Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

perintöasiaa, osaako joku auttaa?

Vierailija
12.06.2011 |

Vanhempani ovat testamentanneet yhteisomistuksessa olevan mökkimme minulle (vanhemmat elävät vielä). Nyt kuulin, että äitini on tehnyt toisenkin testamentin tämän jälkeen ja nimennyt kaikki varansa ja omaisuutensa menevän siskolleni. Kumoaako tämä uusi testamentti myös aiemman eli siskoni saakin äidin osuuden mökistä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

testamentista huolimatta. Mutta pääosin uudempi kyllä kumoaa vanhan

Vierailija
2/5 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miten muuten on testamentti laadittu.

Jokainen voi testamentata oman omaisuutensa miten haluaa, eli periaatteessa äidin viimeisin testamentti on voimassa, mutta jos äiti ei omista ko. mökkiä vaan se on isän nimissä, ei äiti voi sitä siskolle testamentata.

Ja testamentista huolimatta on aina muistettava lakiosa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös isäsikin kuoltua. Voitte sitten miettiä, miten teette omaisuudelle vaihtareita (kahvikupit sulle, sohva mulle jne, auto sulle, mökki mulle, ...), että sä saisit kokonaan kesämökin itsellesi.

Vierailija
4/5 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös isäsikin kuoltua. Voitte sitten miettiä, miten teette omaisuudelle vaihtareita (kahvikupit sulle, sohva mulle jne, auto sulle, mökki mulle, ...), että sä saisit kokonaan kesämökin itsellesi.

vaan koko perittävästä omaisuudesta, siksihän ne testamentit ovat olemassa. Eli jos pesän arvo on 200 000 e ja siitä kesämökki on 100 000 e, on lakiosa yhteensä puolet omaisuuden arvosta eli 100 000 e ja lopusta voi testamentilla päättää. Siten se sisko voi saada vain 50 000 e ja ap:lle menisi kaikki loput eli mökki ja 50 000 e.

Voihan olla, että se vanhempien keskinäinen testamentti koskee vain heidän yhdessä omistamaansa omaisuutta ja sekä isä että äiti tekevät lisäksi omat testamenttinsa.

Vierailija
5/5 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mökki on vanhempien yhteisomistuksessa, eli he omistavat sen yhdessä ja he ovat yhdessä testamentanneet sen ap:lle.

Kumoaako äidin uusi testamentti myös edellisen testamentin yhteisomistuksessa olevaa omaisuutta koskevat säädökset, vai koskeeko se vain äidin omaa omaisuutta? Perusperiaatteena uusi testamentti kumoaa aina vanhan, mutta miten tällaisessa tapauksessa?

Ap, oletko kysynyt äidiltäsi miksi hän on toiminut noin, vai ettekö ole puheväleissä?

ja miten muuten on testamentti laadittu.

Jokainen voi testamentata oman omaisuutensa miten haluaa, eli periaatteessa äidin viimeisin testamentti on voimassa, mutta jos äiti ei omista ko. mökkiä vaan se on isän nimissä, ei äiti voi sitä siskolle testamentata.

Ja testamentista huolimatta on aina muistettava lakiosa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi