Pikkutarkka lapsi vs. suurpiirteiset vanhemmat.
Onko teille muille vähemmän pikkutarkoille vanhemmille siunaantunut lasta, joka on itse hyvin tarkka täsmällisestä ilmaisusta? Käyttää kyllä lahjakkaasti sananlaskuja ja sanontoja ja on hyvinkin huumorintajuinen kaikessa muussa, mutta ei esim. katso voivansa totella, jos pyydän vaikka siirtämään "tuon lelujutun tuossa", kun pitäisi pyytää siirtämään "tuo vihreä Wolkswagen-pikkuauto tuossa". Joskus vain meinaavat palaa käämit tuon saivartelijoiden kuninkaan kanssa, olkoonkin että kielellisestä lahjakkuudesta tulee koulusta kiitosta.
Kommentit (3)
Tai sitten siitä tulee kääntäjä. Tai jonkin muun sellaisen ammatin edustaja, jossa pitää olla sanallisesti hyvin tarkka.
t. kääntäjä, jota myös välillä saivartelusta haukutaan
olen kaikkea muuta kuin saivartelija, runsaita kielikuvia kyllä käytän tilanteen ja tekstin mukaan (olen erikoistunut markkinointikäännöksiin). Ehkä tuosta ipanasta tulee vaikka kirjanpitäjä :).
ap.
ole saivartelija, mutta jos joku ei kuvaa tarpeeksi tarkasti jotakin, minullakin voi olla vaikeuksia ymmärtää.
Tyyliin, että jos joku talo on esimerkiksi terrakotan värinen ja joku sanoo sitä ruskeaksi, en edes ymmärrä, että hän puhuu siitä terrakotasta talosta...
t. 2
Meidän kuopus on nyt juuri tuossa iässä. Se menee ohi. Tai sitten siitä tulee kääntäjä. Tai jonkin muun sellaisen ammatin edustaja, jossa pitää olla sanallisesti hyvin tarkka.
t. kääntäjä, jota myös välillä saivartelusta haukutaan