Lastani kiusattiin tänään kevätjuhlassa "vammaiseksi"- ope ja vanhemmat paikalla
Lapseni kertoi kiusaamisesta vasta kotona- itse istuin kauempana takarivissä---
että sellainen kevätjuhla
t. äiti
Kommentit (42)
mä toivon että mun lapsen luokalle tulisi erityislapsi/lapsia. Mun lapseni on ns sosiaalisesti lahjakas ja hän leikkii ihan kaikkien kanssa. Myös niiden erityislasten.
Ja hänellä on joku kummallinen taito saada muut puolelleen. Opettaja kiitteli nyt keväällä siitä, että lapseni tultua hänen luokkaansa, siellä aiemmin syntyneet ryhmittymät alkoivatkin leikkiä keskenään. Nimenomaan lapseni ansiosta.
Lapsellani on uskomaton kyky empatisoida toisia. Hän leikki 4- vuotiaaksi asti 2 erityiskoulua käyvän pojan kanssa. Sitten pojat muuttivat kauemmaksi ja ystävyys valitettavasti jäi. Päiväkodissa pääsi integroituun ryhmään tukilapseksi. Ryhmässä puolet olivat erityislapsia ja loput sitten näitä tukilapsiksi nimettyjä.
Itse uskon että juuri tuo erityislasten kanssa leikkiminen on kehittänyt oman lapseni sosiaalisia taitoja. Sosiaalisilla taidoilla pääsee elämässä pidemmälle kuin melkein millä tahansa muulla lahjakkuuden osa-alueella.
En tajua noiden empatiakyvyttömien ajattelutapaa. Joku lapsi on saanue elämälleen rajoitteen, vamman tai muun, jonka takia hän lähtökohtaisesti on elämässään haasteellisemmassa asemassa kuin muut. Ja nämä kokevat oikeudekseen nimenomaan heikomman ja pienemmän polkemisen, ettei se vaan kuvittelisi mitään. Pitäähän sitä nyt vammaiselle huutaa naama punaisena monta kertaa päivässä että se on vammainen, muuten se vammainen voisi vaikka unohtaa olevansa vammainen ja kuvitella jotenkin olevansa ihan yhtä tärkeä ihminen kuin kaikki muut, vaikka on oikeasti vammainen. Ja jos ei saa karjua sitä vammaista, niin sitten se on vaan turhaa poliittista korrektiutta... sen vammaisen tunteilla ei ole mitään väliä.Menkää hoitoon tai ainakin laittakaa piuhat kiinni.
Vaikkapa, että "Äiti, miksi tuolla sedällä on valkoinen keppi?" "Koska hän on näkövammainen".
Haukkumista siitä tulee asiayhteydessä, vaikkapa "Nuo vammaiset pilaavat näkymän".
Tyylitajua ja tilannetajua voi käyttää.
Vaikkapa, että "Äiti, miksi tuolla sedällä on valkoinen keppi?" "Koska hän on näkövammainen".
Minä taas olen melkein mieluummin ihan reilusti sokea, sokko jne. kuin näkövammainen, koska näköä ei ole koskaan ollut eikä siinä ole ollut ikinä mitään vikaa. :) Mutta sitten taas kaikki näkövammaiset eivät ole sokeita, niin kuin usein kai luullaan, vaan enemmän tai vähemmän huonosti näkeviä. Sana "näkövammainen" kyllä kattaa koko porukan, heikkonäköiset ja sokeat, mutta kyllä täysin sokeaa voi ainakin minun mielestäni sanoa sokeaksi, sokoksi ja niin poispäin, koska sehän on asian normaali nimitys, ei sen kummempaa. Aivan samoin kuin tuomaria sanotaan tuomariksi, vaikka tuomarin vastakohta on viemäri.
kevätjuhalassa istui AIKUINEN mies vieressä, joka nauroi vaimolleen koko ajan vammaisesta lapsesta: "vittu, katto nyt tota... ei helvetti, miten ne on päästäneet tuon esiintyyn... tajuaako toi mitään?" ja tuota rataa meni koko esitys. Lapsi osallistui avustajan auttamana, eikä mitenkään pilannut sitä vaan oli "kuorossa" taustalla.
Hemmetti mulla keitti. Toivoin, ettei tuon lapsen vanhemmat istuneet lähellä. Minä kuulin sen taaemmaksi selvästi. Teki mieli kajauttaa: "lapsella on fyysinen vamma, mutta ei onneksi sentään AIVOVAMMAA, niitäkin täältä löytyy..."
kevätjuhalassa istui AIKUINEN mies vieressä, joka nauroi vaimolleen koko ajan vammaisesta lapsesta: "vittu, katto nyt tota... ei helvetti, miten ne on päästäneet tuon esiintyyn... tajuaako toi mitään?" ja tuota rataa meni koko esitys. Lapsi osallistui avustajan auttamana, eikä mitenkään pilannut sitä vaan oli "kuorossa" taustalla.
Hemmetti mulla keitti. Toivoin, ettei tuon lapsen vanhemmat istuneet lähellä. Minä kuulin sen taaemmaksi selvästi. Teki mieli kajauttaa: "lapsella on fyysinen vamma, mutta ei onneksi sentään AIVOVAMMAA, niitäkin täältä löytyy..."
Ei varmaan ole helppoa elää lobotomiapotilaana. (Jutut kuulostavat juuri niin tyhmiltä...)
Lapseni kertoi kiusaamisesta vasta kotona- itse istuin kauempana takarivissä---
että sellainen kevätjuhla
t. äiti
T: Se ylpeä ex-kiusaajan mutsi
että jos ei ole normaali,niin varmasti haukutaan.
mikä lastasi vaivaa,että vammaisuus näkyy noin selvästi päälleppäin?
jos ne vammaiset pidettäisiin omissa laitoksissaan,ja normaaleiden sekaan ei niitä laitettaisi edes hienon integroitumis-sanan varjolla?
siis ihan oikeasti? miksi? miksi niitä pitää laittaa normaalikouluihin ja päiväkoteihin?
ei se aiheuta kuin harmia ja mielipahaa,ihan kaikille.
liikemiehinä( lukivaikeus harkimo), urheiluopistojen johtajina, opettajina (adhd), huipputiedemiehinä (asperger eisntein)...
t. ap
Ei täällä ole kiusattujen äitejä vaan vain näitä jotka kiusaavat ja eivät ymmärrä erilaisuutta. Onhan sekin oikein että vähänkin poikkeava heti eri laitokseen mistä "tavalliset" ei koskaan tapaa heitä ja ole kiusausta ruveta kiusaamaan. Voi äly hoi. Miten määritellään edes tavallinen ja normaali? Sekin kuule on häilyvä. On myös asennevammaisia. Mikä paikka tai kuntoutuskeskus olisi heille sopiva?
ettei toisia nimitellä. Ei meidän lapsilta ainakaan tarvitse ketään piilottaa, kyllä ne osaa pitää mölyt mahassa. Tai ainakin kaks isointa osaa, kolmannesta en voi varmaks sanoa, kun on niin pieni vielä. Aika pieniltä lapsilta vaan kuulee välillä niin rumia puheita, ilman että vanhemmat välittää, että koulussa on opettajien aika vaikea puuttua sellaiseen.
asennevammaisuudelle- valitettavasti
- kotikasvatus on paras lääke siihen-
moni älähtää vasta kun kiusaaminen sattuu omalle kohdalle
t. ap
että se joka haukkuu toisia on sellainen itse ja että toisten arvostelu ja haukkuminen kertoo äärettömän epävarmasta ihmisestä ja että hän voi olla itsestään ylpeä ettei ole samanlainen ääliö.
- koska nimittely neekeriksi on rasismia ja sen on kielletty lailla
- Suomessa ei saa rikkoa lakia ilman rangaistusta
t. ap
ps lapseni diagnoosi ei ole vamma vaan oireyhtymä eli hän ei ole edes vammainen
- koska nimittely neekeriksi on rasismia ja sen on kielletty lailla
- Suomessa ei saa rikkoa lakia ilman rangaistusta
t. ap
ps lapseni diagnoosi ei ole vamma vaan oireyhtymä eli hän ei ole edes vammainen
lastasi ei saa lain mukaan nimitellä vammaiseksi,vaan oireyhtymä-vialliseksi?senkö laki sallii?
entä-jos on lihava,saako nimitellä lihavaksi?vai täytyykö sanoa normaaliksi/hoikaksi?
En tajua noiden empatiakyvyttömien ajattelutapaa. Joku lapsi on saanue elämälleen rajoitteen, vamman tai muun, jonka takia hän lähtökohtaisesti on elämässään haasteellisemmassa asemassa kuin muut. Ja nämä kokevat oikeudekseen nimenomaan heikomman ja pienemmän polkemisen, ettei se vaan kuvittelisi mitään. Pitäähän sitä nyt vammaiselle huutaa naama punaisena monta kertaa päivässä että se on vammainen, muuten se vammainen voisi vaikka unohtaa olevansa vammainen ja kuvitella jotenkin olevansa ihan yhtä tärkeä ihminen kuin kaikki muut, vaikka on oikeasti vammainen. Ja jos ei saa karjua sitä vammaista, niin sitten se on vaan turhaa poliittista korrektiutta... sen vammaisen tunteilla ei ole mitään väliä.
Menkää hoitoon tai ainakin laittakaa piuhat kiinni.