Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita, miten 5-vuotias voisi tienata hieman taskurahaa?

Vierailija
03.06.2011 |

Poika saa viikkorahaa euron viikossa, jos osallistuu lastenhuoneen siivoamiseen kohtuullisesti (jakaa huoneen pikkusiskonsa kanssa) ja tarrataulu muunnettiin eurotauluksi. (Meillä käytössä tarrataulu, johon saa tarran/ruksin, jos siirtymiset menee kohtuullisen hyvin ilman taistelua. Keltainen "kortti" toimii varoituksena, punaisesta menettää rastinsa) Noita rasteja voi kuitenkin saada vaan yhden päivässä.

Poika on nyt päättänyt haluta Legopakkauksen, joka maksaa liki 200€. Siitä tuli suorastaan päähänpinttymä, mutta jouluun on vielä aikaa rutosti ja synttäritkin meni jo tältä vuodelta. Rasteja tulee tuskastuttavan hitaasti (ihan joka päivä ei ees oikein vielä suju hommat rastin arvoisesti) ja viikkorahaa tippuu vielä hitaammin.

Poika sit itse kysyi multa, että mitä töitä hän voisi tehdä, että voisi ansaita vähän nopeammin rahaa... Lupasin miettiä.

Ideoita kellään?

Isosiskonsa saa mm. roskien viemisestä (asutaan kerrostalon ylimmässä kerroksessa) 20 senttiä, pesukoneen tyhjentämisestä ja täyttämisestä 50 senttiä ja pullojen viemisestä saa pitää ne pullorahat, vessan pesemisestä oli määritelty joku palkka yms. Mutta noi on vähän semmosia, että poika ei vielä voi niitä tehdä... (Noh, ehkä vois opetella pesukoneen kanssa puljaamista, mutta yksin ei tietty voi mennä esim. kauppaan)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvata vaikka että jos lapsi saa itse säästettyä puolet tuosta, niin te maksatte synttäri+joululahjana toisen puolen.

Rahan ansaitseminen: kun teillä on paketti keksejä josta jokainen perheenjäsen saa muutaman, tarjotkaa että saa valita ottaako keksit vai 60senttiä (arvioi keksipaketin hinnan perusteella lapsen osuuden arvo).

Ehkä viisivuotias voisi tehdä jonkun äidin työn? Pestä ikkunat sisäpuolelta? Pestä saunan lattian? Imuroida joka viikko?

Vierailija
22/31 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikukkien kitkemistä tmss meinasin ehdotta ja nyt siis huomasin että kerrostalossa asutte, eli ei varmaan.

Oliskos mummo tai joku muu kukkapenkin kitkijää vailla?

Mä ehdottaisin että säästää vaikka 50€ ja lopun lelusta voi saada etukäteen synttärilahjana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin suunnilleen. Ei tosin erota vielä kumpi on isompi, 20-senttinen vai euron kolikko, mutta noin muuten. Tietää, että saisi siihen hintaan jo ihan tosi monta pienempää juttua ja pitkään pohtikin, josko tyytyisikin siihen paljon halvempaan kiituriin, kun sen sais niin paljon aikaisemmin... Mutta ei. Päätti sit odottaa ja säästää, vaikka koville ottaa. (Jonkinverran possussa siis jo on "vararahaa", kuten itse asian ilmaisee :D)

Mä ehkä murrun sit kuitenkin ennen poikaa, jos joudun puoli vuotta kuuntelemaan, keitä kaikkia se sit kutsuu tätä ihmeellistä vehjettä katsomaan, kun se joskus saadaan taloon ja missä järjestyksessä hän sen kasaa ja minkä osan saa ehkä sisko kasata ja mikä osa saattaa olla vähän hankala, että tarvitaan äidin tai ehkä ihan jopa isin apua... :P Toisella isolla (alle satasen vehje kuitenkin) ei nyt voi edes leikkiä, ettei vahingossa osia huku ennenkun saadaan sille kaveri ja voi sit leikkiä niillä molemmilla jotain taistelua (vissiin)

Vierailija
24/31 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hienoa, että vanhemmat antavat lapselleen mahdollisuuden säästää haaveilemaansa leluun rahaa ja näkevät vielä vaivaa miettimällä minkälaisin keinoin poika voisi lelun ansaita! Kysehän ei tosiaan ole mistään pikku hankinnasta tai elämiseen liittyvästä välttämättömyydestä (se se vasta olisi sairasta, jos lapsen pitäisi tienata esim. toppahaalareihin rahaa!) vaan ylimääräisestä kivasta! :) Minusta on vielä älyttömämpää ostaa lapselle kaikki mahdolliset "tahtoooo! tahtooo!"-tavarat, sillä silloin lapselta jää kokonaan kokematta haaveilun riemu puhumattakaan siitä, kun lopulta saa ITSE tienattua haaveilemansa summan ja ostettua sen kauan unelmoiman lelunsa. Ei lapsi todellakaan siitä mitenkään kärsi. Todennäköisesti ap:n poika on vain kovasti innoissaan ja tekisi vaikka ja mitä tienatakseen enemmän rahaa.

Ja ap:n kysymykseen: meidän lapsi tienaa kanssa pienillä töillä rahaa, jonka yleensä haluaa käyttää leffalippuihin, hop lopiin ym. ylimääräiseen kivaan. Nyt juuri osti huvipuiston kausikortin säästämillään rahoilla. :) Huomasin, että käsistään kömpelön ja lyhyen pinnan omaavan pojan keskittymiskyky käsiala-tehtäviin paranee maximaalisesti, kun porkkanana on esim. 20cent/hyvin suoritettu tehtävämoniste. Tehtävät ovat siis luokkaa kaari- ja siksak viivojen piirtämistä ja jäljittelyä, väritystehtäviä jne. Parantaa hyvin pojan hienomotoriikka ja keskittymiskykyä, mutta vaatii joko tehtävävihon tai sitten netistä voi etsiä valmiita tehtäviä tai tehdä niitä koneella itse.

Olen myös maksanut siitä, kun poika kuunteli kuulokkeilla levyltä erästä lastenlaulua niin pitkään, että oppi sen ulkoa ja esitti minulle reippaasti laulaen ja myöhemmin vielä sukujuhlissa (sai ensin palkinnon siitä, kun oli opetellut laulun ulkoa ja esittänyt sen minulle ja ehdotin, että, jos mummon synttäreillä esittää tämän laulun uudestaan, niin voisin maksaa lisää. Poika on hirveän ujo ja jännittää ääneen puhumista vieraille ihmisille jne. joten mielestäni juhlissa laulun esittäminen oli häneltä aivan mahtava suoritus ja myöhemmin puhuttiinkin siitä, kuinka esiintymiskokemusten myötä se jännitys häviää ja kannattaa aina vain rohkeasti yrittää, koska pahinta mitä voi käydä ei loppujenkaan lopuksi ole kovin kamalaa.)

Vierailija
25/31 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettepa vanhemmat jälleen 5-vuotiaan vietävinä. Meillä ei laiteta lahjoihin 200e, ei edes 100e,50e legon voisin ostaa. Eikö juuri tämmöinen toive kerro, ettei lapsi ymmärrä yhtään rahan arvoa? Meillä lapsi osaa laskea yhteenlaskuja jonkin verran,mutta silti rahan suhteellisuus ja eurot/sentit ovat vielä pitkään hakusessa. Minusta lapselle voi sanoa, ettei niin kallista edes pukki voi tuoda, eikä kotitöillä ansaita. Ihmettelen myös, miten te vanhemmat nyt ohjaatte siirtymävaiheissa lasta vai onko se ongelma jo poistunut? Eihän siihen varmasti tehoa mikään keino, jos kaikesta pitäisi rahaa saada. Meillä 5-v. siivoilee minun kanssani, kun on siivouspäivä eikä välttämättä mitään ekstraa siitä tule.

Vierailija
26/31 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noin pienellä viikkorahalla pysty millään säästämään mitään kalliimpaa lelua!!

meillä on euro/ikävuosi ja 3-vuotiaana aloitetaan viikkorahan maksaminen ja meidän 5v saa viikkorahaa siis 5 euroa ja siihen sisältyy se, että oma huone pidetään siistinä ja viikkoraha maksetaan lauantaisin siivouksen jälkeen.

Vierailija
27/31 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse poika sen muuntamisen keksi. Eikä tarvii syödä siististi tai muuta. Meillä tarrataulu on ylipäätään olemassa siksi, että pojan käyttäytyminen siirtymätilanteissa on liki joka päivä vähintään haastavaa. Se nyt ei varsinaisesti liity tähän.

Ja itse jätkä kysyi, että mitä hän voisi tehdä, että saisi rahaa vähän nopeammin. Miksi mä alkaisin yritteliäisyyttä tappamaan?

Kyseessä ei ole junarata, vaan vähän isomman mittaluokan StarWars-alus. Pojalla on noita aluksia muutama ennestään ja osaa tehdä itse ne merkinnällä 8+ varustetut lego-rakennelmat ohjeita seuraamalla ihan itse. Kaikkein pienimpien nippeleiden kiinnittämiseen pyytää joskus apua (varsinkin uutena, kun ne legot tuppaa olemaan aika jäykkiä), mutta osaa kyllä ohjeista katsoa mihin kohtaan se palikka kuuluu. Purkaa osiin ja kasaa niitä uudestaan ja uudestaan. Vaikka käytös on joskus 3-vuotiaan luokkaa, niin nää hommat pojalla on hanskassa.

Viikkorahaa poika alkoi saada, kun alkoi ihan tosissaan säästämään kaikenmaailman legoaluksiinsa. Hippasen oli turhautunut jätkä, kun ei oikein mistään tippunut mitään säästettävää (toisin kuin siskolla, joka on isompi ja on saanut jo jonkin aikaa viikkorahaa poika vuodenvaihteesta alkaen)

Tästä ISOSTA aluksesta nyt tuli oikein pakkomielle, mutta ei todellakaan tule saamaan sitä ihan noin vaan. Meillä joululahjojenkin melko ehdoton katto on ollut 100€/nenä... Eli joulupukilta pyytäminenkin on vähän niin ja näin... (Jos ois ainokainen, niin kai sitä vois ostaakin, mutta jos kolmelle alkaa sit ostella suht saman tasoisia lahjoja... Huh...) Vaikka poika säästäisi omistaan sen 10%, niin jäisi meille silti aika messevä summa maksettavaa... Kyl me niin persaukisia ollaan kuitenkin. (Ja pitäskö sit tyttöjenkin saada jotain ihan muuten vaan, jos velikin saa? Taas tulis hiton kallista lystiä)

Jätkää nyt harmittaa niin vietävästi, kun ei hyviä töitä tekemällä voi tienata mitään ekstraa.

Ja elkää peljätkö, ei meillä orjatyötä teetetä. Tyttökin määrittelee ylimääräisten hommiensa määrän itse ja voi mennä pitkiä aikoja, että hoitaa vaan ne omansa, kunnes päättää tarvita hiukan possulle täytettä. Sitä vessaa ei oo pessyt ikinä, mutta on sillekin hinta määritelty, jos sattuu tarvitsemaan lisähommia ;D (Noita pikkutöitä on listassa useampia mistä valkata, yleensä tekee niitä paria mieluisinta) Ihan oman huoneen imuroinnista ei mitään palkkaa saa, eikä viikkoraha ole varsinaisesti palkka, mutta sen saaminen edellyttää, että on oman osansa kotitöistä hoitanut (=pitää oman huoneensa suht siistinä ja äiti sit käy silloin tällöin jynssäämässä vähän tehokkaammin)

ap

Vierailija
28/31 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasvaus + jalkahieronta. Tämä on äidistä ah niin ihana n 5-10 minuuttinen. Tosin ei sillä tyttö rikastumaan pääse

Vierailija
29/31 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos veisitte pojan vanhoja vaatteita, leluja tms. kirpparille ja hän saisi ainakin osan rahoista? Samalla voisi myydä tyttöjen kamppeita ja hekin saisivat oman osuutensa? Vai onkohan tuo sinulle tuttua puuhaa ja niille tuloille mietitty jo joku muu kohde.

Vierailija
30/31 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuotiaallee kuuluu useamman kerran viikossa tyhjentää astianpesukone, siivota esim. olo- tai omaa huonetta, viemään roskiksen tai imuroida. siis nämä ei tapahdu kaikki samaan aikaan, mutta useamman kerran viikossa joutuu jotain näistä tekemään. Eikä saa mitää viikkorahaa. Mun mielestä vaan jokaisen perheenjäsenen kuuluu tehdä oma osuutensa omien kykyjensä mukaan.

Vierailija
31/31 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10€/kk? Ja mummilta on kiva saada rahaa aina kun kay niin saan 50€ $-$

[]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi