Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnen pari nuorta äitiä

Vierailija
29.10.2005 |

19- ja 20-vuotiaat

Kumpikin tosi vähävaraisia ilman ammattia jne.

Näin he toimii

-lapset syö vain purkkiruokaa ja juo korviketta. Lapsia imetetty about 1kk ja sitten ihemetellään mihin ne rahat menee. Itse ei viitsitä tehdä edes puuroa, vaan sekin on valmispuuroa! Kaikki valveutuneet kyllä tietää paljonko purkkiruokiin, valmispuuroihin ja korvikkeisin rahaa uppoaa!

-lasten pyllyjä ei pestä vaipanvaihdon yhteydessä, vaan pyhitään kosteuspyyhkeillä. Eipä ihme, että punottaa..

- Asunto aina hujan hajan! Vessassa haisee paska ja joka paikka pölyssä. hirveä pyykkivuori aina.

-Ostelevat kaikkea kallista ja turhanpäiväistä, kuten kalliita vaatteita ja elävät loppukuun ilman rahaa.

kaikki pitäis olla viimesen päälle merkkikamaa, vaikka sillä tulotasolla ei olis varaa edes kirpputoreihin.

-Lapsia ei viitsitä edes ulkoiluttaa kuin ehkä kerran viikossa. sitten valitetaan väsymystä ja pahaa oloa, kun kökötetään sisällä kokoajan.

Niin, tämän kokemuksen pohjalta en voi kyllä sanoa, että pitäisin nuoria äitejä samanarvoisina kuin monet vanhemmat. Toivottavasti ne kaikki ei ole tällaisia.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yleistää ei tosiaan voi, mutta uskallan kyllä väittää, että kertomasi tyyppisiä äitejä löytyy enemmän ikäryhmästä alle 25v kuin ikäryhmästä yli 30v.

Vierailija
2/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselleen vain tiuskimalla, ei pudä lastaan koskaan kädestä tms. Lapsemme ovat samassa päiväkodissa ja ovat ystäviä keskenään, joten luulisi että jotain tervehdyksen tapaista heltiäisi...Tyttö on nyt eskarissa, mutta en ole nähnyt häntä pihalla leikkimässä montaakaan kertaa näiden vuosien aikana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin syötiin kyllä purkkiruokaa ja juotiin korviketta, imetin kyllä sen ensimmäiset 3kk:ta jolloin maitoa tuli.

Koti meillä oli aina siisti, samoin lapsi

Ulkoiltiin joka päivä sään niin salliessa

Mitään kallista ei ostettu eikä varsinkaan merkkikamaa. Joskus oli rahat loppu mutta ei koskaan siksi että ne olisi jo alkukuusta shoppailtu.

Olen sittemmin hankkinut koulutusta (olin ekan lapseni synnyttyä vain ylioppilas) ja myös lisää lapsia.

Voin kyllä kokemuksesta sanoa etteivät kaikki nuoret äidit ole samanlaisia kuin nuo tuntemasi, meitä on moneen junaan. Itse en kuitenkaan enää haluaisi olla tuo nuori äiti jota kaikki katsovat säälivästi vaikka meillä meni hyvin ja menee vieläkin. Rankkaahan tuo kouluttamattoman nuoren äidin homma on, mutta niin on myös hyvin koulutetun ja hyvätuloisen äidin homma.

Vierailija
4/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on joka päivä siistiä,en pysty elämään sellaisessa kodissa missä esim. keittiössä on kolmen metrin tiskivuori ja lattiat täynnä tavaraa.ja kämpän olen saanut pysymään siistinä vaikka neiti oli 3 kuukautiseksi asti aivan sylivauva,nukkui päivällä n.puolen tunnin unia.nyt on tyytynyt vaunuihin.soseet teen itse ja imetän tyttöä.en käytä puhd.pyyhkeitä ollenkaan.

tunnen yhden äidin 19v, joka on juuri kuvailemasi kaltainen, sieppaa aivan hulluna kun seuraa hänen touhujaan jos olen vaikka heillä käymässä(mitä tosin tapahtuu nykyään harvoin),tutti jos tippuu puolivuotiaalta lapselta maahan ulkona, se annetaan lapselle takaisin suuhun hiekkoineen päivineen.minun tekee pahaa.lapselle syötetään valmispitsaa,hampurilaista,jäätelöä,maksaa ym. tosi " terveellistä" sen ikäiselle lapselle.asiasta olen sanonut, mutta ei ota kuuleviin korviinsakaan.lapsi on joka viikonloppu hoidossa että tämä äiti pääsee tuulettumaan!!minua on monesti houkutellut mukaan, mutta en halua olla vielä tytöstäni erossa,eikä kyllä tee mieli alkoholia yhtään!

