Missä järjestyksessä pois seuraavat: tutti, tuttipullo (päiväuni- ja yömaito), pinnasänky, vaipat, syöttäminen?
Kommentit (20)
tuttipulloa ei ollut käytössä olleskaa
pinnasängyssä lakkasi nukkumasta millon lie, kun nukkui meidän välissä vauvasta
itse söi noin vuoden ikäisestä
vaipat päivävaipat siis jäi pois 1,5v. yövaipat 2v
tutti pois 2v
ihmettelen voiko 10kk osata todella itse lusikoida ruokaa suuhun??mulla nyt toinen lapsi 10kk, enkä ole edes yrittänyt antaa itse söheltää ruoan kanssa.
sitten tutti 2v. iässä, sitten syöttäminen myös 2 v. iässä (tosin edelleen vaatii välillä että syötetään), nyt jäämässä vaipat pikkuhiljaa 2,5 v. iässä. Pinnasängystä luovutaan vasta sitten, kun on ihan pakko.
Ei käytetty: tuttipulloa, tuttia (ei huolinut), pinnasänkyä
Lapsi 1,5v ja käyttää edellen vaippoja ja usein syötetään. Luulen, että ensin syö itse ja sitten vasta jää vaipat pois.
Meillä myös lapsi syönyt noin kymmenkuisesta itse.
Ihan pelkästään siksi, että halusi syödä itse ja se sujuikin hyvin,tosin kaikki ruuat ei lusikassa pysyneet, mutta nekin veti sitten sormin.
Moni tuttava on myös tätä ihmetellyt, kuten myös lapsemme juomista mukista tosi aikaisin (nokkamukia ei käytetty koskaan, suoraan tavallisesta vaan)
Viimeisenä pois jäi vaipat ja sitä ennen tutti.
-tuttipullo 8kk iässä pois---->nokkamuki
-syöttäminen pois 1,5vuoden iässä
-pinnasänky 1,7 vuoden iässä
-ja pottatouhuja opetellaan parhaillaan 2vuotiaana
Tutti ja pinnasänky pois 1v. iässä, tuttipulloa ei ikinä syönyt, syöttäminen jäi 1,5v. iässä (toki vieläkin joskus autan syömisessä, mutta tuosta eteenpäin päävastuu on olut lapsella ja päivävaippa 1v8kk (yövaippa on edelleen, ikää 2v.).
sitten tuttipullo, syöttäminen, vaipat , pinnis ja tutti
viimeistään 2v
1. Tuttipullo: lasta ei kannata KOSKAAN opettaa unimaidoille, ruokailu ja nukkuminen ovat kaksi eri asiaa.
2. Tutti
3. Syöttäminen
4. Pinnasänky
5. Vaipat
Meillä tosin tutti, syöttäminen ja pinnasängystä siirtyminen ovat ajoittuneet aika lailla samoihin aikoihin, eli n. 1,5 vuoden ikään.
Missä järjestyksessä pois seuraavat: tutti, tuttipullo (päiväuni- ja yömaito), pinnasänky, vaipat, syöttäminen?
1. Pinnasänky 9kk
2. Syöttäminen 10kk
3. Tuttipullo 11kk
Vaipat ja tutti on vielä osittaisessa käytössä. Vaipat on suurimman osan päivästä ja tutti nukkumaan mennessä. Ikää tytöllä 1v10kk.
Pinnasängystä muutettiin lasten sänkyyn pari kuukautta sitten. Saman aikaa on osannut syödä itse. Toki on lusikan kanssa näperrellyt jo kauemman aikaa, mutta tuon aikaa on ihan oikeasti syönyt itse, niin ettei tarvi enää auttaa. Tuttia syö vielä ja myös illalla ennen nukkumaan menoa juo maitoa pullosta. Odotellaan niiden kanssa varmaan ainakin nuo kaksivuotissynttärit. Pottailu on meillä vielä alkutekijöissään. Tarhassa kuulemma käy potalla istumassa, mutta ei yleensä tee sinne mitään. Kotona ei sen sijaan halua edes kuulla puhuttavan koko potasta.
Vierailija:
1. Pinnasänky 9kk2. Syöttäminen 10kk
3. Tuttipullo 11kk
Miten teidän lapsi pysyi tavallisessa sängyssä noin pienenä, meidän poju ois tullut päälleen alas sieltä tuossa iässä. Ja toinen tuo syöttäminen, ettekö ollenkaan auttaneet häntä? :0
Minäkin ihmettelen tuota kasia! Meillä ei olisi tullut kuuloonkaan, että lapset olisivat syöneet itse noin aikaisin kaiken ruuan. Sormiruokaa nyt jotenkuten söivät alle -vuotiaina. Ja ilman pinnasänkyä olisivat kyllä kiivenneet sängystä pää edellä pois.
Tutti 8kk
pinnasänky 8,5kk
tuttipullo 10kk
syöttäminen (en muista)
vaípat 2v3kk
Lapsi huusi suoraa huutoa aina, kun tajusi joutuvansa pinnasänkyyn. Hän koko pinnasängyn erittäin ahdistavaksi paikaksi, koska ei päässyt sieltä itse pois.
En koskaan antanut hänen siellä yksin huutaa, eli ei voi olla siitä johtuvaa.
Kun koitin häntä sänkyyn nukuttaa, istuin yksikin yö sängyn vieressä 4 tuntia, kun koitin neuvolan ohjeita niin tunnollisesti noudattaa. Lapsi huusi lähes koko ajan.
Lopulta oli niin väsynyt, että huusi istualteen, nukahti ja kun meinasi kaatua, havahtui taas hereille.
Pitä siis keksiä uusi ratkaisu nukkumistilanteeseen.
V
eli syönyt itese 11 kk vanhasta, mutta syötän edelleen vielä joitain, vetelämpiä ruokia.
vieressä hän nukkui myös, mutta potki paljon ja häiritsi uniani siinä määrin, etten voinut joka yö vieressä pitää.
Ostin lasten jatkettavan sängyn, johon hänet siirsin.
Sängyn laitoin kulmaan, eli vain toisalta puolelta pääsi kipuamaan pois. Toiseen päätyyn laitoin kirjahyllyn, jottein edes yritä päädystä poistua.
Lattialle laitoin joka yö sohvatyynyt, joten jos lapsi olisi tippunut, olisi hän pudonnut noin 15 cm matkan, jos sitäkään ja pehmeälle alustalle.
Opetin hänelle, miten sängystä tullaan pois, eli pylly edellä.
Koskaan ei haavereita sattunut, eli hyvin meni totutus niin pienenä tavalliseen sängyyn. Myös itkut ja huudot loppuivat, kuin seinään, kun ei tarvinnut olla enää " vankina" pinnasängyssä.
Koskaan ei myöskään yksinään lähtenyt sängystä hortoilemaan esim kesken yön.
12
tuttipullo (tätä meillä ei koskaan ollutkaan), syöttäminen (1v), pinnasänky ja tutti (1,5v - nämä molemmat siirtäisin myöhemmäksi EHDOTTOMASTI), vaipat (2v). Päiväuni- yöunimaito vai mikä oli tuossa tuttipullokohdassa, niin meillä on vauva laitettu aina " lounaan" ja vaipan vaihdon jälkeen päiväunille (1v asti ulos vaunuihin, sen jälkeen sisälle), yösyötöt loppui 2,5kk iässä ja se sopi meille oikein hyvin, esikoinen lopetti sen puolestaan 1,2v iässä ja se oli silloin sopivinaan ja sopi myös vallan mainiosti lopettaa imetys (6 krt/vrk) samassa iässä kertalaakista - huh.
1. Tuttipullo: 1v (ei sängyssä ollut pulloa saanutkaan koskaan)
2. Pinnasänky: 1,5v
3. Syöttäminen: 1,5-2v vähitellen, nyt jo syö lähes kaiken itse (1v11kk)
Vaipat ja tutti on vieläkin siis (1v11kk) - niitä suunnitellessa.