Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et ota perhejuhliin (50v, yo, rippi jne) ulkopuolista apua keittiöön?

Vierailija
06.06.2011 |

Taas yo-juhlissa tuli nähtyä, mitä siitä seuraa, kun päivänsankarin äiti siskojensa kanssa häärää keittiössä.

Emännän ja isännän kuuluu juhlissa olla vieraiden kanssa ja pitää seurustelua yllä, eikä hiki päässä keittää kahvia ja vispata kermavaahtoa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa varat menevät syötäviin ja juotaviin eikä muuhun sitten jää ylimääräistä? Ajatella, kun sellainenkin tilanne voi olla jollakulla!

sen vertaa ylimääräistä että voi palkata muutamaksi tunniksi tarjoilijan, niin sitten pitää kyllä katsoa peiliin ja pitkään!

SITÄ PITÄÄ AJATELLA JO ENNEN KUIN TEKEE LAPSEN, ETTÄ ONKO SITTEN VARA PALKATA RIPPIÄISIIN JA YO-JUHLIIN TARJOILIJA.

Vai mitä?

Vierailija
22/44 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat osallistuneet valmisteluihin ihan omaehtoisesti. Ja tulevat juhlien ohessa avuksi sinne keittiöön. Meillä tosin on suvussa paljon keittiöalan ihmisiä joilla on ns. homma hallussa.

Olen kuitenkin päättänyt, että mahdollisiin omiin häihini tai vastaaviin ei sukulaiseni tule keittiöön. Vaan ihan vieraiksi ja keittiöön palkataan ihan muut ihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa varat menevät syötäviin ja juotaviin eikä muuhun sitten jää ylimääräistä? Ajatella, kun sellainenkin tilanne voi olla jollakulla!

Vierailija
24/44 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen vertaa ylimääräistä että voi palkata muutamaksi tunniksi tarjoilijan, niin sitten pitää kyllä katsoa peiliin ja pitkään!

Kas et antanut sitä palstan vakiovastausta: SITÄ PITÄÄ AJATELLA JO ENNEN KUIN TEKEE LAPSEN, ETTÄ ONKO SITTEN VARA PALKATA RIPPIÄISIIN JA YO-JUHLIIN TARJOILIJA.

Vai mitä?

Kiitos tästä. Tosin mielestäni tuokin oli aika klassista palstakamaa.

Vierailija
25/44 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkata ventovierasta ihmistä höösäämään MUN keittiööni. Kunnon alkuvalmistelut takaa ettei siellä keittiössä tartte pyöriä jatkuvasti. Kahvin keittäminenkin vie ihan peräti minuutin ja jonkun kakun nostaminen pöytään toisen...

Vierailija
26/44 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittiöön, kahvinkeittoon enkä seurusteluun

Vierailija
27/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 16.30 juhlat alkoi ja nostettiin malja ylioppilaalle. 15.30 asti emäntä hääri keittiössä. Tuli ihan tunne, että tultiin väärään aikaan.

Vierailija
28/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään. Hän ei halua maksaa kenellekään edes omien lastensa hoidosta. Sen sijaan hän vaatii itse itselleen valtiolta rahaa jotta jaksaisi hoitaa itse omia lapsiaan.

Vierailija
29/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli mun rippi- ja yo-juhlissa aikoinaan. Äiti vain on sellaista tyyppiä, että viettää mielummin juhlat saunassa tiskaamalla kuin seurustellen.

Vierailija
30/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 16.30 juhlat alkoi ja nostettiin malja ylioppilaalle. 15.30 asti emäntä hääri keittiössä. Tuli ihan tunne, että tultiin väärään aikaan.

Vierailija
31/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis heinäkuisista rippijuhlista.

Vierailija
32/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

SITÄ PITÄÄ AJATELLA JO ENNEN KUIN TEKEE LAPSEN, ETTÄ ONKO SITTEN VARA PALKATA RIPPIÄISIIN JA YO-JUHLIIN TARJOILIJA.

Vai mitä?

Vierailija
33/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis heinäkuisista rippijuhlista.

laita 50-100 egee kehiin ja pysy itse pois keittiöstä, niin menee etiketin mukaan ja vieraat viihtyy paremmin. Paitsi jos vieraat viihtyykin paremmin, kun huhkit keittiössä.

Vierailija
34/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin on meidän tytöt olleet palkattuina ystäväperheiden yo-juhliin, rippijuhliin jne. Täyttivät tiskikonetta, keittivät kahvia ja tarjoilivat. Siihen pystyy jo 15-vuotias, tai nuorempikin.

Vierailija
35/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viettää vieraiden kanssa. Oli tosi mukavaa. Ensi kerralla kun saa vielä jonkun hoitamaan maljojenjakelun, niin sitten alkaa olla homma hanskassa.

Vierailija
36/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jo ovella tullaan sanomaan, että hienoa, että olette ajoissa, pitäisi tehdä sitä ja tätä. Siinä vaiheessa sanon juhlien emännälle, että tulimme vain tuomaan lahjan, valitetavasti emme ennätä jäämään. Juhlien järjestäjä kehtaa vielä valittaa, että hän niin oletti, että saa apua. Olisi sitten kertonut sen jo kutsuessaan.

Vierailija
37/44 |
07.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. partiolaiset tekevät apulaiskeikkaa juhla-aikaan.

Vierailija
38/44 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska huseeraisin kuitenkin itsekin keittiössä.

Tai siis 50 vee kutsuihin sitten joskus juu, mutta yo-juhlat ja rippijuhlat on menty ilman ulkopuolista apua. Päivänsankarin äiti on kys juhlissa kuitenkin sivuroolissa, vieraat tuttuja ja läheisiä, ja itse juhlakalu jo sen ikäinen, että voi pitää seurustelua yllä.

Vierailija
39/44 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta normaaleissa sukujuhlissa hetki huseerataankin keittiössä - tarjoilut nyt kun saa pöytään, niin eipä siinä nyt niin kauhean isoa hommaa enää ole.

Maljojen kaatamisen meillä hoisi ensimmäisissä yo-juhlissa ylioppilaan pikkuveli, toisissa puolestaan se edellinen ylioppilas.

Juuri olimme itse sukulaisen yo-juhlissa, joissa myös ylioppilaan äiti + sisarensa hoitelivat ruokia + kaatoivat kahvia, ylioppilaan isä puolestaan kaatoi onnittelumaljat. Ihan mukavaa oli mielestäni.

Minulle ei ole ikinä tullut mieleen, että tuossa olisi jotain outoa. Vaikka äiti heiluisi hetken keittiössä, on ylioppilas / isä keskustelemassa vieraiden kanssa. Sukulaiset tuntevat kuitenkin toisensa ja voivat myös keskustella keskenään ihan ilman apua :).

Miten suureellisissa rippi/yojuhlissa te sitten käytte? Ja eivätkö rippilapsi/ylioppilas olekaan teille läheisiä ihmisiä?

Meillä on jo ihan normi mummit-kummit synttäreillä porukkaa vähintään 20-30 henkeä, eikä silloinkaan ole palkattua apua keittiössä.

Vierailija
40/44 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen kaiken itse. Astiastokin on 60:lle hengelle omasta takaa. Teen, leivon ja laitan kaiken itse. Myös siivoukset ja kattaukset. Ja nautin siitä. Aloitan valmistelut usein kuukautta etukäteen. Juhla-aamuna koristelen kakut, teen salaatit ym. muut viimeistelytyöt. Kyse ei kuitenkaan ole kuin maksimissaan 80 ihmisen vierailusta esim. ylioppilasjuhlissa Rippi- ja syntymäpäiväjuhlathan ovat paljon pienemmälle piirille.

Tarjoiluun palkkaan usein tuttavani kautta 3-4 tarjoilijaa ammattikorkeakoulun restonomilinjalta. He hoitavat sitten tarjoilupuolen. Joskus järjestämme juhlat jossain muualla kuin kotonamme, ihan vain sitä varten, että tilojen siivous, astioiden ja pöytäliinojen pesu kuuluvat vuokratun tilan palveluihin. Tarjottavia en ikinä osta ulkopuolisilta.

Silti juhlissa olisin mieluummin keittiössä kuin niiden samojen vanhojen elämäänsä tympääntyneiden sukulaisten kanssa, ketkä listaavat kuolleita kavereitaan juhlista toisiin.

Ehkä joskus pääsen järjestämään jollekin heistä muistotilaisuuden ja pitämään puheen: "Muistan kuinka Aune lapsiemme rippijuhlissa ja ylioppilasjuhlissa vuosi toisensa perään jaksoi tiedottaa kuolleista ystävistään. Ensin meni Riitta, sitten Pirkko, Eila, Rauha ja viimeisissä juhlissamme kuulimme Salmenkin menneen. Nyt on tullut Aunen vuoro. Vihdoin."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi