YLÄKOULUN opet, saitteko te lahjoja? Mun mies
sai vain yhden ruusun valvontaluokaltaan tai mikä nyt onkaan nimeltään, omalta luokkalaiseltaan siis... Oli selvästi vähän pettynyt ettei muistamisia ollut tullut, vaikka luokan kanssa oli kaikenlaista vuoden varrella, ja oli ilahtunut tuosta yhdestäkin ruususta. Jotkut naisopettajat olivat saaneet enemmän lahjoja, mutta toinenkin miesope oli tokaissut, ettei hän koskaan saa mitään, vaikka onkin pidetty ope. Antaako yläkoululaiset siis lahjoja ja jätetäänkö miespuoliset opet lahjomatta useammin?
Kommentit (15)
yhden lahjan eli teroittimen ja olen siis nainen.
Lahjat ovat siis yleisiä ala-asteella ja päiväkodissa, mutta yläkoulun opettajia ei enää muisteta.
sai vain yhden ruusun valvontaluokaltaan tai mikä nyt onkaan nimeltään, omalta luokkalaiseltaan siis... Oli selvästi vähän pettynyt ettei muistamisia ollut tullut, vaikka luokan kanssa oli kaikenlaista vuoden varrella, ja oli ilahtunut tuosta yhdestäkin ruususta. Jotkut naisopettajat olivat saaneet enemmän lahjoja, mutta toinenkin miesope oli tokaissut, ettei hän koskaan saa mitään, vaikka onkin pidetty ope. Antaako yläkoululaiset siis lahjoja ja jätetäänkö miespuoliset opet lahjomatta useammin?
miksi ei ole saanut lahjoja.
ja tuli kotiin valtavan kukkakasan (ruusuja, erillisiä kimppuja), suklaarasioiden ja ties minkä kanssa. Joka vuosi sama juttu, onkin kyllä tosi pidetty opettaja.
Kiitin kovasti yhteistyöstä ja kerroin, että arvostan hänen hyvää ammattitaitoaan.
Opettaja oli hetken hiljaa ja vastasi, että sinun kanssasi on ollut ilo tehdä yhteistyötä. Sinulta saa ainakin vastiketta.
Teimme syksyllä aika paljon yhteistyötä erään ongelman vuoksi, mikä oli lapsellani. Opettaja on todella ammattitaitoinen ja hoisi homman todella hyvin.
Olisiko sittenkin ollut parempi, että olisin pannut 100 euroa kuoreen ja ostanut kukan. Olisko tämä mies opettaja arvostanut sitä enemmän. Kuvittelin vain, että sydämestä tuleva kiitos ja kehu hänen ammattitaidostaan riittäisi.
yhden lahjan eli teroittimen ja olen siis nainen.
Lahjat ovat siis yleisiä ala-asteella ja päiväkodissa, mutta yläkoulun opettajia ei enää muisteta.
ja perinteisiä muita lahjoja ja jotkut oppilaat ovat muistaneet opea jopa lahjoilla, jotka tietävät liittyvän open harrastukseen. Mut toisaalta yläkoulussa nuoret myös uskaltavat osoittaa, pitävätkö opesta vai eivät ja jos eivät pidä, lahjoja on turha odottaa. Nuoret ovat fiksuja, eivät he rupea huonoa tai pahaluonteista opea kumartelemaan.
keräsi itse rahaa ja hommasivat opelle lahjan ihan itse. En tiedä muistivatko vanhemmat jotenkin, me emme sen kummemmin. Miesope kyseessä.
...yhdeksännen luokan luokanvalvojat saivat muutamia ruusuja. Nämäkin ruusut oli suunnattu pääasiassa naisopettajille, koska miehille harvemmin ostetaan kukkia. 7. ja 8. luokan luokanvalvojat eivät kyllä saaneet mitään.
Ei kuitenkaan esimerkiksi meidän koulussa liittynyt mitenkään opettajan mukavuuteen. Tiedän itse varmasti, että olen suosittu ja hyvänä pidetty opettaja, koska rehtori tekee nimettömät kyselyt joka vuosi oppilaille ja kertoo meille opettajille ne tiedot. Yläkouluissa vaan nuo muistamiset on varmasti monen mielestä jo tarpeettomia ja jopa noloja. Ymmärrän tämän kyllä hyvin enkä todellakaan odota palkkani päälle mitään lisälahjoja ja jos saisin tuollaisen 100 euron lahjakortin kuin mitä jotkut alakoulun opettajat saa, niin en kyllä kehtaisi moista edes ottaa vastaan. Luultavasti menisin kysymään rehtorilta, että mitä tekisin tuollaisen lahjan kanssa ja yrittäisin neuvotella, jos sillä rahalla voisin ostaa vaikka koulun käyttöön pelejä tai jotain oppimateriaalia. Lahjuksia en halua ottaa vastaan. Kortti, jossa lukisi, että olen hyvä ope, olisi tosiaan parhas mahdollinen lahja.
Terottimen saanut lehtori yläasteelta.
Omalla lapsellani on yli kymmenen opettajaa yläkoulussa ja luokanvalvoja ei edes opeta hänelle mitään. Osa opettajista on lapsen mielestä tosi mukavia osa vähemmän mukavia, lahjan vieminen kenellekään olisi hänen mielestään tosi noloa.
Luokanopettaja on ihan eri tavalla läsnä oppilaan elämässä kuin yläkoulun opettaja. Minusta se on aika ratkaiseva ero.
Joo mieshän se minut pisti kirjoittamaan ;D eipä tuo ole edes kotona, kun on kollegoineen juhlistamassa kesän alkua, joten mistäpä mun kirjoittelusta tietäisi.
Nyt kun muistelen, niin taitaa olla alueellisiakin eroja. Kun mies työskenteli eräässä maalaiskunnassa, lahjoja tuli paljon enemmän. Täällä cityssä ei taida olla niinkään tapana muistaa.
Lapsensa opelle vilpittömät kiitokset antanut - ei kyse ole siitä etteikö kiitoskin lämmittäisi, varmasti lämmittää ja on arvokas. Eipä vanhemmilta niitäkään tullut kuulemma erityisesti - eipä mies tosin ollut vanhempia edes nähnyt kun ei ollut päätösluokka kyseessä. Mielestäni on hienoa saada suunsa auki ja kiittää ääneen, jos on jotain erityistä kiitettävää. Ei ollenkaan itsestäänselvää tässä maassa.
Tämä aihe nyt vaan tuli mieleen, kun olen lukenut silmät pyöreinä noita satasen lahjakortteja ja lahjakasoja, ja täällä tilanne aika erilainen. Onneksi nuorilta tulee hyvää palautetta, se lienee pääasia :)
ap - open vaimo joka taitaa lukea liikaa tätä palstaa
Millainen lapanen on opettaja joka pistää vaimonsa kitisemään ettei saa lahjoja oppilailtaan??!!!
tuollaiset 100 euron lahjat tulee tarpeeseen.
Jännä oikeastaan, että samat mammat, jotka raahaa vinkkupulloja ja hemmottelulahjakortteja päiväkodin tädeille ja ala-asteen opeille, lopettaa sen kun lapsi menee yläasteelle.
Huomaavatkohan se silloin viimein, että lahjomisella ei saa parempaa kohtelua Nico-Petterilleen.
Ei kuitenkaan esimerkiksi meidän koulussa liittynyt mitenkään opettajan mukavuuteen. Tiedän itse varmasti, että olen suosittu ja hyvänä pidetty opettaja, koska rehtori tekee nimettömät kyselyt joka vuosi oppilaille ja kertoo meille opettajille ne tiedot. Yläkouluissa vaan nuo muistamiset on varmasti monen mielestä jo tarpeettomia ja jopa noloja. Ymmärrän tämän kyllä hyvin enkä todellakaan odota palkkani päälle mitään lisälahjoja ja jos saisin tuollaisen 100 euron lahjakortin kuin mitä jotkut alakoulun opettajat saa, niin en kyllä kehtaisi moista edes ottaa vastaan. Luultavasti menisin kysymään rehtorilta, että mitä tekisin tuollaisen lahjan kanssa ja yrittäisin neuvotella, jos sillä rahalla voisin ostaa vaikka koulun käyttöön pelejä tai jotain oppimateriaalia. Lahjuksia en halua ottaa vastaan. Kortti, jossa lukisi, että olen hyvä ope, olisi tosiaan parhas mahdollinen lahja. Terottimen saanut lehtori yläasteelta.
Olen työskennellyt neljässä yläkoulussa ja yhdessä lukiossa. Riippuu täysin koulusta, onko oppilailla tapana antaa lahjoja opettajalle vai ei. Nykyisessä koulussani naisopet saavat yleensä muutaman ruusun tai kesäkukan, miehet eivät juuri mitään - eikä se näköjään riipu siitä, onko ope suosittu vaan siitä, millaisia vanhempia oppilailla on.
Se oli noloa, kuten joku muukin kirjoitti. Päiväkotiin ja alakoulun opeille vietiin lahjat, siksi koska iso ja tärkeä osa lapsen elämässä. Ja lspsi itsekin halusi antaa lahjat.
tuollaiset 100 euron lahjat tulee tarpeeseen.
Jännä oikeastaan, että samat mammat, jotka raahaa vinkkupulloja ja hemmottelulahjakortteja päiväkodin tädeille ja ala-asteen opeille, lopettaa sen kun lapsi menee yläasteelle.
Huomaavatkohan se silloin viimein, että lahjomisella ei saa parempaa kohtelua Nico-Petterilleen.
Ei kuitenkaan esimerkiksi meidän koulussa liittynyt mitenkään opettajan mukavuuteen. Tiedän itse varmasti, että olen suosittu ja hyvänä pidetty opettaja, koska rehtori tekee nimettömät kyselyt joka vuosi oppilaille ja kertoo meille opettajille ne tiedot. Yläkouluissa vaan nuo muistamiset on varmasti monen mielestä jo tarpeettomia ja jopa noloja. Ymmärrän tämän kyllä hyvin enkä todellakaan odota palkkani päälle mitään lisälahjoja ja jos saisin tuollaisen 100 euron lahjakortin kuin mitä jotkut alakoulun opettajat saa, niin en kyllä kehtaisi moista edes ottaa vastaan. Luultavasti menisin kysymään rehtorilta, että mitä tekisin tuollaisen lahjan kanssa ja yrittäisin neuvotella, jos sillä rahalla voisin ostaa vaikka koulun käyttöön pelejä tai jotain oppimateriaalia. Lahjuksia en halua ottaa vastaan. Kortti, jossa lukisi, että olen hyvä ope, olisi tosiaan parhas mahdollinen lahja. Terottimen saanut lehtori yläasteelta.
jäänyt unholaan, ainakin yläkoulun puolella. Itse työskentelin ns. hyvän alueen yläkoulussa pari vuotta sitten ja aika vähän opettajia loppujen lopuksi kukilla lahjottiinn. Enimmillään jollain saattoi olla viisi, vähimmillään ei yhtään, vaikka hyvät välit luokkaan olisi ollutkin.
Ei ole mustakaan tarpeen. Itse arvostaisin eniten reilua kiitosta, jos katsoo, että opettaja on aivan erityisesti nähnyt vaivaa oppilaan eteen, perushyvin tehdystä työstä riittää ihan normaali palkka ja lomat, kuten muillakin.
En itsekään vie päiväkodin henkilökunnalle lapsia. Jos katson, että joku on tehnyt erityisen arvokasta työtä, niin sanon sen hänelle. On mielestäni kivempaa osoittaa sanoin, että on huomannut hyvän työn kuin joku pakonomaisesti hankittu kukka, joka ei välttämättä kerro kuin tavasta.