Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vasenkätiset oikeasti älykkäämpiä

Vierailija
04.06.2011 |

Kuin oikeakätiset? Mistä moinen oletus johtuu vai onko sitä tutkittu? Ihan mielenkiinnosta kysyn, linkittäkää vaikka jotain juttuja jos tiedätte:)))))

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä kautta myös musikaalisia.

Ainakin empiirinen koe yliopiston matikanopiskelijoista (joiden seassa istuin) vahvisti tätä kummasti. Oisko se matikka siellä samalla puolen aivoja kuin on vasemman käden käyttökin?

Vierailija
2/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on kanssa normaalia enemmän vasenkätisiä. Itse olen myös vasenkätinen, mutta en koe olevani matemaattisesti lahjakas, hyvin musikaalinen kylläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukihäiriöisiä ja vähän yksinkertaisia. Suoralta kädeltä muistan ainakin 4 tällaista tapausta..

Vierailija
4/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on kanssa normaalia enemmän vasenkätisiä. Itse olen myös vasenkätinen, mutta en koe olevani matemaattisesti lahjakas, hyvin musikaalinen kylläkin.

paikassa aivoissa. Siksi niiden lahjakkuus kulkee usein käsikädessä. Ehkä et ole vain vielä löytänyt omaa matemaattista lahjakkuuttasi :) Ja kyllähän musikaalisuus ja musiikin tajuaminen ylipäätään vaatii aika paljon matemaattista ajattelua.

Vierailija
5/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu tekemään matematiikkaan töitä, jotta saisi hyviä numeroita.

Sen sijaan äidinkieli ja englanti ovat superhelppoja, saa ysejä tekemättä yhtään mitään aineen eteen.

12-vuotias. Eikä kyllä onneksi ole mitenkään yksinkertainen, välillä vähän turhankin fiksu ja nopeaälyinen.

Vierailija
6/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vasurit ajattelevat enemmän vasemmalla aivolohkollaan eli saattavat ajatella loogisemmin kuin oikeakätiset...mutta enpäs nyt älykkyyden tasosta tiedä.

Vierailija
7/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luova ongelmanratkaisukyky muita enemmän, koska kohtaavat jatkuvasti isompia ja pienempiä haasteita heille "väärinpäin" olevassa maailmassa. Toisin sanoen alkutilanteessa ollaan tasoissa, lopputilanteessa on eroja.

Vierailija
8/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa...musikaalinen olen, mutta matikasta en menis vannomaan! Tosin osin jo siitä syystä, etten pidä matikasta. Toisaalta kaikissa testeissä looginen päättelykyky ollut aina huippuluokkaa, joten ehkä mä olen asennevammainen kuten joku matikanope joskus kuulutti luokan edessä.

Ja älykkyyttä on monenlaista, yksi on älykäs yhdessä asiassa, toinen toisessa. Eikös se niin mene, että vasurit ajattelevat enemmän vasemmalaa aivopuoliskolla ja oikeakätiset oikealla...

Vierailija
9/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaista. Tunnen itseni lisäksi kolme vasuria. Kukaan meistä ei osaa laulaa, eikä soittaa mitään, eikä kukaan tietääkseni ole matikastakaan koulussa niin välittänyt. Aika keskivertoja ollaan, ainakin tässä mun tuttavapiirissä.

Vierailija
10/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oli matemaattisesti lahjakas, mutta tiedän myös monta oikeakätistä matikassa hakaa.

Toinen vasuri on enempi musikaalinen, mutta siihen ne plussat jääkin.

Omista lapsistani yksi on oikeakätinen ja keskimmäinen taitaa kummankin kätensä. Kolmas vasta vauva joten siitä en osaa sanoa

Vierailija
11/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasuri, enkä juuri lahjakas missään, kaikki aineet ovat olleet minulla lähes yhtä vaikeita/helppoja. Ja keskitason oppilas olen ollut.

Ystäväni myös on vasuri, hän on musikaalinen ja koulussa lahjakas, mutta on tehnyt myös asian eteen julmetusti töitä. Pari muutamaa vasuria löytyy myös ystäväpiiristäni ja hekin ovat samaa "keskikastia" kanssani.

Jos taas vertaan perheeseeni, jossa kaikki kolme muuta sisarustani ovat oikeakätisiä, niin heihin nähden olen taitavin matematiikassa. Toinen veljistäni soittaa kitaraa ja toinen rumpuja, sisko soittaa poikkihuilua ja pianoa, minulla taas ei ole koskaan riittänyt hermot musiikinsoittoon, pianolla menee perus ykskätiset jutut vain :)

Vierailija
12/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat keskimäärin parempia avaruudellisessa hahmottamisessa.

Sen sijaan matemaattisen lahjakkuuden ja musikaalisuuden yhteyttä keskenään tai yhdistettynä vasenkätisyyteen en ole havainnut. Mieheni (oikeakätinen) on todistetusti poikkeuksellisen lahjakas matemaattisesti ja melkoisen epämusikaalinen. Olen itse musikaalinen ja minua raastaa kuunnella hänen epävireistä lauleskeluaan.

Vierailija
13/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan jos nyt sitten selvyyden vuoksi pitäytyisimme sellaisessa älykkyydessä jota sen mittaamiseen varta vasten suunnitellut ÄO-testit mittaavat jo yli sata vuotta ja jotka korreloivat likipitäen erinomaisesti esim. vaativissa opinnoissa pärjäämisen kanssa.

Muita kykyjä voidaan vapaasti kutsua kyvyiksi tai vaikka lahjakkuuksiksi mutta, tarkalleen ottaen, älykkyyttä ne eivät ole. Sellaista kuin tunneäly tai sosiaalinen älykkyys ei pitäisi tuollaisella nimellä kutsua. Musikaalinen lahjakkuus ei myöskään älyä ole.

Statistics show left-handed people are more likely to be schizophrenic, alcoholic, delinquent, dyslexic, and have Crohn's disease and ulcerative colitis, as well as mental disabilities. They're also more likely to die young and get into accidents. So if evolutionary theory dictates survival of the fittest, why do lefties still exist?

Tosin myös tämä on totta:

Tests conducted by Alan Searleman from St Lawrence University in New York found there were more left-handed people with IQs over 140 than right-handed people. Famous left-handed thinkers in history from Albert Einstein to Isaac Newton to Benjamin Franklin seem to underline the point.

Vierailija
14/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkaa, heittää palloa oikealla, samoin herkuttelee oikealla . Muut tekee vasemmalla.

Vierailija
15/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlailin asiaa aikanaan jonkin verran eri kielillä. Tyypillisimmät osumat olivat tyyliä "vastoin yleisiä uskoja kätisyydellä ei ole havaittu tilastollista yhteyttä lahjakkuuteen".

Lapseni on mielestäni epätavallisen lahjakas taiteellisesti (lahjakkaampi kuin esim. minä tai isänsä), mutta en usko että vasenkätisyys liittyy siihen.

Vierailija
16/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapseni isä ei TODELLAKAAN ole :D

Mutta lapsen isoisä kyllä on.

Että eiköhän se ole jostain muusta kuin kätisyydestä kiinni :)

Vierailija
17/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on sekä matemaattisesti että musikaalisesti lahjakas.

Myös molemmat lapsemme ovat vasureita (perinnöllistä?), ja heillä on erittäin hyvä avaruudellisen hahmottamisen kyky.

Vierailija
18/32 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasuri. Matemaattisesti lahjakas, tarkka sävelkorva ja rytmitaju (joka on muuten loistoväline yllättävän moneen asiaan). Lauluääntä ei kauheasti ole, mutta kiitos sävelkorvani olen havainnut asian itsekin :)

Avaruudellinen hahmottaminen on kai ihan hyvää, tosin suuntavaistoa minulla ei ole nimeksikään. Hyvä jos kauppareissusta selviän.

Älykkyystesteissä olen pärjännyt mainiosti, mutta en kyllä voi mitenkään kuvitella sen johtuvan vasenkätisyydestä...

Päässä on vähän vikaa ilmennyt myös ajoittain, viitaten tuossa ylempänä jonkun lainaamaan tekstiin mielenterveyshäiriöistä.

Vierailija
19/32 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luova ongelmanratkaisukyky muita enemmän, koska kohtaavat jatkuvasti isompia ja pienempiä haasteita heille "väärinpäin" olevassa maailmassa. Toisin sanoen alkutilanteessa ollaan tasoissa, lopputilanteessa on eroja.

Vierailija
20/32 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2011 klo 15:31"]

[/quote]

Näin