Mun äiti onnistuu aina saamaan mut tuntemaan itseni osaamattomaksi kakaraksi :(
Meillä on lauantaina grillauspäivä, mihin tulee mun sisko perheineen, veli perheineen ja mun vanhemmat. Meidän perhe "isännöi/emännöi", on meidän vuoro. Äiti soitti äsken ja kyseli voiko hän tuoda jotain. Kerroin menusuunnitelmasta. Jotenkin hän sai minut kokemaan, että menu ei kelpaa hänelle ja tunteen että en ole osannut ajatella kaikkia osallistujia. :( Aina tämä sama juttu... Onko muilla vastaavaa? Mun äiti on taitava järjestämään juhlia ja valmistamaan tarjoiluja. Tuntuu että hänelle ei sen vuoksi kelpaa mikään, että vain hän tietää miten homma hoidetaan. :(
Kommentit (4)
Ihan samalla lailla meilläkin mentiin... Sisareni osasi toimia äidin suhteen oikein ja lopuksi minäkin opin pitämään huolta siitä, että minun päätöksiäni ja ratkaisuja kunnioitettiin.
Eikä edes ollut vaikeata! Harmittaa, että olin liian "höveli" liian kauan.
Sanohan äidille, että hänen kommenttinsa ja ideansa sinänsä ovat ihan ok, mutta tämä on nyt sinun tapasi järjestää, joten eiköhän olisi parempi, että hän vain relaa ja nauttii vieraana olemisestaan ja hoitaa suunnittelemisensa sitten kun hänen vuoronsa on emännöidä. Ja jos hän on sitä mieltä, ettei sinun tapasi sovi, voisi olla parempi jättäytyä pois vierasjoukosta, ettei pilaisi muiden tunnelmaa. PISTE.
meillä sama tilanne. Sun pitää vastata kyselyihin: "Hei en ole yhtään miettinyt vielä, katsotaan sitten edellisenä päivänä. Ei tartte tuoda mitään. Nyt pitää lopettaa, nähdään sitten!"
Ei saa antaa mahdollisuutta "auttaa" tai puuttua muuten suunnitelmiin. Sitten ennen juhlia, kippaat lasin valkkaria ja hymyilet kaikille äitisi marmatuksille.
Unohdin lisätä, että äitisi taatusti loukkaantuu ensiksi, mutta jos vain jaksat pysyä tiukkana, hän alkaa pikku hiljaa kohdella sinua tasavertaisena, aikuisena ihmisenä. Kannattaa siis ei vain kokeilla vaan myös pysyä päämäärätietoisesti tiukalla linjalla - ei se lapsen rakkautta äitiään kohtaan yhtään vähennä tai mitätöi.
Ihan samalla lailla meilläkin mentiin... Sisareni osasi toimia äidin suhteen oikein ja lopuksi minäkin opin pitämään huolta siitä, että minun päätöksiäni ja ratkaisuja kunnioitettiin. Eikä edes ollut vaikeata! Harmittaa, että olin liian "höveli" liian kauan. Sanohan äidille, että hänen kommenttinsa ja ideansa sinänsä ovat ihan ok, mutta tämä on nyt sinun tapasi järjestää, joten eiköhän olisi parempi, että hän vain relaa ja nauttii vieraana olemisestaan ja hoitaa suunnittelemisensa sitten kun hänen vuoronsa on emännöidä. Ja jos hän on sitä mieltä, ettei sinun tapasi sovi, voisi olla parempi jättäytyä pois vierasjoukosta, ettei pilaisi muiden tunnelmaa. PISTE.
itse en olis kertonut mitään etukäteen.