Ottivatko sinun vanhempasi kahdenkeskistä lomaa ilman lapsia?
Menivätkö matkalle kaksin? Tai illanviettoihin usein, tyyliin kerran kuussa? Ovatko pysyneet yhdessä vai eronneet? Ja vielä mitä ikäluokkaa ovat?
Kiinnostaa, kun omassa lapsuuden perheessä oltiin kaikki reissut koko perheen voimin eikä vanhemmat muutenkaan ottaneet kahdenkeskistä aikaa kuin ehkä tyyliin pikkujouluaikaan ja joskus toiste, pari kertaa vuodessa. Mut ei käyneet kaksin juuri missään, koko perheen voimin. Ovat silti pysyneet yhdessä jo yli 40 v, 30- luvun lapsia joten ehkä sukupolvikysymys?
Kun nykyään suunnilleen suositellaan vanhemmille parisuhdeaikaa väh muutaman kerran vuodessa. Mut ehkä ei ollu niin yleistä ennen?
Kommentit (60)
Matkustivat kahdestaankin, ja yhdessä ovat edelleen. Ja mä en halunnut mukaan, muistan kuinka pelkäsin ulkomaanmatkoja lapsena...
Ellei omaksi lomaksi lasketa sitä kun maalla ollessa lähtivät juhannuksena tansseihin ja jättivät lapset mummon hoiviin. Meitä oli serkuksia silloin mummolla useita hoidossa kun vanhemmat olivat tansseissa.
sukulaisten luona,kummien,mummi ja papan,vanhemmat vietti omaa aikaa.Viikonloput,kesät,pitkin vuotta.
Omassa parisuhteessa mieheltä puuttuu tädit,sedät ja omat vanhemmat jotka ei voi auttaa kun niitä ei ole.
Eli pääpaino on mun sukulaisissa.
mutta emmepä ota mekään ole otettu 8,5 vuoteen. Vaikka panostammekin lapsiimme aivan eri tavalla kuin he.
kävivät silloin tällöin tansseissa la iltaisin, mutta muuten touhuttiin lomat yhdessä. Hassua en ole tuota tullutkaan miettineeksi :) Äitini on nyt 62, isäni valitettavasti kuollut jo 11 v sitten. Itselläni kaksi lasta ja joskus on kiva viettää esim ilta miehen kanssa kaksin. Harvoin tulee kyllä sitä tehtyä.
ilmeisesti ei sitten ollutkaan enää mitään yhteistä, kun ei ollut pieniä lapsia hoidettavana. Muutenkin oli tilanne se, että äiti pitkälti pyöritti arjen ja isä oli töissä. Lomilla isä oli kyllä meidän kanssa, mutta enemmän kai juuri meidän lasten kuin äidin.
Oltiin monta kesääkin siskosten kanssa koko kesä mummoloissa, kun vanhemmat reissasivat Euroopassa ja myöhemmin Afrikassa ja Kauko-Idässä keskenään. Me lapset lähdettiin mukaan oikeastaan vain talvisin kun mentiin viikoksi Kreikkaan tai Kanarialle. Enkä koe tuosta suuremmin kärsineeni.
Vanhempani ovat syntyneet v. 1952 ja 1953.
eikä siinä mitään, ihan kivaa oli.
lapsi koko kesäksi maalle sukulaisiin, mummolaan tai kesäsiirtolaan.
Puhumattakaan nyt siitä, että äidit olivat kotona vielä kun lapset olivat isoja koululaisia tai että kotiapulaisia käytettiin ihan yleisesti vielä 1960- ja 1970-luvuilla.
Ei mun lapsuudessa tavallisilla lapsiperheillä ollut kauheasti varaa matkustella. Lähinnä sukuloitiin ja tehtiin muutama autoreissu. Kyllä mun vanhemmat toisinaan kävi teatterissa ja sensemmoisissa riennoissa yhdessä ja erikseen. Ja joskus oltiin kesällä (ja muutenkin) sukulaisissa ilman vanhempia.
Olen syntynyt v. 1980. Mun vanhemmilla tosin on sitten yksi mua ja isoveljeäni nuorempi lapsi (muuttaa nyt pois kotoa), joten heillä lapsiperheaika on ollut keskivertoa pitempi.
usein kahdenkeskista lomaa. Kun me lapset kasvoimme isoksi, erosivat. Meillä minä ja mieheni myös otamme kahdenkeskista aikaa ja se tekee oikeasti hyvää suhteelle.
kun vanhemmat oli sen yhden yön jossain. Yksi juhannus ja pari muuta kertaa.
Eronneet ovat, syntyneet 40-luvulla.
Eivät koskaan käyneet kahdestaan missään! Ei ollut ketään joka olis katsonut meitä lapsia..isovanhempia ei ollut ja muukin suku/läheiset kaukana.
En tiedä olisivatko ees halunneet mennä kahdestaan mihinkään. Omia menoja heillä oli kyllä jonkun verran, isällä varsinkin.
Ovat yhdessä edelleen, mutta varmaan enemmän tavasta ja tottumuksesta. Kun eihän sitä voi erotakkaan ja mikäs tässä on yhdessä asuessa kun on jo 35 vuotta oltu.
olivat lomalla kaksin, samoin kyläilivät ystävillään. Olisivat varmasti vieläkin yhdessä, jos isäni ei olisi kuollut. Eläkeiässä olisivat jo, me lapset kolme- ja nelikymppisiä.
Meillä oli onneksi isovanhemmat lähellä, hoitaja löytyi aina tarvittaessa eikä meidän lasten tarvinnut lähteä minnekään kauemmas.
erosivat kun minä olin 5v. 1950 molemmin puolin sntyneet.
Ja sitten äiti reissasi kyllä poikaystäviensä kanssa ihan reippaasti, minä olin mummin huolehdittavana. Isäni kanssa en viettänyt ikinä päiväkään mitään lomaa.
Menivätkö matkalle kaksin? Tai illanviettoihin usein, tyyliin kerran kuussa? Ovatko pysyneet yhdessä vai eronneet? Ja vielä mitä ikäluokkaa ovat? Kiinnostaa, kun omassa lapsuuden perheessä oltiin kaikki reissut koko perheen voimin eikä vanhemmat muutenkaan ottaneet kahdenkeskistä aikaa kuin ehkä tyyliin pikkujouluaikaan ja joskus toiste, pari kertaa vuodessa. Mut ei käyneet kaksin juuri missään, koko perheen voimin. Ovat silti pysyneet yhdessä jo yli 40 v, 30- luvun lapsia joten ehkä sukupolvikysymys? Kun nykyään suunnilleen suositellaan vanhemmille parisuhdeaikaa väh muutaman kerran vuodessa. Mut ehkä ei ollu niin yleistä ennen?
Eihän noita voi yleistää. Meillä on aina matkeustettu, niin perheen kanssa kuin vanhemmat yksin. Se oli "ylellisempää" 70-luvulla, koska lentäminen oli kallista. Me lapset oltiin kerran pari vuodessa 2-3 viikkoa mummolassa, koska silloin vanhemmat kävi (silloin mun mielestä) :) tylsissä paikoissa, kuten kaupunkilomilla ja vuoristossa ja niin edelleen. Sitten perheen kanssa käytiin "kivoissa" paikoissa, kuten rantalomilla.. Heh. Mutta edelleen nuo matkustelevat vaikka ikää on jo aikas reilusti ja suhde kukoistaa. Naapurit muutti vastaavati erilleen, ku lapset muutti pois kotoa ja tainnu olla enä miehen kanssa mitään yhteistä. Mutta noi on vaan yksiä esimerkkejä. Eiköhän se avioliitto ihan ole ihmisistä kiinni, oli matkoja tai ei.
Kun olin pieni, vietimme kaiket kesät mökillä äidin kanssa (opettajan lomat). Isä kävi mökillä joka viikonloppu töissä ollessaan ja vietti sitten lomansa (heinäkuun) mökillä. 3-4 kesänä muistan vanhempien käyneen sellaisen viikon ulkomaanreissun (isän työhön osittain liittyen), jolloin jompikumpi mummoista (tai molemmat) oli vahtimassa meitä lapsia mökillä. Kun olimme vähän isompia, kävimme joskus ulkomailla koko perheen kanssa. Äitini kuoli, kun olin varhaisessa teini-iässä ja sen jälkeen vietimme sisarusteni kanssa mökillä keskenään ne ajat, kun isällä ei ollut lomaa (naapurissa muiden sukulaisten mökkejä, katsoivat meidän lasten perään), kunnes olimme kesätyöiässä.
Muista vanhempien menoista muistelen, että heillä oli joskus iltamenoja erikseen, joskus yhdessä (muutaman kerran vuodessa) ja tuolloin meillä oli joku isompi serkkutyttö vahtimassa lapsia.
Vanhemmista toinen on siis jo kuollut, ikäluokkaa 40-luvun alussa syntyneitä.
Ei sen puoleen, emme mekään harrasta menoja ilman lapsia. Viimeksi olen ollut mieheni kanssa kahdestaan ulkona vuonna 2003!
Kävivät monesti silloin keskenään ulkomailla, mutta mulla oli sisaruksia ja ihanat isovanhemmat!! Ei ole jäännyt traumoja, jos sitä halutaan etsiä :=) Oltiin kyllä monesti vanhempien mukana myös ulkomailla, ei ne aina meitä himaan jättäneet.
ja oli kivaa! Mä muistan ne pihaleikit ja koiran kanssa touhuamiset. Ja mummon kanssa lautapelit ja muistipelit ja ja ja... Oltiin varmaan pari viikkoa kesällä ja sitten hiihtolomalla. Ja meitä oli siellä monta serkusta. Mummon kanssa paistettiin lettuja ja tehtiin lihapullia.
Mä en silloin edes osannut ajatella tuota vanhempien kannalta, kun itsellä oli niin kivaa ja oli jännää olla "iso tyttö" ja maalla.
Ja vanhempani ovat edelleen yhdessä.
enne kuin olin niin iso, että pärjäsin yksin. Jotenkin se ei ollut silloin tapana. Perheenä tehtiin juttuja.