Annatteko rahaa, esim. nuorelle tytölle, joka tarvitsisi bussilipun kotiin?
Aamulla Hesan kampissa nuori tyttö pyysi multa bussilippuun rahaa.
Annoin sen 2 €, mitä se maksaa. Oli jotain 14 v oloinen tuo tyttö.
Sanoin vaan, että kai sä oikeesti tarvit tän 2 € bussiin.
Kyllä tuo meni bussiin, näin kun odotin omaani.
Mietityttää vaan se, että hänellä ei ollut siis yhtäään rahaa ja on stadissa.
Kommentit (23)
että rahaa en anna, mutta voin tulla maksamaan sen lipun bussikuskille.
vaivautuu kertomaan tarkemmin avuntarpeestaan. Esim kerran autoin tyttöä, jolta oli varastettu rahat ja hän oli siksi hätääntynyt. Saatoin hänet oikealle pysäkille ja maksoin matkan.
Antaisin jos toteasin aidosti olevansa hädässä. Mutta mistä ja miten sitä aitoutta voi todentaa?
Olen iloinen eräälle aikuiselle, joka kerran lainasi puhelintaan ja antoi tyttäreni 9v soittaa minulle.
Hän oli eksynyt ihan tutulla alueella ja mennyt paniikkiin kun puhelin oli unohtunut kotiin, eikä hän saanut yhteyttä minuun. Ohikulkija oli huomannut hätääntyneen itkusilmäisen pikkutytön. Olisin ehtinyt muutamassa minuutissa paikalle mutta ystävällinen ohikulkija opasti ja näytti talon mihin lapsi oli menossa synttärikutsuille.
Kiitos hänelle. Sanoin korvaavani puhelinkulut ja avun mutta auttaja sanoi, ettei tarvitse.
Näin Helsingin keskustassa.
Antaisin jos toteasin aidosti olevansa hädässä. Mutta mistä ja miten sitä aitoutta voi todentaa?
Olen iloinen eräälle aikuiselle, joka kerran lainasi puhelintaan ja antoi tyttäreni 9v soittaa minulle.
Hän oli eksynyt ihan tutulla alueella ja mennyt paniikkiin kun puhelin oli unohtunut kotiin, eikä hän saanut yhteyttä minuun. Ohikulkija oli huomannut hätääntyneen itkusilmäisen pikkutytön. Olisin ehtinyt muutamassa minuutissa paikalle mutta ystävällinen ohikulkija opasti ja näytti talon mihin lapsi oli menossa synttärikutsuille.
Kiitos hänelle. Sanoin korvaavani puhelinkulut ja avun mutta auttaja sanoi, ettei tarvitse.Näin Helsingin keskustassa.
Oli kuulemma vanhemmat eronneet ja oli menossa jomman kumman luokse Espooseen. Ei ollut kuulemma kännykkää eikä muistanut kummankaan vanhempansa nroa ulkoa... Hoh hoijaa... En mennyt halpaan... Liian monta aukkoa tarinassa...
Lipun voisin ostaa, mutta rahaa en antaisi.
mutta mulla on todella harvoin käteistä rahaa.
Olen itsekin kerran pysäyttänyt kauppakeskuksessa yksinään juoksevan taaperon, kun oli menossa ovista ulos hädissään. Perhe löytyikin sitten sisältä, vähän matkan päästä.
Jollekulle tippa linssissä olevalle saattaisin antaakin.
olen reissuillani tottunut noihin tippa linssissä kerjääviin orpoihin/sairaisiin/muuten vaan säälittäviin tapauksiin joten nauran vaan ja jatkan matkaani.
Mitä säälittävämpi tapaus, sitä todennäköisemmin hän on paikallisen mafian palkkalistoilla keräämässä rahaa pomon uuteen Ferrariin.
Mietityttää vaan se, että hänellä ei ollut siis yhtäään rahaa ja on stadissa.
Moisten pitäisi muuttaa heti stadista pois.
Jos tarina haiskahtaisi niin ehkä voisin tosian ostaa sen bussilipun.
Itse olen 40 v ja jouduin kerjäämään itselleni rahaa bussilippuun muutama kuukausi sitten. Eka kerta elämässäni. Syy oli seuraava: kuljen yleensä töissä autolla, mutta silloin mieheni tarvitsi auton (meillä yksi auto) ja vei minut töihin, josta lupasin tulla bussilla kotiin. No, töissä huomasin että lompakkoni oli kotona. Ei hätää, lainasin rahaa työkaveriltani mutta muistin bussilipun hinnan väärin ja siitä jäi uupumaan 40 senttiä. Asia selvisi bussissa, jonka kuski antoi minun hölmistyneenä jatkaa matkaa vaihtopysäkille. Siellä sitten kerjäsin ystävälliseltä opiskelijatytöltä puuttuvan summan, hän ei halunnut rahoja myöhemmin takaisin. Olisin voinut soittaa mieheni hakemaan, mutta sitten olisin myöhästynyt hakemasta lasta päivähoidosta. Jälkeenpäin selvisi, että kännykälläkin olisin voinut ostaa bussilipun, mutta tätä en tiennyt! Että kaikkea voi sattua, kaikki apua pyytävät eivät ole huijareita. Oli kyllä erittäin vaikeaa pyytää tuntemattomalta apua.
On monesti teinitytöt tulleet kysymään rahaa bussilippuun. Muutaman kerran on pyydetty jopa antamaan junalippua varten 50 eur.
Tytöt ovat aina lähteneet siinä vaiheessa livohkaan kun mieheni on sanonut ettei anna heille rahaa käteisenä, mutta ostaa heille bussi/junalipun mielihyvin automaatista tai suoraan tiskiltä, jotta pääsevät kotiin. Tytöt eivät olekaan enää siinä vaiheessa lippua vaikka :)
Alkoholiin tai muuhun käyttötarkoitukseen rautatieasemalla rahaa kinuavat hyväuskoisilta.
busiin lippua maksamaan.
Ei ole minun asiani.
Ei minun talouteni kaadu pariin euroon eikä maailmani siihen, että minulta "huijattaisiin" pari euroa.
Humalaisille en anna rahaa, mutta voin tarjota ruokaa, jos sille on tarvetta. Nuorelle olen antanut rahaa kassajonossa, kun häneltä puuttui vähän ostosten loppusummasta. Vanhukselle olen antanut rahaa itsepalvelupesulassa, jotta sai koneen käyntiin.
Suuria summia en anna, mutta muutama euro ei ole paljon.
"Ammattikerjäläisille" taas en anna koskaan rahaa.
Silmistä ja olemuksesta voi tulkita paljon, onko avuntarvitsija oikealla asialla vai ei. Hirveästi ei noita tilanteita ole vastaan tullut, kiireessä luotan vaistooni. Tietty jos aikaa on, ostan lipun itse.
Itsellekin on tullut teininä vastaan tilanne, että olin pääsykokeissa vieraassa kaupungissa ja yövyin sukulaisen luona. Kun illalla saavuin keskustaan, en löytänyt bussipysäkkiä ennen kuin viimeinenkin vuoro meni ohi ja kännykästä loppui akku. Olin ja olen kyllä kiitollinen että viimein parin tunnin päästä joku aikuinen tajusi hätäni eikä kuvitellut, että olen varas :)
tulossa illalla töistä kotiin. Vastaan tuli n.14-15v poika joka kysyi rahaa seutulippua varten. Lompakko oli kuulema hävinnyt ja piti päästä äidin/isän luokse. Pahoittelin ettei ole yhtään käteistä ja kysyin eikö hän voisi soittaa vanhemmalleen että tulisi hakemaan jos kerran rahaa ei ole yhtään. Ei kuulema halunnut soittaa.. Alkoi vähän mietityttämään eipä taida oikeasti olla lipusta puutetta.
oikeasti olla tarve.. Mutta muistan kyllä hyvin miten teininä 13-16v:nä harrastettiin just tota, pummittiin (miehiltä) rahaa, bussi/junamatkaa varten, sit johonkin kallion räkälään juomaan ne rahat. Silloin 90-luvun puol välissä ei oltu vielä niin tarkkoja papereitten kans, ni kaks hyvin kehittynyttä blondia sai baarista juotavaa.. Niillä miehiltä pummatuilta rahoilta saatiin monet kännit.. Näin jälkeen päin mietittynä hullun vaarallista touhua..
, ei tietenkään sotua mutaa koko nimeä, vanhempien nimiä, vanhempien puhelinnumeroa, jne. Apua tarvitseva lapsi antaa nämä tiedot, muut karkaavat tiehensä.
Miksi nämä rahoja pummaavat lapset eivät soita vanhemmilleen?
vaan kun juna oli liian täysi, ei siihen otettu eikä lippua voinut vaihtaa. Rahat loppu, Visa Electron ei toiminut ja sieltä se sitten soitti Helsingistä noutamaan itseään kotiin yöllä.
Eli kyllä voi voi sattua.