Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerroin esimiehelleni olevani raskaana :(

Vierailija
08.06.2011 |

... ja hän vastasi voi Paska! Ei onnitellut, ei sanonut mitään positiivista. Tuntui inhottavalta! Ihan kuin olisin tehnyt suurenkin rikoksen. Jännitin niin kertomista.

Kerroin, että olemme mieheni kanssa yrittäneet kuusi vuotta tuloksetta saada lasta, ja nyt on tämä iloinen asia totta! Ja että olen 14 raskausviikolla, ja laskettuaikani on joulukuussa.

Ainoa asia mitä hän kysyi, oli, että milloin sitten jään äitiyslomalle. Kuinka kauan aion olla poissa. Ja aionko sitten jäädä saikulle loppuaikana. Ja meinaanko tehdä lyhyttä päivää kun palaan. Ja että, hän kyllä tiesi ottavansa riskin, kun palkkasi minut, kun olen tämän ikäinen, mutta olin paras hakija tehtävään. Tuntui kuin olisin ollut jossakin kuulustelussa.

Ja siis työpaikallani ovat kaikki työntekijät naisia,(paitsi esimieheni) keski-ikä on + 50 v. Osastollamme ei ole n. 25 vuoteen kukaan jäännyt äitiyslomalle/hoitovapaalle. Ja tämä siis ensimmäinen lapseni!!! Olen isossa, suomalaisessa pörssiyhtiössä töissä, eikä kyse siis ole mistäkään pienyrittäjästä tmv. joka tekee konkurssin kun yksi henkilö jää äitiyslomalle. Ja olen siis työskennellyt vakituisena tässä yrityksessä viisivuotta! Voi itku. Jäi niiiin ikävä tunne koko ilmoituksesta!! Ja tämä ei ole provo!!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se on ihan itseni päätettävissä, milloin ja missä kerron raskaudestani. Sinun ratkaisuusi sopii se, että kerrot mahdollisimman myöhään, itselleni se ei sovi. Koska lääkäri sanoi, että tässävaiheessa keskenmenon vaara on enää häviävän pieni. Jaa toisekseen minun olisi hyvin vaikea salata suruani, ja sen syytä, jos nyt tapahtuukin jotakin joka lopettaa raskauden ennenaikaisesti. Joten itselleni on vain helpompaa, että kaikki tietävät missä mennään. Toisekseen ajattelin juuri asimiehen ja työpaikan parasta, että kerron ajoissa, jotta ehtivät reagoida ja saavat aikaa hoitaa nämä minusta aiheutuvat työt pois! Olen jäämässä muutaman viikon kuluttua kesälomalle, ja kun palaan, olen enää kolme kuukautta töissä! joten ei tässä ihan hirveästi ole aikaa, esim alkaa palkata uuutta työntekijää, ja isossa organisaatiossa pitää aina hallinnollisiin asioihin varata aikaa.

Eli kannattaa muistaa, että ei ole työpaikan tärkein henkilö ja ansarikukka vaan yksi osa koneistossa.

Vierailija
22/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä esimiehen tarvitse iloita puolestani, mutta tuo negatiivinen kohtelu tuintui minusta pahalta. Myös minulla on oikeus tulla kohdelluksi hyvin, olen itse yrittänyt työpaikallani aina tehdä parhaani, esimiehenkin pitäisi yrittää parhaansa, edes käyttäytyä kohteliaasti. Ei hän ole minulle mitenkään velkaa sitä, että jakaa saman onnen tunteen kuin minä. En todellakaan ajattele niin. En oikein ymmärrä tätä viimesintä kommentia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmasti itse, se kaikista "mukavin ja iloisin" työntekijä työyhteisössään. heh :)

Vierailija
24/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sinun mielestäsi siis työntekijän olla kiitollinen siitä, ettei pomo häiriköi, tai kiusaa?? Hirveä arvomaailma sinulla. Ap:n tulee olla kiitollinens iitä, että pomo ei rakaustiedon jälkeen alkanut syrjimään ja harrastaman työpaikkakiusaamista!! Toivottavasti itse et ole esimies!!!

Vierailija
25/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sinun mielestäsi siis työntekijän olla kiitollinen siitä, ettei pomo häiriköi, tai kiusaa?? Hirveä arvomaailma sinulla. Ap:n tulee olla kiitollinens iitä, että pomo ei rakaustiedon jälkeen alkanut syrjimään ja harrastaman työpaikkakiusaamista!! Toivottavasti itse et ole esimies!!!

todennäköisesti ap:n uutinen tuli monella eri tavalla hankalaan saumaan, ja pomo (ylityöllistetty, väsynyt, muutenkin jo sijaisuuksien kanssa kamppaileva) lausui ääneen sen, miltä hänestä tuntui. Ja nyt sitten paikalle pitää kutsua työsuojeluviranomaiset ja luottamusmies, jotta ap voi todistajien kera kuuluttaa, että pomo oli ilkeä.

Lapsia syntyy ihan liian vähän nykyisin. Jokaista niistä pidetään maailman suurimpana ihmeenä. Työpaikalla se ihme on pelkkä haitta.

Miksi ap:n tunteet ovat pomon tunteita tärkeämmät?

Vierailija
26/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kaikki ei pyöri sun vauvasi ympärillä,vielä on pitkä matka elävään vauvaan!!

tämä oli niin uskomattoman ala-arvoinen kommentti, että sen antajan täytyy todella olla jollain tavalla joko tasapainoton tai sitten todella katkera ja nyt se katkeruus osui kyllä ihan väärään maaliin.

Sitä paitsi ihan outokin vielä, koska missään ei Ap sanonut, että kaiken pitäisi pyöriä hänen ja vauvan ympärillä. Ihan sairasta vihjata, että vauva ei syntyisi elävänä, varsinkin kun noilla viikoilla on jo todella pieni riski saada keskenmenoa.

AP:lle toivotan onnea ja koita unohtaa tuo esimiehen tökerö reaktio. Teit mielestäni ihan oikein kun ilmoitit ajoissa ja heillä on hyvin aikaa rekrytoida äitiysloman sijainen.

Noihin uteluihin siitä, koska olet palaamassa takaisin töihin, sinun ei tarvitse vastata mitään. SAnot vain, että ilmoitat sitten kyllä jos jäät hoitovapaalle. Sairaslomalle jäämisestä kysyminen on täysin asiatonta ja siihen ei tarvitse vastata mitään.

Sitten jos vauvan tai sinun hyvinvointi vaatii sairaslomalle jäämistä, niin sinulla on siihen kaikki oikeus. Ja vaikka sitten tuntuisikin pahalta niin muistat, että työpaikka kyllä pysyy pystyssä ilman sinuakin ja vauvan terveys on kuitenkin se tärkein asia.

Ysemppiä ja onnellista odotusta!

Vierailija
27/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska pomolle, tämä asia ei ole mikään tunnekysymys. Äitiyslomat, sairaslomat ja irtisanoutumiset nyt vaan kuuluvat työelämään ja esimiehelle niiden ei pitäisi olla mitään tunnekysymyksiä vaan kyseisiin ilmoituksiin suhtaudutaan asiallisesti ja pidetään mölyt mahassa.

Ap:lle taas kyseessä on suuri ja onnellinen henkilökohtainen asia, johon liittyy paljonkin tunnetta.

Ja työntekijällä on ihan LAKISÄÄTEINEN oikeus tulla kohdellulsi asiallisesti. Jos esimies ei pysty asialliseen kommunikointiin, niin hän on väärässä asemassa. Kaikki vaan eivät sovi esimiesasemaan. Siinä ei mitkään stressit ja kiireet saa heijastua alaisiin, jos ei pysty itseään hallitsemaan niin sitten on väärässä tehtävässä

Vierailija
28/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mikä suomalainen pörssiyritys tämä mahtaa olla, jossa kaikki työntekijät ovat naisia ja keski-ikä +50v?? Voitko kertoa edes alan jos et nimeä?

