Suomessa oli v.1970 asti kesäloma 3kk. Koulu päättyi 31.5. ja alkoi vasta 1.9.
Tosin sillon käytiin lauantaisinkin koulua
Kommentit (5)
ja kyllä vaan meillä oli poissa oppilaita perheen lomamatkojen takia. Se ei vain ollut näin yleistä kuin nykyään, mutta esim. ala-asteella eräs tyttö oli joka vuosi poissa viikon helmikuussa (ennen talvilomaa), koska lähti isänsä perheen kanssa laskettelemaan, ja talviloman vietti sitten ihan lähiperheessään eli äidin perheen kanssa.
Yläasteella eräs perhe lähti joululomaksi Kanariansaarille, siihen oli laitettu koko perheen joululahjarahat, ja lähti jo pari päivää ennen koulun loppumista.
Ihan näin yleistä se ei toki ollut, ja nykyään harmittaakin ihan vietävästi esim. oppilaat, jotka eivät muutenkaan pysy kunnolla koulussa ja saavat hurjasti nelosia ja vitosia, ja sitten vanhemmat palkitsevat tämän anomalla 3 viikkoa vapaata toukokuussa, jotta lapsi pääsee lepäilemään Espanjan aurinkoon. Silloin toukokuussa kun opettajat yleensä antavat lisätehtäviä ja uusintakoemahdollisuuksia niille, jotka ovat saamassa nelosen... Välillä vaan on ihan pakko ihmetellä nykyvanhempia. Ymmärrän sen, että loma-aikoihin on kalliimpaa matkustaa, mutta en ymmärrä sitä, että jos se lapsi ei pysy opetuksessa mukana tavallisestikaan, niin mitä tapahtuu sitten parin viikon loman aikana. Harva vanhempi todella tajuaa, että lomaa anonut lapsi ei ole oikeutettu tukiopetukseen tai erillisiin opetusjärjestelyihin lomamatkan takia. Loman aikana opitut asiat pitää itse opiskella, ja ihan rehellisesti, kuinka monen lapsi ne todella opiskelee... Ehkä se tunnollinen kympin oppilas, jolle suonkin sen matkan, koska todellakin huolehtii koulunkäyntinsä mallikkaasti. Mutta miksi niitä nelosen ja vitosen lapsia pitää kiikuttaa pari kertaa vuodessa loma-aikojen ulkopuolisille matkoille? Onko vanhemmuus niin hukassa, että on pakko miellyttää sitä lasta kaikin keinoin, jotta se ainakin kotona on kiltti vanhemmille?
Lähtekää ilman sitä lasta. Kertokaa hyvissä ajoin, että suunnitteilla on lomamatka, jos jokainen huolehtii koulutyönsä tasoonsa nähden hyvin (eli se nelosia saava pinnistelee vitosiin ja kutosiin) mutta jos ei omia velvollisuuksiaan hoida, niin sitten joutuu jäämään kotiin jonkun sukulaisen valvontaan.
Tosin aloitin koulunkäyntini vasta 80-luvun puolivälissä. Voisiko olla, että muutos tapahtui juuri niihin asikoihin?
Olen käynyt kouluni 1980-luvulla ja kyllä vaan meillä oli poissa oppilaita perheen lomamatkojen takia.
agraarikulttuurin aikakaudella. Nykyisin lapset saavat olla lapsia eikä tarvitse olla orjina pelloilla.
mutta koulua käytiin muutoin ympärivuoden ma-la eli varmasti niitä päiviä tuli kyllä yhtäpaljon.
80-luvulla olen muuten minä ainakin saanut lomamatkan vuoksi vapaata koulusta. Lähdin mummon ja ukin kanssa etelään ja olimme siellä 2viikkoa.
Tosin olin siis sellainen 10-oppilas, enkä varmasti jäänyt jälkeen tuona aikana. Koulukirjoista oli osa mukana ja kyllä luinkin iltaisin :)
Oma lapseni oli isovanhempien kanssa loma-ajan ulkopuolisella reissulla viime talvena ja hänellä oli koulukirjat mukana ja opettajan antamat ohjeet, minkä verran etenevät.
Ja kyllä vaan olivat isovanhemmat poikaa opettaneet ja oli läksyt tehty ihan säntillisesti. Ja poika ei ole mikään huippu oppilas. Että kyllä se enemmän on kiinni niistä aikuisista kenen kanssa lapsi reissaa, että tuleeko ne kouluasiat hoidettua lomalla myös.
ei ollut mitään syyslomia. Eikä koulusta saanut olla pois minkään perheen lomamatkan vuoksi. Ei olisi tullut kuuloonkaan!