G: Onko sinusta hyväksyttävää, että lapsi on päivähoidossa vanhempiensa lomalla?
Kommentit (79)
Itselläni nyt 11 pv lomaa ja poika (6v) oli 3 päivänä hoidossa (8.30-12). Eli hain lounaan jälkeen. Itsekästä tai ei, niin joskus sitä vaan tarvitsee omaakin aikaa. Sitä en ymmärrä, että koko loma pidetään päiväkodissa, aamusta iltapäivään. Muutenkin toi maksusysteemi on ihan syvältä, miksei makseta niistä päivistä kun lapsi on hoidossa? Esim. meillä lapsi menee kesäkuussa mummolaan 2 viikoksi, niin mitään alennusta ei saa. Maksat täydet maksut vaikka lapsi on puolet kk pois..
Ja just siitä syystä ymmärrän tämän hyvin! Meilä siis yhdistyspohjainen, voittoa tuottamaton päiväkoti, jonka hallituksen muodostavat vanhemmat.
Jos yksi on pois satunnaisesti vaikka viikon, ei siihen tietenkään saada tilalle ketään maksajaa tuolle viikolle, mutta keittäjä ja muu henkilökunta on paikalla joka tapauksessa. Tämä on varmaan helpompi ymmärtää sellaisessa tilanteessa kun kaikki ylimääräinen kulu tulee itselle maksettavaksi, kuten meillä. Kunnallisessa hoidossa on varmaan helpompi ajatella tuolleen "haluan maksaa vain niistä päivistä jotka käytän", jokuhan sen kuitenkin maksaa.
Itselläni on aina ollut se periaate, että maksusta viis, aina kun lapselle on mahdollista olla kotona hän on kotona. Silti esim. rakentaessamme lapsi oli välillä satunnaisina raksapäivinä jolloin itse olimme tekijöinä lapsi oli päiväkodissa. Ihan turvallisuussyistä. Nämä päivät olivat lähinnä mulla ylityövapaita ja miehellä pekkasia.
Muutenkin toi maksusysteemi on ihan syvältä, miksei makseta niistä päivistä kun lapsi on hoidossa? Esim. meillä lapsi menee kesäkuussa mummolaan 2 viikoksi, niin mitään alennusta ei saa. Maksat täydet maksut vaikka lapsi on puolet kk pois..
Etkö ymmärrä, että ne hoitajat on siellä töissä, ja palkka maksetaan (huom! vakituiset hoitajat saavat palkkaa myös itse LOMAILLESSAAN), vaikka lapsesi lomailee? Kuinka vaikeaa tämä on ymmärtää? Päivähoitomaksut on Suomessa todella naurettavan pieniä suhteessa todellisiin kustannuksiin.
Sitten valitetaan niistä pienistäkin kustannuksista... Hohhoijaa mitä omaan napaan tuijottelua!
Vastaus ap:n kysymykseen: mun mielestä ei ole hyväksyttävää, jos kyseessä ns. terveet vanhemmat, eikä sosiaalitapausperhe.
Sehän siinä juuri on, että nykyvanhemmat eivät osaa elää tällaista elämää lapsen kanssa. Kyllä aiemminkin on taloja rakennettu. Ei kukaan käske, että kummankin vanhemman pitää tehdä jotain äärimmäistä hommaa yhtäaikaa ja lapsi jätetään "heitteille".
ei vissiin jaksa omaa lastaan, kun vievät päiväkotiin. Sellaisessa tapauksessa varmaan lienee järkevääkin viedä lapsi hoitoon. Minusta on kummallista, että arkielämää kodin rakentamisineen ym. ei osata elää lapsen kanssa.
Raksa ei ole lapselle turvallinen paikka! Jos vanhemmat ovat raksalla täydessä työn touhussa, ovat lapset täysin heitteillä. Yhden talon rakentaneena tiedän tämän. Naapurustossa oli välillä aivan uskomattomia tapauksia, kun tyyliin 2-vuotias haahuili pihatiellä vaipassa ja T-paidassa kun äiti ja isi maalasi tai tapetoi.
Päiväkoti ei todellakaan ole niin saatanasta ettei se olisi tällaisessa tapauksessa parempi paikka. Tosin kaikissa em. perheissäkin oli pääsääntöisesti koko kesäloma (4 viikkoa) lasten kanssa yhteistä aikaa ihan muualla kuin raksalla, mutta yksi ylimääräinen "lomarahat vapaaksi" viikko raksaa varten ja lapset just ideologisista periaatteista pois päiväkodista.
Tai sanotaanko, että vanhemmat on täysin lomalla ja terveenä niin sitten. Itse tein opiskelijana opinnäytetyötä ja vein lapsen hoitoon, että sain tehtyä työtä, jotta valmistuin.
Ja just siitä syystä ymmärrän tämän hyvin! Meilä siis yhdistyspohjainen, voittoa tuottamaton päiväkoti, jonka hallituksen muodostavat vanhemmat.
Jos yksi on pois satunnaisesti vaikka viikon, ei siihen tietenkään saada tilalle ketään maksajaa tuolle viikolle, mutta keittäjä ja muu henkilökunta on paikalla joka tapauksessa. Tämä on varmaan helpompi ymmärtää sellaisessa tilanteessa kun kaikki ylimääräinen kulu tulee itselle maksettavaksi, kuten meillä. Kunnallisessa hoidossa on varmaan helpompi ajatella tuolleen "haluan maksaa vain niistä päivistä jotka käytän", jokuhan sen kuitenkin maksaa.
Itselläni on aina ollut se periaate, että maksusta viis, aina kun lapselle on mahdollista olla kotona hän on kotona. Silti esim. rakentaessamme lapsi oli välillä satunnaisina raksapäivinä jolloin itse olimme tekijöinä lapsi oli päiväkodissa. Ihan turvallisuussyistä. Nämä päivät olivat lähinnä mulla ylityövapaita ja miehellä pekkasia.
[/quote]
Meilläkin lapsella on yleensä lomaa silloin kun aikuisillakin (tää 3 pv oli nyt poikkeus), mutta on varmasti sellaisia vanhempia, jotka vie pkotiin juuri sen takia, että mitään alennuksia ei saa. Lapsi saa kuitenkin ruuan jne. Ei toi systeemi ainakaan kannusta pitämään lasta kotona, jos mitään alennuksia ei saa. Maksat täydet maksut joka tapauksessa.
ei vissiin jaksa omaa lastaan, kun vievät päiväkotiin. Sellaisessa tapauksessa varmaan lienee järkevääkin viedä lapsi hoitoon. Minusta on kummallista, että arkielämää kodin rakentamisineen ym. ei osata elää lapsen kanssa.
yhtään lomaa! he ottavat perheen puhutteluun jos lapsi on hoidossa (kesäpäivystys järjestetää AINOASTAAN työssä olevien lapsille ei lomalaisille!) ja lapsen maksuton kuukausi perustuu lapsen lomaan!
ja jos haluatte "säästää" rahaa niin pitäkää loma lapsen kanssa kesä-tai elokuussa ja lapsi hoidossa (ja siis itse teitenkin töissä) heinäkuussa niin säästätte puolenkuun maksun silloin kun lapsi on poissa koko kuukauden!
ja oikeasti miksi niitä lapsia pitää tehdä jos ei jaksa niitä hoitaa edes yhtä kuukautta??
ja lapsikin tarvitsee sitä lomaa!
itse vien mieluiten lapsen hoitoon jos olen itse flunssassa/vatsataudissa tms. ihan jo siksi että me molemmat tultaisiin hulluiksi kun äiti vaan makaa sohvalla eikä jaksa touhuta mitään, kuten viedä ulos. saikkukin varmaan lyhyempi kun oikeasti saa levätä ja parantua eikä hoitaa lasta, sekin kun on työtä ainakin minun mielestäni. enkä nyt tarkoita työtä negatiivisessa mielessä
toki jos lapsi vihaisi tarhaan menoa niin sitten ehkä harkitsisin uudelleen.