Vierailija
29/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska pomolle, tämä asia ei ole mikään tunnekysymys. Äitiyslomat, sairaslomat ja irtisanoutumiset nyt vaan kuuluvat työelämään ja esimiehelle niiden ei pitäisi olla mitään tunnekysymyksiä vaan kyseisiin ilmoituksiin suhtaudutaan asiallisesti ja pidetään mölyt mahassa. Ap:lle taas kyseessä on suuri ja onnellinen henkilökohtainen asia, johon liittyy paljonkin tunnetta. Ja työntekijällä on ihan LAKISÄÄTEINEN oikeus tulla kohdellulsi asiallisesti. Jos esimies ei pysty asialliseen kommunikointiin, niin hän on väärässä asemassa. Kaikki vaan eivät sovi esimiesasemaan. Siinä ei mitkään stressit ja kiireet saa heijastua alaisiin, jos ei pysty itseään hallitsemaan niin sitten on väärässä tehtävässä

Myös ap:lla on lakisääteinen velvollisuus toimia asiallisesti. Ei pidä mennä hehkuttamaan pomolle raskautta, asia tulee todeta asiallisesti ja rauhallisesti vailla tunteenpurkauksia.

Ja jos ap ei kykene pitämään tunteitaan kurissa raskauden takia, ei hän ole sopiva työelämään. Yksityisasiat eivät sinne kuulu!

Vierailija
30/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kaikki ei pyöri sun vauvasi ympärillä,vielä on pitkä matka elävään vauvaan!!

tämä oli niin uskomattoman ala-arvoinen kommentti, että sen antajan täytyy todella olla jollain tavalla joko tasapainoton tai sitten todella katkera ja nyt se katkeruus osui kyllä ihan väärään maaliin. Sitä paitsi ihan outokin vielä, koska missään ei Ap sanonut, että kaiken pitäisi pyöriä hänen ja vauvan ympärillä. Ihan sairasta vihjata, että vauva ei syntyisi elävänä, varsinkin kun noilla viikoilla on jo todella pieni riski saada keskenmenoa. AP:lle toivotan onnea ja koita unohtaa tuo esimiehen tökerö reaktio. Teit mielestäni ihan oikein kun ilmoitit ajoissa ja heillä on hyvin aikaa rekrytoida äitiysloman sijainen. Noihin uteluihin siitä, koska olet palaamassa takaisin töihin, sinun ei tarvitse vastata mitään. SAnot vain, että ilmoitat sitten kyllä jos jäät hoitovapaalle. Sairaslomalle jäämisestä kysyminen on täysin asiatonta ja siihen ei tarvitse vastata mitään. Sitten jos vauvan tai sinun hyvinvointi vaatii sairaslomalle jäämistä, niin sinulla on siihen kaikki oikeus. Ja vaikka sitten tuntuisikin pahalta niin muistat, että työpaikka kyllä pysyy pystyssä ilman sinuakin ja vauvan terveys on kuitenkin se tärkein asia. Ysemppiä ja onnellista odotusta!

tarvitse äitiyslomalta palaajaa ottaa. Asiantuntijasta voidaan ihan laillisesti tehdä avustaja.

Vierailija
31/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta alkoi kiinnostamaan että mikä suomalainen pörssiyritys tämä mahtaa olla, jossa kaikki työntekijät ovat naisia ja keski-ikä +50v?? Voitko kertoa edes alan jos et nimeä?

Esim. talous- tai henkilöstöhallinta?

Vierailija
32/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että raskaus on vahinko, ja onnittelut siihen päälle olisi kuin puukkoa haavassa väännettäisiin. Parasta pysyä ensin ihan hiljaa, kohauttaa olkapäitä ja todeta, että jaha, tuothan lääkärintodistuksen, jotta asia on varma. Sen jälkeen voi laittaa työpaikkailmoituksen, jossa lukee "todennäköisesti sijaisuus jatkuu vanhempainvapaan jälkeenkin" mistä työnhakija tajuaa, että hänen ei toivota palaavan.

Vierailija
33/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai toisesta lapsesta "voi ei" ;-) Hän ei vaan heti osannut asettua minun asemaani vaan ajatteli asiaa töiden järjestymisen kannalta. RV 20 kerroin kummastakin, naiset tuon jo näki päältäkin mutta esiMIES ei. Myöhemmin suhtautui ihan asiallisesti. Tuohon ekaan kommenttiin vastasinkin että "niinhän piti, jos palkkaa n. 30v hiljan naimisiin menneen naisihmisen" - osasi ottaa tämän ihan huumorilla.

Raskausaikana saa kuulla niin paljon kaikkea ajattelematonta että ei niistä kannata hernettä nenään vetää vaan antaa mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
34/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Ap toimi asiallisesti

2) vailla tunteenpurkausta

3) tuskin meni raskautta hehkuttelemaan, vaan ilmoitti raskaudesta

4) yksityiselämä kuuluu työnantajalle, jos se vaikuttaa työhön ja äitiysloma vaikuttaa kyllä.

[/quote]

Myös ap:lla on lakisääteinen velvollisuus toimia asiallisesti. Ei pidäi mennä hehkuttamaan pomolle raskautta, asia tulee todeta asiallisesti ja rauhallisesti vailla tunteenpurkauksia. Ja jos ap ei kykene pitämään tunteitaan kurissa raskauden takia, ei hän ole sopiva työelämään. Yksityisasiat eivät sinne kuulu!

[/quote]

Vierailija
35/38 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin vain iloisesti että eipä ollut. Myöhemmin tuli mietittyä miksi tälläinen kysymys? Kaikki parisuhdetta, taludellista tilannetta ja psyykkistä tilaa myöten täysin kunnossa. Töissä vielä päiväkodissa kasvatushenkilönä (ja esimies siis päiväkodinjohtaja).

Vierailija
36/38 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Ap toimi asiallisesti 2) vailla tunteenpurkausta 3) tuskin meni raskautta hehkuttelemaan, vaan ilmoitti raskaudesta 4) yksityiselämä kuuluu työnantajalle, jos se vaikuttaa työhön ja äitiysloma vaikuttaa kyllä.

selostamaan pomolleni mitään miten kauan on vauvaa yritetty. Ihmiset on erilaisia. Mä en halua pomooni mitään kaveri-suhdetta, pikemminkin asiallisen etäisen.

Vierailija
37/38 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme vuotta 2011. Voiko naissukupuolen edustajilla todellakin olla noin barbaariset näkemykset?

On se nyt oikeus ja kohtuus, että asiassa toimitaan lain mukaan ja asiallisesti.

Vierailija
38/38 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse äitiyslomalta palaajaa ottaa. Asiantuntijasta voidaan ihan laillisesti tehdä avustaja.

työnantajalla on velvollisuus tarjota palaajalla sama tai mahdollisimman lähelle vastaava työtehtävä.

Ja tiedän kaksi tapausta ihan kokemuksella, että tähän asiaan liitto ja työsuojelupiiri todellakin tarttuu.

Toisessa tapauksessa eli itseni kohdalla kävi niin, että liitto puuttui asiaan jolloin työnantaja antoi minulle takaisin entisen toimeni.

Toinen tapaus on kesken, menee työsuojelupiirin viemänä eteenpäin vaikka työntekijä lähtikin jo uuden työnantajan palvelukseen. Syrjinnästä saavat syytteen.

Ja näissä molemmissa tapauksissa äitiyslomalta palaava nainen oli alennettu vaatimattomampiin tehtäviin.

Työnantaja voi siis sellaista yrittää mutta siihen ei missääån nimessä tarvitse suostua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan