Onko tällä palstalla kenelläkään "ihan tavallisia" lapsia?
Siis näitä joita on päiväkodit pullollaan? Tiedän, että on lapsia jotka oppivat tiettyjä taitoja todella aikaisin, mutta tuntuu uskomattomalta, että palsta kuhisee ihmelapsien vanhempia. Siis tyyliin, että opitaan kuivaksi 2v,lukemaan 6v jne.
Kommentit (24)
Johtuu siitä, että lähes jokainen oppii jonkin taidon/tiedon aiemmin kuin vertaisensa. Muissa asioissa voikin sitten olla ihan tavis.
Varmaankin suurin osa lapsista oppii jonkin taidon keskimääräistä aikaisemmin.
Olin heti vastaamassa tähän ketjuun että "Hep, meillä kuopus on tosi tavis." Mutta näköjään hän ei olekaan kun on oppinut kuivaksi 1,5-vuotiaana.
Ihan normaaliin aikaan jäi apparit pois ja kuivaksi oppivat keskivertoajassa yms. ja liikunnallisesti menevät siellä kasin linjaa ja käsityöt jossain kasissa myös.
Joten päälle päin ei arvaisi, että monella alueella ollaan kehityksessä todella edessä. Ja en todella halua edes tätä tuoda esille.
Mutta tosiasia on, että mun lapset on kaikki luokkansa priimuksia, mutta yritän olla asiasta todella hiljaa ja en puhu koskaan muiden kuullen näistä asioista. Ovat oppineet lukemaan ja laskemaan 3 vuotiaina yms. Päiväkodissa on jokaisen kohdalla keskusteltu, panenko aiemmin kouluun. Samoin opettajien kanssa keskustellaan ajoittain näistä kyvyistä.
Mutta ei tulisi mieleenkään kehuskella heidän taitojaan muille. Joskus kyllä on salaa huvittanut kun joku mamma kehuu, että mun MinttuVille osaa tavata ja on 5 vuotias ja siitä tulee kyllä matikkanero kun osaa pluslaskuja 6 vuotiaana. Nyökyttelen ja ihailen muiden mukana, mutta joskus tosiaan hiukan hymyilyttää ja toivon mielessäni, että toivottavasti eivät huomaa, koska nää mun omat lapset on oppineet nää taidot ja missä asteella ollaan jo menossa. Olisi heille vielä nolompaa.
Jotkut äidit eivät vain tunnu sitä uskovan omista lapsistaan...
Lapset kun oppivat taitoja eri tahtiin. Monella tutullani on mennyt jauhot suuhun ylikehittyneen superälykkään lapsen kanssa kun taaperovaihe on mennyt ohi ja lapsesta on kouriutunut ihan tavallinen lapsi, joka on joissain asioissa jopa nuita huonompi tai oppii hitaammin.
Harva enää ihan oikeasti kehuu sanotaan vaikka 10-vuotiasta lastaan, että lapsi olisi jotenkin supernero tai nopeasti kehittynyt. Toki on heitäkin olemassa, mutta aika vähän.
vain ehtan av-mamman lapsi oppii vaatemerkit ennen värejä xD
Siis näitä joita on päiväkodit pullollaan? Tiedän, että on lapsia jotka oppivat tiettyjä taitoja todella aikaisin, mutta tuntuu uskomattomalta, että palsta kuhisee ihmelapsien vanhempia. Siis tyyliin, että opitaan kuivaksi 2v,lukemaan 6v jne.
että kuivaksi opitaan 2 vuotiaana ja lukemaan 6 vuotinaa? Itse ainakin pidän noita normaaleina aikoina ja muita poikevani joko aikaiseen tai myöhäisempään suuntaan.
Omat lapseni ovat näitä "ihmelapsia" jotka ovat oppineet ajamaan ilman apupyöriä 2 vuotiaana ja uimaan 2-3 vuotiana, mutta vaikka joissakin asioissa on aikaisessa on taas toisissa asioissa myöhäisemmässä. Nuo oli ne asiat joita meillä paljon harrastettin, kun taas esim. värit lapsi oppi vasta 3 vuotiaana, kun ei ollut tullut mieleenkään puhua lapselle käyttäen värejä. Sanoin aina että pue Reimatec tai Everest takki päälle ym.
Eli sainoisinpa että vaikka lapset jotain asioita oppisivatkin todella ajoissa, joitakin toisia asoita he oppivat myöhemmin.
"Siis onko tuo jotenkin ihmeellistä
Lainaus:
että kuivaksi opitaan 2 vuotiaana ja lukemaan 6 vuotinaa? Itse ainakin pidän noita normaaleina aikoina ja muita poikevani joko aikaiseen tai myöhäisempään suuntaan."