Ekaluokkalaisen terveyskyselylomakkeessa kysytään vanhempien ammatteja? Häh?
Mitä koulun terkkari sillä tiedolla tekee tai tekisi, jos ne sinne ilmoittaisimme? Emme niitä laita, vaikka ammatit hyvät, melkeinpä erityisen hyvät. Ensinnäkään ammatteja ei saa edes kysyä nykyään ja toisekseen lapsesta ei pidä ruveta tekemään päätelmiä vanhempien mukaan.
Ja vaikka opettaja nyt sanoisi, ettei tiedolla ole merkitystä(jos ja kun ne sinne siirtyvät terkkarilta), niin ihminen se opettajakin vain on.
Kommentit (53)
Ei niillä tiedoilla sinäänsä mitään tehdä, mutta tilasokeskus nyt vaan ylläpitää tilastoja väestöstä.
joka nivaskaan ammatikseni kotiäiti, vaikka on minulla "hyvä" koulutuskin ja "ihan oikea" ammatti. Haluan nyt vain nostaa kotiäitiyden arvostusta.
ja miten se nostaa kotiäitiyden arvostusta?
Siitä ehkä kyse. Jos vanhemmat ovat esim. lääkäreitä, ei uskalleta ryhtyä "tukemaan" yhtä ilkeällä tavalla kuin duunareita.
Tässä taas nähdään, miksi ammatteja ei pidä kysyä.
ilmoitetaan ensisijaisesti sille, joka todennäköisimmin puhelimen ulottuvilla? Esim. jos toinen vanhempi on kirurgi ja toinen ATK-suunnittelija, niin soitetaan ensin sille ATK-suunnittelijalle, joka on todnäk työpöytänsä ääressä. Näin maalaisjärjellä ajateltuna.
minä ainakin laitoin ihan suoraan että itse olen ravintolatyöntekijä ja isä kirvesmies... ei mitään huippuammatteja, mutta töitä on ja hyvin tullaan toimeen! miksi tämäkin asia on joku ihmeen arvokysymys ja urkintajuttu mukamas??? :O en ollenkaan ajattele niin, että meidän lasta kohdeltaisiin erilailla kun esim jonkun johtajan lasta!! miksi pitäisi ajatella??? ihme vouhotusta taas.....
tai häpeillä työttömyyttäkään. Vaan kyse on siitä, MIKSI niitä ammatteja kysellään. Pitäähän siihen olla joku syy tai sitten se todellakin on urkintaa tms.
neljän vuoden kokemuksella voin sanoa. Opettaja tietää suoraan, ettei tarvitse alkaa taivuttaa kielenoppimisprosessia rautalangasta, ei tarvitse selittää, miksi pitää lukea paljon, miten tärkeä asia on äidinkielen osaaminen jne.
Ihan joka opettajan kanssa on tämä todettu ja samaten terkan kanssa juttelin niistä stressitekijöistä.
Näin se menee, valitan.
neljän vuoden kokemuksella voin sanoa. Opettaja tietää suoraan, ettei tarvitse alkaa taivuttaa kielenoppimisprosessia rautalangasta, ei tarvitse selittää, miksi pitää lukea paljon, miten tärkeä asia on äidinkielen osaaminen jne. Ihan joka opettajan kanssa on tämä todettu ja samaten terkan kanssa juttelin niistä stressitekijöistä. Näin se menee, valitan.
Minä melkein lonkalta olettaisin, että kielikylpylapset ovat jo melko lailla valikoitunutta porukkaa, myös mitä vanhempiinsa tulee.
Nyt jaksaa kyllä huvittaa - ihan joka opettajan kanssa on siis todettu, että on niin loistavaa kun sinulle ei tarvitse selittää miten tärkeä asia on äidinkielen osaaminen? Onkohan saattanut ihan pikkaisen vaan käydä nyt niin, että olet ehkä hitusen korostanut ammattiasi? Tai että olet ehkä hitusen ylimielinen niitä "vähemmän valistuneita" vanhempia kohtaan?
Minulla on lasten koulusta, tosin ihan taviskoulusta (ei siis kielikylvystä), kokemusta vajaa 15 vuoden ajalta. Eikä ole kertaakaan tarvinnut opettajan kanssa todeta, kuinka hienoa on kun ei tarvitse selittää, miksi pitää lukea paljon ;-).