itselläni on nyt juuri tuo tilanne että ei ole kesälomaa kuin muutama hassu päivä, joten lapsi saa olla nekin hoidossa, jotta ehdin itse hoitaa muuttoasioitamme. ja kyllä, se on huomattavasti helpompaa hoitaa se yksin kuin uhmaikäisen kanssa. aikomuksena olisi kyllä että ei mitään täyspitkiä päiviä sitten tulisi että ehditään yhdessä touhutakin jotain
ja lapsen paikka ei ole taloraksalla tai muullakaan raksalla! itse olen ollut monella raksalla töissä ja siellä ei aina ole niin turvallista meille aikuisillekaan
Muutenkin toi maksusysteemi on ihan syvältä, miksei makseta niistä päivistä kun lapsi on hoidossa? Esim. meillä lapsi menee kesäkuussa mummolaan 2 viikoksi, niin mitään alennusta ei saa. Maksat täydet maksut vaikka lapsi on puolet kk pois..
Etkö ymmärrä, että ne hoitajat on siellä töissä, ja palkka maksetaan (huom! vakituiset hoitajat saavat palkkaa myös itse LOMAILLESSAAN), vaikka lapsesi lomailee? Kuinka vaikeaa tämä on ymmärtää? Päivähoitomaksut on Suomessa todella naurettavan pieniä suhteessa todellisiin kustannuksiin.
Sitten valitetaan niistä pienistäkin kustannuksista... Hohhoijaa mitä omaan napaan tuijottelua!
Vastaus ap:n kysymykseen: mun mielestä ei ole hyväksyttävää, jos kyseessä ns. terveet vanhemmat, eikä sosiaalitapausperhe.
pois, mutta se poistu, harmi tosiaan =(
ja saattehan tekin lomalla ollenssanne palkkaa plus vielä lomarahat päälle! ihan niinkuin kaikki muutkin siis...
ja kiitos vaan töissäkäyvät itse joudun kesäpäivystykseen töihin =( vaikken olisi halunnut sinne...)!
ja oikeasti kesäpäivystys aika moinen sompailu niin aikuisille kuin LAPSILLEKKIN!
Siis maksuhyvitys tulee kaikilta koululaisten loma-aikoina olevilta lomapäiviltä, jolloin lapsi on pois hoidosta. Lomapäivät pitää ilmoittaa etukäteen. Tämä koskee kesä-, syys-, joulu- ja hiihtolomaa sekä joitakin yksittäisiä lomapäiviä, joita voi joskus olla (esim. helatorstain jälkeen, mutta ei tänä vuonna).
Siis maksuhyvitys tulee kaikilta koululaisten loma-aikoina olevilta lomapäiviltä, jolloin lapsi on pois hoidosta. Lomapäivät pitää ilmoittaa etukäteen. Tämä koskee kesä-, syys-, joulu- ja hiihtolomaa sekä joitakin yksittäisiä lomapäiviä, joita voi joskus olla (esim. helatorstain jälkeen, mutta ei tänä vuonna).
Juuri tuollaista kaipaisin, eli maksaisimme vain niistä hoitopäivistä kun lapsi on hoidossa.
ja kiitos vaan töissäkäyvät itse joudun kesäpäivystykseen töihin =( vaikken olisi halunnut sinne...)!
ja oikeasti kesäpäivystys aika moinen sompailu niin aikuisille kuin LAPSILLEKKIN!
[/quote]
Vaihda alaa, jos et tykkää työstäsi.
ja lapsi oli sinä aikana kolme päivää hoidossa. Elokuussa pidän loput neljä viikkoa lomaa ja silloin lapsi kotona.
Sehän siinä juuri on, että nykyvanhemmat eivät osaa elää tällaista elämää lapsen kanssa. Kyllä aiemminkin on taloja rakennettu. Ei kukaan käske, että kummankin vanhemman pitää tehdä jotain äärimmäistä hommaa yhtäaikaa ja lapsi jätetään "heitteille".
Raksa ei ole lapselle turvallinen paikka! Jos vanhemmat ovat raksalla täydessä työn touhussa, ovat lapset täysin heitteillä. Yhden talon rakentaneena tiedän tämän. Naapurustossa oli välillä aivan uskomattomia tapauksia, kun tyyliin 2-vuotias haahuili pihatiellä vaipassa ja T-paidassa kun äiti ja isi maalasi tai tapetoi. Päiväkoti ei todellakaan ole niin saatanasta ettei se olisi tällaisessa tapauksessa parempi paikka. Tosin kaikissa em. perheissäkin oli pääsääntöisesti koko kesäloma (4 viikkoa) lasten kanssa yhteistä aikaa ihan muualla kuin raksalla, mutta yksi ylimääräinen "lomarahat vapaaksi" viikko raksaa varten ja lapset just ideologisista periaatteista pois päiväkodista.
Moni perhe, jossa molemmat käyvät töissä ja joko rakentavat tai remontoivat uutta kotia, on vähän pakko itsekin tehdä jotain. En tiedä miten muuten perheet asian kokevat, mutta meille on todella tärkeää se, että olemme kaikki 5 perheenjäsentä lomalla yhdessä sen 4 viikkoa ja irrottaudumme arjesta mökeillä yms.
Vaihtoehto jossa äiti vaikka maalaa viikon yksinään ja isä on lasten kanssa ja sitten päinvastoin on mielestäni vaan aivan idiootti siinä vaihessa jos päiväkoti on ihana kuten meillä ja lapsi siellä mielellään. Jos päiväkoti todella on saatanasta, niin silloinhan ainoa oikea ratkaisu on vanhempien täydellinen vuorottelu: Ensin toinen 4 viikkoa ja sitten toinen 4 viikkoa. Tässä mallissahan lapsi ei kärsi tarhasta, mutta onko se sitten parempi ettei ole perheen yhteistä lomaa ollenkaan?
Meille ainakin perheenä on paljon tärkeämpää ne 4 viikkoa yhdessä ihan vaan lomaillessa kuin että olisi 8 viikkoa lomaa päiväkodista eikä yhtään viikkoa koko perheen yhteistä oleilua.
Juuri tuollaista kaipaisin, eli maksaisimme vain niistä hoitopäivistä kun lapsi on hoidossa.
T: Jyväskyläläinen yksityisessä päivähoidossa lapset hoidossa.
Joustetaan, mutta tämä ei ole JKL yleinen käytäntö. Jos jossain on, se on vastoin ohjeita.
kun kuopus aloittaa päiväkodin ja pitäisi järjestää sille pehmeä lasku. En mä pysty töissä käydessäni olemaan tuntikausia päivässä totuttamassa pientä hoitoon, pakko porrastaa miehen kanssa lomat niin että mä olen lomalla vielä ekan hoitoviikon.
T: Jyväskyläläinen yksityisessä päivähoidossa lapset hoidossa.
Joustetaan, mutta tämä ei ole JKL yleinen käytäntö. Jos jossain on, se on vastoin ohjeita.
Jos lapsi on vaikka pari päivää vielä hoidossa ja vanhemmat saavat hoitaa alta pois kaikkia käytännön asioita ( virastoja,siivoamista jne.) Mutta ehdottomasti mahdollisimman pitkä loma lapsille!
Jos lapsi on vaikka pari päivää vielä hoidossa ja vanhemmat saavat hoitaa alta pois kaikkia käytännön asioita ( virastoja,siivoamista jne.) Mutta ehdottomasti mahdollisimman pitkä loma lapsille!
Öööö. Miksei voisi siivota yhdessä lasten kanssa?
Mikä virasto on sellainen, mihin ei voi ottaa lasta mukaan?
vapaa-aika, niin ei missään olosuhteissa.
En hyväksy myöskään hoitovapaan aikana lasten hoidatusta yhteiskunnalla.