Vierailija
5/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella ikävää että ajattelette näin, kuitenkin lapset on nuorena tehtävä että jaksaa, myös naisen keho on parikymppisenä tarkoitettu lapset kantamaan ja synnyttämään ;) näin sanovat myös lääkärit yms alan ihmiset :)

meillä näin:

esikoisen saimme kun olimme 21 v ja toisen saimme kun olimme 24 v.

24 v ostimme omistusasunnon.

molemmilla meillä on ammatti ja tienaamme niin että myös säästöön jää rahaa, vaikka emme laskekaan joka senttiä.

itse teen kotiruokaa päivittäin.

koti on aina siisti ja raikas, aina!

että ei pidä yleistää :)

Vierailija
6/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista imetin 3kk kunnes maito loppui, toista imetän tällähetkellä.

joka päivä ulkoillaan sään salliessa.

Vierailija
7/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koti aina viimeisen päälle, niinkuin minä ja lapsenikin. Olen opiskellut ammattiin ja käyn toissä. 1300e kk palkalla saa kuin oikein käyttää...

Vierailija
8/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilemättä on rankkaa olla nuori yh. Perusilme on aina kiukkuinen ja välttelee katsekontakstia. Olen (niin kuin monet muut pihamme äidit) yrittänyt jutella, kysellä kuulumisia, kutsunut tyttöä meille, mutta vaste on aina epäystävällinen. Hän varmaan pitää minua vanhana ämmänä eikä häntä taida paljon pihan aktiviteetit kiinnosta. Lapsen kannalta olisi tietenkin hyvä saada elämää päiväkodin ulkopuolellakin. Tuntuu kurjalta kun me olemme pihalla laskemassa mäkeä, leikkimässä, pelaamassa tms, ko tyttö katselee ikkunasta muiden leikkiä.

Vierailija
9/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö haluaisi tarjota lapsellesi parasta?

Vierailija
10/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lasta, ensimmäisen sain 19-vuotiaana.

- Imetin molempia lapsia 6 kk ikään saakka, söivät purkkiruokaa 4 kk ikäisestä saakka 10 kk ikään, jolloin aloitettiin tavallinen maito pikkuhiljaa, ja tavallinen ruoka. Puurot ja vellit keitin vauvoille aina itse.

- Lasten pyllyt on aina pesty vaipanvaihdon yhteydessä, kosteuspyyhkeet on olleet käytössä vain kaupunkireissuilla.

- Asunto on aina ollut jopa ylisiisti, siivousfriikki kun olen. Ei ikinä pyykkivuoria tai paskanhajua meidän huushollissa!

- Ostan joskus jotain kallista tai turhanpäiväistä, mutta aina on kaapeissa ruokaa lapsia varten, vaipparahaa jne. Luottotiedot on kunnossa ja laskut maksetaan ajallaan. Ja kirppiksiä harrastetaan myös.

- Lapsia ei " ulkoiluteta" ihan joka päivä, noin viitenä päivänä viikossa kuitenkin.

Ei se tyyli äitinä ole ollenkaan iästä kiinni, luonollista on nimenomaan se että lapsia tehdään nuorena, kun nainen on hedelmällisimmillään!

Vierailija
11/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän nenienne edestä ystäviensä luokse joiden kanssa sit ulkoilevat lapsineen...

Et voi tietää miten päivänsä viettävät..

Ja todellakin...taidat olla vanha seuraan tuppaava eukko hänen mielestään...nuori kun on..

Vierailija
12/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aivan kakara ja bilettäminen oli olennaisen tärkeää. En olisi tuossa vaiheessa edes voinut kuvitella että lapsia tekisin edes joskus. Tuolloin ajattelin että en ikinäkoskaanmilloinkaan halua lapsia. No, nythän nuita on ja hyvä niin!

Lapsia kai tehdään silloin (siis noin niinkun yleensä) kun tuntuu siltä että on itse siihen valmis, eikä silloin kun on se ikä jolloin niitä kannattaa tehdä fysiologisin perustein.

Kaikki kunnia kaikille äideille, jotka lapsiinsa panostavat ja vastuunsa tuntevat, iästä riipumatta! ja siitä äidin rakkaudesta puhummatakaan...

Vierailija
13/54 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä kysymys.voimat taitaa olla aika loppu multa.koitan antaa rakkautta lapsilleni minkä voin ja tehdä muut asiat helpoiksi enkä stressaa esim. jokapäiväisestä ruuanlaitosta.

t.6

Vierailija
14/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ammattia ja aika vähävaraisia ollaan vaikka mies kyllä käy töissä. Lapsi saa tällä hetkellä purkkiruokaa ja korviketta. Imetin 8kk.

Valmis puuroja käytettin vähän aikaan mutta sitten kuin rupesi " oikea" puuro maistumaan lopetettiin. En ole ikinä käyttänyt kosteuspyyhkeitä

lapsen pyllyn pesuun. Meillä ei joka päivä ole paikat tiptop mutta perussiistiä on kuitenkin. Ja likaista ei ole koskaan. Pyykkiä olen vähän laiska pesemään kun ei ole omaa konetta mutta ei ole ikinä likaisissa vaatteissa pitänyt kulkea. En shoppaile, tarvittavat tavarat ostetaan eikä ikinä mitään merkkikamaa. Lapsen kanssa ulkoillaan lähes joka päivä. Että näin meillä. Jos jonkun mielestä olen huono äiti ikäni tai noiden juuri kertomieni asioiden takia niin se on sitten hänen ongelmansa. Mun mielestä kaiken ikäiset naiset voivat olla hyviä äitejä.

Vierailija
15/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on inhottava ku aina toisia pitää " haukkua" ... jokaisella on syynsä ja toimintamallinsa.

minä olen juuri sellainen " pullantuoksuinen" äiti että kaikki on itse ja viimesen päälle tehtyä. meillä on siistiä ja elän vain lapsilleni.

voin sanoa että KYLLÄ, kaipaisin jotain muutakin tähän elämään. mutta itse olen itseni tähän tilanteeseen ajanut. olen 25v 3lapsen yh-äiti, lapsenhoitoapua ei ole. esikoinen käy isällään. muuten olen lasten kanssa 24/7 ....aina! olen kuitenkin tyytyväinen ja ilman lapsiani en todellakaan olisi mitään..

tuohon peppupyyhe asiaan haluan senverransanoa että meilläyhden lapsen peppu kesti sitä puhdistusta pyyhkeillä mutta vesipesulla sai ihon punottamaan, että onkohan tuokaan nyt ihan oikea syyllistämisen aihe? tuskin se laiskuutta on, vaipat vaihdetaan jokatapauksessa.

itse olen pieni ja yksi lapsistani oli tosi suuri joten selkä oli tosi kovilla, niin mieluummin kyllä oisin pyyhkimällä vaipat vaihtanut...lääkäritkin kehtasivt määrätä kolmiolääkkeitä lihassärkyyn, vaikka tiesivät että yksin lasteni kanssa olen enkä voi niitä noin vaan popsia... mutta kovasti väittivät ettei mulla ole vaihtoehtoa, no olipa mulla,se että saa kärsiä.

Vierailija
16/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kanssa syötiin valmispuuroja, purkkiruokaa jne. Täysimetin 4kk. Kosteuspyyhkeitä kakan puhdistuksessa, koska mulla atooppiset kädet. Eikä vauvan peppua tartte pestä joka pissan jälkeen, siis ihan pienen vauvan. Ekan kanssa olin aika ulalla useammassa asiassa ja ei oikein sujunut se hoito. Toka syntyi 1v10kk esikoisen jälkeen. En nyt hirveästi ehtinyt vanhentua moisessa ajassa, mutta asiat menivät helpommin. Luulen, ettei se ikä niinkään... Vaan se kokemattomuus... Olisin ollut yhtä kokematon ja yhtä tietämätön 35-vuotiaanakin, jos esikoisen vasta silloin olisin saanut. Koti oli siisti yhden lapsen kanssa, mutta tokan jälkeen masennuin ja siistiä ei varmaan ollut. Mutta keskimäärin kahden kanssa helpompaa kuin yhden kanssa. Ei ollut enää uutta ja vierasta, vaan tuttua kauraa.

Vierailija
17/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 3kymppinen hyvin toimeentuleva äiti

ja silti meilläkin

-lapset söi vain purkkiruokaa ennen kuin siirtyivät samoihin ruokiin muun perheen kanssa.

-lapset alkoivat juomaan korviketta siinä vaiheessa kun rintamaito ei enää riittänyt. Mitä sitten olisi pitänyt antaa, vettäkö?

-valmispuuroja meilläkin on lapsille vauva-iässä annettu.

-lasten pyllyjä ei pestä vaipanvaihdon yhteydessä, vaan pyhitään kosteuspyyhkeillä. Ei ole ollut iho-ongelmia ja äidillä pysyy selässä välilevyt paikallaan.

-en todellakaan voi väittää että meillä olisi aina siistiä. Varsinkin vauva-aikana oli usein sekaista kun ei voimat juuri muuhun riittäneet kuin vauvanhoitoon. Kantoliinakin meillä oli käytössä mutta en oikein osannut siivota kuin pöytätasoja kun vauva oli liinassa.

-varmaan minäkin jonkun mielestä kaikenlaista turhanpäiväistä ostelen .. kalliita tauluja esim. vaikka ainakin naapurin rouvan mielestä halpisjulisteet on aivan yhtä hyviä =)

-ei ulkoilla joka päivä varsinkaan huonolla ilmalla.

Vierailija
18/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen köyhä, enkä voi lapsen takia mennä töihin tai kouluun rikastuakseni

Mun vauva syö vain purkkimangososetta, vanukkaita ja korviketta, sekä tetrassa olevaa ruusunmarja-riisivelliä. Imetin 6 viikkoa

lapsen pyllyä ei pestä vaipanvaihdon yhteydessä, vaan pyhitään kosteuspyyhkeillä. Ja syy on se että lasta ei voi roikattaa lavuaarin päällä, ja punotus johtuu kroonisista vatsavaivoista

Sotkuista meillä ei ole mutta koko asunto haisee oksennukselle ja kakalle, ja pyykkivuori on hirveä

Mulla ei ole varaa ostella mitään kallista tai turhanpäiväistä, jos ei lapsen leluja lasketa niihin turhanpäiväisiin. Loppukuussa rahaa on sen verran että puurokuurille ei tarvitse ruveta

Ulkoilutan vauvaa kun jaksan ja kerkeän, ja kun vauvan voi ulos viedä, mikä ei todellakaan tarkoita joka päivä. Itseasiassa mun vauva on pisimmillään ollut sisällä 2kk putkeen

Vierailija
19/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niin, tämän kokemuksen pohjalta en voi kyllä sanoa, että pitäisin nuoria äitejä samanarvoisina kuin monet vanhemmat. Toivottavasti ne kaikki ei ole tällaisia.

Toivottavasti ne kaikki ei ole tällaisia

Vierailija
20/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi äiti petti viime viikolla miestään joten ap:n kaavan mukaan kaikki vanhemmat äidit pettävät ja valehtelevat miehilleen!! (tämä siis kuviteltua) Säälittävää muka aikuisen ihmisen ajattelua.. Onneksi meidän pihassa ja ystäväpiirissä löytyy äitejä jokaisesta ikäluokasta eikä kukaan kuvittele olevansa parempia kuin muut. Ja nyt varmaan ap pyörtyy mutta eräs vanhempi pihan äiti kysyi MINULTA 22V. äidiltä neuvoa erääseen lastenhoitoasiaan liittyen!! Tosin itse olen myös monesti hältä kysynyt eikä hän ole minua mitenkään tyhmänä ja epäkelvollisena äitinä pitänyt. Että eiköhän jätetä mollaus sikseen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme