Olen raskaana ja tupakoin.
Olen polttanut koko raskauden ajan n.puoli askia päivässä. Nyt viikolla 32 menossa. Nonih, nyt se on tunnustettu.
Muita kohtalotovereita?
Syyllisyys painaa, siitä ei ole epäilystäkään, joten voitte jättää ne moralisoivat viestit ihan vaan omaan päähänne, kiitos.
Kommentit (55)
Itsekin poltan, vaikka olen raskaana. Mulla on ennestään kaksi tervettä lasta ja poltin kun heitä odotin. En sano tätä ylpeänä, vaan totean vaan, että oireet yms. liioiteltuja. Ei mitään unihäiriöitä tms. ole lapsilla ollut. Ja kyllä, synnärilläkin pääsee röökille. Ja kyllä, pienen vauvan voi jättää yksin röökin ajaksi, ei se siitä mene rikki. Tokihan nämä "täydelliset" polttamattomat ihmiset käy vessassa ja muuta ilman vauvaa...
Tupakoitsijat laittavat taatusti oman osansa. Ei minuakaan miellytä ajatus, että minun verovaroilla hoidetaan tyhmiä ihmisiä, mutta en valita. Äitini poltti 30 vuotta sitten koko raskauden (itseasiassa 5 kertaa) kaikki terveitä, älykkäitä, lisääntymiskykyisiä yksilöitä aikuiseksi asti. Mutta toisille se oma mielipide tupakoinnin tappavuudesta ja haitallisuudesta nyt vaan sattuu olemaan se ainoa ja oikea. Hyvä kiillotella kruunua muiden ahdistuksella kun ei muuta ole...
Lopeta, lopeta ihmeessä! Kanna vastuusi äitinä kuin aikuinen nainen! Kun lapsesi syntyy, hän kokee ne samat vieroitusoireet nikotiinista, jota sinä et halua itsellesi ottaa. Kun olet nyt raskaana et myöskään voi käyttää nikotiinin korvaushoitoa. Hävitä askisi heti ja ole aikuinen!
mutta aloin polttamaan pari päivässä taas keskivaiheilla..viimeisellä kolmanneksella lopetin taas ja olin vielä imetysajan polttamatta..nyt on taas revennyt käsistä ja menee n.10 päivässä. on ihan hemmetin vaikeaa pysyä erossa tästä tavasta!! ei niinkään nikotiiniriippuvuutta ole vaan vain vaikea tapa! ärsyttää...mutta koita tsempata itseäsi lopettamaan edes vähitellen! se on sen arvoista..
Suvussani on tupakan aiheuttama kohtukuolematapaus.
Pahimmillaan voit ihan oikeasti tappaa syntymättömän lapsesi. Onko se tupakka sen arvoista?
tupakasta se on sama kuin laittaisi tyynyn sikiönsä kasvoille.
Pahimmillaan voit ihan oikeasti tappaa syntymättömän lapsesi. Onko se tupakka sen arvoista?
Onko todistettu että kohtukuolema johtui tupakasta? Jos niin miten? Jos ei niin kuinka voit olettaa että kohtukuolema johtui nimenomaan tupakasta? Eikä esim. jostain infektiosta?
On sekin jännää, kuinka aina tupakoivia äitejä moralisoidaan. Mites esim. ne, jotka mussuttavat koko raskauden ajan sokeria ja rasvaa liikaa? Tai sitten äidit jotka tarjoavat lapsilleen ranskalaisia ja nakkeja, haluavatko he aiheuttaa lapselleen verisuonirairauksia ja pahimmillaan myös sen kuoleman?
Aletaan nyt oikein kärjistämään, kun tälle linjalle lähdettiin.
Pystyykö teistä kukaan sanomaan puhtaalla omallatunnolla: "minä olen täydellinen äiti". Tuskin, mutta ainakin paras äiti varmasti omalle lapselleen kukin on.
Onko KUKAAN oikeasti koskaan nähnyt ultravideota/kuvaa, jossa sikiö ahdistuneena kiemurtelee? Vai ovatko kaikki vain kuulleet siitä?
Onko todistettu että kohtukuolema johtui tupakasta? Jos niin miten? Jos ei niin kuinka voit olettaa että kohtukuolema johtui nimenomaan tupakasta? Eikä esim. jostain infektiosta?
On sekin jännää, kuinka aina tupakoivia äitejä moralisoidaan. Mites esim. ne, jotka mussuttavat koko raskauden ajan sokeria ja rasvaa liikaa? Tai sitten äidit jotka tarjoavat lapsilleen ranskalaisia ja nakkeja, haluavatko he aiheuttaa lapselleen verisuonirairauksia ja pahimmillaan myös sen kuoleman?
Aletaan nyt oikein kärjistämään, kun tälle linjalle lähdettiin.
Pystyykö teistä kukaan sanomaan puhtaalla omallatunnolla: "minä olen täydellinen äiti". Tuskin, mutta ainakin paras äiti varmasti omalle lapselleen kukin on.
En tiedä miten asia on todistettu, mutta kyseessä oleva äiti itse kertoi lääkäreiden todenneen näin. Hän lopettikin sitten saman tien tupakoinnin. Oli esikoisesta kyse. Seuraavat lapset syntyivät täysin terveinä. On aika karua, kun tietää itse tappaneensa lapsensa. Siinä jää nikotiininhimo sivuseikaksi.
mutta sanoi, että oli tosi helppoa lopettaa raskauden + imetyksen ajaksi (1 lapsi). Sitä oli kuulemma niin onnellinen, ettei tehnyt mieli edes.
Isä lopetti kokonaan polttamisen, kun äiti vartosi mua. Äiti aloitti uudestaan imetyksen jölkeen, ja harmittelee sitä vieläkin.
Itse odotan ensimmäistä, enkä ole ikinä polttanut. Ei heru sympatiaa.
Jos sikiö menehtyy on ollut aivan varmasti muutenkin elinkelvoton. Äidillä on oikeus tupakoida ja jos joutuisi väkisin raskaana ollessaan lopettamaan niin sillä pahemmat seuraukset jo äidin hyvinvoinnillekin. Äitejä halutaan ehdoin tahdoin syyllistää kaikesta mahdollisesta vaikkei edes kunnon todisteita vaarallisuudesta.
ensimmäisellä lapsellani oli pahoja univaikeuksia, itkuisuutta. Lisäksi hän on hyvin allerginen (en tietystikään imettänyt pitkään koska poltin tupakkaa..ja annoin korviketta lähes koko ajan). Kahdella sisaruksella ei ole allergioita ja ovat olleet hyväunisia. Lisäksi esikoisella on vielä sairaus, joka voi johtua myös tupakasta.
Voitte arvata, että olen itkenyt monet kerrat tätä. Olin esikoista odottaessani vielä todella nuori. Vaikka ei sekään mikään selitys tietysti ole.
Älkää hyvät ihmiset polttako raskauden/imetyksen aikana. Ei ole oikein että vauva tunnistaa äitinsä tuoksun tupakan hajuksi.
Elämä oli paljon helpompaa kahdessa seuraavassa raskaudessa kun en polttanut.
Eli poltin esikoista odottaessani koko raskauden ja imetysajan. Syntymäpaino oli 3800g. On allerginen, siitepöly, eläimet ja jotkut ruoat.
Päätin kuitenkin että jos ikinä enää saan lapsia, en kyllä polta. No, 4 vuotta myöhemmin aloin odottamaan toista lastani, tumppasin heti kun plussaa näytti ja aloin polttamaan uudestaan kun imetys loppui. Syntymäpaino oli 3790g ja hänellä oli maitoallergia. Muita allergioita tms. ei ole ollut.
Tumppasin lopullisesti vuosi ennenkuin aloitin odottamaan kuopustani. Syntymäpaino 4300g. ei allergioita.
Kehottaisin kyllä lopettamaan, kyllä siihen pystyy vaikka se on vaikeaa.
Kyllä se syyllisyys vaan oli niin kova, että sitten sen takia pystyin olemaan seuraavissa raskauksissa tupakoimatta.
Älä nyt kuitenkaan liikaa soimaa itseäsi, ole armollinen itsellesi.
Oikein hyvää odotusta sinulle kaikesta huolimatta!
Itsekkin olin polttanut yläasteikäisestä saakka mutta lopetin raskaaksi tullessani. Eihän se helppoa ollu mutta ajatus pienestä vauvasta masussa oli tärkeämpää kuin oma mielihyvä. Parissa päivässä helpotti vieroitusoireet ja pikkuhiljaa alkoi ällöttää jo tupakansavun hajukin. Elämä muutenkin paljon parempilaatuista nykyään kun ei polta enää... Jos et nyt lopeta niin milloin sitten? Vai aiotko polttaa koko loppuikäsi?
mutta ihmettelen, että eikö se rööki ällötä raskaana ollessa? Kun itsellä meinaa laatta lentää, kun haistaakin sen käryn? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Ei muuten pidä paikkaansa!
Olen menettänyt lapseni ja tätä pahempaa stressiä ei varmaan naisella ole!
Naisella EI OLE MITÄÄN OIKEUTTA POLTTAA TAI KÄYTTÄÄ AINEITA RASKAUSAJALLA!
Että kehtaat edes puhua jostain stressistä, sinulle ei ole mitään kokemusta stressistä. Se että itse kokee hetken vaivaa kun tupakka jää pois on niin pieni asia kuin laittaa lapsen sen kokemaan! Ne raskasmetallit ON sikiölle vaarallisia. Tunteet ei ole vaarallisia, vaikka se koskisi lapsensa kuolemaa joka on paljon pahempi kuin lopettaa tupakoinnin.
Ja itselläni on henkilökohtasia kokemuksia lopettaa 12 vuoden tupakointi raskauteen sekä mitä helvetti oikeasti on kun hautaa lapsen.
Maapallo on täynnä menetyksen kokeneita naisia, jotka saa terveen lapsen mutta noi tupakan myrkyt on vaarallisia!
PAKKOHOITOA RASKAANA TUPAKOIVILLE!
Kukaan teistä ei yksiselitteisesti tiedä tupakan aiheuttaneen lapselle allergiaa! Minulla siis jo kaksi tervettä lasta, vaikka tupakoin kun heitä odotin. Kolmatta varton, enkä vielä ole lopettanut. Molemmat lapset pullovauvoja ja voivat hyvin, kasvavat normaalisti ja ovat olleet tosi terveitä. Enkä ole huono äiti imetyksen puutteen tai tupakoinnin takia. Sitä on turha kenenkään väittää. Lopettakaa toisen syyllistäminen! Itse en voisi vähääkään välittää mitä nämä ns. täydelliset äidit täällä purnaa! Kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi!
Ei ollut tarkoitus korostaa itseäni ja esittää jotain parempaa. Toivotan tsemppiä kaikille ongelman kanssa painiville! Lapsensa parasta kaikki varmasti ajattelee, eikö?
T:30
milloin pitäisi saada omaa aikaa, milloin parisuhdeaikaa, milloin päästä jonnekkin ilman lapsia, milloin toinen lapsi hoitoon toisen lapsen tieltä jne jne jne
tässä paras moraalisaarna taasen...