Tyhmä kysymys vauvan vaipanvaihdosta
Eli lähinnä kakkavaipan vaihdosta. Ymmärrän kyllä kuinka vaipan saa pois ja monet vissiin pyyhkii ylimääräisiä kakkoja vaipan etureunaan. Niin jos vaipan ottaa ensin pois ja sitten vasta nostaa vauvan ylös pesulle niin eikö siinä välissä vauvan kakkainen pylly ole kosketuksissa hoitoalustaa ja siten likaa sen? Vai kuinka homman hoidatte? Jos haluiaisi olla sotkematta hoitoalustaa?
Mulla on vähän liikaa aikaa miettiä kaikkea.. :)
Kommentit (6)
kerroilla sain (ja miehenikin sai) aina hoitoalustaan kakkaa, tein sitten ihan miten päin vain :).
Myöhemmin tein niin, että otin vauvan ensin syliini ja heitin vasta sitten vaipan roskiin. Tai nostin vauvan takapuolen irti hoitoalustasta jaloista nostamalla ja heitin vaipan roskikseen ja nostin sitten vauvan syliin.
Mulle lähes kaikki yleisten vaipanvaihtopaikkojen taso on liian korkealla, joten mulla ei juurikaan onnistu tuo kuvaamasi toimenpide. Toki etureunalla voisi pyyhkiä enimpiä kakkoja pois, ja taittaa se vaipan etureuna vauvan pyllyn alle -> sitten pesulle.
MUTTA... mun mielestä on yksinkertaisinta ottaa vauva käsivarrelle "pesuasentoon", ottaa vaippa pois ja tavallaan "kaapaista" enimmät kakat vaippaan. Sitten vaippa sivuun odottamaan sulkemista ja tässä vaiheessa vauvan pesu. Kakkapylly ei siis ole kosketuksissa alustaan.
Hauska kysymys, ei tyhmä - en ymmärräkään niitä jotka kuvailemallasi tavalla tekevät ;)
avaan vaipan, pyyhin enimmät kakat pois. Sen jälkeen nostan hiukan vauvaa jaloista niin, että saan vaipan käännettyä kaksin kerroin pyllyn alle. Silloin vaipan "ulkopuoli", eli se puhdas puoli tulee vauvan pyllyä vasten. Sitten nostan vauvan pois ja vien pesulle.
käännettyäni ensin vaipan kaksinkerroin, jolloin rysstyset eivät osu paskaan. Ja sitten sujautan puhtaan vaipan tilalle.
Juu, kolme terveihoista lasta hoidettu takamuksia jatkuvasti pesemättä.
teen näin; Avaan vaipan hoitoalustalla, nostan vauvaa jaloista ja laitan vaipan etupuolen vaipan takaosaa vasten, eli vaippa on kaksinkerroin vauvan pyllyn alla. (se puhdas ulkopuoli pyllyä vasten.) Siitä sit nostan vauvan oikeaa käsivartta vasten pesua varten. Nyt kun mietin tätä asiaa, niin jostain syystä olen aina tehnyt noin. Ja olen pitänyt hoitoalustan päällä kaksinkerroin harsoa, se on helppo sit heittää pesuun jos sattuu likaantumaan. Ja pyllyn olen aina kuivannut harsolla, en pyyhkeellä.
nostaanvauvan toiselle käsivarrelle ja "kokoaa" vaipan toisella kädellä ja heittää roskiin...