Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vasenkätiset oikeasti älykkäämpiä

Vierailija
04.06.2011 |

Kuin oikeakätiset? Mistä moinen oletus johtuu vai onko sitä tutkittu? Ihan mielenkiinnosta kysyn, linkittäkää vaikka jotain juttuja jos tiedätte:)))))

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisillä oikea aivopuolisko on vahvempi kuin vasen, oikeakätisillä päinvastoin. Se, miksi vasenkätiset ovat keskimäärin älykkäämpiä, johtuu siitä että vasenkätisen aivopuoliskoilla on parempi yhteys toisiinsa, ts. vasuri käyttää molempia puolia tasaisemmin, kun taas oikeakätisellä yhteys on heikompi ja käyttävät enemmän vasenta puoliskoa.

Vierailija
22/32 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on vasuri, ei tosiaan ole matemaattisesti lahjakas mutta musiikillisesti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisyys on kehitysvamma. Se johtuu aivopuolien paikan vaihtumisesta, joka taas johtuu raskausajan ultraäänitutkimuksista.

Vierailija
24/32 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2011 klo 13:05"]

ja sitä kautta myös musikaalisia.

Ainakin empiirinen koe yliopiston matikanopiskelijoista (joiden seassa istuin) vahvisti tätä kummasti. Oisko se matikka siellä samalla puolen aivoja kuin on vasemman käden käyttökin?

[/quote]

Matemaattisesti lahjakas ei muuten sit tarkoita aina sitä että osaa ja ymmärtää kaavoja ja x:n sekä y:n suhteet toisinsa, vaan tilan hahmottamiskykyä jne.

Vierailija
25/32 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuksu on vasenkätinen, eli vastaus on kyllä.

Vierailija
26/32 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimääräisesti heikompilahjaisia (suurin osa esim, down-syndroomalaisista on vasenkätisiä, yli 60%) että myöskin keskimääräistä älykkäämpiä. Ja varmasti myös kaikkea siltä väliltä. Mutta mitatun älykkyyden ääripäät ovat siis korostuneemmin esillä kuin oikeakätisillä, joilla älykkyyden vaihtelu toteutuu gaussin käyrän mukaisesti.

Vasenkätisillä aivojen puoliskojen koordinaatio toimii jotenkin eri tavalla kuin oikeakätisillä.

Vierailija
27/32 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on korkea älykkyysosamäärä, olen saanut koulussa huippuarvosanoja ja olen oikeastaan hyvä kaikessa mitä teen. Olen taiteellisesti, musikaalisesti, liikunnallisesti, matemaattisesti ja kielellisesti lahjakas. Osaan oikeastaan kaikkea ihan itsestään. Tämän luulen kyllä johtuvan älykkyydestäni mutta sitä en tiedä, onko vasenkätisyys älykkyyteni lähde vai ei.

Vierailija
28/32 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/32 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todellakin yksinkertainen, jolle ei mikään mene jakeluun. Mun vasenkätinen poika on kielellisesti lahjakas, mutta niin on meidän oikeakätisetkin lapset. Matemaattista lahjakkuuta ei perheessämme ole lainkaan.

Vierailija
30/32 |
06.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta erään tutkimuksen mukaan heillä on erilaiset aivot.

http://www.rdos.net/copies/lefthanded-brain.htm

Muokkautuvat siis erilaisiksi elämän aikana, eivät ole sitä syntyjään.

Itselläni kaksi vasenkätistä lasta. Matemaattisesti molemmat nokkelia, mutta musikaalisesti eivät. Matemaattisuskin tullee ihan vanhemmilta kätisyydestä riippumatta.

Vierailija
31/32 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/32 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.