Tunnen pari nuorta äitiä
19- ja 20-vuotiaat
Kumpikin tosi vähävaraisia ilman ammattia jne.
Näin he toimii
-lapset syö vain purkkiruokaa ja juo korviketta. Lapsia imetetty about 1kk ja sitten ihemetellään mihin ne rahat menee. Itse ei viitsitä tehdä edes puuroa, vaan sekin on valmispuuroa! Kaikki valveutuneet kyllä tietää paljonko purkkiruokiin, valmispuuroihin ja korvikkeisin rahaa uppoaa!
-lasten pyllyjä ei pestä vaipanvaihdon yhteydessä, vaan pyhitään kosteuspyyhkeillä. Eipä ihme, että punottaa..
- Asunto aina hujan hajan! Vessassa haisee paska ja joka paikka pölyssä. hirveä pyykkivuori aina.
-Ostelevat kaikkea kallista ja turhanpäiväistä, kuten kalliita vaatteita ja elävät loppukuun ilman rahaa.
kaikki pitäis olla viimesen päälle merkkikamaa, vaikka sillä tulotasolla ei olis varaa edes kirpputoreihin.
-Lapsia ei viitsitä edes ulkoiluttaa kuin ehkä kerran viikossa. sitten valitetaan väsymystä ja pahaa oloa, kun kökötetään sisällä kokoajan.
Niin, tämän kokemuksen pohjalta en voi kyllä sanoa, että pitäisin nuoria äitejä samanarvoisina kuin monet vanhemmat. Toivottavasti ne kaikki ei ole tällaisia.
Kommentit (54)
ei purkkiruuissa ja korvikkeessa ym. valmisruuissa mitään pahaa ole, itsekin niitä annan joskus.
Mutta kyse on siis siitä, että jos on niin vähän rahaa (kuin nuorilla perheillä yleensä on), niin itse tekemällä ruokia säästää paljon rahaa!!!
Myös suosimalla esim. kestovaippoja säästää rahaa! Pienellä viitseliäisyydellä saa säästä aikaan.
Mutta tuntemani nuoret äidit ei viitsi nähdä vaivaa, että jäisi sitä rahaa vaikka niihin kalliisiin meikkeihin ja vaatteisiin. Vaan ostellaan vain ja elellään kokoajan miinuksella, lainaillaan rahaa jne.
Kyse on siis elämänhallinnasta!
t. ap, jolla kyllä varaa olis syöttää vaikka jatkuvasti purkkiruokaa, mutta ei halua antaa pelkästään niitä
meidän lasta vois paremmin hoitaa. Ja ulkoilen lapsen kanssa jokaikinen päivä. Mut kai oon sit huono äiti ku oon nuori. Tunnen yhden 33v äidin joka syöttää hk:n ja saarioisen valmisruokia joka päivä 2v ja 3v lapsille. Lapset käyvät pesulla kerran kahdessa viikossa. Molemmat tekee kaikki tarpeensa vaippaan, eivät ole koskaan pottaa nähnyt. Ja heidän ulkoilut viikossa: he istuvat parvekkeella (yksin) 10 pari kertaa viikossa. Mut kai se on mun " parempi" äiti ku on yli 30v.. Elämä on.
mitä pieni lapsi ymmärtää jos aikuinen sanoo et mene kusipää v*uun?en ainakaan haluaisi et mun lapset nimittelee kavereitaan ja muita tuttaviaan samoin!sillä matkimallahan lapsi oppii,ei järkevä HYVÄ äiti tai isä nimittele lapsiaan haukkumasanoilla.kyllähän se pitäis olla aiovan selvää...mut ei näytä kaikille olevan!!
niiden sisältämän proteiinin ja fosforin takia :)
Miksi muuten aina puhutaan nuorten äitien vioista...? Eikös ne velvollisuudet koske yhtälailla isiä? Ei sillä, että äiti(kään) saisi laiminlyödä lasta millään perusteella. Tuli vain mieleen.
nykyaikana lapset tekee lapsia.jos ihminen on itse mieleltään lapsi on silloin lapsen kasvattaminen vaikeaaei välttämättä 16vuotias ole valmis äidiksi tai isäksi,eikä välttämättä 30:kään,ja tietenkin poikkeuksia on.mut mun mielestä vaikka lapsi ei olisi suunniteltu ja sen aikoo pitää niin siinävaiheessa täytyy kasvaa aikuiseksi ite ja ottaa vastuu toisesta!mua raivostuttaa usein äidit ja isät joille tuntuu et lapset on niille riesoja,v-lopunpilaajia yms.miksi ne ihmiset tekee lapsia?jos ne luulee et elämä jatkuu samanlaisena syntymän jälkeen niin väärässä ovat.on mielestäni ihan sama annatko lapselle purkkiruokaa vai ite tehtyä sosetta jos sä rakastat ja huolehdit niistä!tietenkin on hyvä jos pystyy säästään,jos on vähän rahaa.ei lapsenhoito sais olla taakka,ja vaik välillä väsyttää ja vituttaa niin pitäis oppia nauttimaan niistä pienistä taaperoista eikä PILATA niiden elämää heti alkumetreillä!
Jotain rajaa nyt tohon hommaan!!ootko kysyny koskaan et miksi haukkuu tms.on tietty vaikeaa puuttua toisten kasvatukseen.munki tuttu sano kerran 4vuotiaalle pojalleen ku sen isä ei kerinny just huomioimaan sitä et siitä tulee homo ku ei saa isänrakkautta,vaik isä oli syömässä sillä hetkellä!!ja montamuutaki samankaltaista tarinaa olis siitä perheestä!!niillä äiti saattaa huutaa lapsilleen et jos ne ei rauhotu niin se vie ne laon taka ja ampuu!!aika kauheeta kuunnella ulkopuolisen!
Ap:n yrkstiä: " Niin, tämän kokemuksen pohjalta en voi kyllä sanoa, että pitäisin nuoria äitejä samanarvoisina kuin monet vanhemmat. Toivottavasti ne kaikki ei ole tällaisia."
Eipä ole ikä sinulle han hirveästi viisautta tuonut. Lienet samalla tasolla paheksumiesi kamalien nuorten äitien kanssa, jos luulet, että kaikki nuoret vanhemmat ovat tuollaisia.
Olin 19v, kun sain esikoiseni.
Oli vähävarainen, eikä minulla ollut ammattia.
-Miten vähävaraisuus ja ammatittomuus liittyy siihen, minkälainen äiti on? Opiskelin, kun lapsi oli pieni, mutta ei se taloudellista tilannetta kohottanut. Vaikka olisin valmistunut ammattiini jo ennen lapsen syntymää, ei minun kotihoidontukeni olisi ollut senttiäkään suurempi, mitä ilman ammattia. Se kun on kaikille sama.
Meilläkin syötiin purkkiruokaa, toki myös itsetekemääni.
Ja korviketta lapsi joi.
Imetin vajaa 2 viikkoa.
-Tiedätkö, miten paljon itkin, kun imetys ei onnistunut???
Se oli minulle kova paikka, sillä yksi suurimmista onnentunteista koin tuntevani, kun sain ruokkia oman ruumiini avulla lapseni. Kun en siihen kyennytkään, niin olin erittäin pettynyt.
Valmispuuroa ei lapsi syönyt kertaakaan.
Meillä pylly pestiin, mikäli kakkaa oli pisin maita ja mantuja, muuten käytettiin kosteuspyyhkeitä. Kerran päivässä silti pesu. Meillä ei koskaan ole lapsen pylly punoittanut. Ei siis todella koskaan!
Olin tehoäiti. Imuria käytin 2 kertaa päivässä, pölytkin pyyhin. Tiskivuorta ei koskaan ollut. Lajittelin omat ja vauvan pyykit, sekä vielä väreittäin.
Merkkivaatteiden päälle en ole koskaan ollut. Aivan sama, mitä vaateessa lukee, kunhan se miellyttää ja on hyvä päällä.
Meillä lapsi ulkoili vähintään 3 kertaa päivässä, koska meillä on koiriakin. Pihalla olimme useammin, kuin moni muu äiti lapsineen.
Ihmettelen, että miten ne äidit ovat niin kovin heikkotuloisia, mutta syöttävät ja juottavat valmisruoilla lapsensa ja kaikki vaatteet on vimpan päälle merkkituotteita. Aivan ei yksiin mene.
Eli kyllä ap:n tekstissä on liioittelun makua.
Loppukuusta kukaan ei voi olla pennitön, sillä loppukuusta tulee KAIKILLE lapsilisä ;)
Nyt olen hivenen varttuneempi, lapsikaan ei ole enää niin kovin pieni.
Olemme edelleen vähätuloisia ja nykyään meillä on kotikin sekaisempi, kuin ennen.
Eli eipä se aina iästä ole kiinni!
ja varmasti hyviä ja kypsiä äideksi, ja käytetään paljon purkkiruokia. Enimmäkseen itseasiassa. Ei harmita pätkän vertaa. Ovat helppoja ja rahat riittää mainiosti. Samoin olen koukussa niihin lappupyyhkeisiin. Niitäkin kuluu paljon, toki välillä käydään hanallakin. Ja ei muuten punota peppu yhtään! Ekaa kertaa jouduin laittamaan jotain voidetta pepulle, kun lapsi oli 7 kk. Siihen asti ei pienintäkään punotusta!!!
AP:lle vaan terveisiä, että kyllä me vanhemmat äiditkin osataan säästää itseämme tarpeen mukaan. Ja sehän on vaan fiksua.
Vierailija:
Ja olen köyhä, enkä voi lapsen takia mennä töihin tai kouluun rikastuakseniMun vauva syö vain purkkimangososetta, vanukkaita ja korviketta, sekä tetrassa olevaa ruusunmarja-riisivelliä. Imetin 6 viikkoa
lapsen pyllyä ei pestä vaipanvaihdon yhteydessä, vaan pyhitään kosteuspyyhkeillä. Ja syy on se että lasta ei voi roikattaa lavuaarin päällä, ja punotus johtuu kroonisista vatsavaivoista
Sotkuista meillä ei ole mutta koko asunto haisee oksennukselle ja kakalle, ja pyykkivuori on hirveä
Mulla ei ole varaa ostella mitään kallista tai turhanpäiväistä, jos ei lapsen leluja lasketa niihin turhanpäiväisiin. Loppukuussa rahaa on sen verran että puurokuurille ei tarvitse ruveta
Ulkoilutan vauvaa kun jaksan ja kerkeän, ja kun vauvan voi ulos viedä, mikä ei todellakaan tarkoita joka päivä. Itseasiassa mun vauva on pisimmillään ollut sisällä 2kk putkeen
Aloitetaanko tänne oma imetyskeskustelu jossa voidaan kertoa siitä kuinka lääkäri käski lopettaa imetyksen, tai siitä kuinka me jätetään vauvat yöksi yksin sairaalaan eikä istuta niillä kansituoleilla vauvan vieressä 24h/vuorokaudessa :DD
tehnyt ensimmäiset tosi nuorena ja silloin ehkä hoitanut heidät kunnolla. Nyt kun uuden miehen kanssa alkoi vauva sirkus ja jäi siitäkin yksin hoidon taso on laskenut roimasti. Nainen on joka viikonloppu baarissa, molempina iltoina. Lapset tuo hoitoon ja on itse aina viimeisen päälle. Lapset on tosi likaisia ja likaisissa vaatteissa. Toisella on hampaat mädäntyneet suuhun, jäljellä on vain ruskeita piikkejä ja haju on kamala.
Onneksi tällainen on tosi harvinaista, mutta se ikä ei tosiaan tee äidistä hyvää. Hyväksi äidiksi voi tulla vain jos on aitoa halua ja voimia toimia lapsensa parhaaksi sekä edellytykset siihen.