, kun en ois opepätevyyttä saanut.

Mä opiskelin Yliopistokeskus Chydeniuksessa Kokkolassa luokanopettajien aikuiskoulutuksessa.

Olen pohjakoulutukseltani ylioppilas ja lastentarhanopettaja. Tein lto:n työtä 1991-2007...

Pääsykok pääsemiseksi vaaditaan ainakin parit perusopinnot, joista toinen kasv. tiede ja lisäksi kasv. tieteen aineopinnot. Ja opettajakokemusta väh. 4 kk. Mulla kävi esiopen työkokemus myös...

Jos kiinnostaa, niin linkki tuossa:

http://www.chydenius.fi/opetus/luokanopettajien-aikuiskoulutus/haku

Kohtahan sinne on taas hakuaika... Mun kurssilla oli 40 aikuisopiskelijaa, suurin osa perheellisiä ympäri Suomen...

Vierailija
2/35 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kovasti lukea kasvatustieteitä. Mietin, että jaksankohan käydä ne opinnot vuoden aikana, kun on vakityö, joka pitää hoitaa ja lapsetkin vielä.

Hirveästi polttelisi opiskella. Pelottaa vaan, että heitän rahat hukkaan, jos en jaksakaan tai poltan itseni loppuun enkä läpäise kursseja..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tein kahdet aineopinnot, joista aina yhtä kokonaisuutta tein vuoden. Eli perusopintoihin käytin paljon vähemmän aikaa. ja mullakin oli silloin vakipäivätyö, perhe, omakotitalo...

Ainut opintokokonaisuus oli aikoinaan, hyvin kauan sitten psykologian perusopinnot: odotin esikoistani, kävin töissä ja rakensimme taloa ja lisäksi hul´lu olin ilmoittautunut vielä opiskelemaan. no, sinnillä tein paketin läpi silloinkin (vuosi kului siihen), mutta arvosanaksi jäi harmittavasti tyydyttävät tiedot, kun motivaatio katosi...

Että voimavarat kannattaa mitoittaa oikein:)

T. kolmonen

Vierailija
4/35 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://avoin.korppi.jyu.fi/kotka/course/student/generalCourseInfo.jsp?…

Nämä olisivat ensimmäiset ns. oikeat opinnot.

Vierailija
5/35 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitkeitä sissejä olette, kun jaksatte perheen ohella opiskella, kun ei nuo kasvatustieteen ammatit ole edes hyvin palkattuja.

Vierailija
6/35 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään omasta lastenhoitajan hommasta pk:ssa. Kunhan vaan haluaisin omaksi ilokseni opiskella taas.

Vierailija
7/35 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yhtä raskasta tai helppoa riipuen siitä, millainen opiskelukokemus on. 3 op:n tehtäv on yleensä noin 10 sivua.

Vierailija
8/35 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tein avoimessa aikoinaan yhteensä 107 silloisina opinntoviikkoina. Tosin pikkuhiljaa useamman vuoden aikana. aloittaessani olin perheetön, lopettaessani kahden lapsen äiti. innostuin uudenlleen, kun olin hoitovapaalla nuorimmaisestani.

Nyt olen 44-vuotias ja kolme vuotta sitten lähdion kokopäiväisesti opiskelemaan. Valmistuin luokanopeksi 1v 9 kk jälkeen.

Oma tahtini on ollut kova, olen aina sellainen kun jotain aloitan. Toisaalta mielestäni varsinkin 2-3 ov.n kurssit oli kevyitä. Tein niitäkin useamman etäopintoina...

Mut ehdottomasti suosittelen!

Vierailija
9/35 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mä nyt sitten ainakin uskallan kokeilla :).

Eipä tuo taloudellinenkaan menetys kovin suuri ole (30 €), jos tuntuu ettei sitten jaksakaan.

Syksyllä suurempi riski, että lapset sairastelevat kilvan, niin se saattaa verottaa omaa jaksamista.

Kaikenlaisia kokemuksia opinnoista pikkulapsiaikana luen mielelläni :)!

Itse lähdin viime elokuussa opiskelemaan täyspäiväisesti, mutta haluaisin nopeuttaa valmistumista mm. näillä avoimen yo:n kursseilla.

ap

Vierailija
10/35 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveeni on nimittäin luokanopettajaksi valmistuminen.

Mikä koulutus sinulla oli aluksi? Yo-pohja? Ja miten sitten hait yliopistoon? Avoimen väylän kautta vai yo-todistuksella?

Vierailija
11/35 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avoimessa, sitten jäin hoitovapaalle ja hain avoimen väylän kautta yliopistoon, pääsin ja alle 3 vuodessa valmistuin maisteriksi. Lapset (3 kpl alle kouluikäisiä) eivät olleet hoidossa, koska aloitin suoraa gradulla, jota saattoi tehdä kotona.

Suosittelen. Tosin vie mennessään, koska viime vuonna väittelin tohtoriksi.

Vierailija
12/35 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avoimessa yo:ssa tarpeeksi paljon kursseja, voi ilman pääsykokeita hakea opiskeluoikeutta sen aineen varsinaisiin aineopintoihin yliopistoon. Arvosanat vaikuttavat ja tosiaan suoritettujen kurssien määrä, jotka hyväksiluetaan sitten niistä "oikeista" yo-kursseista (koska ovat aivan samoja).

ap (joka myös puntaroi tätä vaihtoehtoa)

Vierailija
13/35 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri tiedekunnissakin.

Ihan harrastuksen, kiinnostuksen, mutta myös ammatillisten tavoitteiden vuoksi. Nyt on ollut vuosi taukoa :)

Olen koulutkseltani FM, jolla on aineenopettajan pätevyys. Omalle alalleni ei tuntunut olevan vakivirkoja tarjolla, joten opiskelin avoimessa kahden aineen lisäpätevyydet ja sain vakipaikan. Viimeisimmät opinnot tein työssäkäyvänä perheenäitinä (3 lasta iältään 2-6 v.). Mies myös työssäkäyvä. Mummo auttoi toisinaan lastenhoidossa.

Viimeisten opintojen aikana olivat muut harrastukset (liikunta) vähemmällä ja olin välillä pois työelämästä 2 kk:n ajan opintovapaalla, kun tuntui, etten muuten saa viimeisiä töitä valmiiksi. Olen ollut kuitenkin kaikenkaikkiaan hurjan tyytyväinen. Erityisen hyvä ratkaisu nyt sitten perheen kannalta, kun äidillä on vakityö ja kesät vapaana :)

Kannattaa! Vaikka kyllä siitä välillä stressiäkin tulee ;)

Vierailija
14/35 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
15/35 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen hääppöisempi palkkaus on omalla alalla ;).

Vierailija
16/35 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitkeitä sissejä olette, kun jaksatte perheen ohella opiskella, kun ei nuo kasvatustieteen ammatit ole edes hyvin palkattuja.

Vierailija
17/35 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä työssä 2100 e/kk, nyt kasvatustieteen maisterina 4800 e/kk eli ainakin minä voitin ammatinvaihdossa.

Vierailija
18/35 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten paikalla ketään, joka olisi päässyt avoimen väylän kautta yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi? Kertokaas kokemuksianne:) Terv. 14

Vierailija
19/35 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten käydä tenttimässä paikan päällä vai miten tuo menee? Minuakin kovasti kiinnostaisi, mutta kun matkaa on sen verran että en pysty useita kertoja viikossa käydä paikan päällä. Miten menee?

http://www.uta.fi/tyt/avoin/suvi/tampere.html

Nuo psykologian perusopinnot kiinnostaisi, osaisiko joku selventää miten opiskelu käytännössä tapahtuu?

Vierailija
20/35 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten paikalla ketään, joka olisi päässyt avoimen väylän kautta yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi? Kertokaas kokemuksianne:) Terv. 14

... Pääsykokeet olivat suorastaan helpot, kun olin opiskellut saman yliopiston ja tiedekunnan avoimessa.

Kannattaa kokeilla myös pääsykokeitten kautta hakua, sillä avoimen kiintiö on varsinkin suosituimpien avoimen yliopiston aineissa (mm. kasvatustiede) niin pieni, että sisään pääsevistä tulee sitten ns. kolemn viikon maistereita, eli heillä on jo niin paljon opintoja koossa, että ei ole paljon muuta kuin korvaavuuksien hyväksyminen ja todistuksen kirjoittaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi