Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnen pari nuorta äitiä

Vierailija
29.10.2005 |

19- ja 20-vuotiaat

Kumpikin tosi vähävaraisia ilman ammattia jne.

Näin he toimii

-lapset syö vain purkkiruokaa ja juo korviketta. Lapsia imetetty about 1kk ja sitten ihemetellään mihin ne rahat menee. Itse ei viitsitä tehdä edes puuroa, vaan sekin on valmispuuroa! Kaikki valveutuneet kyllä tietää paljonko purkkiruokiin, valmispuuroihin ja korvikkeisin rahaa uppoaa!

-lasten pyllyjä ei pestä vaipanvaihdon yhteydessä, vaan pyhitään kosteuspyyhkeillä. Eipä ihme, että punottaa..

- Asunto aina hujan hajan! Vessassa haisee paska ja joka paikka pölyssä. hirveä pyykkivuori aina.

-Ostelevat kaikkea kallista ja turhanpäiväistä, kuten kalliita vaatteita ja elävät loppukuun ilman rahaa.

kaikki pitäis olla viimesen päälle merkkikamaa, vaikka sillä tulotasolla ei olis varaa edes kirpputoreihin.

-Lapsia ei viitsitä edes ulkoiluttaa kuin ehkä kerran viikossa. sitten valitetaan väsymystä ja pahaa oloa, kun kökötetään sisällä kokoajan.

Niin, tämän kokemuksen pohjalta en voi kyllä sanoa, että pitäisin nuoria äitejä samanarvoisina kuin monet vanhemmat. Toivottavasti ne kaikki ei ole tällaisia.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäisen lapsen 20-vuotiaana, imetin täysin 4 kk, osittain 1 v 2 kk. Pesin pyllyn aina vaipanvaihdon yhteydessä. Ulkoilimme päivittäin (vaunuja työnnellen) 2-4 tuntia. Tein itse valtaosan lapsen ruuista. Lähdin opiskelemaan, kun lapsi oli vähän isompi. Koti oli siisti, silitin aina lapsen vaatteet ja omani. En tupakoinut, enkä käynyt viihteellä ensimmäisen vuoden aikana, eikä lapsi ollut ikinä yöhoidossa isovanhemmillani. Kelpaako??!!

Vierailija
22/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä vitun väliä sillä on miten muut toimivat! Eikö se ole tärkeintä, että tietää itse toimivansa itselle parhaaksi katsomalla tavalla ja jättää muut tekemään samoin omien kykyjensä ja voimiensa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä loppupeleissä jokainen arvostaa enemmän äitejä, jotka arvostavat lapsen parasta ja haluavat nähdä vaivaa heidän eteensä!!

Ja jos ei koskaan viitsi tehdä lapselle monipuolista ruokaa tai käydä ulkona, niin se ei ole kyllä lapsen parhaaksi.

Toki näitä laiskoja löytyy vanhemmistakin äideistä. Mutta ehkä sekä nuorilla että vanhemmillakin äideillä voi johtua siitäkin, että eivät ymmärrä, että asioita voi tehdä toisinkin.Siis tietoa ei ole riittävästi.

Vierailija
24/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutusta ei ole, (vain lukio käytynä) rahaa ei ole liikaa eikä työpaikkaa johon palata. (jatkan yliopistossa)

Emme ulkoile joka päivä ja lapsi syö paljon purkkiruokaakin. (pakastinta ei ole enkä jaksa joka päivä vääntää ruokaa) Tissi on yhä pop ja imetän monta kertaa päivässä.

Joskus ostan itselleni uusia vaatteita, mutta yleensä enemmän lapselleni. Päivärytmi meillä ei ole kovin tarkka, nukutaan kun nukutaan ja syödään kun on nälkä.

Kotia ei ole puunattu kiiltäväksi, koska EN JAKSA siivota kovin usein. Paska ei kuitenkaan haise.

Olen siis täydellisen EPÄONNISTUNUT ja SURKEA äiti. Luuletko etten tiedä sitä muutenkin? Luuletko ettei jokainen ihminen muista muistuttaa siitä, kuinka " järkevää" on lapsi hankkia näin nuorena?

En aio sanoa etteikö minun tekisi mieli vetää joka viikonloppu perseet olalle ja polttaa askikaupalla tupakkaa, mutta minä en voi tehdä sitä. Tiedän sen. En polta enkä juo, olen luopunut seuraelämästänikin lapseni takia. Teen parhaani lapseni takia, mutta näköjään merkitystä on vain joillakin pikkuasioilla niin kuin siistillä kodilla?!

Lapseni ei ole hunningolla vaan on hyvin rakastettu. Olisi muuten mukava jos joku joskus kannustaisikin eikä vaan moittisi, mutta näköjään minä olen luuseri ja that`s it!

Vierailija
25/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oletko ajatellut, että krooniset vatsavaivat vauvallasi voisivat ehkä johtua esim. yksipuolisesta ravinnosta, tai vanukkaista tms.?

Vierailija
26/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nuori ja rahat vähissä, OK. Sama tilanne varmaan aika monella yh.lla oli sitten nuori tai vanha. Olet niin nuori että voit vielä hyvin jatkaa opintojasi, kun sinusta siltä tuntuu. Lapsen saa päivähoitoon ja itse pääset luennoillesi.

Varmaan bilettämisen pois jääminen harmittaa, mutta on hienoa että olet vastuuntuntoinen äiti ja annat lapsellesi sen ajan ja perusturvan jonka hän tarvitsee!

Vierailija
27/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka lapsia ei kannattaisi hankkia näin nuorena ja kyllä minä sen ymmärrän tavallaan. En minä päättänyt hankkia lapsia, mutta nyt minulla on lapsi, koska aborttiakaan en halunnut tehdä. (ja kiitos, en nyt tarvitse myöskään ehkäisyvalistusta) Täällä myös aloitetaan näitä ketjuja harvase päivä ja nyt ensimmäisen kerran vastaan, mikä johtunee siitä, että heräsin yöllä kymmenen kertaa lohduttamaan lastani eikä huvittaisi kuunnella taas sitä marmatusta kaikkien nuorien äitien huonoudesta.

Eikö kannustamalla saisi paljon enemmän hyvää aikaan? Mä luulen, että monella nuorella äidillä on muutenkin tarpeeksi vaikeaa, jotta he kaipaisivat vielä yleistä paheksuntaa vastaansa? Enkä edes ymmärrä, miten kolmekymppiset, AIKUISET, kehtaavat tulla tänne mollaamaan meitä. Eikö se ole aika lapsellista? On välillä aika vaikea uskoa itseensä kun kukaan muu ei minuun usko...

-30

Vierailija
28/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 21 kahden lapsen äiti. Ensimmäisen sain juuri täytettyäni 18. Koti on perus-siisti aina, ei koskaan paskainen, mitä ny välillä kaiken ohella rempsottaa. Imetän, maito ei riitä joten annan korviketta ja aion siirtyä purkkiin sitten kun on sen aika. Kosteuspyyhkeillä pyyhin AINA pissat, kakat pesen, pylly on jo ensimmäisen kohdalla ollut moitteeton juuri tästä tavasta riippuen. Ei kuivu niin kovin eikä rasvoja tarvitse, muuta kuin pyyhkeistä tulevaa. Koulutusta ei ole, kesken on lasten takia, rahat erittäin tiukilla, mihinkään niinkään ylimääräiseen ei ole varaa ja jos on, se liittyy yleensä sisutukseen. Mies käy koulua ja hyvin pärjäämme. Ei saa yleistää, käy niin että nuorilla äideillä on vielä rankempaa sitten kun muut jo " tietävät" miten käy kuhn nuorena saa lapsen ja käyttäytyy huonosti epävarmaa äitiä kohtaan. Tiedän tapauksia joissa on näin kun ap kuvaili, mutta asiat ovat yleensä kiinni vain siitä että siinä harjoitellaan samalla omaa itsenäistymistä.. Ja lapset ovat silti ne suurin asia heidänkin elämässään.

Vierailija
29/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja äitejä on nuorissa ja vanhoissa, ei voida yleistää. Sinulle 30 sanoisin että sinulla näyttäisi kyllä olevan perusasiat kunnossa ja vaikka raskasta onkin yksin pienen vauvan kanssa on hienoa että jaksat olla läsnä lapsellesi.

Eihän hyvä äitiys ole kiinni siitä saako lapsi purkkiruokaa vai itsetehtyä sosetta, eiköhän se rakkaus ja turvallisuus ole se tärkein asia. Ei se vauvan elämä siitä kiinni ole onko äiti itse porkkanasoseen vääntänyt vai onko se Bonan purkista.

Toivon sinulle kaikkea parasta ja anna piutpaut muitten mielipiteille.

t. 32, 37v

Vierailija
30/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävä piiriini kuuluu 23vee pariskunta joilla kaksi lasta 3 ja 4pojat.he ovat kumpikin töissä nykyään,heillä on aivan järkyttävän paskasta ja on aina ollut(vaipat lattialla,tiskiä niin paljon yms)!!nuorempi on vasta nyt opetettu kuivaksi ja äiti (lähihoitaja kaikenlisäksi ammatiltaan)viel kehtasi ite myöntää ettei ole aikaisemmin jaksanut vaivautua!!lopetti nuoremman imettämisen 2vko.n iässä kun omien saniojensa mukaan halusi polttaa tupakkia,no syyhän se on sekin!!isä sattaa puhua lapsilleen erittäin törkeästi nimitellä mm.heitä mulkunkuuliksi,idiooteiksi ym.kauheita!!moni muukin on kauhulla kaveripiiristäni maininnut asiasta.lapsilla ei ole mitään käytöstapoja kun ei ole esimerkkiä niin mistäs niitä oppii!

olen itse 22 v.(ammatti on ja miehellä vakituinen työ) ja minulla on mies ja 4kkpoika (eli ihan " tavallinen" perhe ollaan,)ja sen voin sanoa että olen aina vannottanut et minun lapsista ei tule koskaan tuollaisia ja jos puhuttelen lapsiani kusipäiksi niin tulkaa joku viemään minut siinävaiheessa hoitoon!!!

Vierailija
31/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

-lapset syö vain purkkiruokaa ja juo korviketta. Lapsia imetetty about 1kk ja sitten ihemetellään mihin ne rahat menee. Itse ei viitsitä tehdä edes puuroa, vaan sekin on valmispuuroa! Kaikki valveutuneet kyllä tietää paljonko purkkiruokiin, valmispuuroihin ja korvikkeisin rahaa uppoaa!

MEILLÄKIN VAUVA SÖI EKAN ELINVUOTENSA PELKKÄÄ PURKKIRUOKAA. IMETYKSEN LOPETIN ITSEKKÄISTÄ SYISTÄ LAPSEN OLLESSA 6-VIIKKOINEN. PUURO OLI VALMISPUUROA.

-lasten pyllyjä ei pestä vaipanvaihdon yhteydessä, vaan pyhitään kosteuspyyhkeillä. Eipä ihme, että punottaa..

EI KAI PYLLYÄ AINA TARTTEKAAN PESTÄ. MÄ PESIN VAIN KAKAN TULTUA. YÖLLÄ KÄYTIN AINA KOSTEUSPYYHKEITÄ.

- Asunto aina hujan hajan! Vessassa haisee paska ja joka paikka pölyssä. hirveä pyykkivuori aina.

MEILLÄ MYÖS VAUVAVUONNA ASUNTO OLI HUJANHAJAN. MIES SIIVOSI VÄLILLÄ. VESSASSA HAISI JA PYYKKIÄ KERTYI. MUT EIKÖS SITÄ SANOTA, ET VAUVAVUONNA VOI IHAN RAUHASSA JÄTTÄÄ KODINHOIDON VÄHEMMÄLLE?

-Ostelevat kaikkea kallista ja turhanpäiväistä, kuten kalliita vaatteita ja elävät loppukuun ilman rahaa.

kaikki pitäis olla viimesen päälle merkkikamaa, vaikka sillä tulotasolla ei olis varaa edes kirpputoreihin.

MINÄKIN OSTELEN AINA HIRVEESTI KAIKKEA ALKUKUUSSA. NYTKIN RAHAT ON AIVAN FINITO, PALKKAPÄIVÄ ON 15. MARRASKUUTA. RAHAT ON MENNY VAATTEISIIN JA MEIKKEIHIN.

-Lapsia ei viitsitä edes ulkoiluttaa kuin ehkä kerran viikossa. sitten valitetaan väsymystä ja pahaa oloa, kun kökötetään sisällä kokoajan.

MÄKÄÄN EN JAKSA ULKOILLA. EN OO IKINÄ OLLU ULKOILMAIHMINEN.

Niin, tämän kokemuksen pohjalta en voi kyllä sanoa, että pitäisin nuoria äitejä samanarvoisina kuin monet vanhemmat. Toivottavasti ne kaikki ei ole tällaisia.

MINÄ TÄYTÄN KOHTA 34 VUOTTA. JA TÄLLAINEN PASKA OLEN. TUNNEN MONENMONTA PAREMPAA&AHKERAMPAA TEINIÄITIÄ. IKÄ EI RATKAISE.

T:LAISKA KESKI-IKÄINEN ÄITI

Vierailija
32/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni lapsista pitää huolehti hyvin jos niitä kerran tekee!ja pitää opettaa käytötavat ja siisteys.lapsia pitää rakastaa,helliä ja joskus hemmotella:)lapsi oppii sen mitä aikuinen sille näyttää.ja jos aikuinen nimittelee lasta kusipääksi tms.on silloin jo jotain pahasti vialla!!

Vierailija
33/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaikki ihan kunnossa, jos elämä kuluu toisia moittiessa ja toisten elämäntyyliä tuomitessa.

Mikä naisiin menee, kun he tulevat äideiksi? Ihan mukavista ja leppoisista ihmisistä tulee kyylääviä monstereita ja tuomitsevia mummeleita.

Vierailija
34/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään tee mitään ruokia itse, kaikki ostetaan. paskasta ei ole, meillä käy siivooja. ja rahaa uppoaa meikkeihin ja vaatteisiin aika kivasti:)) ikinä ei tosin dieetille ole tarvinnut ryhtyä. niin ja ikää oli 25v.

Vierailija
35/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ym.mut meillä ei kyl nimitellä lapsia!käytän kosteuspyyhkeitä ja olen mielstäni nuori 21v äiti ja normaali!

Vierailija
36/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

MINÄKIN OSTELEN AINA HIRVEESTI KAIKKEA ALKUKUUSSA. NYTKIN RAHAT ON AIVAN FINITO, PALKKAPÄIVÄ ON 15. MARRASKUUTA. RAHAT ON MENNY VAATTEISIIN JA MEIKKEIHIN.

MÄKÄÄN EN JAKSA ULKOILLA. EN OO IKINÄ OLLU ULKOILMAIHMINEN.

Vierailija
37/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten voi olla, että lapsi ei pääse ulos viikkoon? Saati kahteen kuukauteen??? Oletteko itsekin päivätolkulla sisällä? Jonkun sadepäivän nyt ymmärtää. Videot vissiin teillä pyörii tunnista toiseen, ja sit vielä kummastellaan kun lapsetkin on ylipainoisia-saati vanhemmat.

Raitis ilma on kyllä tärkeää aikuiselle ja lapselle. Ei varmaan maistu normaalit ruuat ja uni jos ei ulkoile. Ryhdistäytykää!

Vierailija
38/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

- no en kyllä sitäkään, että perheen kaikki rahat laitetaan jo alkuviikoista ja sitten ollaan persaukisia seuraavat 2 viikkoa. MUTTA joillakin nyt ei vain ole mitään suunnitelmallisuutta, eikä sille mitään mahda.

TOINEN juttu, mitä en ymmärrä on se, että nimittelee lapsia esim mulkunkuuliksi (ikinä ennen kuullut koko sanontaa) JA on sitä mieltä, että " no onpa kauheeta, älkää arvostelko, kyllä omia lapsia saa..."

Vierailija
39/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiys tuo perspektiiviä perhe-elämän ja lasten hoitoon. Jos omien lastensa hyvinvoinnin eteen tekee duunia, alkaa käydä hermoon ne, jotka OIKEASTI liisivät. Varsinkin jos tämä näkyy lasten käytöksessä ja huonovointisuutena!

Ei mua olis kiinnostanu 15v sitten, kutsuuko joku äiti lapsiaan kusipäiksi tai viettikö sisällä 4 viikkoa paskan kerääntyessä nurkkiin. Mutta nyt kyllä todellakin kiinnostaa, jos ko tyyppi on lähipiirissä. Ei yhtään tahdo hermo kestää sitä, että joku äiti selvästi itsekkäällä käytöksellä (oli hänellä sitten TARKOITUS siihen tai vain ajattelemattomuuttaan - tai kyvyttömyyttään toimia toisin) " pilaa" lapsen lapsuutta urakalla. Niin, että se epäreiluus näkyy lapsessa. Et kyl se vaan syö ihmistä. Mutta eihän sitä oikeasti voi oikein muuta tehdä ku valittaa netissä, kun on näissä omissakin hoitaminen, eikä voi jättää hunningolle siksi, että juoksisi muiden perheiden tarpeiden perässä (puhumattakaan siitä, että ottaisivat apua vastaan).

Ja nyt mun pointti ei kohdistu siihen, kuinka usein Piltti-purkin kansi napsahtaa tai ollaanko joka päivä 3 tuntia ulkona. Vaan ihan tällaisiin perusjuttuihin: huolehditaanko lapsista rakkaudella vai ovatko lapset vain jotain " saatanan äpäreitä" , jotka joutaisivat " vittuun" .

Vierailija
40/54 |
30.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äipät luulee, että jokin ihmistyyppi on lähtökohtaisesti sopimaton äidiksi. Toiseksi luullaan, että on olemassa ns. paha äiti, joka ei imetä, huudattaa lastaan, antaa purkkiruokaa, iskee miehiä, käyttää videoita lapsenvahtina, ryyppää etc. Sitten on se ns. hyvä äiti, joka imettää ja hoivaa, antaa elämänsä lapselleen, ulkoilee, tekee pullaa ja kotiruokaa jne.

Todellisuudessa tällaisia ryhmiä ei ole. Meissä jokaisessa on pahan ja hyvän äidin piirteitä. Joku on hyvä vauvanhoitaja, toinen taas tulee toimeen uhma- tai murkkuikäisen kanssa paremmin. Joku on hyvä kodinhengetär, toinen taas lukee lapselleen paljon.

Koittakaahan nyt ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi