Muita änkyttävien lasten vanhempia paikalla?
Nyt olisi vertaistuelle tarvetta.:( Meidän 2,5-vuotiaan tytön änkytys on äkkiä mennyt tosi pahaksi, ja olen tosi huolestunut. Perhetutun puheterapeutin kanssa puhuin tytön änkytyksestä, mutta hänen mukaansa se on tuonikäisillä ihan tavallista, ja hänestä meillä ei ole mitään syytä huoleen.
Noin kuukausi tuon keskustelun jälkeen meidän tytön änkytys meni selvästi pahemmaksi, ja nyt olen tosi huolestunut. Tuntuu niin pahalta tytön vuoksi... hän on ollut aina todella taitava puhumaan, ja minua pelottaa, jos hän ei enää pysty ilmaisemaan itseään niin kuin ennen. Ja se pelottaa, jääkö änkytys pysyväksi. Ja jos tyttöä aletaan kiusata sen takia, ja miten se sitten taas vaikuttaa häneen.:(
Miten teillä muilla on mennyt? Minkä ikäisenä lapsi on alkanut änkyttää? Kuinka pitkään se on jatkunut?
Kommentit (5)
kolme vuotta täytettyään ja sitä kesti pari vuotta. Meni ihan itsekseen ohi. Änkyttäjästä kasvoi verbaalisesti hyvin lahjakas nuori mies.
Mulla on nelivuotias, joka änkyttää. Huomasin sen n. kolmevuotiaana. Änkytys ei ole kovin pahaa ja vaihtelee ajoittain. Sain kolmivuotisneuvolasta lähetteen puheterapeutille ja siellä ollaan harvakseltaan käyty. Terapeutti sanoi, että 80% paranee. Ja sieltä saa hyviä neuvoja miten itse pitää käyttäytyä, että lapsen on helpompi puhua.
Rauhaliisuus ja kiirettömyys vähentää meillä änkytystä. Viime kesänä kun oltiin oltu viikko mökillä rauhakseltaan, niin yhtäkkiä huomasin, että änkytys on poissa. Palasi sitten kun hoito alkoi.
Minäkin olen saanut ohjeen, että odotellaan ja on normaalia. Meillä kyse 4- vuotiaasta pojasta. Ja änkytys lisääntyy koko ajan. Ja kielellistä kehitystä on tähän asti kaikki kehuneet. Odotellaan, mutta vaikeaa sen on.
ovat änkyttäneet/änkyttävät. Molemmat ovat käyneet tämän takia puheterapiassa. Vanhemman kohdalla tästä ei ollut mitään hyötyä, kun ei ollut oikeen yhteistyökykyinen vielä sillon eikä kotiin annettu kunnollisia ohjeita. Mutta nuoremman kohdalla tilanne oli toinen ja änkytys vähentynyt paljon. Änkytystä tulee vieläkin silloin kun on "kiire" kertoa jotain. Vanhempi lapsista siis änkyttää myös välillä vieläkin, mutta ei jatkuvasti.
Ensimmäisiä ohjeita mitä meille annettiin:
-puhu rauhallisesti itse
-anna lapsen puhua rauhassa, vaikka änkytystä tulee älä puhu hänen puolesta lausetta/sanaa loppuun
Mutta jos huolettaa niin ottakaa ihmeessä yhteyttä kunnan puheterapeuttiin.
Änkytystähän ilmenee monilla lapsilla jossain elämänvaiheessa ja joillakin menee ohi itsestään toiset tarvitsevat apua. Laukaiseva tekijä voi olla esim. jokin muutos elämässä (syntyy pikkusisarrus, muutto, hoidon aloitus jne.
änkytin pienenä, kun olisi ollut enemmän sanottavaa, kun ehti sanoa. Se meni ajan kanssa ohi. Mieheni änkyttää myös, on käynyt puheterapiassa, mutta vieläkin änkytystä ilmenee, jos häntä esim.jännittää.