En ole huono äiti vaikka poltan tupakkaa.
Pidän kyllä huolen siitä, että parvekkeelta tulevat tupakan hajut tuuletetaan aina pois ennenkuin vauvaa tuodaan olkkariin (meillä olkkariin ovi), pesen hampaat, kädet, kasvot.. Vaikka tiedän tupakan olevan haitallista, tiedän myös sen, että olen kaikinpuolin hyvä ja paras äiti lapselleni!
Miten muut tupakoitsijat, syyllisyyttä tupakan poltosta?
Kommentit (35)
Vastaus ap:n kysymykseen;
kyllä, koen tupakoinnista syyllisyyttä.
Vaikka itsekään en polta lasten läsnäollessa enkä lähettyvillä ja tupakan jälkeen teen samat puhdistukset kuin täällä onkin tullut esille, aina sen tiedostaa ettei tupakointi ainakaan paranna omaa terveyttäni, eikä ainakaan hyvää tee lapsilleni.
Koen että vaikka olenkin äiti, olen myös edelleen oma itseni, johon teini-iässä aloitettu tupakanpoltto valitettavasti myös kuuluu, ja kun se on se keino jolla pystyn hetken hengähtämään lasten päikkäreiden ja yöunien aikaan, sen keinon myös käytän. Kuten jo joku sanoi aikaisemmin, minäkin nautin tupakoinnista. Nautintoainehan se on, vaikka tupakoimattomat muuta sanoisivat.
Ap, vaikka me olemmekin kakkosluokan kansalaisia joidenkin mielestä, itse tiedämme tekevämme parhaamme ettei savu ja haju vahingoita lapsiamme, ja melkoisen hyvin siinä myös onnistumme. Muiden mielipiteet eivät onneksi meitä hirveästi kosketa.
:)
Valitettavasti. Mutta eihän se, että tupakkahöyryjä lapsensa päälle hönkäilee, tee äidistä, vai tekeekö? Tupakoivat, varsinkin vauvojen äidit on tyhmiä ja sillä siisti. Turha tulla armopaloja kerjäämään.
Äiti/kasvattaja voi olla kelvoton, vaikkei olisi koskaan polttanut ainoatakaan tupakkaa. Eli asiat eiuvät ole tuhatprosenttisen mustavalkoisia, paitsi tietysti tällä palstalla...
Mun mies on polttanut 14-vuotiaasta, äitinsä mielestä oli ok. Jos on 30-vuotiaana polttanut jo 16 vuotta niin vaikea siitä on eroon päästä. Miehen äiti polttaa, on polttanut raskausajat ym. Kumpikin hänen lapsistaan syntyi ennenaikaisina ja alle 2-kiloisina. Miehen äidinäitikin polttaa. Toivon todella, että meidän lapset seuraa mun esimerkkiä (en siis polta) eivätkä taivu sitten painostuksenkaan alla.
"tunkkaisen värinen iho niin kuin monilla tupakoitsijoilla."
Ei liity tähän raskaana tai pienen vauvan äitinä tupakoimiseen. Mutta mikä minussa on vikana, kun en tunnista ulkonäöltä tupakoitsijoita? Moni tuttavapiirissä, työyhteisöissä, opiskelututuista, sukulaisista polttaa, eivätkä mielestäni ole esim. ihonväriltään kummempia kuin ei-tupakoivat. Siis tiedän kyllä, ettei tupakointi varmasti kaunista, mutta rehellisesti en näe ulkonäöllisiä eroja.
Toiset haisee(esim. hengitys) ihan hirveelle, ja joistain ei voi sanoa, kuin just tupakoinnin jälkeen, että haisee tupakalle.
Tietekin on joitain puistokemistejä sattunut näköpiiriin, mutta niidenkin tapauksissa uskon ulkonäköön vaikuttavan enemmän alkoholin ja muun likaisuuden mikä syntyy kun ei peseydy.
okei. ei muuta. :)
Välillä tunnen syyllisyyttä.
Olin molemmat raskaus- ja imetysajat polttamatta. Aina töihin palatessa tuli taas aloitettua, niin typerää kun onkin.
Aski kuluu kahdessa päivässä ja nyt olen päättänyt lopettaa, kun loma alkaa. Laitan sen 5€ säästöön vaikka possuun joka toinen päivä ja niillä rahoilla voidaan ensi kesänä tehdä joku pieni reissu. On nimittäin aika kallista lystiä kirjaimellisesti polttaa savuna ilmaan..
kukin tekee, miten tahtoo.
Mutta, en malta olla kertomatta naapuristani. Meidän paikkakunnalla veteen lisättiin klooria ja hän kertoi vakavalla naamalla, että ostaa pullovettä, kun ei sitä vesijohtovettä uskalla antaa, kun ei tiedä, mitä niistä lapsille tulee.
Kun tätä sanoi, oli viimeisillään raskaana ja polttaa lähes ketjussa. Polttaminen jatkui imetyksen ajan ja jatkuu aina vaan - leikkikentällä jne.
Tuli mieleen, että kysyn, että mites tuo tupakka ja sen vaarat - mutta aattelin, että olkoon.
Ettekö muka tupakoitsijat tiedä, että on ne tupakan savun partikkelit tarttuvat vaatteisiisi ja sitä kautta vauvaasi kun otat lapsen syliisi? Sekin on tietyntyyppistä passiivista tupakointia, josta lapsesi siis KÄRSII? Mitähän mukavia häiriöitä teidän lastenne elimistössä on nyt mukavasti muhimassa typeryytenne vuoksi?
Myös minun mielestäni tupakoiva äiti (oli sitten raskaana, imetti tai ei, tai olipa sitten vaikka teinin äiti) on toisen luokan kansalainen, alempiarvoinen.
on yhtä vähän puolusteltavaa kuin missään muissakaan addiktioissa (esim. peliriippuvuus, alkoholismi). Minusta tupakkaa saisi polttaa vain lääkärin määräyksestä!
Mielestäni tupakka on pienempi paha kuin äiti/isä jotka eivät ole läsnä,perhe missä huudetaan ja vittuillaan täyttä kurkkua,narkkarit ovat pohjasakkaaa kuten alkoholistit. Kai te tiedätte ettei tupakka muuta äidin luonnetta?Huumeet ja alkoholi on paljon suurempi ongelma kuin tämä tupakka. Kohdistakaa katseenne oikeasti sinne kuin kessutteleviin äiteihin.
Vaikka minä tupakoin (en lasteni lähellä/aikana) niin silti väitän olevani paljon parempi kasvattaja kuin moni savuton perhe.Meillä ei huudeta,olen läsnä ja tuen lapsiani.Helppohan se on ihmisten takertua tupakointiini ja tehdä minusta huono ihminen sen takia mutta vaikka minulla onkin se kessu joskus huulessa niin en muutu sen takia kusipääksi,väkivaltaiseksi,räyhääjäksi,ala örveltämään ja jätä lapsia heitteille.
yksi tupakoiva äiti, joka polttaa myös lasten aikana ulkona ollessaan. Mutta siitä huolimatta en koe olevani huonompi äiti kuin muut. Meillä ei huudeta,meillä lapsilla aina siistit vaatteet ja muutenkin puhtaudesta huolehditaan, jokainen, myös mies. Koti on aina suhteellisen siisti (imuroin lähes joka päivä jne.). Lapset iloisia ja nauravaisia,,joten miten tuo tupakointi huonotaa minua äitinä? Ehkä ihmisenä, mutta ei äitinä.....
mitä aiot sanoa, kun vauvasi on 13 vuotta ja aloittaa tupakoinnin? Käyttekö sitten yhdessä siellä partsilla tupakalla? Ymmärräthän, että jos yrität kieltää lastasi tupakoimasta hän pitää sinua kaksinaamaisena, eikä sun kielloilla ole mitään arvoa.
Entä kun sairastut tupakasta vaikkapa keuhkosyöpään?
Naapurista kuoli talvella teinin äiti keuhkosyöpään ja ei ole kiva seurata perheen surua ja kipua sen kanssa :(
Et ole välttämättä huono äiti, mutta typerä ihminen olet, säälin sinua ja lastasi!
ihan turhaa yrität selittää muuta.
Pidän kyllä huolen siitä, että parvekkeelta tulevat tupakan hajut tuuletetaan aina pois ennenkuin vauvaa tuodaan olkkariin (meillä olkkariin ovi), pesen hampaat, kädet, kasvot.. Vaikka tiedän tupakan olevan haitallista, tiedän myös sen, että olen kaikinpuolin hyvä ja paras äiti lapselleni!
Miten muut tupakoitsijat, syyllisyyttä tupakan poltosta?
mutta en siitä syyllisyyttä jaksa kantaa. Enemmän syylllisyyttä koen henkisistä traumoista, joita epätäydellinen minäni on aiheuttanut lapsilleni.
ainakaan lasten takia. Korkeintaan oman terveyden takia, ja pyrinkin lopettamaan koko homman.
Enkä edes noudata tuollaisia "varotoimia" kuin ap.
Muuten olen sitä mieltä, että päihdeongelmainen vanhempi vahingoittaa lasta paljon enemmän kuin vanhemman tupakanpoltto.