Ihme porukkaa
Tunnustan etten ole uskonut täällä palstalla kuvailtujen nicojessicoiden olemassaoloon...vaan nyt uskon.
Luulin että oon piilokamerassa tänään prismassa vanhemmat ostamassa lapselle kenkiä
"Nyt ihan rauhassa katsot hyllyn läpi ja valitset minkä väriset haluat."
"Keltaset."
"Voi murumussukka kun ei ole keltasia, käviskö mikään muu väri?"
Siinä sitten isi ja äiti kädet selän takana antaa mussukan koittaa kenkää itse jalkaan, onko hyvä no eikö oo, no voiii....
Eikä siinä vielä mitään, sitten tulee toinen pieni lapsi vanhempansa kanssa ja SAMA TILANNE, ostetaan juhlakengät siis täysin epäergonomiset hilirimpsiskengät lapselle käyttökengiksi, kengät valitaan kivan kuvion tai värin perusteella, vanhempi ei katso onko kasvunvaraa tai miten kenkä istuu. Justiin hyvä, sellasilla kengillä on oivallista taittaa nilkka juostessa.
Siis kaikki te uusavuttomat jotka ette osaa ostaa lapsellenne kenkiä:
1. Menkää kenkäkauppaan ja maksakaa asiantuntevasta palvelusta (ja hyvistä kengistä siinä samassa).
TAI
Jos ostatte itse ja haluatte jotain merkitystä sille miten lapsi kävelee niin
1. Se kenkä valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Pähkinänkuoressa: osta lapselle tukeva, istuva ja joustava kenkä joka on SOPIVA, sopivuus ei tarkoita väriä vaan sitä että kenkien koot vaihtelevat myös mallin mukaan.
2. Sitten vasta katsellaan värivalikoimaa tia löytyykö kengän päältä glitteriä.
Tai ihan sama mulle, pilatkaa lastenne jalat jos haluatte. Joskus, ihan vaan joskus tuntuu että vanhemmat eivät oikein ymmärrä että se että lapsi valitsee liian varhain liian isoissa asioissa ei tarkoita lapsen kuuntelemista vaan sitä että lapsi saa aivan liikaa valtaa ja siis painolastia liian pienenä.
Miksi ihmeessä ei voida valita ensin paria hyvää mallia ja niistä sitten lapsi voi valita mieleisen, kun vanhempi on ensin katsonut kengän materiaalin ja muut ominaisuudet?
Tätä se siis on kun "lapset on lapsia" tarkoittaa että vanhemmat ei uskalla olla aikuisia.
Kommentit (3)
Meillä lapset voivat valita mieleisensä kesäläpyskät tai kahden juhlan kengät värin ja kuvioiden perusteella. Koko tarkistetaan sitten aikuisten avulla.
Mlla ei ole Nico-Petteriä tai Jessa-Jannicaa, mutta silti ovat joskus saaneet valita kesäläpyskänsä ihan itse, värejä myöten. Ja voin kertoa että tärkeistä asioista meillä ei päätä lapset, mutta yhdet kengät tusinan joukossa on sellainen asia minkä lapsi voi ihan hyvin päättää.
Harmi ettei sinun lapsesi saa tilaisuutta siihen.
Just ite maksoin sinne kenkäkauppaan palvelusta, koska ite en jaksa kouluttautua joka alan asiantuntijaksi. Sanoin, että jalalle hyvää kenkää haetaan, vähän linttaan astuu tyttö ja pitää sopia jalkapallon pelaamiseen nurmella ja hiekkakentällä. 2-3 mallia löytyi, katsoin vielä hinnat ja annoin lapsen sit ite valita. 50 e maksoi versus marketin 15 e, mutta mulla turvallinen mieli nyt etten asiantuntemattomuudellani pilaa lapsen jalkaa. (huolestutti se sisäänpäinastuminen ja koen siitä vastuuta).