Synnytyksessä tuli peräpukama, mitä tehdä?
Synnytin vähän aikaa sitten (alakautta) ja siinä tuli peräpukama. Se tuntuu kipeältä ja roikkuu siinä peräaukon kohdalla. Saan työnnettyä sen sisään ja sitten se ei enää ole niin kipeä. Mutta ulostaessa se tulee taas ulos ja särkee. Mitä teen? Lähteekö se itsestään pois vai pitääkö leikata?
Kommentit (19)
Kokemuksesta sanon, että aika kitsaasti alkavat yleisellä puolella pukamia operoimaan. Tai sitten tilanteen pitää olla ERITTÄIN paha (eli takana vuosikausien tuska ja useita räjähdyspisteessä olevia pukamia). Tahtovat usein vain määrätä lisää lääkkeitä, puikkoja ja voiteita.
Suosittelenkin menemään suoraan yksityiselle puolelle jos tahdot pukamista konkreettisesti eroon ja että kipuusi suhtaudutaan ymmärtäväisesti.
Muutoin kannattaa harrastaa vesikylpyjä, tehostaa hygieniaa, ennalta-ehkäistä pukaman ärtymistä juomalla reippaasti vettä, syömällä reilusti kuituja, välttämällä istumista, hikiliikkumalla ja varmistamalla vatsan säännöllistä toimintaa esim. käyttäen tarpeen tullen vaikka apteekista saatavia mini-peräruiskeita ja suun kautta nautittavia ulostuslääkkeitä.
Synnytyksessä tulleet peräpukamat lähtevät yleensä itsestään pois. Itsellänkin tuli kunnon pukamat, mutta eipä siihen hirveän kauaa mennyt kun olivat jo lähteneet pois. Nyt 2 vuotta synnytyksen jälkeen en ole niitä aikapäiviin enää edes muistanut. Eli turha alkaa vielä miettimään mitään leikkauksia.
myös minulta synnytyksen jälkeen nopsaan tai ainakin puolessa vuodessa.
nuo kyllä rauhoittuvat itsekseen, juurikin niillä voiteilla ja kunnon kotihoidolla, tai oikeastaan ilmankin niitä.
Mutta sen saa oireettomaksi. Tosin se voi joskus myöhemminkin ärtyä, mutta sitten se taas hoidetaan oireettomaksi. Pois sen saa ainoastaan kirurgisin toimin.
Synnytin pari päivää sitten ja katselin nyt peilistä millaista tuhoa synnytys sai alapäähän. Emätin on jo aivan normaalin näköinen mutta: näyttää kuin minulla ei olisi enää peräaukkoa!!!!! Sen edessä on ihonvärinen mokkula. Sellainen pallukka. Ja sitä särkee. Pystyn silti kakkaamaan eikä se satu. Mutta kun istun, sitä mokkulaa särkee.
Onko tuo nyt peräpukama ja pitäisikö kokeilla ensin jotain voiteita? Auttaako ne ja saako käyttää kun imettää?
Vähän pelottavan näköistä kun ei ole peräaukkoa... Mutta en halua heti mihinkään leikkauksiin! Sairaalassa kukaan ei sanonut mitään. En itse huomannut sitä siellä, vasta tänään kotona.
Mutta jälkitarkastuksessa viimeistään sanon siitä. Voiko tuo lähteä itse pois?
Synnytin pari päivää sitten ja katselin nyt peilistä millaista tuhoa synnytys sai alapäähän. Emätin on jo aivan normaalin näköinen mutta: näyttää kuin minulla ei olisi enää peräaukkoa!!!!! Sen edessä on ihonvärinen mokkula. Sellainen pallukka. Ja sitä särkee. Pystyn silti kakkaamaan eikä se satu. Mutta kun istun, sitä mokkulaa särkee.
Onko tuo nyt peräpukama ja pitäisikö kokeilla ensin jotain voiteita? Auttaako ne ja saako käyttää kun imettää?
