Musiikki tyydyttävä -
miten tätä voisi nyt sitten petrata kesällä? Tiedän ettei lapsella ole lauluääntä kuten ei mulla itsellänikään, osaa nuotit, soitella pianoakin jotenkuten.
Kysyin mistä mahtaa johtua näin huono arvostelu, niin lapsi vähän vihjaili että voi olla siitäkin kiinni kuinka hyvin jaksaa tunnilla keskittyä. Mutta ei kai sekään voi koko arvosanaa määrätä?
Joka tapauksessa, mitä voimme kesälomalla tehdä että syksyllä olisi edes hyvä?
Muita aineita (esim. enkkua) onkin helpompi harjoitella.
Kommentit (30)
Jos kysyisit häneltä aivan kuten meiltä? Siis et arvostellaksesi numeroa, vaan kysyäkseni miten sitä voisi parantaa.
Numero voi olla kiinni täysin siitä, ettei lapsi ole osallistunut tunnilla. Ehkä hän ei ole koskaan laulanut mukana, ehkei osallistunut soittamiseen, ehkei edes keskusteluihin tai musiikin historian tai teorian opiskeluun. Ehkä lapsi on jopa häiriköinyt tunnilla, siis vaikka räplännyt kännykkää, lueskellut tai tehnyt muiden aineiden läksyjä.
Lauluakin voi harjoitella. Minä itse olen oppinut laulamaan suunnilleen nuotilleen vasta kahdeksannella luokalla, kun aloin salaa harjoitella pianon kanssa. Pianoa osasin soittaa, kuten sinunkin lapsesi. Itse asiassa kaikki oppivat laulamaan, kun vain harjoittelevat. Toiset helpommin, toiset hitaammin. Kannustan siis sitäkin harjoittelemaan! :)
Ihmettelen, mihin perustuu, kun laulaa kuitenkin nuotilleen. Itse sanoo, että on osallistunut aina tunnilla, eikä mitään musiikillisia "kokeita" ole ollut. Tiedä sitten, mistä numero tulee.
Jos nyt lainaan jonkun musiikin koulukirjan kirjastosta, olisiko jotain sarjaa mitä suosittelisitte? Että tällainen epämusikaalinenkin voisi sen avulla jotain "opettaa"?
ap
se ei vaikuta keskiarvoon kun hakee johonkin, lukuaineet vaan vaikuttaa. Tuskin kersas hakee Sibikseen jos on sävelkorvaton...
Mitä helvetin väliä on jollain musiikin arvosanalla tai esim. uskonnon?
mutta olen pitänyt tärkeänä ettei olisi yhtään tyydyttävää, joulutokaristakin patistelin tsemppaamaan ja näin kävi (siis muissa aineissa, muistaakseni joulutokarissa musa ei ollut tyydyttävä, vaan hyvä).
ap
etten tiedä miten edes perustelisin lapselle ettei sillä musanumerolla ole väliä kun englannistakin tuli tyydyttävä ja sitä - todellakin - treenaamme nyt kesälomalla. En vaan voi sanoa että ei se musanumero mitään merkkaa. Haluan että lapseni oppii että kaikki kouluaineet ovat tärkeitä, se uskontokin (josta muuten tuli kiitettävä!).
ap
ja sen mitä tiedän hänen arvioistaan on seuraavaa: lähtökohtaisesti nro on 7, mutta sitä voi petrata osallistumalla tunnilla kun soitetaan, lauletaan ja käydään läpi teoreettisempaa osaa. Jos häiriköi tai muuten vaikuttaa negatiiviselta (makaa pulpetilla, ei tule paikalle jne.) nroa voidaan laskea. 9 ja 10 oppilailla on tietenkin jo lahjoja musiikissa, mutta perushuilistityttö voi saada kasin, jos ei muuten ole yhtään innokas kun tarvitaan bändisoitinten soittajia tai laulajia, analysoidaan musiikkia, musiikkivideoita tms. Laulukokeita ei ole, mutta tunnilla pitää laulaa porukassa. Jonkinlainen teoriakoe on ja yleensä ainakin bändisoittokurssilla myös soittokoe.
Musiikki on siis iso kokonaisuus, jossa monilla asioilla on merkitystä. Todistuksessa sillä on väliä, jos haluaa pyrkiä alalle tai muuten on innokas harrastamaan.
ja sen mitä tiedän hänen arvioistaan on seuraavaa: lähtökohtaisesti nro on 7, mutta sitä voi petrata osallistumalla tunnilla kun soitetaan, lauletaan ja käydään läpi teoreettisempaa osaa. Jos häiriköi tai muuten vaikuttaa negatiiviselta (makaa pulpetilla, ei tule paikalle jne.) nroa voidaan laskea. 9 ja 10 oppilailla on tietenkin jo lahjoja musiikissa, mutta perushuilistityttö voi saada kasin, jos ei muuten ole yhtään innokas kun tarvitaan bändisoitinten soittajia tai laulajia, analysoidaan musiikkia, musiikkivideoita tms. Laulukokeita ei ole, mutta tunnilla pitää laulaa porukassa. Jonkinlainen teoriakoe on ja yleensä ainakin bändisoittokurssilla myös soittokoe. Musiikki on siis iso kokonaisuus, jossa monilla asioilla on merkitystä. Todistuksessa sillä on väliä, jos haluaa pyrkiä alalle tai muuten on innokas harrastamaan.
Et sattumoisin tiedä mitä kirjasarjaa miehesi käyttää ala-asteella? Vai mennäänkö tässä enemmän ojasta allikkoon jos itse yritän jelppiä?
ap
eikö kesäloma ole LOMAA lapsellesi? Pitääkö hänen opiskella kouluaineita sinun kunnianhimosi vuoksi
kysyy äiti jonka lapsella lukuaineista 6-8, musiikki ja tekninen työ 10 (eikä minkäänlaista ajatusta patistaa opiskelemaan LOMALLA)
eikö kesäloma ole LOMAA lapsellesi? Pitääkö hänen opiskella kouluaineita sinun kunnianhimosi vuoksi kysyy äiti jonka lapsella lukuaineista 6-8, musiikki ja tekninen työ 10 (eikä minkäänlaista ajatusta patistaa opiskelemaan LOMALLA)
aivan varmasti riittää lapselle aikaa lomaillakin! Mun mielestä on outoa ettei kerrattaisi esim. englantia, joka voi helposti unohtua jos on yhtäkkiä pitkä tauko. ap
mutta että jotain musiikin teoriaa? Pakkolaulantaa?
vaan mitä nyt kirjassakin olisi, sitä en tiedä. Nokkahuilua tai pianoa voi soittaa, samoin kuunnella samoja lauluja toivottavasti kirjaston cd:stä tai youtubesta mitä siinä koulukirjassakin on. Loruja, leikkejä jne. Mitä pahaa tässä on ettei kesälomalla voisi tehdä?
Tässä oikean opsin tavoitteita:
- yksiääneinen yhteislaulu melodialinjan suuntaisesti
- soittaa parhaansa mukaan soitto- ja säestystehtäviä, pysyy rytmissä
- kuuntelee keskittyneesti erilaista musiikkia, tunnistaa näytteitä, osaa ilmaista kuuntelukokemustaan
- musiikin elementtien tarkastelu
- pystyy piiritanssiin ja laululeikkiin rytmissä
Niin, onkohan tuossa nyt erityisesti jotain mitä ei missään nimessä voi kesälomalla harjoitella? Musiikin opiskelu voi tuntua jopa mielekkäämmältä kuin esim. englannin tai matematiikan.
ap
Mielipiteitä, ehdotuksia? Onko musiikin petraaminen kesälomalla tylsää?
Katselin netistä että sellainen kirjasarja kuin Musiikin mestarit olisi uudenaikaisen näköinen ja kirjastossa olisi kirja + cd -pakettia paikalla parhaillaan. Kenellekään tuttu?
ap
nimenomaan tuota kuuntelua. Voi olla, että homma menee ojasta allikkoon, jos rupeatte keskenänne laulukirjoja tavaamaan.
Kuunnelkaa yhdessä inspiroivia levyjä (eri musiikkityylejä, klassista, jazzia, kansanmusiikkia, räppiä jne.) ja jutelkaa niistä. Laulelkaa yhdessä tuttuja lauluja, pitäkää hauskaa!
Asenne on tärkein, niin kuin joku musiikinopettajan puoliso tuolla kuvasi. Positiivinen suhtautuminen ja uskallus yrittää ovat ensiarvoisia!
Mielipiteitä, ehdotuksia? Onko musiikin petraaminen kesälomalla tylsää?
Katselin netistä että sellainen kirjasarja kuin Musiikin mestarit olisi uudenaikaisen näköinen ja kirjastossa olisi kirja + cd -pakettia paikalla parhaillaan. Kenellekään tuttu?
ap
nimenomaan tuota kuuntelua. Voi olla, että homma menee ojasta allikkoon, jos rupeatte keskenänne laulukirjoja tavaamaan. Kuunnelkaa yhdessä inspiroivia levyjä (eri musiikkityylejä, klassista, jazzia, kansanmusiikkia, räppiä jne.) ja jutelkaa niistä. Laulelkaa yhdessä tuttuja lauluja, pitäkää hauskaa! Asenne on tärkein, niin kuin joku musiikinopettajan puoliso tuolla kuvasi. Positiivinen suhtautuminen ja uskallus yrittää ovat ensiarvoisia!
Mielipiteitä, ehdotuksia? Onko musiikin petraaminen kesälomalla tylsää? Katselin netistä että sellainen kirjasarja kuin Musiikin mestarit olisi uudenaikaisen näköinen ja kirjastossa olisi kirja + cd -pakettia paikalla parhaillaan. Kenellekään tuttu? ap
siis soitella eri tyylilajeja, mahdollisesti antaa numeroitakin ja keskustella niistä. Kurkkaan kummiskin ton kirjan jos siellä olisi jotain tärkeän tuntuista. ap
lukuaineet ovat ne, joiden numerot ovat tärkeämpiä. Minunkin viidesluokkalaisella pojallani lukuaineiden keskiarvo oli 9,5 ja käytös 10, kuitenkin kuvaamataito ja käsityöt olivat molemmat 7. Musiikki oli 8 ja liikunta 8. Poika on vasenkätinen ja ei käsistään mikään niin kätevä. Kaikkia aineita kohtaan hänen asenteensa on kuitenkin positiivinen.
Jos oma lapsesi tekee parhaansa musiikissa ja saa 7, antaisin asian olla. Sen sijaan esim. enkun 7 aiheuttaisi toimenpiteitä; numero pitäisi saada nousemaan.
Jos oma lapsesi tekee parhaansa musiikissa ja saa 7, antaisin asian olla. Sen sijaan esim. enkun 7 aiheuttaisi toimenpiteitä; numero pitäisi saada nousemaan.
Avauksessakin kirjoitin että keksittymiskyvyn puutteella voi olla osansa arvostelussa? Muilla tunneilla ei ole tällaista ongelmaa, joten siksikin haluaisin ottaa selvää mistä kenkä puristaa. Ja edelleen, haluan opettaa lapselle että KAIKKI oppiaineet ovat tärkeitä. ap
eikö kesäloma ole LOMAA lapsellesi? Pitääkö hänen opiskella kouluaineita sinun kunnianhimosi vuoksi
kysyy äiti jonka lapsella lukuaineista 6-8, musiikki ja tekninen työ 10 (eikä minkäänlaista ajatusta patistaa opiskelemaan LOMALLA)
täällä toisen samanlaisen äiti, lukuaineet 7-8, yksi 6,9.10. Musiikki ja tekninen 10 yläkoululainen poika.
Musiikkia ja puutöitä, jotka ovat hänen rakkaat intohimonsa tässä elämässä, joista toisesta on tulossa ammatinvalinta, harrastaa kesällä.
Mutta muutoin hän lomailee ja minä palkitsen vielä rahalahjallakin ( niin kuin teki koulukin ) hänen lahjakkuutensa.
Tekisi mieli sanoa ap:ta idiootiksi kunnianhimoineen!
Surullista, että on tuollaisia äitejä.
Pilaavat oman ja ennen kaikkea lastensa elämän.
Ja opettajan vaimona sanon, että arvatkaapa mitä tekee se ope, jos sille kesälomalla soitetaan tai lähetetään viestiä, että miten lapseni voisi kesällä parantaa arvosanaa kutosesta tai seiskasta.
Juo pari tuoppia ja nauraa kesän parhaat naurut, että taas näitä typeriä vanhempia, kyllä hän oppilaita rakastaa, mutta niin kuin Opettaja-lehdessä sanotaan, opettajan työn isoin ongelma ovat vanhemmat.
Jos lapsesta on hauskaa laulaa ja musisoida omasta aloitteestaan niin laulakoon ja soittakoon.
Pitää hyväksyä se ettei kaikki ole musikaalisesti lahjakkaita.
esim. musiikissa, kuviksessa ja liikunnassa.
Mä olen esimerkiksi todella surkea piirtäjä eikä mulla ole minkäänlaista "taidesilmää". Silti kuvis oli lähes aina 8 (paitsi 8. luokalla, jolloin rupesin hankalaksi ja se tippui seiskaan...).