Miksei vanhustenhoitoakin voisi järjestää niin että
lopetetaan kodinhoitajapalvelut ja palkataan sen sijaan sossuun työntekijöitä, jotka kävisivät juttelemassa vanhusten kanssa siitä miten vanhukset voisivat itse alkaa tekemään siivouksensa ja hoitamaan juttujaan. Eikös lapsiperheidenkin kanssa tehdä niin ja homma ei skulaa...
Kommentit (11)
Mun mummolla ainakin käy kodinhoitaja kaupassa ja tietääkseni siivoaakin. Mummo laittaa itse ruokaa ja on 92v
Vanhustenhoitoa pitäisi reivata takaisin perheiden hoidettavaksi, nyt vanhukset on ulkoistettu ja tarhattu hoitolaitoksiin pois jaloista.
Mun mummolla ainakin käy kodinhoitaja kaupassa ja tietääkseni siivoaakin. Mummo laittaa itse ruokaa ja on 92v
Jos haluat siivouksen ostat sen jostakin.
-se taitaa ollakin jo harvinaista herkkua Suomessa! Normaalisti kodinhoitaja ei siivoa eikä laita ruokaa. Kolmansilta osapuolilta tilataan ja maksetaan erikseen nämä palvelut, se on normaalia.
Sain juuri kieltävän päätöksen isäni pääsemisestä ympärivuorokautiseen hoitokotiin. Päätöksessä todettiin että isäni täyttää kriteerit, mutta paikkoja ei ole -siksi päätös on kielteinen. Mitähän tässä tulisi tehdä? Voisin vaikka hoitaa enemmän isääni, mutta se on mahdotonta satojen kilometrien päästä.
Auttaa äitiä ja isää niin paljon kuin pystyy.
Minä juurrutan sen lasteni päähän kyllä hyvin syvälle, että he hoitavat meidät vanhukset tai ainakin auttavat ettemme ole minkään kaupungin kotipalvelun varassa.
Me hoidamme heidät lapsina ja he hoitavat meidät papparaisina. Siinä matkalla me tietysti hoidamme lastenlapsiamme. Eikö tämä ole sitä vanhanaikaista vuoronperään hoitamista, omista läheisistä pidetään huoli.
Säälittää oikeasti ihmiset, jotka eivät hoida vanhoja vanhempiaan vaikka voisivatkin, nakkaavat vaan palvelutalkoon ja sillä selvä. Ja OLEN NÄHNYT läheltä, turha kellään selittää sitä pitkää listaa miksi ei voi.
Auttaa äitiä ja isää niin paljon kuin pystyy. Minä juurrutan sen lasteni päähän kyllä hyvin syvälle, että he hoitavat meidät vanhukset tai ainakin auttavat ettemme ole minkään kaupungin kotipalvelun varassa. Me hoidamme heidät lapsina ja he hoitavat meidät papparaisina. Siinä matkalla me tietysti hoidamme lastenlapsiamme. Eikö tämä ole sitä vanhanaikaista vuoronperään hoitamista, omista läheisistä pidetään huoli. Säälittää oikeasti ihmiset, jotka eivät hoida vanhoja vanhempiaan vaikka voisivatkin, nakkaavat vaan palvelutalkoon ja sillä selvä. Ja OLEN NÄHNYT läheltä, turha kellään selittää sitä pitkää listaa miksi ei voi.
kiroilevaa, huutavaa ja muutenvain agressiivista dementikkoa muutaman vuoden joka päivä 24/7 niin sitten otan vastaan tuommoisen mielipiteen sinulta... Tiedätkö sä oikeasti mitä se vanhempien hoitaminen voi olla?
Auttaa äitiä ja isää niin paljon kuin pystyy. Minä juurrutan sen lasteni päähän kyllä hyvin syvälle, että he hoitavat meidät vanhukset tai ainakin auttavat ettemme ole minkään kaupungin kotipalvelun varassa. Me hoidamme heidät lapsina ja he hoitavat meidät papparaisina. Siinä matkalla me tietysti hoidamme lastenlapsiamme. Eikö tämä ole sitä vanhanaikaista vuoronperään hoitamista, omista läheisistä pidetään huoli. Säälittää oikeasti ihmiset, jotka eivät hoida vanhoja vanhempiaan vaikka voisivatkin, nakkaavat vaan palvelutalkoon ja sillä selvä. Ja OLEN NÄHNYT läheltä, turha kellään selittää sitä pitkää listaa miksi ei voi.
kiroilevaa, huutavaa ja muutenvain agressiivista dementikkoa muutaman vuoden joka päivä 24/7 niin sitten otan vastaan tuommoisen mielipiteen sinulta... Tiedätkö sä oikeasti mitä se vanhempien hoitaminen voi olla?
Pissii kukkapurkkiin ja kakkii saappaaseen, sytyttää lipaston laatikkoon nuotion ja pakkaa muovikasseihin kaikki talon verhot, miten onnistuukin kiipeämään 4m korkeuteen ne nappaamaan, dementikko pystyy.
Säälisit lapsiasi.
kuinka hän vanhana mummona istuu keinutuolissa katsomassa telkkaria ja lapset tuovat välillä hänelle kahvia kultareunaisesta kupista sekä kanelipikkuleipiä.. ooh, so sweet.
Kerronpa mitä vanhukset ESIM voivat tehdä:
- huutavat koko yön
- haluavat pissalle 4 kertaa tunnissa, yksi käynti kestää 10 min.
- haukkuvat sinut pataluhaksi jos et käytä pissalla 4 kertasa tunnissa
- eivät suostu syömään / syövät kaiken mitään löytävät, alkaen huonekasveista ja joulukoristeista
- kakkaavat yöllä vaippaan ja ajankulukseen maalaavat tuotoksella makkarin seinät
- sotkevat ruualla kuin lapset
- eivät suostu käyttämään vaippaa ja laskevat alleen sotkien näin huonekalut ja lattiat
- jemmaavat käytettyjä vessapapereita patjan alle
tässä muutama esimerkki. Työkseen tätä voi ihan hyvin tehdä, ei 24/7.
Samaa mieltä kuin 11.
Mun mielestä raja menee pitkälle siinä, että avustaa vanhempiaan asumaan omassa kodissaan. Siis että käy riittävän usein tapaamassa, auttelee esim. siivouksessa ym. Sen sijaan omaishoito 24/7 on aivan eri asia, ja se pitää hoitua yhteiskunnan taholta.
Ikävä kyllä pitenevä elinikä ei ole pelkästään hyvä juttu.
Ja alkuperäisen kanssa olen samaa mieltä, vammaisen lapsen äitinä suutuin, kun vammaispalvelusta ehdottivat, että joku voisi tulla JUTTELEMAAN meille viikoittain. Me tarvitsemme lastenhoitoapua, emme seuraneitiä!
toihan on jo hoidossa -ne kotihoidon työntekijät hoitaa sen juttelun (siivoa itse, laita ruokasi, mene mene vaan ulos kauppaan sen rollaattorin kanssa jne) -max 15 minsaa käynti. Sossun työntekijät on nynnyjä -ne käyttää saman asian hoitamiseen lapsiperheessä jopa pari tuntia per käynti!