Vähän pelottavan näköistä kun ei ole peräaukkoa... Mutta en halua heti mihinkään leikkauksiin! Sairaalassa kukaan ei sanonut mitään. En itse huomannut sitä siellä, vasta tänään kotona.
Mutta jälkitarkastuksessa viimeistään sanon siitä. Voiko tuo lähteä itse pois?
Taitaapa tuo kuvailemasi mokkula olla juuri sellainen ulkoinen peräpukama.
Olet tosi onnekas jos se tuntuu vain istuessa ja esim. ulostaminen on kivutonta. Saat pukaman varmasti pienenemään voiteilla ja vesikylvyillä. Särkyyn särkylääkettä. Eiköhän tuo ole kadonnut jo muutaman viikon päästä....
Mutta jälkitarkastuksessa viimeistään sanon siitä. Voiko tuo lähteä itse pois?Taitaapa tuo kuvailemasi mokkula olla juuri sellainen ulkoinen peräpukama.
Olet tosi onnekas jos se tuntuu vain istuessa ja esim. ulostaminen on kivutonta. Saat pukaman varmasti pienenemään voiteilla ja vesikylvyillä. Särkyyn särkylääkettä. Eiköhän tuo ole kadonnut jo muutaman viikon päästä....
Joo vain istuessa sattuu. Pystyn tehdä kaiken ihan normaalisti ja ulostaessa ei satu yhtään. Minä ostan jotain voidetta ja kokeilen kylpyä, toivottavasti se katoaa jälkitarkastukseen mennessä!
t. se mokkula
Käytin sellaista, jota ei virallisesti saanut imettäessä käyttää, mutta koska tarve oli lyhytaikainen ja voidetta pantiin vain pikkuisen peräaukon suulle, ajattelin ettei siitä ihan mahdottomia määriä voi millään erittyä maitoon. On kuulemma tehokkaampaa kuin se imetettäessa sallittu.
Minulle tuli sama synnytyksessä, se on noin 1,5cm korkea kapea kukkula ja tosi inhottava. Jos katson sinne peilillä, näyttää kuin ei olisi peräreikää. Mutta voin kuitenkin kakata joten on siellä jossain vielä reikä.
Jos työnnän sen sisään sattuu ja se ponnahtaa heti ulos. Siihen särkee jos istun paljon.
Minulla hävis vajaassa viikossa kokonaan kun muistaa työntää joka vessakäynnin jälkeen aina takaisin sisään. Ei siinä sen kummempaa tarvittu vaikka teki ensimmäisinä päivinä kipeää.
Minulla hävis vajaassa viikossa kokonaan kun muistaa työntää joka vessakäynnin jälkeen aina takaisin sisään. Ei siinä sen kummempaa tarvittu vaikka teki ensimmäisinä päivinä kipeää.
Mä en taas voi tehdä noin. Mun pukamani ei ole sisäpuolelta luiskahtanut pallukka vaan lähinnä ulkoisessa reiän poimussa oleva pullistus. Eli mun pukamani on alunperinkin ulkopuolella oleva, ei sisäpuolelle kuuluva, jonka voi työntää sisälle paikalleen.
Suosittelen voiteita ja vesikylpyjä/suihkuja. Pahimpaan kipuun särkylääkkeitä.
pyllypanot toi helpotusta pukamiin. Vähän hassulta kuulostaa, voi olla yksilöllistä kenellä toimii.
suihkuttele muutaman kerran päivässä vuorotellen niin kuumalla ja niin kylmällä vedellä kuin hipiä kestää. Se auttaa tosi hyvin.
niin mene lääkäriin niin todennäköisesti se leikataan pois tai ns. sidotaan. Tuommoista tarvi turhaan kärsiä. Sitä odotellessa voit käyttää apteekista saatavaa voidetta ja/tai peräpuikkoja.