Kenen rajoja se rikkoo
joka nivaskaan ammatikseni kotiäiti, vaikka on minulla "hyvä" koulutuskin ja "ihan oikea" ammatti. Haluan nyt vain nostaa kotiäitiyden arvostusta.
siitä huolimatta sitä lykkään lomakkeisiin, koska minun mielestäni se on ammatti.
neljän vuoden kokemuksella voin sanoa. Opettaja tietää suoraan, ettei tarvitse alkaa taivuttaa kielenoppimisprosessia rautalangasta, ei tarvitse selittää, miksi pitää lukea paljon, miten tärkeä asia on äidinkielen osaaminen jne. Ihan joka opettajan kanssa on tämä todettu ja samaten terkan kanssa juttelin niistä stressitekijöistä. Näin se menee, valitan.
Kenen rajoja se rikkoo
siitä huolimatta sitä lykkään lomakkeisiin, koska minun mielestäni se on ammatti.
Tässä taas nähdään, miksi ammatteja ei pidä kysyä.
ilmoitetaan ensisijaisesti sille, joka todennäköisimmin puhelimen ulottuvilla? Esim. jos toinen vanhempi on kirurgi ja toinen ATK-suunnittelija, niin soitetaan ensin sille ATK-suunnittelijalle, joka on todnäk työpöytänsä ääressä. Näin maalaisjärjellä ajateltuna.
Tosin ATK-suunnittelija nimikkeenä alkaa varmaan olla aika vanhentunut.
Ei niillä tiedoilla sinäänsä mitään tehdä, mutta tilasokeskus nyt vaan ylläpitää tilastoja väestöstä.
ilman vanhempien lupaa.
Jos äitiä ei tavoiteta, sitten isälle.
niin onhan siinä vähän eri lähtökohta jos lapsen vanhemmat itsekin terveydenhuoltoalalla.
Ja sitten esim. lapsen sairastuessa tosiaan saattaa tulla tsekanneeksi vanhempien ammatin, esim. maanviljelijän tai perhepäivähoitajan voi olettaa olevan kotosalla todennäköisemmin kuin vaikkapa myyjän tai laborantin.
ilman vanhempien lupaa.
Tilastot on suuntaa antavia, eikä mitään henkilörekistejä. esim. vuonna papu 50% opettajien lapsista aloitti ekaluokan, eikä että matin äiti oli opettaja, kun matti aloitti koulun vuonna papu.
...oikean syyn, miksi ammatteja kysytään? Minulle asia on se ja sama, ja ammattimme kyselyyn laitoin, mutta ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, miksi noita kysytään?
Jos kyseessä olisi joidenkin ehdottama, "että terkkari tietää kumman vanhemman saa helpommin kiinni", niin tuon asiahan olisi voinut kysyä ihan suoraan helpomminkin - siis esim. kumpi vanhempi on ensisijainen kontakti tms.
kaikissa päivähoito- ja koululapuissa ja viimeksi tänään kun tein osoitteenmuutosilmoitusta!! Miksi hitossa siihenkin pitäisi ammatit raapustaa? Ihmeellistä.
...oikean syyn, miksi ammatteja kysytään? Minulle asia on se ja sama, ja ammattimme kyselyyn laitoin, mutta ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, miksi noita kysytään? Jos kyseessä olisi joidenkin ehdottama, "että terkkari tietää kumman vanhemman saa helpommin kiinni", niin tuon asiahan olisi voinut kysyä ihan suoraan helpomminkin - siis esim. kumpi vanhempi on ensisijainen kontakti tms.
Ennen oli aina "arvo/ammatti" lomakkeissa, siis minun lapsuudessani 70-luvulla. Todennäköisesti ihan silloisen yhteiskunnan heijastuksena. Muistaakseni miehen ja minun neuvolakorteissakin lukee äidin + isän ammatit, "kotirouva" oli silloin ihan käypä ammattina.
Ei tuolla tiedolla ihan aikuisten oikeasti tee mitään muuta kuin sen, että joku koulussa/neuvolassa tiesi, että Mirjamin isä on tehtaanjohtaja ja äiti kotirouva, Pekon isä puolestaan jyrsijä ja äiti myös kotirouva, Viljamin isä upseeri ja äiti taas kotirouva, vähän kärjistäen.
Mun jokaikisessä epikriisissäkin luki 70-80-luvulla "hitsaajan tytär".
Terveys ja sosiaaliluokka korreloi.
minä ainakin laitoin ihan suoraan että itse olen ravintolatyöntekijä ja isä kirvesmies... ei mitään huippuammatteja, mutta töitä on ja hyvin tullaan toimeen! miksi tämäkin asia on joku ihmeen arvokysymys ja urkintajuttu mukamas??? :O en ollenkaan ajattele niin, että meidän lasta kohdeltaisiin erilailla kun esim jonkun johtajan lasta!! miksi pitäisi ajatella??? ihme vouhotusta taas.....