Mitäs mieltä olette koulujen ja kauppojen yhteistyöstä olla myymättä koululaisille energiajuomia?
Mielestäni loistojuttu ja saisi jok'ikinen kauppa ryhtyä samaan, vaikkei minulla edes olekkaan vielä sen ikäistä lasta, joka niitä haluaisi juoda.
Kommentit (21)
ja siellä joku kauppias sanoi, että he eivät rajoita myymistä koska sille ei ole mitään laillista pakotetta. Muusta en tiedä.
Ap
Hyvä juttu, tuollaisi juomia ei tarvitsisi olla markkinoilla yhtään. Niissä ei ole mitään mitä ihminen tarvitsisi ravinnoksi. Lapsille ja nuorille noiden juomien antaminen on suorastaan edesvastuutonta.
Meidän lähikaupassa ei myydä alle 15v energiajuomia.
Hyvä juttu, tuollaisi juomia ei tarvitsisi olla markkinoilla yhtään. Niissä ei ole mitään mitä ihminen tarvitsisi ravinnoksi. Lapsille ja nuorille noiden juomien antaminen on suorastaan edesvastuutonta.
Kun juomat tulivat kauppoihin alkoi veljeni juoda jatkuvasti niitä, paria kolmea pulloa päivässä. Sanoin, että eikö nyt ymmärrä, että ne lihottaa, kun ei käytä sitä energiaa minkä niistä saa (silloin ei vielä ollut light-energiajuomia). Huusi vaan mulle, että ei pidä paikkaansa. Muutenkin oli ärtyisä ja helposti hermostuva niitä lipittäessään. Vaihtoi sitten myöhemmin zero-kokikseen (parempi vaihtoehto kahdesta huonosta). Niin tippui pojalta painoa reilu kymmenen kiloa pelkästään juoman vaihtamisella.
Osaan vain kuvitella mitä nuo juomat tekevät ala-asteikäisille viikareilla saati sitten ylä-asteella opiskeleville, muutenkin jo hormoonipöllyissä oleville, teineille.
Ap
Juotuaan noita litkuja ne menee ihan holtittomiksi.
miksi sitten ala-asteikäisillä on sitä omaa rahaa koulussa mukana, niin että pääsevät ostamaan noita kemikaalidrinksuja.
Muistaakseni vanhempani eivät antaneet koskaan rahaa kouluun joukkoon, ainoastaan silloin, jos piti viedä rekikassaan tmv. Ja jos en aivan väärin muista niin se oli jossain vaiheessa jopa kiellettyä tuoda kouluun rahaa.
Ap
rajoitetaan vain yhtä tuotetta. Ja miksi ihmeessä kauppiaiden tehtäväksi jätetään valvoa lasten juomisisa? Kai se vanhempien asia ottaa vastuu jäkikasvustaan. Vanhemmilta ne rahat tuotteen ostamiseen tulee. Ja joo, ongelma ei mitenkään koske minua, lapsi kun ei voi sietää mitään hiilihapollista juomaa, kunhan kommentoin.
typerää. Kaupat on täynnä vastaavaa roskaruokaa, joten miksi
rajoitetaan vain yhtä tuotetta. Ja miksi ihmeessä kauppiaiden tehtäväksi jätetään valvoa lasten juomisisa? Kai se vanhempien asia ottaa vastuu jäkikasvustaan. Vanhemmilta ne rahat tuotteen ostamiseen tulee. Ja joo, ongelma ei mitenkään koske minua, lapsi kun ei voi sietää mitään hiilihapollista juomaa, kunhan kommentoin.
Ei ole kaupan tehtävä alkaa terveyspoliisiksi, etenkään kun se ei voi olla kattavaa. Joko lainsäädännölliset rajat tai ei rajoituksia lainkaan.
Kasvattaminen ei ole kauppojen tehtävä.
Onhan lapsilta kielletty tupakkatuotteiden ja alkoholinkin myynti lapsilta. Vai pitäisikö niiden käytön rajoittaminen olla vain vanhempien tehtävä? Yhtälailla ne lapset salaa vanhemmiltaan sitä energiajuomaakin ostaa.
Mun mielestä ihan hyvä juttu!
Onhan lapsilta kielletty tupakkatuotteiden ja alkoholinkin myynti lapsilta. Vai pitäisikö niiden käytön rajoittaminen olla vain vanhempien tehtävä? Yhtälailla ne lapset salaa vanhemmiltaan sitä energiajuomaakin ostaa.
Mun mielestä ihan hyvä juttu!
ja siellä joku kauppias sanoi, että he eivät rajoita myymistä koska sille ei ole mitään laillista pakotetta. Muusta en tiedä. Ap
ja eivät voi rajoittaa koska s-ryhnältä ei tule sille siunausta. Johtuen juurikin tuosta ettei ole lakia joka sen kieltää.
..vain ja ainoastan myymälänhoitaja tai myymälävastaava / päällikkö! Tämä sama on KAIKISSA s-ryhmän paikoissa..
ÄLKÄÄ sotkeko puuroja ja vellejä, sillä VAIN YRITTÄJÄVETOISESSA paikassa on KAUPPIAS!
Joka voi ITSE PÄÄTTÄÄ kauppansa asioista..
Tarkennus!!!
Onhan lapsilta kielletty tupakkatuotteiden ja alkoholinkin myynti lapsilta.
Älä sotke ja vertaa lakia ja kaunista utopiaa toisiinsa.
..vain ja ainoastan myymälänhoitaja tai myymälävastaava / päällikkö! Tämä sama on KAIKISSA s-ryhmän paikoissa..
ÄLKÄÄ sotkeko puuroja ja vellejä, sillä VAIN YRITTÄJÄVETOISESSA paikassa on KAUPPIAS!
Joka voi ITSE PÄÄTTÄÄ kauppansa asioista..Tarkennus!!!
Enpä nyt katsonut oliko sale-kyseessä vai joku muu kauppa, ja oliko puhumassa myymäläpäällikkö vai kauppias. Sanoinhan että kuuntelin puolella korvalla.
Ap
Energiajuomien myynti tulis kieltää kaikkialla lapsille. Ei lapset tuollaisia tarvitse! Mitä noita tuolla näkee, niin vaahtopullon kokoiset tapit ostaa jo valtavia tölkkejä itselleen ja ei mee kauaa, ku se on tuhottu. Ja taas uutta ostaan. Musta tuntuu, että osa yrittää hakea jotain hienoa fiilistä sen energiajuoman kautta, kun ei alkoholia ole saatavilla. Ei ole terveellistä.
..vain ja ainoastan myymälänhoitaja tai myymälävastaava / päällikkö! Tämä sama on KAIKISSA s-ryhmän paikoissa.. ÄLKÄÄ sotkeko puuroja ja vellejä, sillä VAIN YRITTÄJÄVETOISESSA paikassa on KAUPPIAS! Joka voi ITSE PÄÄTTÄÄ kauppansa asioista.. Tarkennus!!!
Oli se kauppias myymälävastaava tai ihan mikä vaan niin pointti oli se, että koska ketju ei anna kieltää myyntiä eivät hekään voi!
no siksi varmaan koulut ovat tämän aloitteen takana, koska jotkut vanhemmat eivät jostain syystä ymmärrä tai halua rajoittaa lastensa energiajuomien juontia.
On se varmasti aika rankkaa kun osa luokasta on juomien takia villiviikareita, kun juomattomuudella luokkaan saataisiin rauhallisempi tunnelma.
on, että kauppa haluaisi lain asiasta, vaikka juomat tuntuvat myyvän hyvin.. Mutta päättäjät eivät halua.
http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/kauppa_haluaisi_…
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_286_2009_p.shtml
Vaikka moni alta 20v on tosi näreissään joutuessaan todistamaan ikänsä sitten, mutta kyllä ne on sellaista myrkkyä, että ihan hyvä!
se on hyvä juttu, mutta eikös tähän jo joku taho puuttunut sen takia, että olisi laitonta olla myymättä niitä?