Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et ota perhejuhliin (50v, yo, rippi jne) ulkopuolista apua keittiöön?

Vierailija
06.06.2011 |

Taas yo-juhlissa tuli nähtyä, mitä siitä seuraa, kun päivänsankarin äiti siskojensa kanssa häärää keittiössä.

Emännän ja isännän kuuluu juhlissa olla vieraiden kanssa ja pitää seurustelua yllä, eikä hiki päässä keittää kahvia ja vispata kermavaahtoa.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen kaiken itse. Astiastokin on 60:lle hengelle omasta takaa. Teen, leivon ja laitan kaiken itse. Myös siivoukset ja kattaukset. Ja nautin siitä. Aloitan valmistelut usein kuukautta etukäteen. Juhla-aamuna koristelen kakut, teen salaatit ym. muut viimeistelytyöt. Kyse ei kuitenkaan ole kuin maksimissaan 80 ihmisen vierailusta esim. ylioppilasjuhlissa Rippi- ja syntymäpäiväjuhlathan ovat paljon pienemmälle piirille.

Tarjoiluun palkkaan usein tuttavani kautta 3-4 tarjoilijaa ammattikorkeakoulun restonomilinjalta. He hoitavat sitten tarjoilupuolen. Joskus järjestämme juhlat jossain muualla kuin kotonamme, ihan vain sitä varten, että tilojen siivous, astioiden ja pöytäliinojen pesu kuuluvat vuokratun tilan palveluihin. Tarjottavia en ikinä osta ulkopuolisilta.

Silti juhlissa olisin mieluummin keittiössä kuin niiden samojen vanhojen elämäänsä tympääntyneiden sukulaisten kanssa, ketkä listaavat kuolleita kavereitaan juhlista toisiin.

Ehkä joskus pääsen järjestämään jollekin heistä muistotilaisuuden ja pitämään puheen: "Muistan kuinka Aune lapsiemme rippijuhlissa ja ylioppilasjuhlissa vuosi toisensa perään jaksoi tiedottaa kuolleista ystävistään. Ensin meni Riitta, sitten Pirkko, Eila, Rauha ja viimeisissä juhlissamme kuulimme Salmenkin menneen. Nyt on tullut Aunen vuoro. Vihdoin."

Vierailija
42/44 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joskus pääsen järjestämään jollekin heistä muistotilaisuuden ja pitämään puheen: "Muistan kuinka Aune lapsiemme rippijuhlissa ja ylioppilasjuhlissa vuosi toisensa perään jaksoi tiedottaa kuolleista ystävistään. Ensin meni Riitta, sitten Pirkko, Eila, Rauha ja viimeisissä juhlissamme kuulimme Salmenkin menneen. Nyt on tullut Aunen vuoro. Vihdoin."

:-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis heinäkuisista rippijuhlista.

laita 50-100 egee kehiin ja pysy itse pois keittiöstä, niin menee etiketin mukaan ja vieraat viihtyy paremmin. Paitsi jos vieraat viihtyykin paremmin, kun huhkit keittiössä.

Äkkiäkös valmiiksi tehdyt tarjottavat pöytään laittaa, mitään maljoja ei rippijuhlissa kilistellä.

Vierailija
44/44 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa todellakin katsoa muiden sekoilua ja sinkoilua juhlia järjestäessään.

Kun itse on ravintola-alalla, kylmäkkönä, kokkina, tarjoilijanakin toiminut ja useita isojakin juhlia ollut järjestämässä mukana, täytyy vaan sanoa että huhhuh kun vieraana menoa katsoo!

Miksi ei suunnitella kunnolla, mietitä mitä tapahtuu ja koska, mitä syödään ekaksi, mihin tarjottavat mahtuvat kylmään, mitä voi tehdä tänään, mitä huomenna. Mitä ylipäätään on mahdollista tehdä omassa keittiössä, omalla porukalla.

Olen minäkin kestinnyt kotona kymmeniä vieraita ja aina kerinnyt seurustelemaan mukaan.

Kun tarjottavat on valittu huolella, ja kattaukset ja koristelut tehty ajoissa, ei tarvitse kuin antaa mennä.

Vieraat saapuu-pöydässä on suolaiset, makeat ja kahvit termarissa valmiina, sen kuin ottavat.

Laskevat astiat mihin laskevat ja jutustelun lomassa keräilen niitä suoraan tiskikoneeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi