G: Onko sinusta hyväksyttävää, että lapsi on päivähoidossa vanhempiensa lomalla?
Kommentit (79)
Talvilomaviikosta meillä on miehen kanssa tapana ollut pitää 3 päivää itsellämme ja 2 päivää lasten kanssa. Minä olen sitä mieltä, että on koko jengin etu, että vanhemmatkin saavat joskus levätä.
Meillä on 3 alle kouluikäistä, meno vauhdikasta ja arki varsinaista sompailua, että saamme pidettyä lasten hoitopäivät mahdollisimman lyhyinä. Jos olisin saanut kesäksi yhden palkattoman lomaviikon lisää, niin varmaan olisin käyttänyt siitäkin osan ihan itseeni. Nyt kesälomamme on 4vkoa ja lapset ovat poissa hoidosta sen aikaa.
Meillä on tukiverkko maksullisten palveluiden varassa, ja välillä on vaikea saada apua edes rahalla. Että tuossa 3 päivässä on vanhempien vuoden lepoaika.
Jos vanhemmat tekevät vaarallisia rakennushommia tai muuten on asioita hoidettavana, voi lapsi hyvin olla muutaman ylimääräisen päivän hoidossa.
Päivä sinne tai tänne! Jos vanhempien loma kestää useita viikkoja niin on yks hailee, vaikka lapsi olisi hoidossa pienen osan tästä lomasta. Mutta tietenkin pääsääntöisesti lapsella pitää olla lomaa silloin kuin aikuisillakin.
Sairausloma on erikseen. Sehän myönnetään, jotta ihminen saa toipua rauhassa työkykyiseksi. Tietenkin silloin pitää levätä eikä esittää reipasta.
jos nyt on vaikka remppa kesken, niin kai toi on parempi ratkaisu sitten.
Sääliksi vaan käy lasta, jolle ei sitten kesälomaa suoda.
Olen myös ajatellut, että lapset pitää hakea heti töiden jälkeen, eikä kauppareissun jälkeen.
Haluan olla jokaisen hetken lasteni kanssa, jotka pystyn. Miksi kunnan pitäisi huolehtia lapsistani, jos en ole töissä?
Olen myös ajatellut, että lapset pitää hakea heti töiden jälkeen, eikä kauppareissun jälkeen.
Haluan olla jokaisen hetken lasteni kanssa, jotka pystyn. Miksi kunnan pitäisi huolehtia lapsistani, jos en ole töissä?
viemistä vanhempien oman loman aikana.
t. lto ja 2 pienen lapsen äiti
kun olen itse lomalla.
Eri asia ehkä vaikka yhden päivän loma ja hyvin tarhassa viihtyvä, isompi (4-6 vee) lapsi. Mutta esim. viikon loman ajan? no way.
koska mieheni remontoi itse uutta kotiamme. Remontin tekeminen 4v ja 5v lasten kanssa ei olisi millään onnistunut... On eri asia, jos joka muu remontoi.
Lapseni on pph:lla hoidossa. Pph kotona on tehty ikkuna/vessa ja keittiöremppa vaikka 4 hoitolasta on paikalla. Vai onko perhepäivähoitajat todella yli-ihmisiä ja kykenevät enempään kuin lapsen omat vanhemmat..
vanhempi sen verran väsynyt, että tarttee vähän ihan omaa aikaa, ei kuitenkaan koko lomaa, varsinkin jos ei mitään tukijoukkoja ole
Mähän siis nimenomaan olen lomalla töistä lapsen aloittaessa päivähoidon, vaikka tässä ketjussa on tuomittu alimpaan helvettiin ne vanhemmat jotka niin tekevät.
Ongelmako tässä oli se että käytin konditionaalia, "pitäisi", kun tarkoitin että piti järjestää ja järjestin tilanteen niin että olen lomalla lapseni ekalla päiväkohtiviikolla siitäkin huolimatta että se entisestään lyhentää perheen yhteistä lomaa, vai se että olen paska joka pistää lapsensa hoitoon ollessaan itse lomalla? Sellaista vaihtoehtoa kun ei ole olemassa että yhtä aikaa teen töitä ja olen silti päiväkodissa.
Onko ainoa sallittu vaihtoehto naiselle olla kokonaan kotona kunnes lapset ovat aikuisia?
Todella aggressiivista jengiä täällä, ei jätetä kyllä pienintäkään tilaisuutta väliin haastaa riitaa. En ymmärrä, en ole ikinä tavannut livenä näin vastenmielistä porukkaa.
kun kuopus aloittaa päiväkodin ja pitäisi järjestää sille pehmeä lasku. En mä pysty töissä käydessäni olemaan tuntikausia päivässä totuttamassa pientä hoitoon, pakko porrastaa miehen kanssa lomat niin että mä olen lomalla vielä ekan hoitoviikon.
Ai "pitäisi järjestää.." ja "joutua tuntikausiksi tutustumaan.." Näinkö se lapen hyvinvointi tärkein asia? Eipä kyllä kuulosta muulta kun että lapselle stressaava ja vaikea päivähoidon aloitus tuntuu liikaa sinua rasittavan,ainakin vie sinut pois niin tärkeästä työstäsi.Kyllä on ihmeelliseksi vanhempien touhut menneet.Ole iloinen että päiväkotisi ymmärtää pehmeän laskun tärkeyden ja lapsesi auttaminen ison, sekä fyysisiä että psyykkisiä voimia koettelevan, tilanteen kanssa, on varmasti tärkeämpää kuin "menetetyt" työtunnit.
koska käyn kaupassa yksin silloin kun mieheni on lasten kanssa, mutta jos olisin yh niin musta olisi vain järkevää tehdä nopeasti ruokaostokset yksin lasten vielä leikkiessä kaveriensa kanssa kuin raahata ne mukaan kauppaan ja tehdä sitten ruokaostokset hitaammin niiden roikkuessa perässä. Ainakin meidän lapsilla on kyllä kivempaa siellä puistossa kuin mun kanssani ruokakaupassa.
Jos pitää, piuhat kiinni ja lapsenteko-oikeus jäihin!
vanhempi sen verran väsynyt, että tarttee vähän ihan omaa aikaa, ei kuitenkaan koko lomaa, varsinkin jos ei mitään tukijoukkoja ole
..kitisevät aina väsymyksestään. Lapsia jaksetaan naksutella yöt pitkät, mutta tuotoksia ei sitten enää hoitaa..
En hyväksy lasten hoidattamista yhteiskunnalla vanhempien vapaa-ajalla eli lomilla ja vapaa-päivinä. Sairausvapaat on eri asia.
Myös lapsella on oikeus lomaan, yhtä pitkään lomaan kuin vanhemmillaan. Remontit ja rakentaminen on vain organisointikysymyksiä. Taito puuttuu jos kaksi aikuista ei saa tehtyä hommia ja hoidettua paria lasta.
pari päivää keneltä tahansa, jos lapsi saa kuitenkin lomaa (ts. nuo pari päivää eivät ole vanhempien koko loma).
Pidän OK:na pitempääkin hoidossa pitämistä jos kyseessä on esim. yh jolla ollut vakava mielenterveysongelma. Ehkä myös pariskunnilla joista toisella ollut ongelma, koska toisen sairaus ja jaksamattomuus voi viedä myös toiselta voimat pikkulapsiperheessä. Lapsen hoidossa pitäminen ainakin osan aikaa saattaa olla tällöin parempi vaihtoehto kuin vetää itsensä piippuun ja esim. joutua suljetulle.
Jos vanhempien neljän viikon lomasta pitää pari päivää remonttilomaa, niin kyllähän se lapsi saa ihan kivan pituisen loman silti. Jos vanhemmat pitävät viikon-kahden lomasta suurimman osan ajasta lapset tarhassa niin johan lapsi uupuu, muuttuu rauhattomaksi, yrittää saada vanhempien huomiota sitä enemmän, mitä vähemmän näkevät jne.
Sama jos leikki-ikäisen sisaren vie päiväkotiin, vaikka äiti kotona. Jos lapsi on 4-7 tunnin päiviä ja lyhyen viikon, niin lapsi ei väsy ja aikaa jää olla äidin ja sisarenkin kanssa, mutta jos isä vie isosisaren aamulla tarhaan ja hakee töistä tullessaan 9-10 tunnin kuluttua (8h töissä + matkat) ja kaiken huipuksi lapsi on pyhien välipäivätkin tiukasti tarhassa (tiedän vielä, että isosisar ei ollut päivääkään kotona, vaikka isä isyyslomalla) niin menee yli ymmärryksen sääli ja suru tulee lapsen puolesta.
ps vaikka lapsi ei ole fyysisesti paikalla päiväkodissa niin päiväkodin juoksevat kulut raksuttavat jatkuvasti: palkat, vuokrat, sähkö, lämmitys jne
Ai "pitäisi järjestää.." ja "joutua tuntikausiksi tutustumaan.." Näinkö se lapen hyvinvointi tärkein asia? Eipä kyllä kuulosta muulta kun että lapselle stressaava ja vaikea päivähoidon aloitus tuntuu liikaa sinua rasittavan,ainakin vie sinut pois niin tärkeästä työstäsi.Kyllä on ihmeelliseksi vanhempien touhut menneet.Ole iloinen että päiväkotisi ymmärtää pehmeän laskun tärkeyden ja lapsesi auttaminen ison, sekä fyysisiä että psyykkisiä voimia koettelevan, tilanteen kanssa, on varmasti tärkeämpää kuin "menetetyt" työtunnit.